Intel vill dominera mobiltelefonerna

Permalänk
Melding Plague

Intel vill dominera mobiltelefonerna

Nya processorer för smarta telefoner och mjukvarudistribution likt Itunes är några av Intels planer för att slå sig in på den handburna marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om detta leder till att vi får snabbare och bättre handburna leksaker så är det välkommet.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Alltså visst jag vill också ha massa nytt, bättre och mer snabbt, men till vilket pris? Finns det egentligen någon konkurrent till Intel? Monopol är aldrig bra oavsett vad det än handlar om. Får hoppas att AMD och VIA och gärna fler kan komma in och konkurrera med Intel så Intel inte blir för stort.

Permalänk
Medlem

håller med hunt3r, jag gillar intel produkter men man blir orolig över dominansen. Vad händer om de bara finns de kvar? Plötsligt får de en oroande stor kontroll i det fallet. Aja vi ser väl hur det går i framtiden.

Permalänk
Medlem

In med android på detta så blir det bra

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
håller med hunt3r, jag gillar intel produkter men man blir orolig över dominansen. Vad händer om de bara finns de kvar? Plötsligt får de en oroande stor kontroll i det fallet. Aja vi ser väl hur det går i framtiden.

De får in mera pengar om de blir ensamma kvar och det leder till snabbare och bättre utveckling Nej men jag gillar inte idén om ett ensamt intel, det ska alltid finnas flera alternativ.

Permalänk
Medlem

appstore för netbooks... så vi ska betala för flashspel i framtiden då alltså?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valleman
De får in mera pengar om de blir ensamma kvar och det leder till snabbare och bättre utveckling Nej men jag gillar inte idén om ett ensamt intel, det ska alltid finnas flera alternativ.

Snarare tvärt om.
När det inte finns något som hotar företagets position så finns det häller ingen anledning för företaget att lägga lika mycket pengar på utveckling av en för konsumenterna attraktivare produkt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Asså intel tar ju över allting! Fast vi får väl hoppas att andra ger sig in och så blir det FAJT!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

De lär använda sig av sin x86-instruktionsuppsättning, vilket leder till mer monopol för "lilla" Intel. De äger snart världen. Personligen betalar jag lite mer för nåt som är mindre bra och inte tillhör Intel. Föredrar öppna standarder som hela mänskligheten tar nytta av än bara ett tillfällig företag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0utsider
De lär använda sig av sin x86-instruktionsuppsättning, vilket leder till mer monopol för "lilla" Intel. De äger snart världen. Personligen betalar jag lite mer för nåt som är mindre bra och inte tillhör Intel. Föredrar öppna standarder som hela mänskligheten tar nytta av än bara ett tillfällig företag.

Om det är atom som ligger till grund bör det rimligen komme en med AMD:s 64-instruktioner. Intel licesierar det av AMD för 64 bits-propparna förutom till Itanium som kör med Intels egna IA64.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är värt mycket sämre batteritid bara för att få x86 och underlätta för lata programerare/snåla utvecklingsavdelningar.

Atom är trevligt, men x86 kommer _aldrig_ ner i effektiviteten hos en ARM.

Permalänk
Medlem

Kul att det verkligen ser ljust ut för feta nallar i framtiden! Men som sagt, är det inte dax att ge upp x86? Stenålders teknik som borde hållas borta från mobila enheter IMO!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Låter bra med 32nm teknik men nej tyvärr.. håll mobilmarknaden borta från x86 tekniken tack.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

EN bra idé, kraftfullare telefoner är något som är dags nu!
Ja förstås om inte EU hinner stänga ner Intel förstås,
stämma dem och begära konkurs. EU är bra på att förstöra framgångsrika företag för sin egen korrupta idealism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
EN bra idé, kraftfullare telefoner är något som är dags nu!
Ja förstås om inte EU hinner stänga ner Intel förstås,
stämma dem och begära konkurs. EU är bra på att förstöra framgångsrika företag för sin egen korrupta idealism.

http://sweclockers.com/nyhet/7668-amd_framfor_nya_bevis_mot_i...

kolla upp lite mer är du snäll innan du uttalar dig.

Dessutom kan du ju kolla detta om intel:

http://www.mediamonitors.net/mazin7.html

Visst jag kan hålla med om att det är svårt att bli ett stort företag utan köra fulspel ibland men Intel har i min mening gått långt över gränsen på alla sätt och vis. Dom ska bort, dom ska läggas ner.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Hoppas de krossar Iphone
vore skönt att slipa se dem på jorden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
appstore för netbooks... så vi ska betala för flashspel i framtiden då alltså?

Ja, tyvärr blir det ju faktiskt så.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!