GeForce 120M vs ATI Mobility Radeon HD 4650

Permalänk
Medlem

GeForce 120M vs ATI Mobility Radeon HD 4650

GeForce 120M vs ATI Mobility Radeon HD 4650
Båda har ca 1GB minne, frågan är vilken är det bäst perfomance med?
Jag vill gärna kunna spela relativt krävande spel med kortet.

Permalänk

4650 är mycket bättre! Kolla in notebookcheck.net

Permalänk
Medlem

har spenderat typ 3 timmar i rad på den sidan, tack iaf för ett konkret svar, vet dock fortfarande inte vilken dator jag ska införskaffa ska vara 16"+ 4gb ram, 2 kärnig processor, dugligt grafikkort och 320GB+ samt inte överstiga 10 000kr.

Permalänk
Medlem

HP Pavilion dv6-1224eo...
2 kärnor, 15.6" (nära nog..), 4gb ram, 320gb HD och 1gb gddr3 HD4650 för sjutusen spänn.. Svårslaget!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
HP Pavilion dv6-1224eo...
2 kärnor, 15.6" (nära nog..), 4gb ram, 320gb HD och 1gb gddr3 HD4650 för sjutusen spänn.. Svårslaget!

Helt klart sjukt bra pris/prestanda!

Att det dessutom är HP samt med egenskaper så som: snygg, fjärr, webcam, digitala micar, bra ljud från altec lansing...

Gör bara saken bättre!

Permalänk
Medlem

vänta, jag har ett par jag är osäkra på annars, ni kan ta titt på dem.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=451238 - Dator 1
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=448707 - Dator 2
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=461039 - Dator 3

Det står för tillfället mellan dessa tre, men jag vet faktiskt inte alls vilken jag ska välja. Frågan är också hur stor skillnad det är på 5400RPM och 7200RPM, vilket är vanligast, menar så att man inte gör ett nedbyte. För alla dessa datorers hårddiskar ligger på 5400RPM.

Permalänk
Medlem

står i kundomdöme för Dator 1, att hög upplösning på en relativt liten skärm 16" rekommenderas inte att införskaffa om man lider utav dålig syn, låter som om den är ansträngande för ögonen att arbeta på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nanotec
står i kundomdöme för Dator 1, att hög upplösning på en relativt liten skärm 16" rekommenderas inte att införskaffa om man lider utav dålig syn, låter som om den är ansträngande för ögonen att arbeta på.

Allt blir litet och du får plats med mer på skärmen, jämför det som med hd tv och vanlig.

Ju högre upplösning ju mer pixlar på skärmen och BÄTTRE bild, så du vill ha en skärm med hög upplösning, såvidare du inte har dålig syn, men då är en extern skärm ändå att rekomendera...

Permalänk
Medlem

Av dina alternativ hade jag kört nr 3 som speldator (bättre kort än GT130m och sonyn kör 512mb..), men HP HX är lyx både i utseende och och feeling så tough choice.. Men full HD på en 16" känns mulligt...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

hur menar du mulligt?

Permalänk
Medlem

Borde bli litet men med skön skärpa... HP:s skärmar generellt i de finare serierna är kalas och textstorlek är ju rätt lätt att förstora så det är ju inget problem.. Man sitter ju inte direkt långt ifrån skärmen på en bärbar heller...
Problemet är väl grafiken.. Hur bra kort som än må sitta i datorn så är det fortfarande en mobilevariant av vad som i stationära termer knappast skulle kallas gaminggrejer så att lira i nativeupplösning är nog i de flesta fall att glömma och frågan är då hur skärmen hanterar lägre upplösningar..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Har du msn, där man kan diskutera vidare i?

Permalänk
Medlem

pm kommer..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Okej, inväntar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Av dina alternativ hade jag kört nr 3 som speldator (bättre kort än GT130m och sonyn kör 512mb..), men HP HX är lyx både i utseende och och feeling så tough choice.. Men full HD på en 16" känns mulligt...

Skulle tippa på att det sitter ett bättre grafikkort i Sonyn då det har GDDR3, vilket jag betvivlar att Pavilion DV7 har.
Inte en chans att man skulle utnyttja 1GB grafikminne i en sådan laptop, bättre med mindre och snabbare minne.
Grafikkortet i Vaio'n är dock lite underklockat, men det är lätt åtgärdat.

Vad det gäller kvalité och design...HP mot en Sony Vaio...är det inte självklart vilken som vinner?

Vaio'n har dessutom Blu-ray.

Börjar bli så mycket folk på det här forumet som kommer med "råd" utan att ha koll på saker o ting...tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Skulle tippa på att det sitter ett bättre grafikkort i Sonyn då det har GDDR3, vilket jag betvivlar att Pavilion DV7 har.
Inte en chans att man skulle utnyttja 1GB grafikminne i en sådan laptop, bättre med mindre och snabbare minne.
Grafikkortet i Vaio'n är dock lite underklockat, men det är lätt åtgärdat.

Vad det gäller kvalité och design...HP mot en Sony Vaio...är det inte självklart vilken som vinner?

Vaio'n har dessutom Blu-ray.

Börjar bli så mycket folk på det här forumet som kommer med "råd" utan att ha koll på saker o ting...tröttsamt.

Jo, det är tröttsamt...så varför kasta sten i glashus? Vad jag vet är att sony i många fall (omskrivna här bl.a) har haft stora problem med supporten (vilket definitivt har med ägarupplevelsen att göra..) och av egen erfarenhet att hp:s är kalas att ha med att göra.. Äger själv en HP dv6 och har inte annat är positiva intryck av dess funktion och kvalitet. Min är även bestyckad med just 1gb gddr3 HD4650 vilket stämmer helt och fullt med specifikationen på dv7:an i länken. Vidare står det klart att sonyn är den enda med bluray men min uppfattning är att trådskaparen är läskunnig så är det ett krav finns såklart den infon att hämta. Jag vet nu också att just den detaljen är ointressant.. Redan rubriken säger att grafiken är det primära.
Så för att återgå till din poäng så har sonyn sämre specar både vad gäller cpu (om än mycket marginellt) och grafik och kvaliteten står på intet vis över HP:s så jag håller helt och fullt med... Visst är det jobbigt när folk som inte vet vad de snackar om gör just det...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Jo, det är tröttsamt...så varför kasta sten i glashus? Vad jag vet är att sony i många fall (omskrivna här bl.a) har haft stora problem med supporten (vilket definitivt har med ägarupplevelsen att göra..) och av egen erfarenhet att hp:s är kalas att ha med att göra.. Äger själv en HP dv6 och har inte annat är positiva intryck av dess funktion och kvalitet. Min är även bestyckad med just 1gb gddr3 HD4650 vilket stämmer helt och fullt med specifikationen på dv7:an i länken. Vidare står det klart att sonyn är den enda med bluray men min uppfattning är att trådskaparen är läskunnig så är det ett krav finns såklart den infon att hämta. Jag vet nu också att just den detaljen är ointressant.. Redan rubriken säger att grafiken är det primära.
Så för att återgå till din poäng så har sonyn sämre specar både vad gäller cpu (om än mycket marginellt) och grafik och kvaliteten står på intet vis över HP:s så jag håller helt och fullt med... Visst är det jobbigt när folk som inte vet vad de snackar om gör just det...

Om vi nu antar att trådskaparen är läskunnig torde han också kunna se skillnaden mellan både grafikminne och cpu,
Det jag mest ville fastslå var att 1GB grafikminne inte kommer ha positiv påverkan på prestandan i spel.
Har själv bara goda erfarenheter av Sonys support. Och har läst otaliga inlägg om att det är dålig kvalité på pavilion laptops.
Design och kvalité är väl mest en smaksak.
Tycker personligen att Vaion's magnesium chassi ger ett betydligt robustare och exklusivare intryck än pavilion's plastkompott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
HP Pavilion dv6-1224eo...
2 kärnor, 15.6" (nära nog..), 4gb ram, 320gb HD och 1gb gddr3 HD4650 för sjutusen spänn.. Svårslaget!

jag passade på att köpa den på komplett när dom hade 14% rea på den ..
blev då 5995:-
min flickvän e jätte nöjd med den .. blir lätt lite varm ,, annars en bra laptop !
ska testa spela litta wow på den nån dag o se hur den e o spela på ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Om vi nu antar att trådskaparen är läskunnig torde han också kunna se skillnaden mellan både grafikminne och cpu,
Det jag mest ville fastslå var att 1GB grafikminne inte kommer ha positiv påverkan på prestandan i spel.
Har själv bara goda erfarenheter av Sonys support. Och har läst otaliga inlägg om att det är dålig kvalité på pavilion laptops.
Design och kvalité är väl mest en smaksak.
Tycker personligen att Vaion's magnesium chassi ger ett betydligt robustare och exklusivare intryck än pavilion's plastkompott.

Då vill jag nog hävda att om det som du nu påpekar att dert handlar om personliga preferenser och att kvalite och design är en smaksak hade det kanske varit lämpligare att sakligt rekommendera sonyn istället för att antyda att de som inte tycker som du inte vet vad de snackar om...
Well, inget att älta! Och visst är även sonyn en fin maskin.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Hej, jag har inte uteslutet någon dator direkt än, men det där med bluray gör mig ingen nöd iaf, hehe = )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nanotec
Hej, jag har inte uteslutet någon dator direkt än, men det där med bluray gör mig ingen nöd iaf, hehe = )

Jag fick hem min Packard Bell idag från elgiganten. Riktigt nöjd efter att ha petat på den en kväll..

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbara-da...

Fin dator för pengarna!

Visa signatur

Enter the dark side...Athlon XP

Permalänk

Ett annat alternativ är ju DV7-2135eo http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=459028

Som jag själv äger kanske ska tilläggas

Allt i den är likvärdigt eller bättre än DV7-2122eo om jag inte missat något.
Sjukt trevlig dator som presterar väldigt bra efter pengen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nanotec
Det står för tillfället mellan dessa tre, men jag vet faktiskt inte alls vilken jag ska välja. Frågan är också hur stor skillnad det är på 5400RPM och 7200RPM, vilket är vanligast, menar så att man inte gör ett nedbyte. För alla dessa datorers hårddiskar ligger på 5400RPM.

Malte kanske har tagit detta med dig på msn redan men men.
Skillnaden mellan 5400rpm och 7200rpm är hastigheten med vilken den kan läsa data, som inte är så fruktansvärt stor så länge inte fragmenteringen är helt kass, en 7200rpm kan dock generera mer värme och dra mer ström än en 5400rpm, det brukar inte vara några enorma ökningar.

I ett försök att försvara Pavilion seriens ära så måste jag säga att de har bra byggkvalité och det enda jag hört talas om som inte varit en fråga om handhavandes fel eller "måndagsexemplar" är att de med AMD cpuer lätt har blivit överhettade, men det är inget större problem i det här fallet då åtmistone dv7orna i den här tråden har intel. Om någon har skräckhistorier om Pavilion så hör jag dem gärna

I den estetiska frågan så håller jag med om att vaion är snyggare "out of the box", vet inte hur magnesiumet reagerar på slitage, aluminium brukar bli hemskt fult efter bara nått år om den släpas omkring mycket, med plasten så känns det mer "accepterat" med någon repa här och där just för att det är plast.