Permalänk

Alternativ till MacBook Pro

Okej!
Körde igenom köpråden. Bestämde mig för en HP modell. Gick ut i butik (igen) och blev rekommenderad att köpa Mac Book Pro (igen). Tillbaks till ruta ett och snart lägger nuvarande burk av.
Någon som vill guida en stackars flicka i laptop djungeln;)
Söker:
En bärbar som ska användas till surf, office, photshop, film, musik, webbredigering. Inget spelande men multitasking.
Datorn ska vara gedigen, stöttålig, sval, tyst, snabb o effektiv.
Skärmen ska vara minst 15" gärna större.
För att slippa orientera mig i laptop djungeln igen om bara ngt år vill jag också att det ska vara en "framtidssäker" dator. Alltså hålla några år.
Med denna krav spec så har nästan alla säljare hänvisat mig till en MacBook Pro 15" med en prislapp på över 17 000kr. Finns det verkligen inget vettigt alternativ??? Några tusen billigare... Eller e det som säljarna säger att jag tjänar in pengarna på att Macen håller dubbelt så länge???

Va säger ni....

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ganska säker på att en Mac håller dubbelt så länge (inte prestandamässigt, men "fysiskt"). Annars finns ju Lenovo Thinkpad som är kända för att ha snäppet bättre kvalitet än andra plastlaptops.

Permalänk
Avstängd

Jag tror du ska satsa på Mac.:) Som WidL sa så kommer den hålla fysiskt länge.:) De flesta andra plastiga Books brukar ju knaka och braka, även om man bara går från den ena till den andra konferenslokalen.

En Mac unibody är ju stabil och dessutom användarvänlig. Jag rekommenderar att du väljer: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook... 15"-varianten i standardutförande.:) Mycket pengar men om du tar hand om den tror jag du kan ha den i 5-7 kanske t.o.m. 10 år, men det är mest en känsla.:)

Gå även till: "Köpa en Mackbook Pro 13" eller 15" på Blocket?"-tråden och till sida 2. Svaret kaffesump gav mig tycker jag var väldigt bra och underlättade mitt val i alla fall.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Jag tror du ska satsa på Mac.:) Som WidL sa så kommer den hålla fysiskt länge.:) De flesta andra plastiga Books brukar ju knaka och braka, även om man bara går från den ena till den andra konferenslokalen.

En Mac unibody är ju stabil och dessutom användarvänlig. Jag rekommenderar att du väljer: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook... 15"-varianten i standardutförande.:) Mycket pengar men om du tar hand om den tror jag du kan ha den i 5-7 kanske t.o.m. 10 år, men det är mest en känsla.:)

"...tror jag du kan ha den i 5-7 kanske t.o.m. 10 år..."

Trollar du?

Permalänk
Medlem

Har haft min vita macbook i över två år och den känns ännu rapp.

Byggkvalitén är verkligen otrolig, har tappat den i golvet flertalet gånger, spillt vätskor över tangentbordet (senast spillde jag rödvin) glömt den ute på balkongen en kall höstkväll och den fungerar ännu. Otroligt.

Min modell är inget prestanda monster, men det är glädjande hur väl all flyter med tanke på åldern. Multitaskar Safari med tio flikar, kör iTunes och flertalet småprogram i bakgrunden. Inga badbollar här inte.

Specifikationerna på min mac är Intel core 2 duo, 2,5gb ram 200 gb HD snö leopard.

Så satsa på mac du.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Så till och med en begagnad mac kanske är ett bra alternativ?? Bara det inte blir för lite prestanda i ett bra chassi, går ju inte att uppgradera hårdvaran i macarna. Har kollat Tradera o Blocket men kan inte riktigt värdera de olika modellerna.

Permalänk
Medlem

Begagnat, ja varför inte?

Du kan hitta bra uni body macs på femton tum för ca elva-tretton tusen, vilket jag ser som ett bra pris.

Se till så att garantin är kvar bara (just in case)

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter
Så till och med en begagnad mac kanske är ett bra alternativ?? Bara det inte blir för lite prestanda i ett bra chassi, går ju inte att uppgradera hårdvaran i macarna. Har kollat Tradera o Blocket men kan inte riktigt värdera de olika modellerna.

Det *kan* ju vara för lite prestanda på äldre blocket-modeller men jag tror att även dessa skulle vara ett bra alternativ. Kanske inte för Photoshop cs4 men de övriga sakerna du nämnde och det gör att jag tror att en mac kan hålla i 10 år rent fysiskt även om vissa program kanske skulle "sacka efter" som tex. den nyaste Adobe-sviten.

Det som gör det svårt att värdera Blocket-datorer är just batteri och handhavande tycker jag. Så det är ett litet minus.

Eftersom detta minus uppstår när du köper begagnat så kan du, om du inte vill lägga ut så mycket pengar köpa de lite billigare modellerna. Personligen kommer jag köpa den dyraste modellen (den jag rekommenderade dig) just för att en Mac köper man kanske inte så ofta (som giftemål du vet;)) och något man oftast bara gör en gång i livet och då får det vara värt att lägga ut de pengarna.:)

edit: folk lägger utan vidare pengar på supa, röka, spela etc. och en rökare kan utan och blinka lägga ut 10-15 000:- på ett år och tycka att det är "helt normalt" men när det kommer till nyttoprylar så tycker folk att det är dyrt fast det borde vara tvärt om.:) Så frågan är om det blir så dyrt i längden i förhållande till vad du får. Så känner jag och då jag inte spelar eller något av det där andra så känner jag att det är peanuts i det långa loppet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
"...tror jag du kan ha den i 5-7 kanske t.o.m. 10 år..."

Trollar du?

Nej jag behandlar bara mina saker på ett *ytterst* varsamt och kärleksfullt sätt (jmf. när någon säger att blommor behöver vatten och kärlek) och det gör att de saker jag köper håller längre.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Vänta tills i morgon kan hända att det kommer nya iMac, Mac Mini samt MacBook... Inte MacBook Pro, men man vet aldrig!

http://mac.feber.se/art/166169/ny_billigare_hrdvara_p_tisdag/

http://macworld.idg.se/2.1038/1.254890/nya-rykten-kring-imac-...

http://www.macrumors.com/2009/10/03/online-ad-evidence-of-imm...

Vore ju fin fint om det kom en MacBook med 15" skärm som var lite billigare än Pro´n.

Permalänk

Ingen som argumenterar för andra bärbara än mac??

Permalänk

Andra förslag:

Dell xps 16
Dell studio 15
Lenovo Thinkpad T500 (visserligen nästan i samma prisklass som macbooken om du ska ha 1680x1050-skärmen, vilket du vill)

Macbooken håller givetvis inte dubbelt så lång tid som andra datorer. Det är inget exceptionellt hållbart med den.Du betalar extra för schysst design, och ett smidigt format. Macbooken kan dock ha ett högre andrahandsvärde. Lenovon håller t.om högre byggkvalitet och är tåligare, men har istället lite tråkigare design. Största anledningen att köpa en macbook är enligt mig om du måste arbeta i MacOSmiljö. Är så fallet?
Dell-datorerna sportar med väldigt bra och högupplösta skärmar. Speciellt XPS 16, med RGBled-skärmen. Hårdvarumässigt är det bara att jämföra. Hur viktigt är batteritid för dig?

Visa signatur

tihi

Permalänk

Nej..
jag måste inte jobba i MacOSmiljö och batteritiden är inte det viktigaste.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter
Ingen som argumenterar för andra bärbara än mac??

Vill du ha en annan bärbar plastsak som man får installera om med jämna mellanrum så ska du välja detta.:P Nej skämt å sido, jag kan inte rekommendera de andra tillverkarna just för att det är "mer hårdvara och mindre mjukvara" dvs. du bär på en tung laptop som har Windows xp/vista installerat men med Mac bär du på en mjukvara (som du till skillnad mot xp/vista i princip aldrig har problem med:)) och datorn är det kompletterande diskreta höljet till mjukvaran.:)

Tänk så här: att köpa en plastig dator från en annan tillverkare är som att ha en fjällrävenryggsäck som handväska, men att köpa Mac är som att ha en Gucci handväska där funktionalitet och ett sobert yttre är kännemärket.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag kör själv med en MacBook Pro unibody (sommarens modell) och tycker den funkar hur bra som helst. För några år sedan hade jag aldrig kunnat tänka mig att köpa en mac men de nya macbookarna har helt okej priser, fantastisk batteritid och underbar skärm. Många laptops säger att de har typ 6 timmars batteritid, min hp, compaq och fs säger 6, 6 och 4 timmar men jag har aldrig fått över 2-3timmar på dem medans jag har fått 8 timmar på MacBook Pron (surf på wlan) och får normalt runt 4-5 timmar minst vilket jag tycker är helt underbart.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Vill du ha en annan bärbar plastsak som man får installera om med jämna mellanrum så ska du välja detta.:P Nej skämt å sido, jag kan inte rekommendera de andra tillverkarna just för att det är "mer hårdvara och mindre mjukvara" dvs. du bär på en tung laptop som har Windows xp/vista installerat men med Mac bär du på en mjukvara (som du till skillnad mot xp/vista i princip aldrig har problem med:)) och datorn är det kompletterande diskreta höljet till mjukvaran.:)

Tänk så här: att köpa en plastig dator från en annan tillverkare är som att ha en fjällrävenryggsäck som handväska, men att köpa Mac är som att ha en Gucci handväska där funktionalitet och ett sobert yttre är kännemärket.:)

Kul att du jämför ett fullt *NIX-system med windows, blir ju lite fundersam på hur mycket du kan

Permalänk
Medlem

Enkronan, det är inget magiskt med Mac, som du verkar tro. En dator, vilken som helst i princip, håller i tio år om man tar hand om den. Det är dock inte samma sak som att den duger som arbetsredskap efter dessa år.

Din sista liknelse är ju helt dessutom helt makaber, vem väljer inte den praktiska fjällrävenryggsäcken som arbetsverktyg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Tänk så här: att köpa en plastig dator från en annan tillverkare är som att ha en fjällrävenryggsäck som handväska, men att köpa Mac är som att ha en Gucci handväska där funktionalitet och ett sobert yttre är kännemärket.:)

Gillar fjällräven o skulle aldrig lägga pengar på en Gucci väska
...men gärna på en schysst burk som ja kan ha utan problem i några år och som håller både prestanda mässigt och fysiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter
Gillar iof fjällräven o skulle aldrig lägga pengar på en Gucci väska men gärna på en bra dator.

Du kan ju köpa en mini-netbook (eller vad de heter:P) men jag kan inte rakryggat rekommendera dig denna lösning utan att få dåligt samvete för att rådet inte är något jag skulle kunna backa upp 100% -igt.:)

Sen såg jag en studiekamrat och han hade en vanlig dator och den var enorm och väldigt "tung" i användandet både praktiskt (handhavandet) och program-mässigt där saker och ting tog tid etc.

Svårt och ge en bra förklaring men dylika syner avskräcker mig: med en Mac är det bara att fälla upp och så är man ready to go, till skillnad från de andra som sitter och försöker hitta utrymme och svettas med att de inte vågar sätta igång ett trådlöst nätverk för att batteriet kan ta slut tidigare än väntat under föreläsningen.

Oki.:P Det var mest ett exempel för att visa på Mac datorernas förträfflighet och funktion.:)

Själv lägger jag gärna pengar på lite *dyrare* saker då dessa oftast (90% give and take) borgar för kvalité, kläder, mat och vad det nu kan vara (En polare skrattade när jag sa att jag inte känner till de olika pizzornas namn och innehåll: jag tycker det räcker med en pizza en gång om året och tycker att jag inte behöver utsätta mig för dylika fettchocker mer än så - jag vill leva sunt) och sundhet, en bra hälsa och aktivt liv tror jag därför kräver det där lilla extra.:) Men alla andra få leva som de vill.:) Summa summarum: jag tror att ditt liv kommer underlättas med en Mac och bli mer "effektivt" så att säga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Enkronan, det är inget magiskt med Mac, som du verkar tro. En dator, vilken som helst i princip, håller i tio år om man tar hand om den. Det är dock inte samma sak som att den duger som arbetsredskap efter dessa år.

Din sista liknelse är ju helt dessutom helt makaber, vem väljer inte den praktiska fjällrävenryggsäcken som arbetsverktyg?

Min mening var inte att starta en kurs i Semantik :D, utan bara ge ett exempel till Rövardotter: många av mina tjejvänner kan mycket lite om datorer och de finner dylika exempel underlättar förståelsen inför tekniken och dess värld och det var därför jag tog denna liknelse för att underlätta.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

en dator har kort livsländ (ekonomiskt/tekniskt sett) så försök komma så billigt undan som möjligt.
apple har ena jäkla överpriser, men har tyvärr dålig koll på laptops. om du ångrar dig och vill ha en stationär är det bara att pm:a eller skapa ny tråd så får du snabbt bra hjälp. om du inte måste bära med dig den utan vill att den ska ta liten plats kan man bygga en m-atx eller liknande i en liten "låda" för en inte alltför dyr penning (med tex en 22" dell 2209wa skärm).

(och till dem som verkar köra med 10 år gamla laptops, vad gör ni med dem? spelar ms-röj i windows 3.11? - okej lite överdrivet)

Permalänk
Medlem

Mac håller inte dubbelt så länge. Tvärtom har Apples burkar mycket problem relativt de flesta PCs (fanatiker: googla efter servicesiffror för olika tillverkare). Däremot är det absolut inget direkt fel på Apples burkar om dom passar.

Eftersom det inte direkt är någon spelburk som du vill ha så skulle jag rekommendera något med en hyffsad processor, 4GiB minne och ett enklare dedikerat grafikkort (hjälper till att göra datorn lite mer framstidssäker). Eftersom det är mycket grafiskt som gäller kan det vara värt att vara extra noggrann när det gäller skärmen.
Har du kollat om någon av Dells modeller kan passa? De har en ganska bra service och även om dom inte är billigast så är dom inte heller bland dom dyraste.

Aser:
Jag har en >3 år gammal bärbar som jag ännu inte sett någon anledning att byta ut, det enda problemet är grafiken men den är fortfarande konkurrenskraftig mot medelgrafiklösningar. Om 10 år (om den fortfarande fungerar) kan den fortfarande vara användbar till mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0

Aser:
Jag har en >3 år gammal bärbar som jag ännu inte sett någon anledning att byta ut, det enda problemet är grafiken men den är fortfarande konkurrenskraftig mot medelgrafiklösningar. Om 10 år (om den fortfarande fungerar) kan den fortfarande vara användbar till mycket.

Jo och jag har en lifebook s7020 på 5 år som forfarande funkar men inte till något krävande (är som en 3k dator från siba typ). Om någon tror att de kan köpa en laptop som ska hålla 10 år så... Nej hon kommer inte kunna använda sin mac pro som primär dator i 10 år (om den nu skulle leva så länge - vilket inte är helt sannolikt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Jo och jag har en lifebook s7020 på 5 år som forfarande funkar men inte till något krävande (är som en 3k dator från siba typ). Om någon tror att de kan köpa en laptop som ska hålla 10 år så... Nej hon kommer inte kunna använda sin mac pro som primär dator i 10 år (om den nu skulle leva så länge - vilket inte är helt sannolikt).

Man kanske inte alltid ska säga aldrig. Datorn kommer åtminstone hålla 5 år, och innan dess kanske vi kör photoshop på molnet....
Om nu inte detta är fallet kanske man inte bör se utvecklingen så linjär. 1999 levde vi fortfarande på pentium 3 och datorn fick flåsa iprincip lika mycket utav att starta word som att starta ett spel. Idag är det betydligt större skillnad mellan kontorsarbetet och spelandet, och därför klarar man sig oftast med en lättare dator (om man nu inte ska spela). Detta är anlednigen till att netbooks kom, man behöver inte längre en stor flåsande 5kilodator för att öppna ordbehandlaren.
Min 3 år (inköptes januari 2007) gamla dell betalade jag 14k för. Den har en core 2 duo på 2.0 ghz, 2 gb ram och något halvsketet grafikkort nvida nvs110. Vem kan kalla denna treåring omordern (sålänge vi inte pratar om spel)?
Men som sagt, snart kanske allt streamas och då saknar det iprincip betydelse hur snabb min dator är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Sen såg jag en studiekamrat och han hade en vanlig dator och den var enorm och väldigt "tung" i användandet både praktiskt (handhavandet) och program-mässigt där saker och ting tog tid etc.

Svårt och ge en bra förklaring men dylika syner avskräcker mig: med en Mac är det bara att fälla upp och så är man ready to go, till skillnad från de andra som sitter och försöker hitta utrymme och svettas med att de inte vågar sätta igång ett trådlöst nätverk för att batteriet kan ta slut tidigare än väntat under föreläsningen.

Oki.:P Det var mest ett exempel för att visa på Mac datorernas förträfflighet och funktion.:)

Galenskap!!
Min asus 1005 HAH håller i mer än 9 timmar, dvs mer än din mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
(En polare skrattade när jag sa att jag inte känner till de olika pizzornas namn och innehåll: jag tycker det räcker med en pizza en gång om året och tycker att jag inte behöver utsätta mig för dylika fettchocker mer än så - jag vill leva sunt) och sundhet, en bra hälsa och aktivt liv tror jag därför kräver det där lilla extra.:) Men alla andra få leva som de vill.:) Summa summarum: jag tror att ditt liv kommer underlättas med en Mac och bli mer "effektivt" så att säga.:)

Vad har detta med något att göra? Hur kopplar du pizza, aktivt liv och bra hälsa med ett köp av en macbook??? Hur blir mitt liv mer effektivt med en mac, och med bättre hälsa och aktivare liv därtill? En mac är en pc.

till ts:
Vilken hp var det du tittade på och varför blev du intresserad av den? Varför blev det inget köp?

Permalänk
Avstängd

Vad har detta med något att göra? Hur kopplar du pizza, aktivt liv och bra hälsa med ett köp av en macbook??? Hur blir mitt liv mer effektivt med en mac, och med bättre hälsa och aktivare liv därtill? En mac är en pc.

till ts:
Vilken hp var det du tittade på och varför blev du intresserad av den? Varför blev det inget köp? [/B][/QUOTE]

Att använda sig av olika verktyg i livet (träna, äta sunt etc) är viktigt för en sund livsstil.:D

Om du väljer en vanlig dator så är det som att valja det "mindre effektiva" - precis som att välja att inte träna och äta pizza ofta - och visst det funkar man får saker gjorda och får ett medelmåttsresultat på arbetet precis som att man blir en "medelmåtta" som knappt orka böja sig ner och plocka upp 5kr från marken eller knyta sina skor, även om man säkert tar sig fram här i livet. Du tar dig säkert fram i arbetet/fritiden med en Win dator men tjaa jaa du tar dig fram helt enkelt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Att använda sig av olika verktyg i livet (träna, äta sunt etc) är viktigt för en sund livsstil.:D

Om du väljer en vanlig dator så är det som att valja det "mindre effektiva" - precis som att välja att inte träna och äta pizza ofta - och visst det funkar man får saker gjorda och får ett medelmåttsresultat på arbetet precis som att man blir en "medelmåtta" som knappt orka böja sig ner och plocka upp 5kr från marken eller knyta sina skor, även om man säkert tar sig fram här i livet. Du tar dig säkert fram i arbetet/fritiden med en Win dator men tjaa jaa du tar dig fram helt enkelt.:)

Sluta trolla för fan och kom med lite fakta istället för meningslösa och opålitliga påståenden! Hur kan du säga att man bara får medelmåttigt resultat av att använda andra bärbara än macs? Är ju helt absurt!
Leta fram lite benchmarks istället för att hitta på en massa.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låt oss vara lite vettiga nu. Enkronan svamlar mest och det blir bara rörigt.

Rövardotter:
Enligt dina användningsområden och krav så passar en Macbook Pro 15" bra in, Precis som flera har rekommenderat dig. Men samtidigt så verkar du inte riktigt värdera eller behöva en extra slimmad dator med lång batteritid och lite utav de sakerna som gör Mac till en Mac. En stor faktor till att många köper Mac:en till slut är möjligheten att köra Mac OS X. Är detta något du vill/inte vill lära dig?

Annars så har hans_villius ett par bra förslag på andra (billigare) datorer som uppfyller dina krav bra. Prestandan är liknande på dessa maskiner och det som skiljer är framförallt själva datorns chassi, funktioner som tangentbord/mus/skärm, anslutningar osv.

Du ska inte behöva betala mer än vad du är bekväm med.. känns Mac:en för dyr så sikta på något billigare. Det viktigaste är att man blir nöjd med köpet.

Har du tänkt hålla i datorn länge så är kanske inte andrahandsvärdet så mycket värt då detta ändå sjunker, men Mac:ar har i regel bättre andrahandsvärde.

I övrigt så är Macbook Pro en snabb maskin och lär hålla i några år utan problem, speciellt om du inte spelar på den. Jag har haft min nu i snart ett år och är fortfarande supernöjd med prestandan.

Hoppas det hjälpte något.

Edit: Eftersom du har Photoshop som krav så ska du sikta på att försöka hitta en maskin med en skärm med minst 1440x900 upplösning.. mindre än så är inget skoj att köra photoshop på.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Kul att du jämför ett fullt *NIX-system med windows, blir ju lite fundersam på hur mycket du kan

Ett OS är ett OS, hur tänkte du annars?