Hovrätten ger Ephone rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Vad bestod bevisningen av? Inte är det väl ett par jävla screenshots (som vanligt)? Man borde fan göra slag i saken och anmäla olika organisationers IP till höger och vänster med riggade, eller rentav tillverkade, screens bara för att visa hur jävla sjukt det är. En jävla bild på en jävla skärm. Förlåt, men bevisen MÅSTE ha varit bättre än så?

Det som är så tragiskt. Man borde ta 5 minuter i PS och anmäla Pontan för diverse grejer. Inte särskilt svårt att "bevisa" att han har 10000 filmer barnporr och 100000 bilder också samt alla nyare DVDR

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Aurastream
FEL!

Menar du nu att om man har en snabb dator, ett bra bruteforceprogram, ett FTP username (låt säga admin) men inget lösenord... är du då "INBJUDEN"? Nej, jag trodde väll inte det.

APB har aldrig haft något öht att göra på den FTP servern. Den "ägs" av scenen, dvs en sluten krets som har lixom LÅST och reglat och spikat igen sin dörr och endast dem personerna som bor där har nyckeln in.

Sen har den där Pontén varit ute samtidigt som en av dem och snott nyckeln av en och sedan bara gått rakt in, ingen har "öppnat" någon dörr för honom....

Hoppas APB försvinner för detta, dem har inget alls att göra med att skydda upphovsrätten, utan dem vill bara sätta dit folk för saker som dem har rätt till från början (genom att betala stora mutor eller vad det nu är för sätt dem har).

Edit: du kanske syftar till vad själva "olaga intrång" egentligen är, då kan du läsa mitt svar med en hink med salt

[/QUOT

Nej vi är inne på samma linje. Om dom använder sig av ett bruteforce program, eller på annat sätt hackar sig in så ÄR det olagligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Jag tyckte det var intressant att läsa domen: http://www.datormagazin.se/multimedia/archive/00337/ipred_pcs...

Tycker att det är skrämmande hur dålig koll på teknik man ändå har. 2 personer reserverade ju sig.

Sida 10-11 var mystiska. Att från mängden data kunna resonera sig baklänges till att många personer därför måste ha tillgång till den...?

Permalänk
Medlem

Ljudbokförlagen anlitar den berömda Henrik Pontén för att ordna fram en person dom kan anmäla och håva in skadeståndspengar ifrån. Det börjar dåligt och dom får inte alls ut någon person dom kan kräva på pengar. Istället hamnar dom i en tvist som dom Nu, ett antal månader senare förhoppningsvis förlorat. Summa summarum fick ljudbokförlagen istället betala rättegångskostnader på hundratusentals kronor. Grattis!;D

Permalänk
Medlem

Om jag ger en vän tillgång till mitt hem...och denna vän sedan öppnar dörren för en annan person (som jag inte välkomnar)...begår denna person ett brott om denne smyger in utan min tillåtelse.
Om min vän även begått en brott genom att öppna, är jag dock inte säker på, egenmäktigt förfarande kanske.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Stick it to the man, Ephone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danka
Sida 10-11 var mystiska. Att från mängden data kunna resonera sig baklänges till att många personer därför måste ha tillgång till den...?

Nu var det väl iofs inte just mängden data de hängde upp sig på utan det faktum att det material som fanns tillgängligt var väldigt omfattande och av spridd karaktär. Den enda egentliga gemensamma nämnaren var att materialet bestod av populära verk. Därav fann de det osannolikt att det endast handlade om ett fåtal personer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Om jag ger en vän tillgång till mitt hem...och denna vän sedan öppnar dörren för en annan person (som jag inte välkomnar)...begår denna person ett brott om denne smyger in utan min tillåtelse.
Om min vän även begått en brott genom att öppna, är jag dock inte säker på, egenmäktigt förfarande kanske.

Om du ger en ny vän tillgång till ditt hem och han sedan istället för att släppa in en tredje person väljer att dokumentera de högar av vhs-band som dina vänner du gett en kopia av din hemnyckel konstant springer in och ut och hämtar/lämnar begås däremot inget brott. Givetvis har din nya vän rätt att visa sitt material för den tredje personen som i sin tur har rätt att rapportera den verksamhet som pågår i ditt hem.

Nu vet jag inte exakt hur det gått till i detta fall men helt klart är att de kan skaffat det material de behöver utan att bryta mot några lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Nu var det väl iofs inte just mängden data de hängde upp sig på utan det faktum att det material som fanns tillgängligt var väldigt omfattande och av spridd karaktär. Den enda egentliga gemensamma nämnaren var att materialet bestod av populära verk. Därav fann de det osannolikt att det endast handlade om ett fåtal personer.

Oj, jag menade faktiskt så som du skriver. Och tyckte det kändes lite baklänges.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

DUBBELMORAL!

Vi svenska medborgare jagas pga att vi laddar ner olika saker alltså begår ett brott, det straffas vi för (har väl ej hänt än men lär ju hända) men däremot när en grupp som är emot fildelning använder olagliga metoder för att sätta dit oss så får de inget straff?

DÅLIGT!

Rättvisa skall skipas!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Dataintrång har ja föööör mig är straffbart... skall kanske starta en annan intresseorganisation och använda den till div. lagbrott då det verkar vara OK inför lagen (iof har jag inte sett den specifika lag som ger grupper som apb rätt att göra som de gör man men den måste ju finnas)

vem är det föresten som gjort bannern till nyheten?

MS h4xx0r paint eller?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
.....

Om du ger en ny vän tillgång till ditt hem och han sedan istället för att släppa in en tredje person väljer att dokumentera de högar av vhs-band som dina vänner du gett en kopia av din hemnyckel konstant springer in och ut och hämtar/lämnar begås däremot inget brott. Givetvis har din nya vän rätt att visa sitt material för den tredje personen som i sin tur har rätt att rapportera den verksamhet som pågår i ditt hem.

Nu vet jag inte exakt hur det gått till i detta fall men helt klart är att de kan skaffat det material de behöver utan att bryta mot några lagar.

Om den nya vännen väljer att plundra mitt hem bara för att har en nyckel och ge vhs-banden till tredje personen så bör rimligen den nya vännen vara skydlig till "stöld" och inte jag som lånat ut nyckeln under min utlandsresa.