EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Det står givetvis Intel och alla andra leverantörer att villkora sina rabatter och leveranser hur de vill, så länge avtalet ingås av fri vilja från båda parter.

Datortillverkare A har planerat att sälja produkt A 80% och produkt B till 20% , och då ha en leverans och lager på moderkort , som uppgår till 80% , då viker sig nog ganska stora tillverkare för A. Eftersom uteblivet köp av B blir inte lika kostsamt + att A erbjuder ett bra pris för att göra så .

Och det är ingen fri vilja i det valet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är ju frågan om konkurrenshämmande i flera led.

De "rabatter" som bland annat tilldelades Dell, HP, Acer och Lenovo hjälpte dessa att hålla lägre priser än sina konkurrenter som i stället fick betala överpris till Intel för samma varor. Detta hämmade konkurrensen mellan tillverkarna till fördel för dem som var väldigt stora och bara använde Intels produkter.

På motsvarande sätt subventionerades MSH gentemot andra återförsäljare, vilket snedvred konkurrensen i återförsäljarledet.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Datortillverkare A har planerat att sälja produkt A 80% och produkt B till 20% , och då ha en leverans och lager på moderkort , som uppgår till 80% , då viker sig nog ganska stora tillverkare för A. Eftersom uteblivet köp av B blir inte lika kostsamt + att A erbjuder ett bra pris för att göra så .

Och det är ingen fri vilja i det valet.

Jag tror inte du har förstått vad fri vilja innebär. Fri vilja innebär inte att kunna köpa varor och själv bestämma pris och villkor. Det innebär att man är fri att antingen acceptera eller avstå från ett erbjudande. Det gäller båda parter i en affärsuppgörelse.

Att säga att det inte är fri vilja, är det samma som att implicera att Intel stod med pistolen mot tinningen på Dells VD och sa "Anta vårt erbjudande, annars skjuter jag dig.". Såg gick det naturligtvis inte till. Det enda Intel gjorde, var att ha ett erbjudande som var mer attraktivt för datorproducenterna än AMD. Inget annat.

Att det ska vara så förbannat svårt att begripa...
1) Intel gav datortillverkarna ett erbjudande
2) Datortillverkarna antog detta erbjudande, då det var bättre än AMDs erbjudande
3) AMD blev sura och stämde Intel

För övrigt har Carl Svanberg skrivit väldigt intressant om perfekt konkurrens.
http://svanberg.files.wordpress.com/2009/08/perfekt-konkurren...

I fortsättningen blir det enbart Intel för min del. Kom just på att jag hade rationaliserat bort sista AMD-processorn hemma häromdagen. Yay!

Edit:
Mer välformulerat om hela affären hos Svanberg.
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag tror inte du har förstått vad fri vilja innebär. Fri vilja innebär inte att kunna köpa varor och själv bestämma pris och villkor. Det innebär att man är fri att antingen acceptera eller avstå från ett erbjudande. Det gäller båda parter i en affärsuppgörelse.

Att säga att det inte är fri vilja, är det samma som att implicera att Intel stod med pistolen mot tinningen på Dells VD och sa "Anta vårt erbjudande, annars skjuter jag dig.". Såg gick det naturligtvis inte till. Det enda Intel gjorde, var att ha ett erbjudande som var mer attraktivt för datorproducenterna än AMD. Inget annat.

Att det ska vara så förbannat svårt att begripa...
1) Intel gav datortillverkarna ett erbjudande
2) Datortillverkarna antog detta erbjudande, då det var bättre än AMDs erbjudande
3) AMD blev sura och stämde Intel

För övrigt har Carl Svanberg skrivit väldigt intressant om perfekt konkurrens.
http://svanberg.files.wordpress.com/2009/08/perfekt-konkurren...

I fortsättningen blir det enbart Intel för min del. Kom just på att jag hade rationaliserat bort sista AMD-processorn hemma häromdagen. Yay!

Edit:
Mer välformulerat om hela affären hos Svanberg.
http://svanberg.wordpress.com/2009/05/14/eu-vs-intel/

Hur många ggr ska jag skriva att rabatter är OK , men att ställa villkor på rabatterna är inte OK .

Dom som valde att saluföra AMD kunde inte konkurera med dom som sa ja till Intels monopolförslag , PGA Intel gav inte dom några rabatter , att styra marknaden så , gör att konsumenter blir blåsta på kr och ören , pga utebliven konkuranns .

Och du tror att intel av ren godhet skulle erbjuda bra priser till oss konsumenter , om inte AMD fanns . och att utvecklingen skulle gå lika snabbt frammåt utan konkuranns .

AMD lämnade in en stämmning 2005 till Amerikansk domstol , men Intel är redan dömda i en radda av länder , och alla har hafft fel ? och tyckt synd om AMD .

Det är min praktiska filosofi . ( Utan fil kand )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Hur många ggr ska jag skriva att rabatter är OK , men att ställa villkor på rabatterna är inte OK .

Fel! Har man en produkt att sälja, kan man göra det till precis de villkor man önskar. Det är helt och hållet upp till köparen att acceptera erbjudandet eller avstå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Dom som valde att saluföra AMD kunde inte konkurera med dom som sa ja till Intels monopolförslag , PGA Intel gav inte dom några rabatter , att styra marknaden så , gör att konsumenter blir blåsta på kr och ören , pga utebliven konkuranns .

Fel igen! Konkurrensen uteblev inte alls. Intel gav datortillverkarna ett bättre erbjudande än AMD gjorde, alltså valde tillverkarna Intel. De som inte gjorde det, konkurrerades ut. Det är det som är konkurrens. Att någon kan komma med ett bättre erbjudande än någon annan, vilket innebär att den andre måste förbättra sitt erbjudande ytterligare för att få affärer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Och du tror att intel av ren godhet skulle erbjuda bra priser till oss konsumenter , om inte AMD fanns . och att utvecklingen skulle gå lika snabbt frammåt utan konkuranns.

Menar du att Intel hade kunnat höja sina priser hur mycket de ville om det varit ensamma på marknaden?

Fel igen! Eftersom vi har (skenbart) fri konkurrens, hade då någon annan sett att det var en lönsam nisch och börjat producera processorer till bättre pris än Intel, vilket hade lett till att Intel blivit tvungna att sänka sina priser igen. Då hade det varit någon annan än AMD som konkurrerat med Intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
AMD lämnade in en stämmning 2005 till Amerikansk domstol , men Intel är redan dömda i en radda av länder , och alla har hafft fel ? och tyckt synd om AMD .

Ja, alla har haft fel. Konkurrenslagstiftningen är inte till för att främja konkurrens, utan motverka den.

Först fanns fri konkurrens, vilket var bra och stabilt på alla sätt. Sedan kom man med en massa regleringar för hur företag skulle få bedrivas, vilket var mindre bra. Detta ledde till brister i konkurrensen, eftersom olika företag spelade efter olika regler, beroende på vilket land de verkade i eller, som i USA, rentav vilken stat. (Banker fick t ex inte lov att ha filialer i flera stater, vilket ledde till att de inte kunde sprida sina risker.)
För att komma tillrätta med de problem som ursprungligen orsakades av statlig inblandning på den fria marknaden, skapade man fler regleringar och begränsningar.

Jag har inte heller någon fil kand, men jag är glad ändå.

En annan grej:
Om nu Intel och AMD hade sålt sina produkter till samma pris, då hade de garanterat blivit anklagade för att ha en priskartell. Som det är nu är Intel anklagade både för överprissättning (till privatkunder) och prisdumpning (till företag). Helt bisarrt är det i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom det här börjar likna en politisk debatt ( och det verkar som vi har en väldigt olik syn, på hur en fri marknad fungerar ), så går jag och läser en bok .

Med kriserna som funnit i historia och nutid , tycker jag inte den såkallade fria marknaden funger , finns för många giriga aktörer .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
1) Intel gav datortillverkarna ett erbjudande...

Fel! Intel gav inte datortillverkarna ett erbjudande, utan gick ut med erbjudandet till ett fåtal större aktörer.

Ungefär som om Chiquita skulle gå till ICA-koncernen och erbjuda gratis bananer plus flera miljoner kronor om året i "konkurrenshjälp" (dålig översättning av "Meet Comp") mot att ICA bara säljer bananer från Chiquita och hjälper till att marknadsföra varumärket.
Alla andra livsmedelsbutiker får också köpa bananer från Chiquita, men då till ett grossistpris som ligger över priserna hos Dole och Fyffes.

Är det någon mer än jag som inte tror att bananpriserna på ICA då skulle ligga stabilt en aning lägre än hos konkurrerande butikskedjor?

För någon form av konkurrensneutralitet krävs att samma erbjudande går ut till alla kunder, inte bara ett fåtal utvalda.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Fel! Intel gav inte datortillverkarna ett erbjudande, utan gick ut med erbjudandet till ett fåtal större aktörer.

Ungefär som om Chiquita skulle gå till ICA-koncernen och erbjuda gratis bananer plus flera miljoner kronor om året i "konkurrenshjälp" (dålig översättning av "Meet Comp") mot att ICA bara säljer bananer från Chiquita och hjälper till att marknadsföra varumärket.
Alla andra livsmedelsbutiker får också köpa bananer från Chiquita, men då till ett grossistpris som ligger över priserna hos Dole och Fyffes.

Är det någon mer än jag som inte tror att bananpriserna på ICA då skulle ligga stabilt en aning lägre än hos konkurrerande butikskedjor?

För någon form av konkurrensneutralitet krävs att samma erbjudande går ut till alla kunder, inte bara ett fåtal utvalda.

/Olle

Det är givetvis helt och hållet upp till Chiquita och ICA om man vill göra så. Det ska ingen annan lägga sig i, så länge avtalet ingås frivilligt av såväl Chiquita som ICA.

Självklart bör de övriga livsmedelsbutikerna köpa sina bananer från Dole och Fyffes i stället om dessa bananer är av samma kvalitet som Chiquitas.

Vad är det som säger att man måste erbjuda samtliga köpare samma pris? Det är upp till ägaren av varan som ska säljas att sätta pris till samtliga eventuella köpare.

Har du hört talas om att man kan få rabatt om man känner en affärsidkare? Borde inte det vara lika olagligt? När jag köpte hörlurar i födelsedagspresent till min fru, fick jag betala 15% lägre pris eftersom jag bor granne med en Bang & Olufsen-handlare. Bröt vi mot lagen?

Är det ett lagbrott när Nordea ger mig 0,1 procentenheter lägre ränta, eftersom jag är en gammal och trogen kund med bra kontakt med banken?

Båda mina exempel är ju erbjudanden som inte alla får ta del av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
AMD bästa är inte märkbart sämre än Intels. Kanske om man ställer olika benchmarks brevid varandra men du skulle inte märka skillnaden i spel och annat.
BTW så är det lika omoget att inte bry sig om någonting som att bry sig för mycket. Det vill säga inte alls. Det har med andra saker än mognad att göra.

Jag skulle mer än väl märka skillnaden i saker, men inte i spel. Men i långt från allt som du säger, men för vissa är skillnaden klart där.

Att inte bry sig är inte mer omoget än något annat, bara för att du eller någon annan inte bryr dig om att en skalbaggsart dör ut eller att senaste magasinet av någon damtidning har photoshoppade bilder gör det väl inte den personen mer omogen än någon annan? Alla orkar inte vara totalt uppdaterade eller bry sig i företagens stora sandlåda, för mig är det inget värt och tar bara onödig tid som kan läggas på något mer produktivt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.