Microsoft jobbar på surfplatta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Framtiden för anteckningar i skolan kan jag tänka mig, absolut! Har dessutom provat lite av den här typen av touchscreen.

I vår skola har vår fysiklärare en IBM-laptop med tryckkänslig skärm. Den är sedan kopplad till en projektor som lyser mot en vägg.

..............

(inte hela citatet)

Denna teknologi har vi i varje klassrum (Bromma Gymnasium), dock inte laptop utan stationära i ett speciellt skåp, kopplat till projekter och en "Smartboard" med detta system med pennan som muspekare.
Man kan rita med pennan och lite annat och man kan också använda fingret att klicka med, tex att ta sig fram på internet är lätt med endast pekningar.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Fet vill-ha-känsla, men hyfsat onödigt för nästan alla. Jag bland dem. En netbook bör ju vara väldigt mycket mer mångsidig.

Permalänk
Medlem

Har själv en netbook, men jag tycker det känns som att jag stör när jag sitter och knapprar på lektionstid (drar anteckningar).

Men vad jag ser att man kan göra lite smidigare med en sådan här gizmo är att man kan enkelt växla mellan att skriva och rita, vilket är praktiskt när man tex ska anteckna om den feodala maktstrukturen och samtidigt vill rita en "pyramid" som visar hur makten är uppdelad (kungen högst, präster, adelsmän osv).

Eftersom jag nu inte har mycket användning för min netbook så funderar jag på om jag inte kan donera den till min äldsta syster som är 23 år och INTE HAR EN EGEN DATOR!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Väldigt smart och lätt att använda sig av för att göra anteckningar i skolan. Slipper alla dessa anteckningsblock för alla olika ämnen.

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk

vore bra om de vore väldigt stöt tåliga och tål att fara illa så skulle några sånna passar perfekt ute på fält. Hade varit smidigt och kunna visa kartor ( våra egna program o spec mm) när folk frågar istället för att säga att man inte vet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser ganska innovativt ut. (?) Vad vet jag? Apple har väl antagligen något liknande på lager.

Ser mycket bra ut för folk med kreativa (visuella) arbeten som just arkitekter, designers mm. OM programvaran inte hänger sig 34567547ggr per projekt och på så sätt dödar den kreativa inspirationen och engagemanget.

*(Icke objektiv kommentar)* Det är ju trots allt Microsoft?

Ända grejen är att även om den blir lika bra som apples så tror jag de flesta är konservativa (som människor är) och använder apples produkter.

Blir den mycket bättre så kan det bli en hit. För folk som behöver den.

För en snubbe som mig i gymnasiet ser jag mest möjligheter som kanske en gigantisk nintendo ds emulator / konsol? (xbookx ds? xd) (!)

Penna och papper tycker jag är bäst om man vill komma ihåg grejer på lektionerna. Och 99% av alla studenter borde inte ha råd med den heller.

Permalänk
Medlem

Blev lite besviken nu, jag hade hellre sett Windows 7 med ett helt normalt GUI i den maskinen. Skulle varit mycket mer användbart för mig då.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skitbra och ser verkligen fram emot att få se dessa på hyllorna snarast.
Kommer absolut skaffa en, dels för det gör det enklare att göra skolarbeten och för att den var ganska snygg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njure
Har själv en netbook, men jag tycker det känns som att jag stör när jag sitter och knapprar på lektionstid (drar anteckningar).

Äsch! Snart sitter alla och knapprar!
Först skaffade (skaffade en sent i tvåan) jag en och nu i trean är det två till i min klass som har skaffat netbooks som de drar med till skolan.

Ni pratar om att använda en sådan här som anteckningsblock? Ptja, jag vet inte hur det är för er men jag skriver betydligt snabbare med tagentbordet och dessutom går det enklare att göra ändringar om man råkat skriva fel/vill lägga in ett helt stycke. Föresten fungerar nog rättstavningen bättre i en netbook..
Så att använda detta som ett serriöst anteckningsblock tror jag inte på.

Enda kruxet är det här med att rita.
Har inte hittat någon bra metod för detta, testat lite asciiskillz och använt målarpenseln men det blir inte helt som jag vill ha det. En i klassen har med sig ett seprat ritblock när hon ska rita något från tavlan. Känns ju lite osmidigt. Har börjat fundera på att ha en liten kompaktkamera och bara fota av stora ritningar och sedan föra över via sd-läsaren.. Någon som har en fet lösning på detta?

Permalänk

Underbart om Microsoft kunde komma ut med lite snygga, fräscha innovativa produkter som denna, så man slipper köpa apple och underkasta sig deras fascism och beslut om vad för program som ska kunna köras osv

Permalänk
Medlem

Ser coolt och användbart ut. Väntar dock något år så priset sjunker och tekniken utvecklas ytterliggare. Kanske perfekt om jag skulle börja på högskolan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Underbart om Microsoft kunde komma ut med lite snygga, fräscha innovativa produkter som denna, så man slipper köpa apple och underkasta sig deras fascism och beslut om vad för program som ska kunna köras osv

Så du tror det kommer vara på samma sätt med Apple's tablet som det är med iPhone och iPod touch?
Jag är inte så säker på det. Den kommer nog mer likna ”vanliga” Mac OS X (hoppas det i alla fall).

Men vi får se.

Sen är det väl (för gemene man) inte bara illa att någon granskar den mjukvara som finns att tillgå till iPhone och iPod touch? Inga direkt illasinnade program som kommer in systemet då. Sen att den granskaren inte är helt opartisk och inkonsekvent, det håller jag med om är illa...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
(..)

Sen är det väl (för gemene man) inte bara illa att någon granskar den mjukvara som finns att tillgå till iPhone och iPod touch? Inga direkt illasinnade program som kommer in systemet då. Sen att den granskaren inte är helt opartisk och inkonsekvent, det håller jag med om är illa...

De granskar inte källkoden, så det gör inte någon större skillnad rent säkerhetsmässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Någon som har en fet lösning på detta?

Det här är ju en lösning på det problemet. Nu vet jag naturligtvis inte vad du läser, men i de flesta fall brukar det inte ge särskilt mycket att sitta och anteckna ord för ord vad föreläsaren (läraren) säger - därav spelar det ingen roll om det är "snabbare med tangentbord" eller ej.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer aldrig kunna konkurrera med apple inom användargränssnitt.

jag säger bara zune..

Men det är kul att dom försöker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Apple har patent på? :S
Om inte minnet sviker var det väl adobe som var först/något sammarbete där bland att adobe var med.
Många produkter använder multitouch idag, så det verkar inte finnas patent på detta/uppfinnaren tar inte ut dyra licenskostnader?

Edit: Okej det kom visst redan på 80talet enligt snubben i videon; http://www.3gpdb.com/videoy.php?b=LoHt-aldXpH&multi-touch-int...

vet att apple har sökt patent på sin "finger zoom" tror dom fick det också

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Det här är ju en lösning på det problemet. Nu vet jag naturligtvis inte vad du läser, men i de flesta fall brukar det inte ge särskilt mycket att sitta och anteckna ord för ord vad föreläsaren (läraren) säger - därav spelar det ingen roll om det är "snabbare med tangentbord" eller ej.

Absolut inte ord för ord. Skriver oftast endast av det som står på tavlan. Jag vill gärna skriva av snabbt för att sedan kunna koncentrera mig på vad läraren säger.
Dessutom vad som är smidigt med ett worddokument är att man enkelt kan ändra och lägga till.

Många gånger har man inte alltid genomgång i klassrummet utan jobbar med en uppgift, typ uppsats. Då går det snabbare med tagentbordet, det är jag övertygad om (för mig då). I slutändan ska arbetet lämna in som dataskrivet och då tror jag det ej är godkänt att lämna in en handskriven jpeg/liknande.

Denna produkt som microsoft visar anser jag snrare vara en advancerad filofax än ett serriöst skrivblock för tvåtusentalet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Absolut inte ord för ord. Skriver oftast endast av det som står på tavlan. Jag vill gärna skriva av snabbt för att sedan kunna koncentrera mig på vad läraren säger.
Dessutom vad som är smidigt med ett worddokument är att man enkelt kan ändra och lägga till.

Många gånger har man inte alltid genomgång i klassrummet utan jobbar med en uppgift, typ uppsats. Då går det snabbare med tagentbordet, det är jag övertygad om (för mig då). I slutändan ska arbetet lämna in som dataskrivet och då tror jag det ej är godkänt att lämna in en handskriven jpeg/liknande.

Denna produkt som microsoft visar anser jag snrare vara en advancerad filofax än ett serriöst skrivblock för tvåtusentalet.

Med teckenigenkänning får du ju det i plain text editerbart.

Permalänk
Medlem

Funkar det verkligen bra att ta anteckningar på datorn? Det funkar ju bra att skriva in text men anteckningar är ju till största delen bilder, stödord och formler. Texten hittar man ju i läroboken. Kanske beror på vad man pluggar, jag har läst natur och civ. ing.

Jag har en HP tx2020 med tryckkänslig pekskärm. Visst är det en kul funktion men den kan absolut inte jämföras med ett anteckningsblock. Skärmen är för glansig att skriva på, ger inget motstånd. En vanlig ritplatta känns betydligt bättre.

Permalänk
Inaktiv

Även om apple har patent är det ju inte som om dom kan göra någonting åt att microsoft använder den teknologin. Microsoft sitter inte direkt utan en patentportfölj.

Trevligt med patent, används för att hålla nykomlingar borta från marknaden så att de stora företagen kan fortsätta leka med sitt oligopol. \o/

Permalänk

Fan vad häftigt gjort om det visar sig att de får allt att fungera sådär :]
rent design och funktionsmässigt så tycker jag att det absolut kunde varit något som Apple gjort(även om den saknar det där flashiga som Ipod och Iphone har)

Permalänk
Medlem

men då är ju ibm:s nuvarande smartare, skärm och tangentbord. möjligen är programvaran bättre i denna men det är ju inget hinder att implentera.

visst det är 2 "sidor", men ja billigare med ett anteckningsblock:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Även om apple har patent är det ju inte som om dom kan göra någonting åt att microsoft använder den teknologin. Microsoft sitter inte direkt utan en patentportfölj.

Trevligt med patent, används för att hålla nykomlingar borta från marknaden så att de stora företagen kan fortsätta leka med sitt oligopol. \o/

Lägg ner kommunistsnacket nu..

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Påminner inte så lite om OLPC XO-2: http://wiki.laptop.org/go/XO-2

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.