Salt i framtidens lagringmedia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://sv.wikipedia.org/wiki/Salter

För er som pratar om att äta salt hela tiden...

Ja, folk verkar inte veta att det finns många fler salter än bara koksalt, NaCl.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

nån kmr och häller i 10tb djurporr i din pyttipanna

*vet att det finns olika salter*

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, folk verkar inte veta att det finns många fler salter än bara koksalt, NaCl.

Natriumklorid är ju rätt gott men jag tvivlar på att kvicksilversulfat är lika mumsigt i maten.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

haha räknar man sockerbitar istället för terabyte, haha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Alla element kan ha följande former:

1. Flytande
2. Gas
3. Fast
4. Plasma

Salter är väl inga element? Det är ju en lösning. Vad menar du egentligen?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hur raderas informationen sen? I grytan eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Ja, folk verkar inte veta att det finns många fler salter än bara koksalt, NaCl.

Mm, nu blir man ju riktigt ledsen, man trodde ju att sweclockers var fullt av vetenskapliga personer!

Permalänk
Medlem

Det börjar likna Stargate

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Alla element kan ha följande former:

1. Flytande
2. Gas
3. Fast
4. Plasma

Finns vissa ämne som t.ex: kol som övergår från fast direkt till gas form... dom saknar flyttande form

EDIT:
Nä det som jag lärde mig i gymnasie verkar inte stämma

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Många som missat att det handlar om optiska lagringsmedier. Dvs cd, dvd och blueray. Har för mig att jag läste något i en artikel här på swec om att optiska läsare är påväg mot graven. Detta motsäger ju den teorin. Ja menar, tänk er en skiva med samma utrymme som den största hårddisken på marknaden för under 10kr. Drömtänkande eller verklighet om ett decennium...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Salter är väl inga element? Det är ju en lösning. Vad menar du egentligen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_element

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Alla element kan ha följande former:

1. Flytande
2. Gas
3. Fast
4. Plasma

Nja håller inte riktigt med dig där, vad menar du med element för det första? Element var något en grekisk filosof definierade att världen var uppbyggd av, luft, vatten, jord och eld. Inte direkt det vi tänker oss idag. (jaa det finns andra element som t.ex. värmeelement men det var inte riktigt det som var på tapen nu, eller hur?)

De flesta grundämnen kan ha dessa aggregationstillstånd, men inte alla. Jod (I) går till exempel från fast till gas, sublimering.

Nummerföljden är även den fel då det ska vara:

  • 1. Fast
    2. Flytande
    3. Gas
    4. Plasma

Det kan även nämnas att det finns ett femte aggregationstillstånd; Degenererad materia men det är spec fall i kollapsade stjärnor.

Notera att det endast kan vara grundämnen som kommer upp i plasma då atomerna skiljer sig i från sina molekyler där och uppträder som grundämnen.

EDIT: Ok, tar tillbaka utlägget om element, kan användas som synonym till grundämne men i mina naturvetaröron låter det fel

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Men jag står tveksam till att detta är något man ska kunna 'bränna' hemma ändå då storleken kommer ändras eftersom mängden data går upp/ned och lagringsmediumet (saltet) behöver vara inkapslat för överlevnad

Skulle tänka mig att all dylik lagringsmedia oavsett material kommer behöva vara inkapslad för att inte riskera att repa sönder ytan. Kan tänka mig att de kommer vara många gånger känsligare för repor än t.ex. en DVD, eftersom det optiska mediet på en DVD är så tunt och alltså resulterar inte en repa i lika mycket felvinkling/reflektion av den läsande lasern som det skulle i någonting som är sockerbitstjockt.

Håller dock med om att ha det som mobil lagringsmedia känns mer ossanlikt därutav, eftersom kristallen troligen behöver vara inkapslad tillsammans med optiken som ska läsa den. Skulle inte vara förvånad om det enbart kommer komma som "hårddiskar".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_element

Men lösningar beter ju sig inte riktigt som grundämnen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Mm, nu blir man ju riktigt ledsen, man trodde ju att sweclockers var fullt av vetenskapliga personer!

Vad är det för idiotisk tolkning av vad jag skriver? Här skriker det verkligen om "Jag vill bråka så jag misstolkar folks uttalanden!"

EDIT: Jag vill inte bråka med någon och jag skrev verkligen inte det förra inlägget för att verka nedlåtande, jag bara påpekade faktumet att folk inte är medvetna om vad salter är, trots att det ingår i den av skolverket fastställda och obligatoriska kursplanen i grundskolan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Salt är varken ett grundämne eller en lösning. Det är den kemisk förening som består av jonförenade metalljoner och icke-metalljoner.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Alla element kan ha följande former:

1. Flytande
2. Gas
3. Fast
4. Plasma

väldigt onödig kommentar, men stämmer ju så klart.
Salt, natriumklorid, är en jonförening som vid NTP är fast och då i en symmetrisk kubformad kristall formation.

Permalänk
Medlem

Det här är för er Wikipedia-vetenskapsmän angående äta salt:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4mt?wasRedirected=true

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Forskarna tror att produkter som använder tekniken kan vara verklighet om tio år. Detta skulle innebära att en terabyte data kan lagras på en volym lika stor som en sockerbit.

Det känns ju inte ett dugg fräckt med tanke på att man med vanliga minneskretsar kan komma upp i säkert 32-128GB på samma yta om man bara skulle ta en del USB-minnen och brutit loss så man hamnar med bara plastbrädan och minneskretsarna kvar.

Och dessa minneskretsar hoppar ju över dubbla kapaciteten på egentligen halva priset varje år. Så på tio år får saltvarianten nog skaffa sig lite mer muskler än sådär för att imponera. Nu förstår jag förstås att saltvarianten inte kommer användas exklusivt i bärbara minnen, men jag tänkte bara vara lite dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Nja håller inte riktigt med dig där, vad menar du med element för det första? Element var något en grekisk filosof definierade att världen var uppbyggd av, luft, vatten, jord och eld. Inte direkt det vi tänker oss idag. (jaa det finns andra element som t.ex. värmeelement men det var inte riktigt det som var på tapen nu, eller hur?)

De flesta grundämnen kan ha dessa aggregationstillstånd, men inte alla. Jod (I) går till exempel från fast till gas, sublimering.

Nummerföljden är även den fel då det ska vara:

  • 1. Fast
    2. Flytande
    3. Gas
    4. Plasma

Det kan även nämnas att det finns ett femte aggregationstillstånd; Degenererad materia men det är spec fall i kollapsade stjärnor.

Notera att det endast kan vara grundämnen som kommer upp i plasma då atomerna skiljer sig i från sina molekyler där och uppträder som grundämnen.

EDIT: Ok, tar tillbaka utlägget om element, kan användas som synonym till grundämne men i mina naturvetaröron låter det fel

Ah verkar som om jag hade ändå rätt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Hur hållbart blir det här då? Vad händer om man tappar grejorna i golvet? I skivform, tänkte jag primärt på.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Det här är för er Wikipedia-vetenskapsmän angående äta salt:

sv.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4mt?wasRedirected=true

http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Placera skämten i någon av kategorierna tack.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if