Permalänk
Medlem

Tillverkningsprocess - GPU vs CPU ?

God kväll allihopa!

Jag satt nyss och filosoferade då jag kom och tänka på en underlig sak med datorkomponter, och det är:
-varför tillverkas inte grafikkort och processorer med samma tillverkningsprocess? Förstår inte varför dagens cpu:er ligger på 45nm, medan grafikkorten på 55nm, och för framtiden ser det olika ut för gpu vs cpu, då gpu nu börjar komma i 40nm, men det kommer en cpu aldrig tillverkas i.
Även bakåt i tiden har det inte varit samma tillverkningsprocess så många gånger.

Tackar och bugar för alla svar!

--
Hälsningar, André

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Hedersmedlem

Därför att det aldrig har varit samma företag som gjort båda sakerna, därav att de ligger i dålig synk.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Därför att det aldrig har varit samma företag som gjort båda sakerna, därav att de ligger i dålig synk.

AMD designar ju faktiskt både GPU:er och CPU:er. Men de tillverkas inte i samma fabriker, om jag fattat det rätt, så det kan ju vara anledningen. CPU:er tillverkas av Global Foundries och GPU:er görs hos TSMC.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
AMD designar ju faktiskt både GPU:er och CPU:er. Men de tillverkas inte i samma fabriker, om jag fattat det rätt, så det kan ju vara anledningen. CPU:er tillverkas av Global Foundries och GPU:er görs hos TSMC.

De har ju inte en historia tillsammans så länge, så det är ju en annan anledning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Oraklet siar om att Larrabee kommer att vara synkat med Intels tillverkningsprocess för CPU-er.

Fast man kan alltid använda sig av argumentet här att Larrabee egentligen inte är någon GPU...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Oraklet siar om att Larrabee kommer att vara synkat med Intels tillverkningsprocess för CPU-er.

Fast man kan alltid använda sig av argumentet här att Larrabee egentligen inte är någon GPU...

I vilken nm kommer Larrabee:n att göras?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
I vilken nm kommer Larrabee:n att göras?

Tror den är tillverkad i 45nm nu, alltså de tidiga exemplaren som finns. Är dock inte helt säker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
I vilken nm kommer Larrabee:n att göras?

Det verkar bero på när Larrabee kommer att släppas.

Preliminärt så var det tal om 45 nm nu i vinter för att sedan krympas till 32 nm i mitten av nästa år.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det verkar bero på när Larrabee kommer att släppas.

Preliminärt så var det tal om 45 nm nu i vinter för att sedan krympas till 32 nm i mitten av nästa år.

Fast enligt Intel så kör de Clarksdale som är föregångaren i mångt och mycket i 32nm för cpu och 45nm för grafiken, så att Larrabee skulle vara helt i 45nm känns lite osannolikt.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3648

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Fast enligt Intel så kör de Clarksdale som är föregångaren i mångt och mycket i 32nm för cpu och 45nm för grafiken, så att Larrabee skulle vara helt i 45nm känns lite osannolikt.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3648

Självklart är det fortfarande mycket spekulerande än så länge.

http://www.behardware.com/articles/757-4/spring-2009-idf-in-b... (spekulerande på botten av sidan)

http://www.tomshardware.com/news/intel-larrabee-gpu-graphics,... (äldre nyhet)

Allt beror nog på vilket release-datum som slutligen kommer att spikas.

Slutet av detta år eller början av nästa (personligen finner jag detta osannolikt)? Högst troligen 45 nm för åtminstonde första versionen.

Mitten av nästa år, 2011 eller ännu senare (mer troligen)? Kanske 32 nm.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Om Larrabee tillverkas i 32nm och Intel sätter sig in i gpu-tillverkningen på allvar så tror jag på fullaste allvar att Intel inom 7-8 år tagit fram den bästa(prestanda) singel-core GPU'n. Intel är så mycket större än AMD allmänt, det finns ju en anledning till att Intels processorer i överlag är bättre än AMDs(dock inte prisvärdare!). Skulle Intel och AMD tävla på samma front i grafikkortsvärlden så tror jag Intel plockar hem vinnarpokalen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
God kväll allihopa!

Jag satt nyss och filosoferade då jag kom och tänka på en underlig sak med datorkomponter, och det är:
-varför tillverkas inte grafikkort och processorer med samma tillverkningsprocess? Förstår inte varför dagens cpu:er ligger på 45nm, medan grafikkorten på 55nm, och för framtiden ser det olika ut för gpu vs cpu, då gpu nu börjar komma i 40nm, men det kommer en cpu aldrig tillverkas i.
Även bakåt i tiden har det inte varit samma tillverkningsprocess så många gånger.

Tackar och bugar för alla svar!

--
Hälsningar, André

efter som det kommer nyare generationer av grafikkort oftare har dom större nytta av halvnods uppgraderingar medans cpu'er inte har så stor nytta av det

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
efter som det kommer nyare generationer av grafikkort oftare har dom större nytta av halvnods uppgraderingar medans cpu'er inte har så stor nytta av det

Låter rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W