Nvidia skjuter upp styrkretsar för Intel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skjuter upp styrkretsar för Intel

Det blir inga fler styrkretsar för Intels nya plattformar från Nvidia. Detta står klart sedan företaget meddelat att allt utvecklingsarbete inom området stoppas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jäkligt synd att intel blivit så snåla. Kommer de ju själva förlora i längden på. Jag vet inte vad nvidia håller på med nu dock. I veckan läste man hur de inte satsade främst på spelgrafikkort längre och hur de stängt produktionen för en hel del grafikkort. Känns som nvidia sitter i ett spänt läge.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Jäkligt synd att intel blivit så snåla. Kommer de ju själva förlora i längden på. Jag vet inte vad nvidia håller på med nu dock. I veckan läste man hur de inte satsade främst på spelgrafikkort längre och hur de stängt produktionen för en hel del grafikkort. Känns som nvidia sitter i ett spänt läge.

Känns väldigt tveksamt om det skulle va sant men visst omöjligt är det väll inte nvidia har haft det tufft sedan alla fel med 8000 serien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Jäkligt synd att intel blivit så snåla. Kommer de ju själva förlora i längden på. Jag vet inte vad nvidia håller på med nu dock. I veckan läste man hur de inte satsade främst på spelgrafikkort längre och hur de stängt produktionen för en hel del grafikkort. Känns som nvidia sitter i ett spänt läge.

Jag tror världsekonomin slagit hårt på Intel, kanske därför dom lättar lite just nu.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Äsch denna nyhet är väldigt gammal, detta visste man ju redan när X58 kom... dock tycker jag det vore bra om nvidia fick göra kretsar till Bloomfield/Lynnfield då det är bra för konkurrensen vilket leder till lägre priser för oss

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Hade inte intel en deal med nvidia nyss? Om intel får tillverka kretsar med SLI så får nVidia tillverka kretsar till Nehalem.

Permalänk
Medlem

Orka whina när de själva gör typ samma sak angående SLI/Hybrid.

Deras affärsteknik kanske kommer tillbaka och biter dom i röven nu.

Permalänk
Inaktiv

Det enda som är nytt i denna nyhet är att Nvidia och Intel ska befinna sig i domstolen nästa vecka. Personligen hoppas jag på vinst för Nvidia, och då enbart för att det är för konkurrentens bästa att vi får fler chipset att välja på.

Permalänk
Medlem

lite kul att nvidia gör/ska göra/får göra styrkretsar till amd, när de håller på och muckar med dom haha

Permalänk
Medlem

inte konstigt att intel vägrar licensera till ett överlägsen tillverkare. Alla tillverkare går över till ION för atomprollarna och Apple har nvidiakretsar i sina datorer. jag menar varför har man en styrkrets som drar mer än dubbelt så mycket el som processorn som det är i Atomburkar med 945G-chipp?

intel borde förbjudas spy ut sin skitchipset över världen, inte minst då dem har integrerad grafik som bara klarar av 2D år 2009 när konkurrenterna inte har några större problem med i alla fall par år gamla spel och hårvaruacceleration av HDTV i kretsarna.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Trist att Intel hindrar nVIDIA att skapa ett altenativ till X58/P55.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
lite kul att nvidia gör/ska göra/får göra styrkretsar till amd, när de håller på och muckar med dom haha

Tror AMD får mer i kassan om nVidia gör chipsets för deras CPU pga 1, nvidia fanboys kommer kunna ha nVidia chipset. 2, SLI kommer köras tillsammans med dess chipset etc.

Fler produkter = bättre val för konsumenten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
lite kul att nvidia gör/ska göra/får göra styrkretsar till amd, när de håller på och muckar med dom haha

Kolla upp hur många egna chipsets AMD har för servermarknaden. Du blir förvånad.

Hint, fram tills nyligen har det i princip varit uteslutande nVIDIA-chipsets.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Det har ju varit tydligt länge att nVidia är ganska oroade över sin framtid på PC-sidan. De har jobbat hårt för att etablera sig på andra marknader, främst mobila/inbyggda system med tegra, och Fermi är ju helt riktad mot HPC marknaden. Jag tror inte att nVidia förväntar sig att vinna den här striden. Även om de skulle göra det så ser det ju ut som att all integrerad grafik kommer att hamna i CPU:er framöver vilket gör att nVidia nog inte är intresserad av att göra chipsets längre. Helt klart är iaf att de hamnat i kläm mellan AMD och Intel som båda snart kommer att kunna leverera en komplett plattform med CPU, chipset och grafik. Jag har lite svårt att se hur nVidia ska kunna konkurrera på en sådan marknad men vi får hoppas att de lyckas hitta en nisch.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

hmm ja då ser vi här den direkta orsaken till strypningen i sli och crossfire prestandan på p55 plattformen... Det är alltså en licensieringsfråga som gör att intel inte lägger 16x stöd för mer än 1 pcie-e slot.... OK det är bådas fel anser jag...men lutar lite till att tro att detta har med larrabee att göra, för enligt den öppna info som finns om den arkitekturen ska den inte kunna konkurera mot en sli eller crossfirekonfiguration från varken nvidia eller AMD/ATI.... Ja det som är gömt i snö kommer fram i tö, vi får se vad våren har i sitt sköte.. detta blir spännande ! om dom gör p55 eller 1156 plattformen tilgänglig för 3-4 portar med 16x pci-e så har vi en vinnare... Om inte får vi dras med 1366 och 1156 sida om sida mycket lång tid framöver tills man uvtvecklat andra lösningar för att åstadkomma den bandbredd de nya grafikkorten kräver.. och som bara 1366 och AM3 kan erbjuda i dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Kolla upp hur många egna chipsets AMD har för servermarknaden. Du blir förvånad.

Hint, fram tills nyligen har det i princip varit uteslutande nVIDIA-chipsets.

Kan du inte hint:a lite mer. Menar du att alla servertillverkare använder/använde Nvidias styrkretsar?

OnT: Min personliga erfarenhet av Nvidias styrkretsar är att dessa blir väldigt varma och inte presterar lika bra som motsvarande Intel - undantaget Atom. Så efter Nvidias sista utspel som i mina ögon saknar både etik och moral så kommer inte jag direkt sakna deras närvaro på moderkortet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
hmm ja då ser vi här den direkta orsaken till strypningen i sli och crossfire prestandan på p55 plattformen... Det är alltså en licensieringsfråga som gör att intel inte lägger 16x stöd för mer än 1 pcie-e slot.... OK det är bådas fel anser jag...men lutar lite till att tro att detta har med larrabee att göra, för enligt den öppna info som finns om den arkitekturen ska den inte kunna konkurera mot en sli eller crossfirekonfiguration från varken nvidia eller AMD/ATI.... Ja det som är gömt i snö kommer fram i tö, vi får se vad våren har i sitt sköte.. detta blir spännande ! om dom gör p55 eller 1156 plattformen tilgänglig för 3-4 portar med 16x pci-e så har vi en vinnare... Om inte får vi dras med 1366 och 1156 sida om sida mycket lång tid framöver tills man uvtvecklat andra lösningar för att åstadkomma den bandbredd de nya grafikkorten kräver.. och som bara 1366 och AM3 kan erbjuda i dag.

Vad pratar du om? Den artikeln hade inget med att göra med hur många x16 PCIe portar P55 klarar, och dessutom så är väl det för att CPU'n (nb sitter ju i CPU'n på 1156) inte kan hantera mer än x16 totalt så det delas upp på x8/x8?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
lite kul att nvidia gör/ska göra/får göra styrkretsar till amd, när de håller på och muckar med dom haha

Haha, ja, vi får hoppas att de inte kommer göra chipsets för AMD som inte funkar om man har en AMD-processor i (tänker på att man inte kan använda nVidia's GPUs som fysikberäknare med ett AMD grafikkort i systemet)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Intels egentliga anledning att lansera en helt ny arkitektur, var att blir av med Nvidia:P

Permalänk
Medlem

I den gröna hörnan har vi fuskande, mycket skitsnack och smutskastning. I den blå hörnan har vi istället dominerande marknadspositioner och ojyssta marknadsmetoder i sann amerikansk kapitalistisk anda.

Nej, jag är ingen AMD-fanboy, men jag köper deras produkter för att man ser minst skit från deras håll, samtidigt som det är dom mest prisvärda grejerna.

Permalänk
Medlem

Nvidia har nog mest sig själva att skylla i det här fallet, inte så oväntat att Intels goodwill mot dem försämrades när de nekades SLI-stöd på sina chipset.

What goes around, comes around.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
hmm ja då ser vi här den direkta orsaken till strypningen i sli och crossfire prestandan på p55 plattformen... Det är alltså en licensieringsfråga som gör att intel inte lägger 16x stöd för mer än 1 pcie-e slot.... OK det är bådas fel anser jag...men lutar lite till att tro att detta har med larrabee att göra, för enligt den öppna info som finns om den arkitekturen ska den inte kunna konkurera mot en sli eller crossfirekonfiguration från varken nvidia eller AMD/ATI.... Ja det som är gömt i snö kommer fram i tö, vi får se vad våren har i sitt sköte.. detta blir spännande ! om dom gör p55 eller 1156 plattformen tilgänglig för 3-4 portar med 16x pci-e så har vi en vinnare... Om inte får vi dras med 1366 och 1156 sida om sida mycket lång tid framöver tills man uvtvecklat andra lösningar för att åstadkomma den bandbredd de nya grafikkorten kräver.. och som bara 1366 och AM3 kan erbjuda i dag.

Det är ingen nyhet att X-moderkorten har flest ostrypta kortplatser vilket har att göra med att det är ett entusiastkort vilket också ska vara bättre än mainstreamkorten i P-serien och budgetkorten i G-serien. Var lika med 4-serien och bakåt. Ta en titt i backspegeln.

Men i och med Hydra som blandannat MSI börjat använda kanske det går att komma runt denna begränsning, konsumenter som köper ett mainstreamkort typ P55 kan få säg 2st elektriska x16-portar och kortplatserna hanteras av Hydra istället? Vore ju fint om inte annat.

Permalänk
Medlem

Lite kul att nVidia tidigare i veckan sa att de inte kommer göra mer kretasar för AMD cpu pga att de säljer för dåligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag visste detta, apa också. Detta kommer betyda mycket för Apple. Hela MBP serien kommer vara avgörande på detta. Iom att övergången till i7 i MBP kommer hänga mycket på detta. Annars måste dom börja klydda me intel styrchip och försöka få fram grafikkort av ATI.

Typiskt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
I den gröna hörnan har vi fuskande, mycket skitsnack och smutskastning. I den blå hörnan har vi istället dominerande marknadspositioner och ojyssta marknadsmetoder i sann amerikansk kapitalistisk anda.

Nej, jag är ingen AMD-fanboy, men jag köper deras produkter för att man ser minst skit från deras håll, samtidigt som det är dom mest prisvärda grejerna.

Haha så klassiskt att säga att de har de mest prisvärda grejerna, grafikkort håller jag med om men inte prollar (hade det då intel gjorde p4, men det var förr )

Visa signatur

Balle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Haha så klassiskt att säga att de har de mest prisvärda grejerna, grafikkort håller jag med om men inte prollar (hade det då intel gjorde p4, men det var förr )

AMD är det enda företaget som levererar en komplett plattform som har prestanda i samtliga komponenter. Också det prisvärdaste.

Pentium 4 var ju faktiskt ändå Intels sämsta processorserie hitills?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
AMD är det enda företaget som levererar en komplett plattform som har prestanda i samtliga komponenter. Också det prisvärdaste.

Pentium 4 var ju faktiskt ändå Intels sämsta processorserie hitills?

Emm det var ju det jag sa? Men jag har inte gillat att pilla med PH2'orna då de gillar högspänning ^^ (fast jag gillar att de fortfarande använder pinnar på prollarna istället för att de ska sitta fast i moderkortet)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är bara glad att det inte är som till S775 där man var tvungen att köra med deras instabila skräpchipset om man ville köra SLI.

Intel håller på och flyttar in det mesta av funktionaliteten in i processorn så det är inte så mycket ett tredjepartschipset kan erbjuda förutom en annan sydbrygga med mer eller mindre samma funktioner.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Hoppas dom inte gör till AMD heller, vill inte ha deras dynga i min dator.

Två senaste moderkorten jag köpte har nVIDIA chip och fan vilka strul det har varit, inbyggda nätverkskortet spärrar massor av program, så det var det första som stängdes av.. en 50kr "dyr" kort fungerade bättre.
Och porten för antika möss och TGB är döda, samma med printerporten.

På båda moderkorten, en MSI och Asus.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hoppas dom inte gör till AMD heller, vill inte ha deras dynga i min dator.

Två senaste moderkorten jag köpte har nVIDIA chip och fan vilka strul det har varit, inbyggda nätverkskortet spärrar massor av program, så det var det första som stängdes av.. en 50kr "dyr" kort fungerade bättre.
Och porten för antika möss och TGB är döda, samma med printerporten.

På båda moderkorten, en MSI och Asus.

Du hade ju kunnat stänga av den inbyggda brandväggen på moderkortet istället bara? Om det nu var den funktionen som fanns på dina kort. Lite underligt att PS/2-portarna är döda, kopplade du i och ur möss/t-bord under drift?

Jag tycker inte det låter som fel pga Nvidia nödvändigtvis, utan dålig läsning av manual samt eventuellt korslutning av portarna vid anslutning av PS/2-prylar under drift. =/