Varför har alla moderna Spel konsoler PPC processorer?

Permalänk

Varför har alla moderna Spel konsoler PPC processorer?

Varför har alla moderna Spel konsoler PowerPC processorer?

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar om pengar. Men PS3:an har en Cell dito så det är ingen PPC.

Edit. Selfkrivning

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det handlar om pengar. Men SP3:an har en Cell dito så det är ingen PPC.

Du menar PS3. Och det är en PPC i den som central cpu och beräkningarna görs i Cell-SIMD-enheterna. Motsvarande beräkningar kan tex göras nu när man låter GPUn räkna åt din vanliga skrivbordsdator osv.

Permalänk
Medlem

Varför de använder PPC är nog för att de får ut prestanda till en bra kostnad och framförallt kan de styra vad processorn ska vara bestyckad med. Kör man på tex en vanlig intel-processor går halva energin åt för att göra beräkningar man inte har någon användning för, och man måste istället låta grafikkortet göra allt jobb.

Permalänk
Medlem

Xbox 360 har en trekärnig intelprocessor....?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Fire du måste ju skojja...

PPC/Cell e mkt efektivare men används inte i PC då de jobbar på ett helt annat sätt och skulle göra att alla program/OS skulle behövas skrivas om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Xbox 360 har en trekärnig intelprocessor....?

Nope. Den har en 3kärnig PPC som är instruktionskompatibel med PPC970. Alltså fungerar samma kod på en Powermac G5 som det gör på en Xbox360. Detsamma gäller för PS3an. Därför fungerar Linuxdistros som är PPC64-kompatibla med alla dessa, utan att kompilera om koden.