Crytek visar upp Cryengine 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det där om att PS4 och nästa X-box skulle komma 2012 har jag väldigt svårt att tro. Skulle snarare gissa runt -14-15.

Kollar man på tidigare konsolers livslängd så är 2012 ett ganska troligt år, samtidigt så känns det som att konsolerna håller tillbaka grafikutvecklingen lite och pga det kommer det kanske inte behövas några nya konsoler förrän några år senare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Upset_Nerd
Tycker det är lite synd att så många ser Crysis höga systemkrav som ett problem i sig oberoende av den fullt legitima frågan om hur väloptimerat det är, vilket jag själv har svårt att säga något om.

Jag menar, det skadar väl inte om spelutvecklare slänger med överdrivet detaljerade modeller, extremt högupplösta texturer och avancerade effekter som ett tillval för dem som kan utnyttja dem, vare sig det är nu eller först i framtiden. Det gör ju bara att spelet inte åldras grafiskt lika fort men med tanke på all kritik CryTek fått kan jag tänka mig att många spelutvecklare nu drar sig för att göra sina egna spel lika skalbara vilket skulle vara synd.

Undrar om det verkligen har med det att göra med tanke på att Far Cry ju faktiskt hade dekaler på fienderna när man sköt dem, vilket jag blev förvånad att se hade försvunnit när jag provade Crysis.

jag kan förstå när man säger att GTA4 är dåligt optimerat då man behöver 1,7gb video ram bara föratt kunna köra det på högsta viewing distance och att det sen rinner på så pass segt som det gör... men Crysis/warhead...Det är snyggt och går segt...svårt att förstår att ögongodis kräver prestanda eller?

man blir ledsen när folk tror att det är dåligt optimerat bara för att du inte har 60fps på din dator för 500kr....

har man inte en bra / okej dator kanske man inte ska spela crysis.

end of discusion.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Crysis är för mig endast ett dåligt optimerat spel som inte är särskilt roligt heller, ingen känsla när man skjuter fiender osv. Det ska ju vara "KABLAMO" så är huvet bortsprängt på gerillasoldaterna man möter, men icke i Crysis.

Själv så hoppas jag på ett Crysis som inte är så plastigt, och inte så uselt kodat.

Du verkar kunna det här med optimering och bra kodning. Du kanske skulle ta och kontakta utvecklarna och berätta hur dom ska göra?

Jag gissar på att det som gör att det går långsamt är för att dom gör saker som ingen annan gjort och helt enkelt programmerar för framtiden. Det är vettigt då ett spel ofta tar många år att utveckla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Du verkar kunna det här med optimering och bra kodning. Du kanske skulle ta och kontakta utvecklarna och berätta hur dom ska göra?

Jag gissar på att det som gör att det går långsamt är för att dom gör saker som ingen annan gjort och helt enkelt programmerar för framtiden. Det är vettigt då ett spel ofta tar många år att utveckla.

Kom igen, som att storföretag skulle programmera på det mest optimala sättet bara för att de kan?! De är SLÖA! Och de vill ha PENGAR! Fort. Sen struntar de generellt i det mesta andra. Generellt. Ta en titt på något enklare exempel. Spel tog _alltid_ 650MB en gång i tiden. Sen, när skivorna blev större så tog de _alltid_ 700MB. Sen, när DVD blev standard så tog det _alltid_ 4,2GB. Slump? Nej, programmerarna gör bara så mycket jobb de behöver göra, och komprimering och utrymmessnål programmering är krångligt. Om du ser till utrymme kontra innehåll/grafik så har det blivit allt sämre allteftersom att utrymmesmöjligheterna ökar.

Jag tycker att speltillverkarna kunde anstränga sig mer. Om kunderna anänvde mindre pengar till att köpa grafikkort skulle de väl köpa fler spel? Och även de som har bara hyfsade datorer skulle kunna köpa spelen om de var snygga även på deras maskiner. Förstår inte hur tillverkarna tänker. Samarbete med grafikkortstillverkare? Eller bara slöhet som sagt? Who knows.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Folk här har ju noll koll på hur optimering går till verkar det som.

Crysis Warhead är INTE ett dåligt optimerat spel. Skillnaden är att de inte gömmer något som man säger. Att vara det snyggaste spelet som finns och så pass öppet med AI över hela banan som inte poppar upp när du når en viss linje på banan utan är där hela tiden, för att sedan addera en fysik som fortfarande inte går att hitta i något annat spel.
DX10 tillägget är lite halvt optimerat visst men inte spelet i sig. Spela i dx9, du får ett äpple om du ser skillnad med båda på very high.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Håll inte andan.
Sedan tycker jag det är lustigt att CryEngine 3 ser ut precis som CryEngine 2 skulle ha sett ut 2007.

Tänkte precis det samma...detta kunde kallas cryengine:console. Men det spelar ingen roll hur snyggt det är om det ändå är rent ut sagt tråkigt att spela det.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

Att vara det snyggaste spelet som finns och så pass öppet med AI över hela banan som inte poppar upp när du når en viss linje på banan utan är där hela tiden,.

Det stämmer inte. Ta bara banan t.ex. där man ska köra... när du kommer närmare slutet av banan testa köra tillbaka till början av banan. Alla AI är borta... spelet har "städat" bort dem.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Du verkar kunna det här med optimering och bra kodning. Du kanske skulle ta och kontakta utvecklarna och berätta hur dom ska göra?

Jag gissar på att det som gör att det går långsamt är för att dom gör saker som ingen annan gjort och helt enkelt programmerar för framtiden. Det är vettigt då ett spel ofta tar många år att utveckla.

Nej, kan inget om optimering, men tillräckligt mycket att känna spelet är sjukt tungtrott utan att vara speciellt snyggt (tycker valfritt spel med U3-motorn är snyggare).

Håller med om att det är bra att utvecklare försöker ligga steget före, men om försprånget inte tas in på flera år känns det dock inte särskilt nödvändigt.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Kom igen, som att storföretag skulle programmera på det mest optimala sättet bara för att de kan?! De är SLÖA! Och de vill ha PENGAR! Fort. Sen struntar de generellt i det mesta andra. Generellt. Ta en titt på något enklare exempel. Spel tog _alltid_ 650MB en gång i tiden. Sen, när skivorna blev större så tog de _alltid_ 700MB. Sen, när DVD blev standard så tog det _alltid_ 4,2GB. Slump? Nej, programmerarna gör bara så mycket jobb de behöver göra, och komprimering och utrymmessnål programmering är krångligt. Om du ser till utrymme kontra innehåll/grafik så har det blivit allt sämre allteftersom att utrymmesmöjligheterna ökar.

Hur förklarar du då att MÅNGA spela, t.ex battlefield 1942 tar fler än 1 skiva?

Om man tittar nogrann så tycker jag personligen att det finns skillnad mellan CryEngine 2 och 3. Crysis är visserligen snyggaste spel men även det har sina finesser för att lura ögat. Allting är inte perfekt gjort och jag tror att de vill med CryEngine 3 göra grafiken ännu snyggare men om man med detsamma kan se skillnaden är tveksamt.

Och att det är inget kul att spela Crysis. Hm, visst är det inte kul att spela ett spel när det körs i 20fps och dropar till 5 vid explosioner, och vill man spela i hyfsat fps ser det ut som om det kom 2002? Sluta såga Crysis bara för att de hade en sak i tankarna, att det ska vara snyggt.

Man säger alltid att Far Cry var mycket bättre än Crysis. Själv håller jag inte med om det. Nackdelar som folk säger om Crysis finns mycket mer av i Far Cry tycker jag PERSONLIGEN.

Jag ÄR grafiknörd och ÄR Crytek-fanboy. Jag Köpte min dator endast för att kunna köra Crysis(vilket inte gick så bra ändå). Och jag kommer att köpa ny när spel med CryEngine 3 kommer ut.

Vad är det som är så otroligt dålig med Crysis egentligen? Jag kan fortfarande inte lista ut det.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Kom igen, som att storföretag skulle programmera på det mest optimala sättet bara för att de kan?! De är SLÖA! Och de vill ha PENGAR! Fort. Sen struntar de generellt i det mesta andra. Generellt. Ta en titt på något enklare exempel. Spel tog _alltid_ 650MB en gång i tiden. Sen, när skivorna blev större så tog de _alltid_ 700MB. Sen, när DVD blev standard så tog det _alltid_ 4,2GB. Slump? Nej, programmerarna gör bara så mycket jobb de behöver göra, och komprimering och utrymmessnål programmering är krångligt. Om du ser till utrymme kontra innehåll/grafik så har det blivit allt sämre allteftersom att

Varför fortsätta komprimera sönder alla texturer och ljud när man plötsligt får mer utrymme att använda och datorerna blir kraftfullare? såklart att dom kommer utnyttja möjligheterna som finns, med ditt tankesätt skulle alltså utvecklarna fortsätta göra spel som funkar på 486:or?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, ni som spenderar ALL er tid på att gnälla, VAD vore världen utan Crytek och Cryengine? En tråkig värld skulle jag säga.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Testpilot

Att klaga på att spel är dåligt optimerade verkar vara väldigt populärt fasta man inte har en aning om hur det funkar. Ett bra exempel är Doom 3 och Half-Life 2 som släpptes samtidigt. HL2 ju funkar på vilken skitdator som helst medan Doom 3 krävde en rätt kraftig burk och folk klagade då på att Doom 3 var dåligt optimerat för att HL2 minsann funkade bra och var lika snyggt.

Det folk missade är att Doom 3 hade helt dynamiskt ljus och skuggor medan HL2 helt var baserad på att använda förkompilerade skuggor och i princip helt saknade dynamiska ljus.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Fick för fan rysningar av videon, riktigt bra ser det ut :D!

Visst hade man sett lite innan? Till exempel när han sprängde bron mellan 2 hus som rasade ner?

Edit: Jag vill ha mer blod i nästa Crysis Kom ju fan inte ett skit när man sköt folk, liken var orörliga (kunde väl vara som CS: Source iaf) och "gore"-nivån borde vara som CoD:WaW

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Var en del tidigare visat PS3/X360 material på den vidden ja, det när de inte står något te vänster är nytt material dock.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom fixar Ragdolls och sånt, "bättre" bloddekaler och att den är bättre optimerad, fast dagens datorer blir bättre och bättre.

Visa signatur

Rigg: E8500 @ 3.6Ghz NH-U12P | Asus P5Q Pro | Corsair xms PC6400 4GB 800 Mhz | PNY 8800GT | Corsair HX850 | Antec 900 | Windows 7 Ultimate 32-bitars | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Logitech X-540 |
SWE[color="grey"]CLOCKERS.[/color][color="orange"]COM[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Det där om att PS4 och nästa X-box skulle komma 2012 har jag väldigt svårt att tro. Skulle snarare gissa runt -14-15.

Det är ingen fara Somliga vet ingenting om konsoler och det är helt okej! Jag dömer dig inte iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Sedan tycker jag det är lustigt att CryEngine 3 ser ut precis som CryEngine 2 skulle ha sett ut 2007.

Speciellt lustigt är det inte eftersom att CryEngine 3 endast är en bantad version av CryEngine 2 anpassad för PS3/360.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Fick för fan rysningar av videon, riktigt bra ser det ut :D!

Visst hade man sett lite innan? Till exempel när han sprängde bron mellan 2 hus som rasade ner?

Edit: Jag vill ha mer blod i nästa Crysis Kom ju fan inte ett skit när man sköt folk, liken var orörliga (kunde väl vara som CS: Source iaf) och "gore"-nivån borde vara som CoD:WaW

Aktiverade du blodet i options?

Ragdollen lär inte bli så mycket bättre, Tyskland förbjuder det. Ragdollen tills de ligger still på marken är riktigt bra dock.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Ge mig ett spel baserat på cryengine3 med soldier of fortune gore-effekter plz

Permalänk
Inaktiv

Sjukt vilket bra jobb dom lagt ner på det där

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyserN
Ge mig ett spel baserat på cryengine3 med soldier of fortune gore-effekter plz

Goreeffekterna i SOF är ju bara överdrivna, coola, men överdrivna.
Själv föredrar jag om det är lite mer realistiskt.

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Att klaga på att spel är dåligt optimerade verkar vara väldigt populärt fasta man inte har en aning om hur det funkar. Ett bra exempel är Doom 3 och Half-Life 2 som släpptes samtidigt. HL2 ju funkar på vilken skitdator som helst medan Doom 3 krävde en rätt kraftig burk och folk klagade då på att Doom 3 var dåligt optimerat för att HL2 minsann funkade bra och var lika snyggt.

Det folk missade är att Doom 3 hade helt dynamiskt ljus och skuggor medan HL2 helt var baserad på att använda förkompilerade skuggor och i princip helt saknade dynamiska ljus.

Men det var väl därför som HL2 ansågs som bättre optimerat? Om det finns många effekter som knappt syns men som tar gpu/cpu-kraft så är det ju ett dåligt optimerat spel, eftersom man får ut mindre frames till ingen nytta?

Gj crytek

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är bäst med den här motorn är
* better multicore support
* improved AI

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Kom igen nu, ni som spenderar ALL er tid på att gnälla, VAD vore världen utan Crytek och Cryengine? En tråkig värld skulle jag säga.

En värld utan Far Cry och Crysis? Jag tror att jag skulle vara densamme även om de aldrig funnits. Crytek har inte bidragit med mycket vad det gäller spelhistoria.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande Carmack har bjudit på de största nyheterna i pc-spel-historien. Har aldrig blivit tillräckligt imponerad av crytek/cryengine för att skaffa det. Visst ser en av scenerna väldigt fin ut i den här trailern, får dom hela spelet se ut som det så är jag intresserad, men att bara leva på några snygga saker och inte ha så mycket mer att bjuda på är inget jag dras till.

Permalänk

Om ni vill testa på CryEngine2 så har Entropia nyligen blivit uppdaterad med den.
Gratis att ladda hem och spela, mycket ögon godis : )
http://www.entropiauniverse.com/

Visa signatur

M.G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Det är ingen fara Somliga vet ingenting om konsoler och det är helt okej! Jag dömer dig inte iaf.

Ja, det var ju generöst av dig att ha överseende med min okunskap om att PS4 och nästa generation X-Box finns i butik 2012. Nu saknar jag som sagt din omfattande visdom i ämnet, men tror ändå att Sony och MS har investerat alldeles för mycket pengar i sina nuvarande konsoller för att lansera nya redan om några år. Så du får ursäkta om jag envisas med att använda sunt förnuft istället för expertkunskap.

Permalänk
Avstängd

vad menas med ragdoll?

har det ngt med hur dödingarna sprattlar i spelen eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Kom igen nu, ni som spenderar ALL er tid på att gnälla, VAD vore världen utan Crytek och Cryengine? En tråkig värld skulle jag säga.

Så sant!

Jag kunde spela på min Intel E8400 och Nividia 9600GT på medium så vad är problemet!!

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem

Cry-Engine 3 for PC (First Time: Ati Eyefinity)
http://www.youtube.com/watch?v=04dMyeMKHp4&NR=1

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IcedEarth
Cry-Engine 3 for PC (First Time: Ati Eyefinity)
http://www.youtube.com/watch?v=04dMyeMKHp4&NR=1

//rillo

Vilket grafikkort använde de? Det kan väl inte bara vart ett 5870?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!