Intel först till 22 nanometer

Permalänk

Vi tackar för ett givande inlägg av dundermuppen och går vidare till att diskutera ämnet.
När material blir tunnare än 1nm (ca 10 atomer) kan elektronerna "teleportera" sig igenom materialet. Man har ännu inte hittat något material som agera isolator i så liten skala så det är därför man får problem med läckströmmar om man gör för små transistorer. Dagens transistorer kan nog pressas en bit till men efter 22nm börjar uppförsbacken bli brant och det är läge att hitta på nya tekniker.

Det här kom på tal 2006 när fysiker på university of arizona upptäckte att man kan bygga en transistor som består av endast en molekyl. Det verkar som att den bäst lämpade kandidaten är molekylen bensen. Sök på QuIET (quantum interference effect transistor) och ni kommer finna en del intressant läsning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad hindrar tillverkare att slänga in fler transistorer genom mer area och/eller höjd? Kan ju knappast endast vara kylningsproblem?

Ofta är det effektförbrukning och termisk densitet (vissa delar i processorn blir varmare än andra) som sätter stopp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patrikringdahl
När material blir tunnare än 1nm (ca 10 atomer) kan elektronerna "teleportera" sig igenom materialet.

Det kan de vid (alla) större avstånd också, men sannolikheten är mindre och som sagt är först vid dessa storlekar effekterna börjar bli besvärliga.

Permalänk
Medlem

Kommer det betyda att sådana processorer har stor risk för felberäkningar eller helt enkelt att processorn kan komma att kortslutas?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Jättefint, men vi andra pratade svenska

Du skriver i ett entusiastforum så leta reda på dom trådar där dom talar din version av svenska, eller be om en enklare förklaring av det du inte förstår.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vipers
Kommer det betyda att sådana processorer har stor risk för felberäkningar eller helt enkelt att processorn kan komma att kortslutas?

kom genast att tänka på den där filmen som några Svenskar gjort att Intels (någon gammal processor på några hundra mhz?) räknade fel och man fick en boxningshandske i huvudet. ' Så jäkla jobbigt när sånt händer' :D:D

Dock om man nu får ner tillverkningen på en nivå där transistorer börjar bråka med varandra om man då får der den så pass så att ma kangöra avståndet mellan varje transistor strörre kan man då inte undvika problemet på bekostnad av utrymmet tills man kommit på ett bättre metod att tillverka processorer?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hmm blir väl till att uppfinna en optisk processor då

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

IBM skulle väl hjälpa AMD komma ikapp i nanometer racet?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

+1 För framtiden :)?

Permalänk

när vågar man hoppas på 22nm till laptop marknaden?

Är det någin som har en bra förklaring varför alla tillverkare har 65/90 nm på chipset?

borde man inte försöka nå åtminstone 45 snart?

vad är det för nm på montevina plattformen?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

montevia är 45 nm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad hindrar tillverkare att slänga in fler transistorer genom mer area och/eller höjd? Kan ju knappast endast vara kylningsproblem?

Ju större den enskilda kretsen är desto större risk är det att den innehåller tillverkningsfel när den är klar. Halvledarprocesser har ett visst medeltal för defekter per kvadratcentimeter så sannolikheten för ett fel finns i varje chip ökar ju större kiselyta kretsen upptar. Därför är stora chip dyrare att tillverka per areaenhet än små eftersom man får färre fungerande chip. Sen finns det andra problem också men defekter är det största.

Edit: Missade att svara på det om höjd. I dagsläget tillverkas transistorer i bara ett lager, längst ned mot substratet. De sammankopplas sen med flera lager ledningar. För att kunna skapa "3D-chip" så måste man kunna stapla chip på varandra och koppla samman dem. Det har forskats en del på det och det finns tekniker för att göra så kallade TSV:er (Through Silicon Vias, ledningar som går genom kiselsubstratet), men jag är osäker på om nån faktiskt använder det i produktion. 3D-chip ger också betydligt större problem med värmeutvecklingen. Det blir svårare att kyla de innersta delarna av chipet och man måste hålla den totala energiförbrukningen ännu lägre för att allt ska fungera.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
montevia är 45 nm

Även chipset?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Nanorör?

Om jag inte missminner mig, så läste jag någonstans att man eventuellt kunde komma förbi 11nm (?, rätta mig ifall jag har fel) med hjälp av nanorör. Istället för ledare på kislet så kunde man tydligen ha elektronerna och färdas genom "luft" i nanorör, på detta sätt fick man ner temperaturerna betydligt. Men som sagt, rätta mig ifall jag har fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

var det inte nån nyhet för ett tag sen som handlade om ny teknik för transistorer, typ istället för av (tvärstopp) och på för elektronerna, så skulle det vara typ en vippa som ett y så det skulle bli bättre flöde eller nåt. kommer inte ihåg exakt.

Permalänk

Nu är processorer gamla innan de kommer ut d:

Permalänk
Medlem

Spännande! Hoppar över i5 och i7 stormen och går direkt på Sandy Bridge Bara börja spara pengar nu.

Permalänk

För intresserade så var det en nyhet om att IBM inom typ 5-10 år kommer med en "biologisk" lösning som någon pratade om ovan som kommer att lösa problemet med hoppande elektroner vid <10nm (eller vad nu kommer bli gränsen).

Men jag orkar inte googla fram några källor Men tror det var en sweclockerrs nyhet eller en nyhet från IDG.

Visa signatur

kaffesump

Permalänk

Tror faktiskt inte utvecklingen kommer stanna vid 11nm. Visst kanske det kommer stanna någonstans men alltihop kommer ju utvecklas på andra sätt, inte bara i storlek.

Permalänk
Inaktiv

Bra, allt vi behöver nu är bra spel igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niro_the_crazy
Nu är processorer gamla innan de kommer ut d:

+1