Permalänk
Medlem

vad händer när man startar datorn?

hej vill veta vad som händer när från när man trycker på start knappen till Windows startat

Visa signatur

AMD Phenom II X4 B55 | 8Gb DDR3 OCZ Reaper CL6 | X2 6870 | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Nätagget kortsluts och proppen går.

Permalänk
Medlem

Efter att du tryckt på startknapen startar datorn upp och visar sedan windows inloggningsskärm?

Permalänk
Medlem

Normalt sett går jag antingen och gör något annat under tiden eller så tar jag upp gitarren och plinkar några toner. Inte så händelsefullt kanske, men det kan nog variera från person till person.

Permalänk
Medlem

Jag menar inte vad man gör under tiden:D utan vad datorn gör när man trycker på knappen. Typ hur strömmen går i datorn och om vad alla delar och program gör

Visa signatur

AMD Phenom II X4 B55 | 8Gb DDR3 OCZ Reaper CL6 | X2 6870 | Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

I varje dator finns ett litet troll som när du try... oh snap.

Skämt åsido, men egentligen delar väl bara nätagget ut likström till hårddisk, processorn, minnen och alla andra komponenter, sedan startar moderkortets egna BIOS som sedan, om allt står rätt till, skickar vidare dig till ditt operativsystem som tar över därifrån. Operativssystemet "laddas in" på internminnet och när du loggar in börjar alla små processerna starta igång. Sådan uppfattning har jag iaf Rätta om jag har fel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goppie
Jag menar inte vad man gör under tiden:D utan vad datorn gör när man trycker på knappen. Typ hur strömmen går i datorn och om vad alla delar och program gör

Strömmen går väll från nätaggregatet till moderkortet och vidare till komponenter så som processor, grafikkort och minnen och eventuellt andra PCI-kort och sånt som hårddiskar och cd-läsare får ju ström direkt från nätaggregatet. Sen bootar bios operativsystemet från hårddisken osv, lätt förklarat men hoppas det var till nytta, vad mer vill du veta?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
I varje dator finns ett litet troll som när du try... oh snap.

Skämt åsido, men egentligen delar väl bara nätagget ut likström till hårddisk, processorn, minnen och alla andra komponenter, sedan startar moderkortets egna BIOS som sedan, om allt står rätt till, skickar vidare dig till ditt operativsystem som tar över därifrån. Operativssystemet "laddas in" på internminnet och när du loggar in börjar alla små processerna starta igång. Sådan uppfattning har jag iaf Rätta om jag har fel!

+1

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

1, Nätaggregatet kortsluts(låg ström och spänning). Och datorn startas.
2, POST - power on selft test testar så att datorn fungerar
3, bios läses in
4, mbr - master boot record läses in och letar upp operativsystemet och startar.
5, du ser inloggningskärmen