Permalänk
Medlem

Ny Dell/Alienware M15x ...

Med lite URL-fipplande fick jag fram detta som kanske kan vara till intresse för någon:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?config_d...
Edit: Något dyr IMHO, får se om det är dom riktiga priserna

Permalänk

Den verkar helt okej prismässigt tycker jag. Synd bara att dom inte kunde klämma in ett 4870. M17x kan ju nu också konfigureras med dubbla 4870's i USA och snart går det väl i Sverige också.

Permalänk
Hjälpsam

Förvånande bra pris, med 10% rabatten som finns nu känns den nästan prisvärd...tittat endel på Guru Fire innan men nu känns Alienwaren starkare, i7 och inget strul med tyskt operativsystem o tangentbord

Permalänk
Medlem

Vart hittar du 10% rabatten?

Permalänk
Hjälpsam

http://www.rabattkod.se/ längst upp, testa den igår o funka även på alienware

edit. lägger till koden : 9RV1QJXNVD9M1T

Permalänk
Medlem

Man hamnar ju på runt 16 500kr med gtx260m kortet, ganska mkt pengar.
Någon som har hittat en recension om den nya m15x på nätet?

Permalänk
Hjälpsam

Visst mycket pengar men finns inte många konkurenter som är billigare..en Guru Fire med Quad går på nästan 15k utan operativsystem..tycker ändå Alienwaren är "prisvärd" med den prestandan....sen är det ju en Alienware också

test : http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=843

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thli72
Visst mycket pengar men finns inte många konkurenter som är billigare..en Guru Fire med Quad går på nästan 15k utan operativsystem..tycker ändå Alienwaren är "prisvärd" med den prestandan....sen är det ju en Alienware också

test : http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=843

mysn.de "har" Clevo W860CU vilket är konkurrenten till M15X. Jag tänker i alla fall vänta och se vad priset på den hamnar på när notebookguru.de , deviltech.de och one.de stoppar in den i sortimentet.
Fördelen med clevon är att den enligt uppgift ska kunna utrustas med GTX 280M och på minst en sida är grundkonfigurationen med GTX 280M...

Edit: på mysn.de kallas W860CU för XMG6 om nu någon skulle undra

Permalänk

Intressant, men hiskeligt ful!
Skulle passa en 14 åring som spelar cs, vilket inte kan vara den tänkta målgruppen med det priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Intressant, men hiskeligt ful!
Skulle passa en 14 åring som spelar cs, vilket inte kan vara den tänkta målgruppen med det priset.

Tja Alienware har alltid sett till att deras system syns, oavsett om det gäller stationära eller bärbara. Och för övrigt har ju folk olika smak (Men jag håller med dig).

Verkar vara en genomtänkt design annars med bra kylning, stabilt chassi etc. Skulle köpa om man kunde få den med matt skärm och GTX 280M eller bättre.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker den ser hel ok ut och jag är LÅNGT ifrån 14;)...kul med nån som vågar va lite anorlunda...den i silver ser lite mindre brutal ut..hmm Clevo W860CU ser bra ut, men blir inte specielt mycket billigare när du slänger på Vista mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thli72
Tycker den ser hel ok ut och jag är LÅNGT ifrån 14;)...kul med nån som vågar va lite anorlunda...den i silver ser lite mindre brutal ut..hmm Clevo W860CU ser bra ut, men blir inte specielt mycket billigare när du slänger på Vista mm

Som sagt smaken skiljer sig Det är ju inte en dator som man behöver skämmas för. Om man inte gillar ljuseffekterna behöver man ju inte slå på dom och bakgrundsbelyst tangentbord på bärbara är något jag hoppas andra tillverkare kommer ta efter.

OT: Finns andra som säljer Clevo t.ex:
http://www.kobaltcomputers.co.uk/acatalog/g860.html
Observera att datorn har GTX 280M som standard och att £:et ligger på ca. 11 kr så det är väl lite billigare iaf om man kan tolerera engelskt tangentbord? Men nog talat om W860CU i den här tråden IMHO.

Permalänk
Hjälpsam

:)..men visst hade en silver med gult ljus varit lite "udda"...kommer nog GTX280M till denna med..men skulle själv klara mig med det billigare 240 kortet (inte alla som spelar)....mena bara med min första post att Ailenware brukar va överjävligt dyra, denna låg helt ok i pris...

Permalänk
Medlem

En i7 med klockfrekvens på 1.6Ghz??
Är inte en C2D på 2.7Ghz fortfarande ett bättre alternativ för i princip allting idag? Eller kanske du renderar video med den i t.ex Vegas.

http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-FIRE-config.html

En precis lika bra (skulle säga bättre) laptop, för 12 250 kr vs din på 17 000kr.
Om du har 17 000 så kan du uppgradera den i form av det bästa grafikkortet på marknaden, quad-cpu eller liknande!

Permalänk
Hjälpsam

Är långt ifrån expert men att bara titta på Ghz är lite missvisande...

"the i7-720QM and i7-820QM, run at 1.6GHz at 1.73GHz in normal use but ramp up to 2.8GHz and 3.06GHz respectively in Turbo Boost mode."

Sen blir väl Fire lite dyrare med Operativ system 4G minne än 12250:- men visst M15x är dyrare..men i7 processorn är klart dyrare än P8700 så mycket av skillnaden ligger väl där..

Finns inte så många i7 bärbara att gemföra med än, så tiden får utvisa om M15x är dyr eller inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
En i7 med klockfrekvens på 1.6Ghz??
Är inte en C2D på 2.7Ghz fortfarande ett bättre alternativ för i princip allting idag?

En i7-820QM på 1,73 GHz presterar ungefär lika bra som en QX9300 på 2,53 GHz och QX9300 är topp-processorn inom "montevina-familjen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Retro .- Larven
En i7-820QM på 1,73 GHz presterar ungefär lika bra som en QX9300 på 2,53 GHz och QX9300 är topp-processorn inom "montevina-familjen"

Bara om man kör saker som använder alla fyra kärnor, annars är X9100 med två kärnor/3GHz bäst. Dom nya processorerna har mycket bättre minnesbandbredd + diverse interna förbättringar som gör dom effektivare/clockcykel än Penryn-baserade processorer.
Dom mobila i7 är att betrakta som high-end processorer och dom+de i7 datorer man kan köpa nu har naturligtvis ett högre introduktionspris (entusiasterna betalar villigt för att vara först med nya grejor).

Permalänk

Jag har beställt nu en Alienware M15x väntar nu på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanspecial
Jag har beställt nu en Alienware M15x väntar nu på den

Grattis, väntetiden är dock 4 veckor -.- du få komma med bilder o sånt när du ha fått den

Permalänk
Hjälpsam

Spännande! vilken konfig? vad slutade kalaset på?

Permalänk

baobui: hehe tack tackar min väntetid e faktiskt 2 veckor hörru!:) jo men bilder och sånt kan ja nog fixa om de önskas

thli72: visst äre
konfig:
Base
Alienware M15x i färgen Cosmic Black (svart)
Memory
3 072 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1 x 2 048 + 1 x 1 024]
Keyboard
Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard
Video Card
512MB NVIDIA® GeForce™ GT240M graphics card
Hard Drive
250GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
Microsoft Operating System
Genuine Windows Vista SP1™ Home Premium (64 BIT) - Swedish
Optical Devices
Optisk DVD+/-RW-enhet (läser och skriver till DVD och CD)

Processor
Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB L3 cache)

LCD
15.6-inch Wide HD+ (1600 x 900) WLED display

btw snackade med dom innan och dom sa ju att i7 processorn överklockade sig till 2.8GHZ om de behövs sjukt mäktigt

EDIT: den låg på 15000 kr, 15300 med frakt

Permalänk
Medlem

Överklockning är när man kör med en högre klockfrekvens än den av tillverkaren garanterade och testade. I det här fallet garanterar Intel att processorerna kan prestera upp till 2,8GHz maximalt med automatisk reglering så att dom inte ska gå för varma vilket innebär att ju fler aktiva kärnor processorn har desto långsammare går varje kärna. Way of the future

En kort recension när du fått den skulle uppskattas.

Permalänk

haha alright jag kan inget om datorer hehe men jag tror du har helt rätt
ja kan nog försöka med en recension fast jag är iinte så bra på sånt

Permalänk
Medlem

Lite synd att du inte lade till gtx 260m istället då den presterar mycket bättre. Och sen tangentbordet, qwertz, byter z och y plats då eller?

Permalänk
Hjälpsam

Japp z, y byter....1250:- i onödan för 260 om inte spelande är målet

Permalänk

haha lite spel blir det allt men mkt film osv, och det där med tangentbordet hade jag ingen aning om xD men jag tror nog inte de kommer störa mig så mkt

Permalänk
Medlem

Det finns inga qwertz tangentbord som kan kallas svenskt/finskt så måste vara felskrivning.

Permalänk

Min M15x har skeppats iväg i dagarna och väntar spänt att UPS ska komma hem med den Så här blev min konfig i alla fall...

Alienware M15x : Base Cosmic Black

Processor : Intel i7 720QM(1.60Ghz, 6MB) Mobile CPU

Display : 15.6in Wide HD+ (1600 x 900) WLED

Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel

Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM)

Optical Drive : Slot Load DVD+/-RW (DVD, CD read and write)

Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION

Graphics : 1 GB NVIDIA GeForce GTX260M

Wireless : ROW Intel WiFi Link 5300 (a/g/n) Wireless LAN Card
Wireless : Europe Dell Bluetooth 370 Card
Keyboard : Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard

Operating System : Swedish Genuine Windows 7 Professional (64 BIT)

Mice : Alienware TactX Mouse

EDIT: inklusive musen hamnade det på 20 520 spänn inkl frakt. Men jag ångrar redan att jag inte valde en blu-ray spelare/brännare ...aja, får uppgradera sen då

Permalänk
Medlem

Är inte deviltechs FireDTX mer prisvärt?

Processor : Intel i7 720QM(1.60Ghz, 6MB) Mobile CPU
Display : 15.6in Full HD 1980x1680
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 250GB Serial ATA (7200RPM)
Optical Drive : Slot Load DVD+/-RW (DVD, CD read and write)
Battery :6-cell LI-ION
Graphics : HD5650 1GB
Wireless : Intel WiFi Link 5100 (a/g/n) Wireless LAN Card
Bluetooth; ja
Keyboard : Svenskt
Operating System : inget (skaffa själv eller köp till)

för ca 9500kr

Självklart är det bara konfigrera den som du vill ha den med bluerayspelare mm

priset börjar på 669 euro med HD5650 core i5 2gb ram och 1366x768 skärm

se själv:
http://www.deviltech.de/

Permalänk
Medlem

Det nästan som man förstår något på deviltechs hemsida -.-