Intel trixar i 3DMark Vantage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Kan inte se att det är fullt att optimera drivrutiner, men man kan väl låta benchmarks vara? Underligt det där med namnbytet också, förstår inte hur det går ihop.

Antagligen så har de programmerat att om just det programmet med det namnet startar så exekverar de initiateBenchmarkCheat()-metoden i drivrutinen.

------

Både Intel och Nvidia gör ju bort sig stup i kvarten. Det är som att följa AmandaVarDet:s blogg.
När gjorde AMD bort sig senast? Känns som att det måste bli lite balans.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Detta borde inte vara tillåtet eftersom detta är exakt tvärtom vad Physx gjorde när man körde Physx testet på CPU.
Alla börja spy ut och sade att nVidia fuskade genom att man "avlastade" CPU från beräkningar när 3dmark gjorde PhysX testet på CPU.

Här ser vi att CPU avlastar _GPU_ när den testar GPU som kan ge falska bilder hur bra deras grafikkort är. Så om Physx blockerades av Futuremark borde man blockera "Intels intelligence".

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Antagligen så har de programmerat att om just det programmet med det namnet startar så exekverar de initiateBenchmarkCheat()-metoden i drivrutinen.

Eller inte, då man ser en 50% ökning av FPS i Crysis med just denna avlastningen (prova att byta filnamn till crisis.exe f.ex.).

Visserligen blir det lite fel att använda det för benchmarks, men optimeringen fungerar faktiskt som den ska.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Oberoende om optimeringen fungerar bra, så skall den vara hänvisad till spål. I ett test som futuremarks vill man ju veta vad GRAFIK processorn klarar av att göra, inte vad processorn kan hjälpa göra åt grafikkortet. Om detta går igenom betyder det att det kommer att bli väldigt svårt att sätta olika kort mot varandra, när man inte på något sätt kan säga vad som är rå styrka och vad som inte är.

Permalänk
Medlem

Ehh, jag hade redan innan den här nyheten slutat kika på 3DMark-poängen eftersom den ger så överdrivet mycket mer poäng till en snabb processor jämfört med ett snabbt grafikkort. Vill man jämföra olika grafikkort så får man naturligtvis kolla tester där de använder riktiga spel istället.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Eller inte, då man ser en 50% ökning av FPS i Crysis med just denna avlastningen (prova att byta filnamn till crisis.exe f.ex.).

Visserligen blir det lite fel att använda det för benchmarks, men optimeringen fungerar faktiskt som den ska.

Hur menar du? Om jag byter namn på crysis.exe till crisis.exe så ökar fps:en 50%? Eller menar du att den fortfarande är 50% även fast man byter namn?

Hur förklarar du då att prestandan sänktes när man bytte namn på vantagemarks exekverbara fil? Det är ju exakt samma program som gör exakt samma funktionalitet, förutom att det har ett annat namn vid körtillfället. Jag skulle inte direkt säga att det då är en generell avlastning, utan snarare en specifik optimering för just det programmet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga så här då. Intels trix är bra för de som vill ha hög poäng i Vantage med Intelkort, till allt annat är detta trix bara crap. Det säger väl ganska mycket om deras "trix"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte kritisk mot Intel, Intel kör ingen fulspel tycker jag.. Dom BEVISAR att Futuremark är SKIT.

Sist när "Clownen" var på tapeten med just Futuremark så fatta men ju att dom är genomruttna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Om vi säger att Vantage inte är ett program men istället ett prov så är det som att Intel har en fusk lapp och dem andra inte har det. Man kanske kan använda fusk lappen i vissa spel men inte alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför låta CPU'n hjälpa till i bara vissa program? Kan man inte ha denna funktion utan att namnge .exe-filen?????

Precis, de har bara anpassat efter Futuremark...

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur menar du? Om jag byter namn på crysis.exe till crisis.exe så ökar fps:en 50%? Eller menar du att den fortfarande är 50% även fast man byter namn?

Hur förklarar du då att prestandan sänktes när man bytte namn på vantagemarks exekverbara fil? Det är ju exakt samma program som gör exakt samma funktionalitet, förutom att det har ett annat namn vid körtillfället. Jag skulle inte direkt säga att det då är en generell avlastning, utan snarare en specifik optimering för just det programmet.

Jag menar att om du kör crysis.exe får du, exempelvis, 15fps - byter du namn till crisis.exe (eller jaghatarintel.exe) får du endast 10fps.

Med andra ord, drivrutinerna optimerar för vissa program/spel genom namnet på exe-filen.

Som jag sa, det är fel av Intel att lägga in Vantage här men optimeringen gör faktiskt det den är menad att göra - vilket i tur betyder att de inte helt enkelt kör initiateBenchmarkCheat() för Vantage.

Dock kan man ju nämna att Intel's G41 (o-optimerat) får ungefär samma poäng som AMD's 785G, ändå får man ut 30fps i Crysis med 785'an, vilket helt enkelt bevisar hur lite man ska lita på sånna här syntetiska tester.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag fattar inte alla som kan vara så tröga och inte fatta att om man inriktar sig att optimera sina grafikkort för ett testprogram gör man det för att det skall se bra ut i tester. Är det inte helt jäkla felvridet att göra någonting sånt? Då får man ju självklart missvisande resultat jämfört med verkligenheten = spelen som man spelar. Hur många gånger måste man säga det för att folk ska fatta!!!

Vantage testar spelprestandan på en dator och om man då får ett högre värde i Vantage antar man ju också då att den genomsnittliga spelprestandan är bättre. Om så inte är fallet är ju det riggat för att folk skall betala för ett kort som inte presterar i spel rent generellt som Vantage säger att det skall göra. Nu säger jag inte att Vantage resultatet är ett absolut exakt värde utan som ett bra riktmärke... Det Intel gör nu är att man frångår det riktmärket.

Inte bra.

Det görs prestandatester i spel som är "meant for nVidia". Samma sak med spel optimerade för AMD. Eller hur?

Varför kan då inte Intel får ur lite mer prestanda ur ytterliggare en benchmark i högen? Dessutom, vem litar på syntetiska tester?

Jag föredrar lite högre - verklig prestanda - i spel över att ett riktlinjesprogram diffar lite i siffrorna.

Apples senaste Safari må vara snabbast på pappret, men likt förbannat kommer badbollarna fram! Hur är det testat då (att det är snabbast, alltså)? Säkert med syntetiska tester.

En liten extrafråga också. Tycker du det är roligt att spela 3dMark?

Sen framkommer det inte, vad jag såg, huruvida drivrutinen ändrar inställningarna så att utseendet blir sämre eller om bara prestandan ökar. Om grafiken är densamma kan det verkligen inte klassas som fusk?

Skillnaden mellan 2000 och 3000 är heller ingen Big Deal! En Intel C2D på 2,2 GHz (säkert en E2xxx-variant) med ett GF 8600 GS presterar troligtvis ungefär där? Skit hur som helst, är det jag menar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/articles.x/17732

Ni som är intresserade om att läsa lite om detta.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

I dessa tider är det inte svårt att bli amd-fanboy =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag menar att om du kör crysis.exe får du, exempelvis, 15fps - byter du namn till crisis.exe (eller jaghatarintel.exe) får du endast 10fps.

Med andra ord, drivrutinerna optimerar för vissa program/spel genom namnet på exe-filen.

Som jag sa, det är fel av Intel att lägga in Vantage här men optimeringen gör faktiskt det den är menad att göra - vilket i tur betyder att de inte helt enkelt kör initiateBenchmarkCheat() för Vantage.

Dock kan man ju nämna att Intel's G41 (o-optimerat) får ungefär samma poäng som AMD's 785G, ändå får man ut 30fps i Crysis med 785'an, vilket helt enkelt bevisar hur lite man ska lita på sånna här syntetiska tester.

Ok, vi menar samma sak, men skriver på olika sätt... ungefär.

På något vis, kodmässigt, så kopplas vissa produkter till optimeringen i alla fall och att det är fel att de gör det för Vantage.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det görs prestandatester i spel som är "meant for nVidia". Samma sak med spel optimerade för AMD. Eller hur?

Varför kan då inte Intel får ur lite mer prestanda ur ytterliggare en benchmark i högen? Dessutom, vem litar på syntetiska tester?

Vantage är oberoende. Benchmarks för ett spel, där en tillverkare har gjort spelet för en specifik typ av grafikkort, är beroende. Det är det som är skillnaden och det är därför det är fel. Du lyckas skilja på dessa två benchmarks, men ändå ser du inte felet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist

Sen framkommer det inte, vad jag såg, huruvida drivrutinen ändrar inställningarna så att utseendet blir sämre eller om bara prestandan ökar. Om grafiken är densamma kan det verkligen inte klassas som fusk?

Ska man behöva ta på sig glasögonen och analysera pixel för pixel? Varför ska man då använda sig av ett benchmark som producerar siffror? Det finns inget annat att gå på när det gäller benchmarks för att det är jämförelsen mellan siffrorna som beskriver hur bra/dåligt det är. Om du litar på benchmarks eller inte är helt irrelevant.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Hade prestandaförbättringen fungerat rakt av, så fort det finns möjlighet att avlasta GPU med CPU, så skulle de varit OK. Men som det är nu är det ju endast i vissa applikationer som optimeringen ánvänds och då skall den inte användas i Vantage.

Att sedan de olika tillverkarna har specifika optimeringar för lite olika spel gör mig inget så länge som inte bildkvaliteten märkbart försämras när optimeringen körs. Spelspecifika optimeringar har mig veterligt både AMD och Nvidia.
Men även de är förbjudna att göra optimeringar för Vantage specifikt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Ingen nyhet , finns många applikationer , som styrs av optimeringar från Intel , Används en AMD eller VIA , stängs sse av , så det går långsammare på dessa 2 .

Adobe , Div prestanda tester mm.

Korrektion, i de flesta fall stödjer inte dessa prollar SSE-standarden och därför stängs den av. Om de inte vill integrera det i sina processorer är det upp till dem trots allt, inget stängs av det stöds inte helt enkelt inte av processorn. AMDs prollar stödjer SSE och har gjort det rätt länge men inte de senaste versionerna alla gånger...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

En fråga bara, är det ok om intel sätter in optemeringar till ett perstandatest om dom gör samma sak till ett enda spel??

detta kan ju bli nya grejer för hårdvarutillverkarna, leta upp något litet skitspel och optimera det till tusen så är det fritt fram att pilla på vilka prestandatest man vill. MS röj kommer nog flyta som fan om några år. eller om gränsen var 2 spel, ms röj och harpan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow

Ska man behöva ta på sig glasögonen och analysera pixel för pixel? Varför ska man då använda sig av ett benchmark som producerar siffror? Det finns inget annat att gå på när det gäller benchmarks för att det är jämförelsen mellan siffrorna som beskriver hur bra/dåligt det är. Om du litar på benchmarks eller inte är helt irrelevant.

dagens. det du säger är ju för fan att om en amd får 20 fps i crysis är intel bättre för den får 35 tusen fps i Fantasy World Dizzy.

Permalänk
Medlem

är det ok om optimeringen gäller tex att sänka upplösningen från 1280x768 till 1024*800, eller från 32 bit till 16? Tanken är väl att köra så lika inställningar som möjligt även om det är från olika tillverkare.
Nu vet jag inte hur de tweakat, men men jag är lite skeptisk till "optimeringen" för vantage.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huxflux
är det ok om optimeringen gäller tex att sänka upplösningen från 1280x768 till 1024*800, eller från 32 bit till 16? Tanken är väl att köra så lika inställningar som möjligt även om det är från olika tillverkare.
Nu vet jag inte hur de tweakat, men men jag är lite skeptisk till "optimeringen" för vantage.

Det de gjort är helt enkelt att skicka över vissa beräkningar till CPU - det blir med andra ord inga som helst synliga grafiska skillnader.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det de gjort är helt enkelt att skicka över vissa beräkningar till CPU - det blir med andra ord inga som helst synliga grafiska skillnader.

Liknande vad nvidia gjorde med physx. Skickade beräkningar ämnade för CPUn till gpun. Varför inte liksom? Ingen skillnad i utseende bara att det flöt bättre.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Blir väl att nvidia och amd börjar avlasta grafiktestet med CPUn de också. Ordningen återställs antagligen på ett ungefär och den största förloraren lär väl bli futuremark som får ännu något sämmre rykte. Tror inte det spelar stor roll för intel, när man "är bäst" så blir det många som försvarar en så har knappast någon större effekt på lång sikt. Ganska konstigt att de gjorde det dock, lär ju inte tjäna någonting poängmässigt så fort nvidia och amd gör samma sak.

Undrar hur stor poängskillnaden blir på toppkorten om det här ges grönt ljus, som jag gissar att det kommer få eftersom jag antar att intel bidrar med skapligt med pengar.

Permalänk
Medlem

Självklart börjar AMD gnälla vid första lilla tecken på fel hos Intel, det tjänar dem på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
Självklart börjar AMD gnälla vid första lilla tecken på fel hos Intel, det tjänar dem på.

Jo för du har ju uppenbarligen greppat hela bilden...suck!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.