EU skruvar ned volymen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Kanske kan det läggas till en funktion i menyn på mp3-spelarna där man kan ange vad man har för ohm osv på sina lurar? På så vis kan spelaren beräkna max dB och om man angiver mer info kan (kanske?) spelarna till och med anpassa ljudet till lurarna för en ännu bättre upplevelse?

En annan tanke som slog mig precis, en sådan funktion skulle vara sjukt trevlig även på datorn, då man ofta sitter och blastar på lite för mycket när en go låt kommer på.. Agree? Indeed.. Mmm.

x2

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

När man bytar till mer lättdrivna lurar då? Eller det är ingen statisk gräns i spelaren?

Edit: Nevermind. Tråden var längre än fan ju...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Otroligt löjligt. Att man ens kan komma på tanken om att stifta en lag om något sådant? Dock positivt att det inte innebär någon egentligen begränsning utan snarare ett införande av varningstext. En begränsning hade varit rent bedrövlig.

Så det var med andra ord inte otroligt löjligt, utan ganska sensibelt.. ?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: sänk skatten på cigaretter och låt rökare finansiera sin egen läkarvård, det ska väl ändå gå på ett ut?

Säkert, men det är inte riktigt så sjukvårdssystemet fungerar. Vi har fortfarande ett solidariskt system där alla vårdas efter behov utan att man dömer människor alltför hårt för tidigare synder. Detta ska i teorin balanseras av information och även medel som skattesatser på skadliga varor. Förbud är inte så vanligt.

Ditt förslag är lite tvetydigt, tror du att du sparar in så pass mkt pengar på sänkt pris på cig så du kan betala en lungtransplantation? Det är också en ganska radikal kursändring från det rådande juridiska läget.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten51
Kanske kan det läggas till en funktion i menyn på mp3-spelarna där man kan ange vad man har för ohm osv på sina lurar? På så vis kan spelaren beräkna max dB och om man angiver mer info kan (kanske?) spelarna till och med anpassa ljudet till lurarna för en ännu bättre upplevelse?

En annan tanke som slog mig precis, en sådan funktion skulle vara sjukt trevlig även på datorn, då man ofta sitter och blastar på lite för mycket när en go låt kommer på.. Agree? Indeed.. Mmm.

Njaaa riktigt så fungerar det inte. Det har med elementes känslighet att göra också samt slaglängd, konarea, effektålighet o.s.v. Och att sätta i en riktigt DB mätare kan de bara drömma om, lär väl Mp3:an kosta 2000kr+ till minst.

Permalänk
Hjälpsam

Mycket bra funktion, speciellt i de fall när barn använder lurarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här var ju... "bra". Det är en lösning på folks hörselproblem, men inte den bästa lösningen. Det bästa vore att införa rekommendationer till alla att INTE använda mp3-format, utan snarare att man börjar sälja låtar/album i exempelvis ogg-format, som är oerhört mycket snällare mot öronen.

Mp3-filer på hög volym bidrar till mycket obehag och gör att trumhinnan rör sig på ett onaturligt och hackigt sätt, vilket i sin tur leder till nedsatt hörsel. Det är sällan själva ljudvolymen som har nåt med det att göra. 80db är en larvigt låg gräns. 100db, medföljande lurar med hög impedans och en standard med bättre ljudformat än mp3 vore oerhört mycket bättre.

Epic fail, EU. Ni är sämre än nån från internet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte i att högstanivån är för hög, utan medelnivån.

Återigen en ond cirkel. det kommer leda till ännu högre kompression och det dynamiska headroomet misnka ännu mer.

Vi tål korta ljudtryck en bra bit över 100dB utan att det skadar hörseln medans komprimerad musik förstår vid betydligt lägre nivåer.

egentligen borde det lagstiftast att det man återgår till högre dynamik. detta lagförslag är att skjuta sig lite i foten. men det var väntat iom att folket som beslutar sådant ganska sällan har någon djupre kunskap om hur saker fungerar egentligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det här var ju... "bra". Det är en lösning på folks hörselproblem, men inte den bästa lösningen. Det bästa vore att införa rekommendationer till alla att INTE använda mp3-format, utan snarare att man börjar sälja låtar/album i exempelvis ogg-format, som är oerhört mycket snällare mot öronen.

Mp3-filer på hög volym bidrar till mycket obehag och gör att trumhinnan rör sig på ett onaturligt och hackigt sätt, vilket i sin tur leder till nedsatt hörsel. Det är sällan själva ljudvolymen som har nåt med det att göra. 80db är en larvigt låg gräns. 100db, medföljande lurar med hög impedans och en standard med bättre ljudformat än mp3 vore oerhört mycket bättre.

Epic fail, EU. Ni är sämre än nån från internet.

DU är någon från internet!

Det var ett välkänt problem redan på Sony Walkmans tid att folk som lyssnade mycket på mysik i lurar löpte högre risk för hörselskador - och på den tiden hade man ANALOGT ljud. Lägre kompression än det är svårt att hitta.

Du har inte fel i stort, men "det är sällan själv ljudvolymen har något med det att göra" är ju helt enkelt fel. Klart det har med saken att göra. Det är inte BARA volymen, och det är sant att lägre kompression är bättre, och jag håller med dig om att 80dB är fånigt lågt, MEN du kan fortfarande ha världens sämsta, hackigaste ljud på 20dB utan att skada hörseln - och världens bästa ljud på 140dB kommer att skada dina öron.

Volymen har ALLTID något med saken att göra, men den som riskfaktor väger in mer eller mindre beroende på övriga förutsättningar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
DU är någon från internet!

Det var ett välkänt problem redan på Sony Walkmans tid att folk som lyssnade mycket på mysik i lurar löpte högre risk för hörselskador - och på den tiden hade man ANALOGT ljud. Lägre kompression än det är svårt att hitta.

Du har inte fel i stort, men "det är sällan själv ljudvolymen har något med det att göra" är ju helt enkelt fel. Klart det har med saken att göra. Det är inte BARA volymen, och det är sant att lägre kompression är bättre, och jag håller med dig om att 80dB är fånigt lågt, MEN du kan fortfarande ha världens sämsta, hackigaste ljud på 20dB utan att skada hörseln - och världens bästa ljud på 140dB kommer att skada dina öron.

Volymen har ALLTID något med saken att göra, men den som riskfaktor väger in mer eller mindre beroende på övriga förutsättningar.

Sedan beror det på i vilka frekvenser spm spelas. Försök att spela sönder öronen med en 11-20hz slinga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Sedan beror det på i vilka frekvenser spm spelas. Försök att spela sönder öronen med en 11-20hz slinga!

Hm... Får jag höja till 200dB så ska det nog gå bra.

Allvarligt, frekvensen är självfallet en av de "övriga förutsättningar" jag pratade om, det har du rätt i. Men vi pratar också om MUSIK här, inte sant? Den mesta musik ligger inom frekvensomfånget för vad mänsklig hörsel kan uppfatta... Vore lite meningslös annars.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Sedan beror det på i vilka frekvenser spm spelas. Försök att spela sönder öronen med en 11-20hz slinga!

Om du hittar någon som kan höra i det frekvensomfånget så ska han/hon få en kram. ;P

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maar
En del av EUs medborgare kanske själva vill bestämma hur högt dom vill/kan spela !

Grattis till veckans kommunist kommentar !

Man kan bestämma hur högt man ska spela, lär dig läsa innan du skriver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkst@r
Om du hittar någon som kan höra i det frekvensomfånget så ska han/hon få en kram. ;P

Afrikanska elefanter. http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound#Animal_reactions_to_i... Krama försiktigt!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Är det bara jag som faktiskt inte ser något större problem i det här?

Påståendet "Människor kan väl reglera volymen själva!" tyder på total okunskap, rent utav dumhet. Nej, människor är uppenbarligen VERKLIGEN inte kapabla att bestämma sin egen volym. Hörselproblem är för helvete en epidemi!

Problemet med en begränsning är att det bara är möjligt för just en specifik typ av hörlurar (då alla lurar inte drar lika mycket ström). Men eftersom människor är idioter så har ju de flesta (95%?) en tendens att köra med medföljande hörlurar, så då fungerar begränsningen utmärkt.

(observera att det hade varit ett betydligt större problem om EU försökte förbjuda tillverkarna från att låta mp3-spelarna "spela för högt"... vågar jag gissa att mp3-tillverkarna ganska så fort kommer att bifoga extremt svårdrivna hörlurar för att på så sätt kunna sälja hörlurar som kräver mindre som alltså låter högre?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Sedan beror det på i vilka frekvenser spm spelas. Försök att spela sönder öronen med en 11-20hz slinga!

Finns det hörlurar som klarar att återge de frekvenserna?

Borde gå att känna fysiskt även om man inte kan höra dem, men då krävs det nog rejält stora bashögtalare och inga hörlurar.

Permalänk
Medlem

all men play on 10!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Finns det hörlurar som klarar att återge de frekvenserna?

Borde gå att känna fysiskt även om man inte kan höra dem, men då krävs det nog rejält stora bashögtalare och inga hörlurar.

Det finns hörlurar som vid de frekvensera drar igång en liten vibrator som sitter i själva lurarna. På bra märken med denna funktion fungerar det faktiskt förvånansvärt bra och ger en mycket trovärdig känsla av djup bas trots att det alls inte är något membran som vibrerar. Smart idé.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Varför har vi EU?

Det är väl ändå ett personligt val hur högt ljud man vill ha på sin mp3 spelare. Bara för att folk kan ha högsta volym som är skadande behöver det inte betyda att folk har på högsta bara för att de kan.

Folk kan köra i 200 på en väg som är 90 igentligen, men de flesta väljer att köra i 90 för att det är lagom.

Även om det går att ändra begränsingen, så tycker jag det är fel med regleringar.

Blir så trött på EU...

Låt folket få välja för en gångs skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av generalsaku
Varför har vi EU?

Det är väl ändå ett personligt val hur högt ljud man vill ha på sin mp3 spelare. Bara för att folk kan ha högsta volym som är skadande behöver det inte betyda att folk har på högsta bara för att de kan.

Folk kan köra i 200 på en väg som är 90 igentligen, men de flesta väljer att köra i 90 för att det är lagom.

Även om det går att ändra begränsingen, så tycker jag det är fel med regleringar.

Blir så trött på EU...

Låt folket få välja för en gångs skull.

De flesta väljer nog att köra 90 för att det är vad lagen tillåter på den aktuella vägen, inte för att de själva anser att det är tillräckligt. Om vi tänker lite utanför lådan ett slag så kan vi likna hastighetsbegränsningarna ungefär som rekommendationen enligt detta lagförslaget från EU. Du kan köra fortare om du väljer att göra det, men du riskerar böter eller en mild släng av åkomman "död". Du kan lyssna högre om du väljer att göra det men du riskerar din hörsel.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Så det var med andra ord inte otroligt löjligt, utan ganska sensibelt.. ?

Det är fortfarande otroligt löjligt MEN det jag ville säga är att det är positivt att dom inte dragit det ännu längre och förbjudit höga volymer.

Det har ju trots allt mycket med typen av lurar att göra vilken volym man får ut.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Nedsatt hörsel är fan bra, då slipper man höra allt gnäll från EU och framförallt svenskar, tråkigt att man inte blir analfabet på köpet så man inte heller kan läsa skiten... Herregud om folk vill "förstöra öronen" vem fan bryr sig? Det är väl ändå upp till dom?

Jag bryr mig jävligt mycket eftersom det är JAG och alla andra som får betala för deras svindyra läkarvård. Har du en blekaste aning om vad hörapparater med tillbehör kostar? Svindyrt, för att inte tala om själva läkarbesöken.

Tycker det är bra med regler för volym. Folk är ju uppenbarligen så dumma så dom inte fattar att dom förstör hörseln. Dom som nödvändigtvis stör sig oerhört på att inte kunna förstöra sin hörsel kommer säkert komma på nån väg runt och låsa upp spärren ändå.

Permalänk

Sosse-EU... Ta bort byråkrattassarna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Jag bryr mig jävligt mycket eftersom det är JAG och alla andra som får betala för deras svindyra läkarvård. Har du en blekaste aning om vad hörapparater med tillbehör kostar? Svindyrt, för att inte tala om själva läkarbesöken.

Tycker det är bra med regler för volym. Folk är ju uppenbarligen så dumma så dom inte fattar att dom förstör hörseln. Dom som nödvändigtvis stör sig oerhört på att inte kunna förstöra sin hörsel kommer säkert komma på nån väg runt och låsa upp spärren ändå.

Men hajjar du inte att om de byter till ett par andra lurar få fungerar inte spärren längre! Så den är meningslös...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Men hajjar du inte att om de byter till ett par andra lurar få fungerar inte spärren längre! Så den är meningslös...!

Vad är det med det här gnället om att spärren slutar fungera som den ska om man byter lurar?! Klart den gör! Men de flesta personer byter faktiskt (otroligt nog) inte lurar, så det här kommer att hjälpa en hel del människor. Dessutom är chansen väl ca 50% att spärren blir hårdare om man råkar byta till ett par mer tungdrivna lurar.

Det är en god tanke som åtminstone kommer att hjälpa vissa. Man kan inte säga nej till bra idéer bara för att de inte håller i 100% av alla fall.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Vad är det med det här gnället om att spärren slutar fungera som den ska om man byter lurar?! Klart den gör! Men de flesta personer byter faktiskt (otroligt nog) inte lurar, så det här kommer att hjälpa en hel del människor. Dessutom är chansen väl ca 50% att spärren blir hårdare om man råkar byta till ett par mer tungdrivna lurar.

Det är en god tanke som åtminstone kommer att hjälpa vissa. Man kan inte säga nej till bra idéer bara för att de inte håller i 100% av alla fall.

Varför skulle den fungera?! Ska dem förbjuda att byta lurar också...?

Det finns även en uppsjö av lurar som är väldigt lättdrivna. Om man byter lurar som inte är 100% identiska som kommer spärren att fungera som den ska. Tycker att förslaget är helt ogenomtänkt det verkar inte ha någon koll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Varför skulle den fungera?! Ska dem förbjuda att byta lurar också...?

Det finns även en uppsjö av lurar som är väldigt lättdrivna. Om man byter lurar som inte är 100% identiska som kommer spärren att fungera som den ska. Tycker att förslaget är helt ogenomtänkt det verkar inte ha någon koll...

Jag tror du ser "problemet" från ur en lite felaktig synvinkel.
För det första är det inget förbud mot att lyssna "för högt". Det är en varning som ska upplysa dig om att ifall du spelar högre än såhär riskerar du att skada din hörsel. Bara för att lagförslaget inte lyckas rädda alla från att förstöra sina öron betyder ju inte att det är en dålig lag.
För de flesta konsumenter, som faktiskt inte byter lurar, kommer "spärren" (som egentligen inte är en spärr utan snarare en varning) fungera. För de fåtal som byter lurar kommer den naturligtvis inte fungera som det var avsett, men man kan ju inte hindra folk från att byta ut lurarna. Däremot kan man väl anse att de som byter ut lurarna gör det på eget bevåg och därmed får antas att de har kunskapen som krävs för att skydda sina öron.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |