Permalänk

Kopiera återställningspartition?

Halloj, hoppas någon kan hjälpa mig...(!)

Jag har en bärbar dator där hårddisken håller på att paja (den tickar) men jag har kopplat den till min stationära dator och jag kommer åt de flesta filerna på C:. Dock så har jag en återställningspartition som tillverkaren (Toshiba) lagt in (D:). Då inga återställningsskivor blev gjorda (shame on me..) undrar jag om jag på något vis kan kopiera återställningspartitionen till den nya hårddisken eller till en DVD och sedan starta en återställningsinstallation (recovery) på min nya hårddisk?

Supertack på förhand och toppen om någon vet något sätt som jag kan lösa detta på!

MVH
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du kan ju alltid starta återställningen och sen bränna skivorna.

Jag kan väl inte starta återställningen i "dosläge" eller går det?
Hårddisken är som sagt var skadad och kan inte ladda windows men jag kan komma åt de flesta filerna när jag kopplar in hårddisken som slave i en annan dator (kanske inte framgick tydligt nog). Jag har även testat chkdsk m.m.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hm jag kanske inte fick med allt när jag läste:P

Du ska ju kunna starta återställningen när biosloggan dyker upp, alltså direkt innan windows laddas, annars kanske du kan pröva installera windows på en annan disk, kopiera återställningspartitionen och sen installera återställningsprogrammet och pröva det ?

Permalänk

Det är just det jag undrar, om det går att kopiera återställningspartitionen och sedan köra den och hur jag isåfall gör.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Det är just det jag undrar, om det går att kopiera återställningspartitionen och sedan köra den och hur jag isåfall gör.

Kan du inte formatera ett usb-minne till fat32 och sen från cmd kör xcopy eller vad det är på hela den partitionen över till minnet och sen boota från det?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Hej tuffejalle! Eftersom Du har en Toshiba (det verkar vara en laptop) så vill jag fråga Dig en sak. Jag fick i förra veckan en beg. Toshiba Satellite SA30 men ingen manual. Det finns en omkopplare på ena sidan med tillhörande gul lampa. När jag ställer omkopplaren i läge ON så tänds lampan.
Jag kan inte komma på vad denna omkopplare gör. Vet Du?

Permalänk

Är det ingen ikon vid den. Kan vara trådlöst, bluetooth, styrplatta etc..

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sagoga
Hej tuffejalle! Eftersom Du har en Toshiba (det verkar vara en laptop) så vill jag fråga Dig en sak. Jag fick i förra veckan en beg. Toshiba Satellite SA30 men ingen manual. Det finns en omkopplare på ena sidan med tillhörande gul lampa. När jag ställer omkopplaren i läge ON så tänds lampan.
Jag kan inte komma på vad denna omkopplare gör. Vet Du?

rtfm - läs manualen på tillverkarens hemsida

Permalänk
Medlem

Toshiba Satellite SA30

Naturligtvis gick jag till Toshibas hemsida, men jag kunde inte finna en manual till SA30. Jag tycker att datorn inte är så gammal - den har en Pentium 4 CPU på 2.8 GHz och grafiken är Intel GME 1024 x 768.
Det är svårt att kontakta Toshibas support då jag inte är förste ägare.