Intel planerar fyra 32 nm-fabriker

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar fyra 32 nm-fabriker

I vinter är det dags för de första processorerna med en 32 nanometers tillverkningsteknik att se dagens ljus. Nu bekräftar Intel att de fyra planerade anläggningarna kommer att vara färdigställda 2010.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt.

Ska bli kul att se deras grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Jag är inte så positiv om deras grafikkort, sålänge de inte behöver optimera spelen för att "passa" intels grafikkort är det väll chill. Annars blir det ett steg tillbaka.

Permalänk

Det är imponerande att dom fortfarande tågar på, Undrar hur bra dom lyckas hålla tick-tock planen

Permalänk

känns som om larrabee kommer få spö, fermi kommer ju komma inann dess, och larrabee skulle ju inte vara bättre än ett gtx 280

Permalänk

Roligt med lite info och datum eller år:P

Permalänk
Medlem

Offtopic: Det var sista gången som jag tipsade SweClockers om nyheter när dom aldrig lägger upp ett skit utav det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
känns som om larrabee kommer få spö, fermi kommer ju komma inann dess, och larrabee skulle ju inte vara bättre än ett gtx 280

Med nvidias fart så kommer larrabee släppas innan fermi.!!

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
känns som om larrabee kommer få spö, fermi kommer ju komma inann dess, och larrabee skulle ju inte vara bättre än ett gtx 280

Allting går att sälja till rätt pris.. kostar larrabee som ett 4770 och presterar som ett GTX 280 kan jag lova dig att det kommer sälja som smör i solsken..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Allting går att sälja till rätt pris.. kostar larrabee som ett 4770 och presterar som ett GTX 280 kan jag lova dig att det kommer sälja som smör i solsken..

Hur bra säljer smör i solsken? Skiljer det från smör i skugga?

Spännande att se utvecklingen gå framåt. Det är otroligt vad det finns för teknik!

Längtar av nån anledningen tills dom inte kan krympa transistorerna mer. Är så spännande att se vad som ska hittas på härnäst.

Permalänk
Medlem

Om två år blir det 28 nm?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Om två år blir det 28 nm?

22nm. Intel visade redan testchips på senaste IDF.

Citat:

The particular chip is called a "shuttle test chip," as it tests different structures, including Static Random Access Memory (SRAM), logic tests, and so on. The basic chip has more than 2.9 billion transistors, with 364 Mb of SRAM, but also including the same transistors and interconnect features as will be used on 22nm CPUs, expected in about 2 years.

http://blogs.pcmag.com/miller/2009/09/idf_2009_more_details_o...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jo visst är man nyfiken på om Larrabee kan konkurrera mot de två grafikjättarna.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

De måste ju sälja fantastiska mängder CPUer för att det ska löna sig att bygga fabriker som Intel gör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
De måste ju sälja fantastiska mängder CPUer för att det ska löna sig att bygga fabriker som Intel gör...

Och fantasktiskt många som är villig att betala Intels priser.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Och fantasktiskt många som är villig att betala Intels priser.

Sådär kunde man säga för fem år sedan, men numera är det väl inga större fel på intels priser?

Permalänk
Medlem

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Hur bra säljer smör i solsken? Skiljer det från smör i skugga?

Det är nog "... som smör går åt i solsken"

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av massaker
OT:

Det är nog "... som smör går åt i solsken"

Större chans att det är "kommer sälja som smör smälter i solsken" d:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Det är imponerande att dom fortfarande tågar på, Undrar hur bra dom lyckas hålla tick-tock planen

Jag tror att den tekniska utvecklingen bara kommer att accelerera, very inponerande indeed.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
De måste ju sälja fantastiska mängder CPUer för att det ska löna sig att bygga fabriker som Intel gör...

Det gör dom också, kopiösa mängder. Sedan bygger dom nya fabriker, tillverkar fler och ännu häftigare cpu,s m.m, och tjänar ännu mera stålar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Och fantasktiskt många som är villig att betala Intels priser.

Absolut, inget större fel på nuvarande prissättning, tycker jag i alla fall.
Men det är klart, lite konkurrens vore helt klart spännande då det kunde skjuta på utvecklingen och sänka priserna ännu mer. Sen finns ju extreme varianterna, där håller jag klart med att priserna inte speglar prestandan på något sett, men man får ju en hel del skryt poäng när man handlar extreme cpu, haha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubbelmacka87
Det är imponerande att dom fortfarande tågar på, Undrar hur bra dom lyckas hålla tick-tock planen

ja de är nog snarare så att dom har fått chansen att köra över AMD ganska rejält. Intel sitter på en tjock skattkista och har råd att sattsa i sämre tider medan AMD hade redan innan lågkonjunkturen svårt att hänga med i Intels tempo och inte alls har samma mörlighet att sattsa under svårare tider. detta utnyttjar så klart Intel. när lågkonjunkturen är över så kommer Intel har ett stort övertag och ligga långt före AMD i utveckling. Även om de har kostat Intel en slant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
känns som om larrabee kommer få spö, fermi kommer ju komma inann dess, och larrabee skulle ju inte vara bättre än ett gtx 280

antagligen men Fermi och Larrabee är inte direkt några större konkurenter som jag fattar det. Fermi är konstruerad för att klarar så höga upplösningar/FPS i spel som möjligt. Medan Larrabee är konstruerad främst för GPGPU applicationer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
antagligen men Fermi och Larrabee är inte direkt några större konkurenter som jag fattar det. Fermi är konstruerad för att klarar så höga upplösningar/FPS i spel som möjligt. Medan Larrabee är konstruerad främst för GPGPU applicationer?

Indelningen verkar snarare vara:

AMD/ATI = Satsar bara på spel.
NVIDIA = Satsar på ultra-pararella GPGPU-applikationer i och med Fermi.
Intel = Satsar på mer general-purpose GPGPU i och med Larrabee.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

När ska de bygga nya 34nm-fabriker då? Efterfrågan ligger lite över tillgången på deras SSD:ar just nu...

EDIT: Fick precis tag i ett ex från JME som hade fått in typ 9 stycken. De rök i ett nafs och sen höjde de priset... är bara att hoppas på att deras lagerstatus var korrekt (annars får jag vänta länge).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12