Ny BIOS startar på en sekund

Permalänk
Avstängd

Vänteläge.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
För att windows inte fungerar då.

Apple, IBM, Sun med fler har haft i snart 20 år flera olika andra lösningar på firmwares med olika former av fördelar. Däremot har pc-marknaden varit i ett moment 22 för att om de struntar i bios fungerar inte windows, och om windows inte fungerar, varför skulle någon utveckla något annat.

Nu har intel tagit tag i det och till stor del härmat Apple, IBM och Sun, som kört OpenFirmware/OpenBoot länge, och EFI har skapats.

Alla intelmacar har haft EFI, det är alltså i snart 4 år de funnits. Detta är inte på långa vägar en "ny teknik" och efi har gått att köras på många fler moderkort sedan tidigare också.

Men EFI är fortfarande underlägset OpenFirmware, vilket är trist för oss mac-användare som blivit nedgraderade sedan apple dumpade ibm/freescale-cpuerna.

Är trevligt att OpenBoot finns som OSS också. Sen har vi Coreboot (fd LinuxBIOS) på x86 sidan som har snabb starttid för linux. Och man slipper köra 16bitars kod. Coreboot är GPL, men ingen hårdvaruleverantör verkar vilja stödja det även fast det har bios-emulation/payload (SeaBIOS). Men de är väl vana att AMI och Phoenix gör allt åt dom. Medan IBM och Sun har fått skriva egna firmwares. De är ju företag som varit ansvariga för hela plattformen. På x86 så samarbetar dom huller om buller istället. EFI kom ju till för Itanium som behövde en firmware, Intel skapade även versioner för ARM, helt enkelt deras första processoroberoende firmware.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Är trevligt att OpenBoot finns som OSS också. Sen har vi Coreboot (fd LinuxBIOS) på x86 sidan som har snabb starttid för linux. Och man slipper köra 16bitars kod. Coreboot är GPL, men ingen hårdvaruleverantör verkar vilja stödja det även fast det har bios-emulation/payload (SeaBIOS). Men de är väl vana att AMI och Phoenix gör allt åt dom. Medan IBM och Sun har fått skriva egna firmwares. De är ju företag som varit ansvariga för hela plattformen. På x86 så samarbetar dom huller om buller istället. EFI kom ju till för Itanium som behövde en firmware, Intel skapade även versioner för ARM, helt enkelt deras första processoroberoende firmware.

Både IBM och Sun kör egna implementationer av OpenFirmware, som är ett öppet initiativ där flera leverantörer är inblandade. Så att de skrivit egna firmwares är inte helt sant. De har gjort egna implementationer däremot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bigsweede
Min MAC startar på ca ca 10 sekunder..
))

har en dator som startar samma sekund du trycker på knappen. klar att användas. BASIC är bäst!!!!

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

111s från tryck på Restart tills Firefox va startad och tillbaka i den här tråden, så lite småsegt är de allt... men just POST går ordentligt snabbt...

servern tar ju lite längre tid vid en eventuell reboot pga raiden.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Nej det är klart. Om din bil tar dig ifrån 0-100 på 7 sekunder så är ju inte 0-100 på 1,37 sekunder imponerande. Man kan ju fundera varför dem ens väljer att publicera/redovisa så här irrelevanta och ikke bra resultat.

/end sarcasm

Hur kan du säga att ifrån 32 sekunder till 26 sekunder "absolut inte är någon förbättring"?

Ursäkta det sena svaret. Men det är precis som snabbmakaroner. Makaroner går jävligt snabbt att göra, men ändå så kommer snabbmakaroner. Märkte dessutom att mitt BIOS inte tar mer än fyra sekunder. 4 till 1,37 är ingenting när windows tar 25 sekunder. 29-26,37 sekunder kan jag fixa genom att avinstallera någon drivrutin...

Permalänk
Medlem

Har datorn på jämt så .. skiter i bios tiden.:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har ju redan detta på min netbook. ASUS 1005HA-H. Kan enablea "quick boot" så laddar den OS på en gång.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

För mig tar det 8 sekunder för Windows-loggan att ladda färdigt och 3 sekunder efter det så är jag inne i Windows. Tar cirka 20 sekunder för att BIOS att ladda klart. Så totalt ca 30 sekunder från det att jag trycker på startknappen tills jag är inne i Windows (7).

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem

För alla er som det tar över 2min att boota kan jag bara rekommendera en ominstallation.

Jag är iaf allergisk mot nersmutsade installationer av massa skräpprogram och dylikt. Rasslande hårddiskar i över en minut efter boot av win. Nej fy...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Från att jag tycker på on-knappen tar det ca. 11 sekunder för bios att bli klar. 40 sekunder (från knappen då d.v.s.) för att komma in i Windows och 59 sekunder att få upp Firefox.

Visst hade det varit trevligt att få 10 sekunder snabbare boot tid men... så farligt är det inte. Inte för min del iaf.

Har datorn i S3 standby för det mesta ändå, drar minimalt med ström och startar till 100% funktionsduglig på några sekunder. Windows 7 har ju även den där trevliga hybrid standby/hibernate funktionen, där den sparar allting på hårddisken och i minnet... ifall strömmen/batteri skulle ta slut blir man inte av med allting som förr.

Permalänk
Medlem

Grymt för de med HTPC.
Man vill ju att den ska starta lika snabbt som TVn, annars blir man ju stissig och bitter.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Trams!!!!

Jag trycker knappen, brygga kaffe, leka med barnen, läsa DN. När jag äntligen sitter framför skärmen är allting på och redo för mig.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Håller med om att seg boot e vidrigt men jag e lite inne på darrenj's spår iaf.. tryck på knappen, pula med de vardagliga rutinerna... typ lägga undan nycklar plånbok etc öppna posten sen ere bara att kasta sig ner framför burken

Permalänk
Medlem

Är det detta som kallas i-landsproblem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Både IBM och Sun kör egna implementationer av OpenFirmware, som är ett öppet initiativ där flera leverantörer är inblandade. Så att de skrivit egna firmwares är inte helt sant. De har gjort egna implementationer däremot.

Var implementationen jag syfta på, precis som AMI och Phoenix är två olika implementationer av BIOS (och att OpenBOOT var släppt under BSL lik licens), men jag ville påvisa att dator OEMerna och tillverkarna inte implementerar ny teknik/hårdvara på låg nivå själv utan förlitar sig på AMI och Phoenix när IBM och SUN sätter egna ingenjörer på det, precis som de som bygger brädor för inbyggda system får göra när de kör PPC/Sparc. Men när de kör x86 blir de latare och tar ett färdigt bios de knappt behöver göra något med. Därav ingen som vill ta på sig att skriva (implementera) Coreboot firmwares för sina x86 brädor/datorer. Något jag tycker borde hända.

Permalänk

hur ska man hinna trycka DEL för att gå in i bios :S

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
hur ska man hinna trycka DEL för att gå in i bios :S

Man håller in den när man startar datorn?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

inte svart eller vitt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Är det detta som kallas i-landsproblem?

Nu var du kanske ironisk, men jag tänker ändå belysa andra sidan av myntet.

Tänkt dig hur många företag som finns i Sverige och världen. Hur många av dessa kör windows? Många!

Där emot så är det inte många som har ekonomi, kunskap och möjlighet att hänga med i teknikutvecklingen inom hårdvarusegmentet

Att ha datorer som bootar på en knapptryckning är underbart. Låter kanske löjligt, men med tanke på hur viktiga våra maskiner är för att utföra vårt jobb så finns det mycket tid att spara här.
Antal uppstartningar x 3 min x dagar/per år = ?
Har använt datorer som är långsammare än såhär dessutom. Idioti.

En så enkel lösning, varför ligga kvar på stenåldersstadiet?
Som synes spelar det ju ingen roll om du kör P4 eller i7, uppstarten får en att tro att tiden stannat. Endast olika grad av långsam.

Good work!

Permalänk
Medlem

Stänger folk av sina datorer?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

jag startar aldrig om , jag kör til den chrashar och sen startar den om själv och det händer att den aldrig startar mer då bygger jag en ny dator.

Permalänk
Medlem

Re: inte svart eller vitt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoopI
Nu var du kanske ironisk, men jag tänker ändå belysa andra sidan av myntet.

Tänkt dig hur många företag som finns i Sverige och världen. Hur många av dessa kör windows? Många!

Där emot så är det inte många som har ekonomi, kunskap och möjlighet att hänga med i teknikutvecklingen inom hårdvarusegmentet

Att ha datorer som bootar på en knapptryckning är underbart. Låter kanske löjligt, men med tanke på hur viktiga våra maskiner är för att utföra vårt jobb så finns det mycket tid att spara här.
Antal uppstartningar x 3 min x dagar/per år = ?
Har använt datorer som är långsammare än såhär dessutom. Idioti.

En så enkel lösning, varför ligga kvar på stenåldersstadiet?
Som synes spelar det ju ingen roll om du kör P4 eller i7, uppstarten får en att tro att tiden stannat. Endast olika grad av långsam.

Good work!

De har mer att spara på att inte ha massor skit från OEMerna som fördröjer starttiden eller från att välja en annan antivirusleverantör för de som gör sina egna OS avbildningar. Men nej det är inte så man sparar pengar i företag. Några sekunder för att starta maskinen är inte direkt produktivitetsökande. Andra åtgärder och lösningar kommer först än att bränna alla pengar på att investera i en ny maskinpark med UEFI-baserade firmwares. Exempelvis genom att förbättra mjukvarorna och systemen inom företaget och låta de existerande datorerna leva kvar den tiden de har kvar av tre års avskrivningstiden. Dessutom kan administratören ställa in så alla maskiner har startat sig lagom att folk kommer in till jobbet. Då ligger dom bara i sleep när folk ska börja använda dom.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man ju stänga av alla seriell, parallel, sata-raid, legacy ata, floppys, ljudkort, ir-meck, tolv extra usb-portar, tomtekontrollers, minneskontroller och jävulens alla andra prylar som BIOS:et skall kika lite på vid uppstart. Vem vet, datorn kanske blir stabilare på köpet.

Nä, men det här är väl inte fel, även om jag inte bryr mig. Diskkrypteringen stoppar ändå booten direkt efter post...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man håller in den när man startar datorn?

Näää, då får man keyboard error.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Eller så kan man ju stänga av alla seriell, parallel, sata-raid, legacy ata, floppys, ljudkort, ir-meck, tolv extra usb-portar, tomtekontrollers, minneskontroller och jävulens alla andra prylar som BIOS:et skall kika lite på vid uppstart. Vem vet, datorn kanske blir stabilare på köpet.

Nä, men det här är väl inte fel, även om jag inte bryr mig. Diskkrypteringen stoppar ändå booten direkt efter post...

Näää, då får man keyboard error.

d'oh!

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har aldrig brytt mig om att slå upp vad BIOS står för, så tack för den. Annars önskar jag att artikeln kunde förklara mer ingående vad de har gjort för att snabba upp BIOS så mycket. Mitt tar nog iaf 6 sekunder.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Låter lite som om vissa missförstår; det är bara tiden från att du trycker på knappen tills windows lilla laddningsanimation kommer upp som har kortats till 1 sekund (och jag kan ge mig på att om jag aktiverar moderkortets raidcontroller så tar det samma gamla 10-20 sekunder extra som vanligt ^^).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Har aldrig brytt mig om att slå upp vad BIOS står för, så tack för den. Annars önskar jag att artikeln kunde förklara mer ingående vad de har gjort för att snabba upp BIOS så mycket. Mitt tar nog iaf 6 sekunder.

De har bytt ut det mot en annan firmware. Datorn har helt enkelt ingen bios.

Permalänk

Varför använder inte folk S3 resume mer?

Datorn stänger ner HDD, Grafik, lägger CPU i ultrasleep läge... systemet drar 3W istället för 200.

Och startar sen igen på 3 sekunder och du behöver inte logga in.

Med 3 datorer hemma så sparar detta tusenlappar på elräkningen.

Permalänk

Jag stänger endast av datorn vid åska, startar aldrig om förutom vid installationer av större program (som uppdateringar osv).

Jag använder "sleep"-läget i Vista bara, går ner på en sekund och startar upp på en sekund därefter också.

Nästa steg blir väll att byta till Windows 7...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Jag skulle vilja se hur BIOS:en ser ut och om man kan överklocka med den.

EFI har funnits till PC ett bra tag nu och klipp har cirkulerat, bland annat i sweclockers nyheter, hur det ser ut inne i systemet.

Ta en titt här: http://www.sweclockers.com/nyhet/8008-forsta_moderkortet_med_...

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint