Permalänk

i5 vs amd 955

Tja!
Nej! jag hittade ingen annan tråd som jag får ett svar på min fråga, men hittar ni en kan ni gärna länka den

Iaf undrar jag vad som är bäst i spel? ett i5 system eller en amd 955? Det är i spel jag vill veta inget annat.
Jag har sökt på google efter tester men har endast lyckats hitta en och skulle gärna vilja ha fler, vet ni om något så är det fritt fram att länka

//bengtsson93

Permalänk

Vad jag har sett så presterar i5 750 snäppet bättre än Phenom II 965 i de flesta spel och snäppet sämre i vissa (lite beroende på upplösning och bildkvalitet också).

Phenom II 955 är snäppet sämre än 965, så jag skulle väl säga att i5 750 är bättre för spel.

Om du vill se fler recensioner så sök på "i5 750 review" på google, så får du upp en mängd träffar. Du kan även komplettera med t.ex. anandtech, X-bit labs, Tom's hardware, 3D Guru eller Firesquad för att få recensionerna för dessa specifika siter. De flesta jämför mot Phenom II 965, men det är ju bara att dra av någon FPS för att få prestandan för 955 (eller jämför rakt av mot 965 och om det väger jämt, så är i5 750 förmodligen bättre än 955, då 965 är bättre än 955)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad jag har sett så presterar i5 750 snäppet bättre än Phenom II 965 i de flesta spel och snäppet sämre i vissa (lite beroende på upplösning och bildkvalitet också).

Phenom II 955 är snäppet sämre än 965, så jag skulle väl säga att i5 750 är bättre för spel.

Om du vill se fler recensioner så sök på "i5 750 review" på google, så får du upp en mängd träffar. Du kan även komplettera med t.ex. anandtech, X-bit labs, Tom's hardware, 3D Guru eller Firesquad för att få recensionerna för dessa specifika siter. De flesta jämför mot Phenom II 965, men det är ju bara att dra av någon FPS för att få prestandan för 955 (eller jämför rakt av mot 965 och om det väger jämt, så är i5 750 förmodligen bättre än 955, då 965 är bättre än 955)

jo jag ser att i5 presterar _lite_ bättre än 965, men om man tänker så här då, amd 955 kan man lätt överclocka mer än vad standard-clocken är på en 965, och det med ett moderkort för 1000 bommulslappar kanske. En i5 är väl svårare att överclocka än en 955 med ett billigt moderkort, behöver man inte ett för kanske 1600 kr för att kunna klocka en i5 lite? Knappast ett nära 1000 iaf?

Permalänk

i5 är knappast svårare att överklocka än PH2'orna Både i5 och ph2 är nog inte i topp att överklocka men jag skulle säga i5, då ph2 inte har gett mig någon större tur i alla fall

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Sillnaden mellan "bra" och "dåliga" moderkort är faktiskt mindre med i5, eftersom nordbryggan sitter i processorn. Det finns Gigabyte-kort för ~1000Kr som klockar bra.

De billigaste korten har dock inte riktig 8x+8x crossfire, utan 16x+4x, tänk på att kolla upp det om du tänkt använda kortet för crossfire.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt i5 pga turbo boost och speedstep

Permalänk

jasså det trodde jag inte...
Så det ni säger är alltså att ett sånt här eller sånt här skulle överclocka bra? Vilket av dom rekommenderar ni isf?

Permalänk
Medlem

Intel i5 är en bättre processor än AMD 955. Den piskar 965BE på fingrarna se bara Crysis Warhead testet.
http://www.guru3d.com/article/core-i5-750-core-i7-860-870-pro...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengtsson93
jasså det trodde jag inte...
Så det ni säger är alltså att ett sånt här eller sånt här skulle överclocka bra? Vilket av dom rekommenderar ni isf?

Båda moderkorten är riktigt bra, köp den som är billigast du lär bli nöjd i vilket fall.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Intel i5 är en bättre processor än AMD 955. Den piskar 965BE på fingrarna se bara Crysis Warhead testet.

http://www.guru3d.com/article/core-i5-750-core-i7-860-870-pro...

Den piskar 965BE... lol? enligt det test som du skicka så får den hela 6fps mer!!! i 1024x768 dessutom! går du upp till 1280x1024 så minskar skillnaden till 3fps!!!

Vilken ENORM skillnad!!!

men för återgå till topic... den enda skillnaden jag skulle göra mellan dessa 2 proppar idag är att se på när/hur du ska uppgradera nästa gång...

AMD släpper som känt en 6-kärnig cpu till nästa år som för alla oss som kör AM2+/AM3 bara kommer att behöva inhandla och stoppa ner i nuvarande kort *om man nu vill det*
Den/dom som kör i5 kommer tyvärr att behöva köpa cpu+mobo vid nästa byta p.g.a att intel tycker om att byta cpu-socket varenda gång dom släpper en ny cpu.

Visst i5 presterar marginellt bättre än en PH2:a men skillnaden är så liten att den inte är märkbar ens. Kolla vilket paket du kan få bäst pris på och köp sen det... skulle jag ha gjort iaf

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem

I processorvärlden är 6fps rätt mycket.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
Den piskar 965BE... lol? enligt det test som du skicka så får den hela 6fps mer!!! i 1024x768 dessutom! går du upp till 1280x1024 så minskar skillnaden till 3fps!!!

Vilken ENORM skillnad!!!

Precis, såg att det som __mest__ var 6 fps, ibland var det typ 1-0 ;P

Nej men jag tänker inte köpa nytt dom senaste åren ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet

Den/dom som kör i5 kommer tyvärr att behöva köpa cpu+mobo vid nästa byta p.g.a att intel tycker om att byta cpu-socket varenda gång dom släpper en ny cpu.

Inte riktigt rättvist tycker jag. Socket 775 har ju funnits riktigt länge och 1156 ska ju ersätta den. Även om de riktiga hardcore-processorerna kommer att släppas till 1366.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Inte riktigt rättvist tycker jag. Socket 775 har ju funnits riktigt länge och 1156 ska ju ersätta den. Även om de riktiga hardcore-processorerna kommer att släppas till 1366.

Nej, det är lite lustigt, för AMD's nästa processor Bulldozer kommer med stor sannolikhet att kräva en ny sockel, då de arkitekturella ändringarna är stora.
Däremot är det mindre troligt att Intel inom kort skulle ändra sockel för sitt mainstreamsegment med tanke på att s1156 är splitter ny.
Visserligen verkar Bulldozer inte komma förrän 2011, så ett års respit finns (sedan kommer ju inte AM3 dö direkt, först är det väl serverprocessorerna som skall ut och en långsam utfasning av AM3 påbörjas, likt utfasningen av Intels s775)
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20090925143055_Globa...

Men att påstå att sAM3 skulle vara mer framtidssäker än s1156 verkar taget ur luften ändå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

(Processorer, moderkort och minnen/Intel-relaterat Processorer, moderkort och minnen/Övrigt.)

Permalänk
Medlem

Här är en jämförelse i5 750 vs AMD 955 (speltester längst ned):
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=109&p2=88
Undrar varför AMD kom så långt efter i Far Cry 2?
Annars var inte skillnaderna så stora.

Här är några andra spel (där AMD 965 jämförs)
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3634&p=8

Permalänk
Medlem

Hej jag undrar är en Intel i5 på 2,66Ghz bättre än en AMD phenom X4 på 3,4GHz?

Och vad äre för skillnad på en intel core 2 quad och en intel i5?

Visa signatur

Burn Rubber Not Your Soul

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengtsson93
jasså det trodde jag inte...
Så det ni säger är alltså att ett sånt här eller sånt här skulle överclocka bra? Vilket av dom rekommenderar ni isf?

Ja, ett UD3 (eller tom UD2m) klockar lika bra som ett UD6. Enda orsaken att välja dyra 1156 moderkort är om man absolut behöver förtioelva Sata/USB portar, Sata6.0 el.liknande.

Köp det billigaste kortet som har alla finesser du behöver, ifrån ett märke du litar på (då kanske Asus faller bort? ;p).

@ante93: Kort svar, ja.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante93
Hej jag undrar är en Intel i5 på 2,66Ghz bättre än en AMD phenom X4 på 3,4GHz?

Och vad äre för skillnad på en intel core 2 quad och en intel i5?

Du kunde inte lagt 15 minuter på att söka runt på Sweclockers och nätet eller?
Men eftersom jag är så snäll så ger jag dig svaren här:
i5 piskar AMD:s alla processorer och är mer prisvärd än Phenom II X4 955BE och 965BE. Klockfrekvensen är långt i från allt.

Core 2 Quad (C2Q) är Intels förra generation av mid-range fyrkärniga processorer och säljs fortfarande. Serien använder Intels S775-sockel som är på väg att då ut i och med introduktionen av Core i5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Du kunde inte lagt 15 minuter på att söka runt på Sweclockers och nätet eller?
Men eftersom jag är så snäll så ger jag dig svaren här:
i5 piskar AMD:s alla processorer och är mer prisvärd än Phenom II X4 955BE och 965BE. Klockfrekvensen är långt i från allt.

Core 2 Quad (C2Q) är Intels förra generation av mid-range fyrkärniga processorer och säljs fortfarande. Serien använder Intels S775-sockel som är på väg att då ut i och med introduktionen av Core i5.

Jag e bara nyfiken... var hittar info om att i5 "piskar" P2?? enligt dom tester jag sett och läst överallt så presterar dom ganska jämt... fördel åt i5 ja men piskar vettefan... sen prismässigt så ligger dom lika också... runt 2000kr... det man utöver det får ta i beräkning är ju sen pris på moderkort och sånt runtomkring som krävs för att driva en cpu oavsett märke... och med tanke på det skulle jag vilja påstå att dom är ännu mer jämna... Valet mellan i5 eller P2 idag är mer baserat på vilka man gillar mest... *Amd eller Intel* men kanske ännu mer framförallt vilket paket man kan få tag på till bäst pris... Det du däremot har rätt i är att Klockfrekvensen i dagens läge är ganska oviktig då dom olika propparna jobbar på helt olika sätt... det enda klockfrekvensen igentligen duger till idag är att jämföra prossesorer av samma sort... *t.e.x P2 955 i 3,2Ghz eller P2 965BE i 3,4Ghz*

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
Jag e bara nyfiken... var hittar info om att i5 "piskar" P2?? enligt dom tester jag sett och läst överallt så presterar dom ganska jämt... fördel åt i5 ja men piskar vettefan... sen prismässigt så ligger dom lika också... runt 2000kr... det man utöver det får ta i beräkning är ju sen pris på moderkort och sånt runtomkring som krävs för att driva en cpu oavsett märke... och med tanke på det skulle jag vilja påstå att dom är ännu mer jämna... Valet mellan i5 eller P2 idag är mer baserat på vilka man gillar mest... *Amd eller Intel* men kanske ännu mer framförallt vilket paket man kan få tag på till bäst pris... Det du däremot har rätt i är att Klockfrekvensen i dagens läge är ganska oviktig då dom olika propparna jobbar på helt olika sätt... det enda klockfrekvensen igentligen duger till idag är att jämföra prossesorer av samma sort... *t.e.x P2 955 i 3,2Ghz eller P2 965BE i 3,4Ghz*

Om man kollar runt så ser man att i5:an är mer mångsidig, och det i kombination med priset, gör att i5 skulle bli mitt val. Det var väl allt egenligen

Permalänk
Medlem

Hej! Köpte mig en i5 för någon vecka sen. Fick upp den i 4ghz på stock kylaren idag, funkar utan problem, har kört prime i 2h och fortfarande inga problem. Runt 16k cpu score i 3D mark vantage.

Edit : haha, välformulerade meningar jag fick from, lol.

Sitter på ett Gigaby p55-UD3R, 2x Corsair CM3X21600C9 stickor klockade till 1200mhz, inte mycket nej men resten kommer då dom släpper vattenkylning´s hållare till socketen. '

Som sagt tidigare, den tickar i 20x200 fps dvs 4ghz effektiv klock. Volten ligger på 1.328 och revision och stepping är B1 samt 5.
Hyperthreading är på (av någon anledning, verkar inte spela någon roll om det är av eller igång, och turboboost är av för stabilare dator i den frekvensen).

Hoppas informationen hjälpte!

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffes
Hyperthreading är på

Uhh, i5 har inte HT.. så är det en i5 eller i7 processor du har?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Uhh, i5 har inte HT.. så är det en i5 eller i7 processor du har?

haha, moderkortet har den igång default. Det är värt att nämna så folk inte bli förvirrade.. vilket, ja.. det skapade ju tydligen förvirring ändå

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

soss

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tillägga att den får 10sek i SuperPi 1MB

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Feffes lär dig ända i dina inlägg istället för att trippelposta!

Permalänk
Medlem

Om ni kollar priserna för 955 på prisjakt så är de sjukt låga nu - mycom har den för 1246 kr. Måste vara det prisvärdaste köpet som finns nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Om ni kollar priserna för 955 på prisjakt så är de sjukt låga nu - mycom har den för 1246 kr. Måste vara det prisvärdaste köpet som finns nu.

Det var en felmärkt batch från någon grossist verkar det som. Mycom är tillbaka på 1676kr och tittar man på 128bits.se så har de priset 1657kr på sin hemsida, fast prisjakt anger 1203kr fortfarande (prisjakt verkar inte ha uppdaterat priserna m.a.o.).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det var en felmärkt batch från någon grossist verkar det som. Mycom är tillbaka på 1676kr och tittar man på 128bits.se så har de priset 1657kr på sin hemsida, fast prisjakt anger 1203kr fortfarande (prisjakt verkar inte ha uppdaterat priserna m.a.o.).

Jo, såg det sen. Men nu verkar det som AMD tänker sänka priset på riktigt. Tar väl en stund innan det märks dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W