Silverstone lanserar kompakt chassi för HTPC

Permalänk
Melding Plague

Silverstone lanserar kompakt chassi för HTPC

Chassitillverkaren Silverstone bygger datorlåda för mediadatorer i Micro-ATX-storlek.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser ut att ha bra kylning för att vara vad det är.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut, som vanligt från silverstone

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk

120mm fläktar och ATX låter bra.
Hoppas priset står sig.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha denna...vart ger de bort dessa...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Jag vill ha denna...vart ger de bort dessa...?

Gå till lagret där dom lagras på nattetid. Passa på o ta ett exemplar till mig när du ändå är där

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig men chassit är värdelöst!
Varför?

1. DVD-bränanre hamnar precis ovanför cpu-kylare vilket innebär att man måste ha en kylare av låg profil.
2. Mycket "dött" utrymme ovanför och framför nätagget.
3. Inget nytänkande - finns flera chassin på marknaden med samma upplägg.
4. Särskillt kompakt är det inte. Ett m-ATX + nätagg bredvid varandra innebär i praktiken minst 40 cm i bredd!

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst är det inte.

1. Det sitter 2 120mm fläktar som blåser direkt på cpu-kylaren.
2. Skulle tro att man kan ha extra hdd där.
3. Kan du ge ett exempel... inte många chassin som är 323mm djupa, och dessutom kan innehålla full stora PCI kort. Det är ofta djupet som ställer till det, hyllor är ofta 400mm djupa.
4. För min del så vill jag har lite bredd på det hela så att det passar till förstärkaren. alternativet är för tillverkarna att ha ett special anpassad nätagg, som man inte kan byta ut.

Men det är sant, ett chassi passar inte till alla.

Permalänk
Medlem

1. 120 mm fläktar är inte allt...
2. Det kan du säkert men är det stor fördel?..
3. My pleasure!

Alt 1 - Silverstone Lascala LC02 Innehåller förvisso inbyggt nätagg men kan i gengäld ta upp fullstora ATX! Smartare design om man ska fråga mig. 295 mm djup.
Alt 2 - Silverstone Grandia GD02B Exakt samma upplägg (-)120 mm fläktar... frågan är - varför lansera ytterlgiare chassi med samma upplägg? 360 mm djup.

4. Vettiga argument. Jag hade köpt designen hos detta chass om de hade ställt nätagget på högkant och eliminerat dött utrymme.
Min största invändning är placeringen av 5,25" platsen... varför envisas de flesta tillverkare med att köra samma design?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
1. 120 mm fläktar är inte allt...

Nej men det skadar ju knappast heller..

Citat:

2. Det kan du säkert men är det stor fördel?..

Först klagar du på "dött" utrymme, sen är du inte nöjd med hur det utnyttjas?

Citat:

3. My pleasure!

Alt 1 - Silverstone Lascala LC02 Innehåller förvisso inbyggt nätagg men kan i gengäld ta upp fullstora ATX! Smartare design om man ska fråga mig. 295 mm djup.
Alt 2 - Silverstone Grandia GD02B Exakt samma upplägg (-)120 mm fläktar... frågan är - varför lansera ytterlgiare chassi med samma upplägg? 360 mm djup.

Alt 1 - Vad har du för nytta av fullstort ATX om du ändå bara får två kortplatser? Dessutom slim ODD, bara en HD och högst tveksam kylning. Snygg men nej tack.

Alt 2 - Huh? GD02 har två 80mm fläktar, inget annat. GD04 har 3x120mm *och* plats för 2x80mm.

Citat:

4. Vettiga argument. Jag hade köpt designen hos detta chass om de hade ställt nätagget på högkant och eliminerat dött utrymme.

Vet inte vad man hade tjänat på att ställa nätagget på högkant.. Lådan hade kunnat göras smalare men tanken är ju att den ska vara lika bred som en stereokomponent!

Citat:

Min största invändning är placeringen av 5,25" platsen... varför envisas de flesta tillverkare med att köra samma design?

Den klara i alla fall intels standardkylare med ODD installerad.. Borde räcka för de flesta behov, särskilt som det ju lär vara bra luftflöde i lådan.

Själv gillar jag denna lådan skarpt. Inte den snyggaste HTPC-lådan kanske men kombinationen av kompakt storlek (framförallt djupet!) och möjligheter till tyst och bra kylning gör den till en vinnare. Hade gärna sett plats för en hårddisk till men det kanske går att ordna i det "döda" utrymmet framför nätagget