Permalänk

Psykisk sjukdom?

Har du en psykisk sjukdom/fått den diagnoserad av en läkare?
Skulle vilja veta lite mer om just er "sjukdom"..

Hur uppkom sjukdomen?
Vad är symptomen?

Hur länge har den suttit i?
Om du blivit behandlad, hur/vilken metod?
Om du blev "frisk", hur/vilken metod?
_______________________________________

Jag har diagnosen Panikångest med agorafobi.
Det började när jag var 11 år (är nu 20) och har väl varken blivit sämre eller bättre.

Har extrem rädsla för "otäcka" ting, relaterade till framförallt kroppen, olyckor, historiska händelser m.m som jag kan råka höra, se eller läsa om.
Symptomerna blir oftast svimkänslor, som även kan övergå till en fullbordad svimning.

Förra sommaren tog det så illa att jag fick mitt livs panikattack - vilket gjorde att jag fick även "agorafobi" på min pankångest.
Denna uppkom fock pga för mycket press på mig själv att klara av något jag egentligen inte alls klarade, men jag ville bevisa något för mig själv och tvingades att göra det av mitt psyke.

Jag har sedan förra sommaren gått hos psykolog till och från, dock inte gjort särskilda framsteg, då vi bara haft psykoterapiska samtal, icke någon KBT-behandling eller liknande, men som jag ev kommer få pröva på.

Permalänk
Medlem

Skulle nog passa in rätt najs i tvångsbeteende eller OCD som man kan kalla det, även om jag inte direkt har en diagnos. Varför jag nu skulle vilja få en sådan av en läkare?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag har inte fått diagnos utan mer 'kan ha' Attention-Deficit/Hyperactivity Dysfunktion // och eller dysfunktion inom avledbarhet, motorik och perception.

Har läst mycket om det och mycket stämmer men man kan även läsa om att flera punkter stämmer så behöver man inte ha det. så det är fall till fall. men de flesta 'idioter' som inte är på god hand till mig tycker väl jag har det iofs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag inte tror lösningar för psykiska problem som inte involverar medicinering

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan även tillägga att jag inte tror lösningar för psykiska problem som inte involverar medicinering

Ibland går problemen inte att "lösa", utan man kan kanske hitta sätt att hantera problemen på så man fungerar i vardagen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan även tillägga att jag inte tror lösningar för psykiska problem som inte involverar medicinering

Editerade detta inlägg, missförstod dig först. Nu har jag kommit fram till att jag inte alls förstår vad du menar. Förklara gärna!

(Kan vara att pga att jag har jobbat i 24 timmar )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan även tillägga att jag inte tror lösningar för psykiska problem som inte involverar medicinering

Egentligen involverar väl även "flumlösningar" medicinering, bara det att medicinen produceras inuti kroppen

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Jag fick 20mg Citalopram förra sommaren pga ständiga bilder och tankar i huvudet som VÄGRADE försvinna. Jag tänka jag kunde iaf testa och se om något iaf blev bättre.. vad som.. och faktiskt, efter någon vecka försvann de jobbiga bilderna och tankarna, dock finns ju den ihållande och intensiva ångesten kvar och rädslan, men det är ju sådant man får jobba sig framåt med, tillsammans med medicineringen, vad min läkare sagt iaf.

Just nu väntar jag bara på att min läkare ska komma tillbaks från semestern, så jag kan få ett hälsointyg utskrivet, som jag i sin tur sedan ska kunna skicka in till försäkringskassan och fullända min ansökan om aktivitetsersättning.
Har blivit bollad mellan läkare, psykologer och försäkringskassan tillräckligt så jag blivit deprimerad senaste 2 veckorna och det känns ju inte så bra direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Just nu väntar jag bara på att min läkare ska komma tillbaks från semestern, så jag kan få ett hälsointyg utskrivet, som jag i sin tur sedan ska kunna skicka in till försäkringskassan och fullända min ansökan om aktivitetsersättning.

Jag tycker det är helt jävla absurt att man som sjuk ska behöva gå genom sånt skit. Att man ens ska behöva vänta på att ens läkare ska komma hem från sin thailand-resa. Jag känner för dig!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker det är helt jävla absurt att man som sjuk ska behöva gå genom sånt skit. Att man ens ska behöva vänta på att ens läkare ska komma hem från sin thailand-resa. Jag känner för dig!

+1, inte direkt så att behovet av en anställd (ex. läkare) försvinner bara för att denne åker på semester.

Jag kan verkligen inte förstå hur folk får det att gå ihop!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Inget frisk som en nötkärna, ändå har jag av doktorn fått prövat zoloft(värdelöst) och sobril(narkotikaklassat) utan att det hjälpte det minsta.
Mina psykiska problem har direkta förklaringar i min uppväxt, varav mediciner inte hjälper när problemen finns kvar. Sociala fobin kommer från hur jag blev behandlad som liten, min misantropi kommer från min erfarenhet som äldre.

Jag skulle säkerligen kunna gå till doktorn och få en diagnos för något t.ex. depression, men till vilken nytta? Sedan är depression missvisande då jag snarare är förbannad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Inget frisk som en nötkärna, ändå har jag av doktorn fått prövat zoloft(värdelöst) ... utan att det hjälpte det minsta.

Klart det är värdelöst! Ren placebo som aldrig borde godkänts.

"Drug–placebo differences in antidepressant efficacy increase as a function of baseline severity, but are relatively small even for severely depressed patients. The relationship between initial severity and antidepressant efficacy is attributable to decreased responsiveness to placebo among very severely depressed patients, rather than to increased responsiveness to medication."

http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal....

"We found a bias toward the publication of positive results. Not only were positive results more likely to be published, but studies that were not positive, in our opinion, were often published in a way that conveyed a positive outcome. We analyzed these data in terms of the proportion of positive studies and in terms of the effect size associated with drug treatment. Using both approaches, we found that the efficacy of this drug class is less than would be gleaned from an examination of the published literature alone. According to the published literature, the results of nearly all of the trials of antidepressants were positive. In contrast, FDA analysis of the trial data showed that roughly half of the trials had positive results. The statistical significance of a study's results was strongly associated with whether and how they were reported, and the association was independent of sample size. The study outcome also affected the chances that the data from a participant would be published. As a result of selective reporting, the published literature conveyed an effect size nearly one third larger than the effect size derived from the FDA data."

http://content.nejm.org/cgi/content/full/358/3/252

Men läkemedelsbolagen har i alla fall blivit botade från Bad-Economy Induced-Depression (BEID)...

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag tycker det är helt jävla absurt att man som sjuk ska behöva gå genom sånt skit. Att man ens ska behöva vänta på att ens läkare ska komma hem från sin thailand-resa. Jag känner för dig!

Jo tack, min pappa blev sjukt irriterad när han fick höra om det.. jag har inte fått pengar sedan sista Juni, då jag den 8 Juni blev urskriven/utkastad från ams utan någon ekonomi därefter alls.. bara för jag inte var "arbetsduglig" för tillfället... och så har man fått ringa runt som en tok till försäkringskassan och frågat om de fått in ens "vikarie" läkares papper som jag fått honom att skicka in, men så säger kärringen att det är "fel" sorts papper -_-
Fick då ringa upp "vikarie" läkaren återigen och berätta allt och så fick han hennes nummer och ringde upp.
Han ringer tillbaks och säger att jahaaa, han trodde inte det var just "sådant" papper som jag skulle ha till försäkringskassan, ändå sa jag "hälsointyg till försäkringskassan så jag kan ansöka om aktivitetsersättning nu när jag inte heller har ett enda öre och ska gå i terapi".
Så berättar han att han inte är rätt läkare att skriva ett sådant, då han inte "Känner" mig som min läkare tydligen gör enligt dem andra... när det är min psykolog som känner mig bäst, som jag haft kontakt med i över 1 år nu.

Iaf var jag hos psykologen nu i dagarna och hon skrev då en "utredning"/"fakta" ifyllning av just det rätta pappret som försäkringskassan ska ha, som jag i sin tur ska lämna till min läkare, så fort han kommit tillbaks från sin dumma semester -_-

Pga allt detta flängandet och bollandet mellan myndigheter, har jag tyvärr även blivit deprimerad, vilket jag aldrig tidigare varit så detta känns fruktansvärt jobbigt för tillfället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Editerade detta inlägg, missförstod dig först. Nu har jag kommit fram till att jag inte alls förstår vad du menar. Förklara gärna!

(Kan vara att pga att jag har jobbat i 24 timmar )

Ne, jag var nog helt bakom flötet när jag skrev det där, fattar inte själv. Menade dock att jag inte tror på att bara sitta och snacka om det, har man riktigt problem så måste man ha medicin.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan även tillägga att jag inte tror lösningar för psykiska problem som inte involverar medicinering

Själv tror jag inte på att vatten är flytande, att hjul rullar eller att björnen bajsar i skogen.

Permalänk
Medlem

Har depression, den har hållit i sig sen jag var 9-10 år.
Har även diagnosen PTSD.
Uppkom genom att alla mina tidigare låtsaspappor betedde sig aldrig som pappor, som super och bråkar hemma.

Har tagit 50mg SSRI-preparat i 2 år nu.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag har haft perioder av depression. Oftast någon personlig motgång som utlöst det. För 12 år sedan bröt en depression ut och nyligen en ny depression. Oftast har det med fysiska skador på kroppen så jag har inte mycket till vinnarskalle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Har depression, den har hållit i sig sen jag var 9-10 år.
Har även diagnosen PTSD.
Uppkom genom att alla mina tidigare låtsaspappor betedde sig aldrig som pappor, som super och bråkar hemma.

Har tagit 50mg SSRI-preparat i 2 år nu.

Om det är det som riktiga pappor gör så har jag heller inte haft en.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Om social efterblivenhet räknas så.. ja. Om man inte vore så förbaskat likgiltig inför det mesta så hade nog en depression kommit som ett brev på posten.

Permalänk

Jag har nog ingen psykisk sjukdom men när jag blir stressad eller frustrerad så slår jag mig med knytnävarna i huvudet flera gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har fått diagnosen Sverigedemokrat av SSU. Symtomen enligt dem är rastänkande, tvångstankar som ger sitt utlopp i det konstanta upprättandet av läger vart än jag är samt tics i högerarmen som gör att den hoppar upp i luften ibland.

De har rekommenderat 10 år på Gulag i Sibirien samt total Islamofiering av mitt samhälle.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag har fått diagnosen Sverigedemokrat av SSU. Symtomen enligt dem är rastänkande, tvångstankar som ger sitt utlopp i det konstanta upprättandet av läger vart än jag är samt tics i högerarmen som gör att den hoppar upp i luften ibland.

De har rekommenderat 10 år på Gulag i Sibirien samt total Islamofiering av mitt samhälle.

lol

Permalänk

asbergers syndrom.
var typ när jag var 25 nått som läkarna hade kommit på vad det var och folket då kunde få det bekräftat.
under uppväxten så har man haft problem och läsa,har också haft problem att förstå under den första förklaringen,måste återupprepas för att det ska kunna gå in i huvudet,har stammat lite lätt,har haft svårt att hitta orden och he in dom i rätt meningar,även haft tvångstankar.
när jag fick diagnosen asbergers så fick jag under 1½ år gå hos en påläst tjej,hon hjälpte mej väldigt mycket och idag så är det enda jag märker av utav aspergers,att jag har problem att hitta orden och använda dom rätt,resten är som totalt borta.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
asbergers syndrom.
var typ när jag var 25 nått som läkarna hade kommit på vad det var och folket då kunde få det bekräftat.
under uppväxten så har man haft problem och läsa,har också haft problem att förstå under den första förklaringen,måste återupprepas för att det ska kunna gå in i huvudet,har stammat lite lätt,har haft svårt att hitta orden och he in dom i rätt meningar,även haft tvångstankar.
när jag fick diagnosen asbergers så fick jag under 1½ år gå hos en påläst tjej,hon hjälpte mej väldigt mycket och idag så är det enda jag märker av utav aspergers,att jag har problem att hitta orden och använda dom rätt,resten är som totalt borta.

Coolt, eller vad man ska säga. Jag känner till en / småbekant med en med asbergers och hon verkar inte bli av med symptomen hur det än görs. Vad hette hjälpen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Coolt, eller vad man ska säga. Jag känner till en / småbekant med en med asbergers och hon verkar inte bli av med symptomen hur det än görs. Vad hette hjälpen?

bra fråga,vet själv inte.
trodde först det var nån psykolog som jag gick hos,men fick sen reda på att så inte var fallet.
tror bara det var en påläst läkare som kunde mycket om just detta och visste hur man tacklade det hela.
tror nästan sjukhuset kan ge mer info om hjälp osv än vad jag kan ge

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite annorlunda aspbergers variant, men bra att det gick förbättra. Gruppterapi brukar användas för aspbergers och det brukar göra det lättare att leva med den diagnosen?

Permalänk
Medlem

Diagnostiserad med depression, SAD, sömnsvårigheter och panikångest.
Misstänker att jag är manodepressiv och eventuellt milt schizofren.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Diagnostiserad med depression, SAD, sömnsvårigheter och panikångest.
Misstänker att jag är manodepressiv och eventuellt milt schizofren.

Bipolaritet (lol) och Schizofreni typ av sjukdom är iofs ganska tunga psykiska åkommor.
Innan man yttrar sig om vad man misstänker för sjukdom ska man alltid undersöka saken först. Vem vet, du kanske inte är bipolär eller Schizofren, utan "endast" yttringar av dina nuvarande sjukdommar. Ingen vinst, men heller ingen förlust.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Diagnostiserad med depression, SAD, sömnsvårigheter och panikångest.
Misstänker att jag är manodepressiv och eventuellt milt schizofren.

En av mina bästa vänner har bipolär syndrom och fick en manisk episod förra sommaren. Han har haft depression sen dess men han verkar må bättre nu. Ett tips är att dra till nån samtalsterapeut för det kan verkligen hjälpa, oavsett om man har psykiska sjukdomar eller inte.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Bipolaritet (lol) och Schizofreni typ av sjukdom är iofs ganska tunga psykiska åkommor.
Innan man yttrar sig om vad man misstänker för sjukdom ska man alltid undersöka saken först. Vem vet, du kanske inte är bipolär eller Schizofren, utan "endast" yttringar av dina nuvarande sjukdommar. Ingen vinst, men heller ingen förlust.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
En av mina bästa vänner har bipolär syndrom och fick en manisk episod förra sommaren. Han har haft depression sen dess men han verkar må bättre nu. Ett tips är att dra till nån samtalsterapeut för det kan verkligen hjälpa, oavsett om man har psykiska sjukdomar eller inte.

Skrev inget om bipolaritet, och jag brukar inte prata om mina egna diagnoser just för att folk har så svårt att lita på mitt eget omdöme. Mer detaljerad än så här blir jag inte med främlingar på internet, och det ni säger har jag hört innan.
Men "tack för tipsen" antar jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730