Permalänk

Minnen: Latency fråga

Hejsan ska köpa nya minnen och kom och tänka på latency.

Har det nån betydelse för prestanda om man inte ska klocka?

Vi tar Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800 som har 7-7-7-20
kommer denna prestera bättre än Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
som har 9-9-9-24, båda har samma spänning och arbetar i samma frekvens som ni såg.

Any ideas?

Sen undrar jag också om man får nån direkt prestanda ökning av att ha 12gb minne istället för 6gb?
Eller är det bättre att kanske ha ett snabbare minne isåfall?

Permalänk
Medlem

Ja, 7-7-7-20 är snabbare än 9-9-9-24. Vet inte med hur mycket.
G.Skill PC3-12800 1600MHz Trident Series 6-7-6-18 är bättre. (oc 8-8-8-24 2000mhz)

12gb ger inte mer prestanda i spel än 6gb. I program och winrar tex ger 12gb mer.

Permalänk

Sen undrar jag också vad står OC för, har sett att det står det på vissa moderkort när man ska kolla vilka frekvenser på minnena moderkorten klarar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Sen undrar jag också vad står OC för, har sett att det står det på visa moderkort när man ska kolla vilka frekvenser på minnena moderkorten klarar?

OC : overclock
Det innebär att det kan klcokas till det men det är inte standardinställnignar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Okej, men hur kommer det sig att det enbart står OC och inget annat?

Bör ju stå vilka original frekvenser mobot ska klara?

Denna tänkte jag på https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asrock-x58-ext...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Bör ju stå vilka original frekvenser mobot ska klara?

Denna tänkte jag på https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asrock-x58-ext...

Den klarar alla ddr3 minnen från 1066 (eller lägre frekvenser) till 2000mhz (tillomed lite högre än så).

Permalänk

jo men vad menar de med oc där isf? fattar inte riktigt..

Om man kollar på de du sa innan me oc, så blir det isf om man ska översätta, den klarar tex 1600mhz när det är överklockat?

Permalänk
Permalänk
Citat:

De hjälpte ingenting.

De jag fråga i det senaste medellandet stod inte med där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
jo men vad menar de med oc där isf? fattar inte riktigt..

Om man kollar på de du sa innan me oc, så blir det isf om man ska översätta, den klarar tex 1600mhz när det är överklockat?

På vissa moderkort finns det ingen färdig inställning på just 1600MHz, och för att då komma upp i denna hastighet krävs det att du överklockar minnet, vilket oftast innebär att prollens hastighet också ändras.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Så jag kommer inte kunna köra 1600mhz minnen standard? detta ska köras sedan med ett i7 920 prolle btw.

Permalänk

Never mind ska ta ett annat moderkort ändå. Asus Rampage II GENE så de spelar ingen roll.