IPRED-effekten bortblåst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag förstår vad du vill ha sagt här. Media man ändå inte skulle lagt pengar på är inte ojuste att lada ned. Kan hålla med till viss del här.

Men jag måste bara få säga en sak. Jag blir mörkrädd när jag läser det du skriver, för du verkar se mediakonsumption som en mänsklig rättighet. "Jag SKA ha. Har jag inte råd så tar jag för jag måste ju få!". Det är inte en mänsklig rättighet att konsumera media. Det handlar om lyxkonsumtion och inget annat.

Vad spelar det för roll om det är lyxkonsumtion eller konsumtion det handlar om? Hur länge som helst har det kopierats vilt, skivor, filmer, böcker, spel.. Vad det nu än gäller! Man har lånat och kopierat av kompisar o släktingar, bandat av från radio och tv mm.. och kurvan för vår konsumtion av kultur har ju aldrig dalat! Den har varit konstant hur länge som helst, och i vissa fall tom ökat en aning! Vad har bolagen för belägg för att jaga folk med blåslampa och fruktansvärt ORIMLIGA stämningsansökningar och bötesbelopp? Och dessutom ta upp juristers tid och andra samhällsresurser såsom skattepengar och poliser? För att jaga människor som till största delen även är deras kunder!!

Det är bara sjuuukt!!! Fatta det någon gång!!

Filerna på min dator är till kanske 75% sådant som är gammalt.. spel från 80-90 talet, filmer som gått på tv hundratals gånger.. Runt 20% är saker som aldrig kommer se dagens ljus på butikshyllorna igen, knappt på auktions sajter heller för den delen.. resterande är det jag vill hänvisa till som testfiler.. man laddar hem en film, eller ett spel för att kolla om det är en ok produkt. För det mesta leder det till att skiten ryker, men ibland köper man någonting som man uppfattar som riktigt bra!

Är det måhända detta de är rädda för? Att denna gratis marknadsföring ska leda till att vi, konsumenterna har fått en makt tilldelad oss, som tidigare inte varit möjlig?

Samt att det bör nämnas att alla inte har det så jävla bra ställt heller för den delen. Jag är för en rättvisare fördelning över lag i samhället (nu säger jag inte att man ska vara nöjd bara man kan ladda hem en fim eller så), och fildelningen ser till att de fattigaste idag åtminstone har möjlighet till lite schysst underhållning, trots att de inte har medel för detta i vanlig mening.. iofs har de ju haft det tidigare också, då man som jag sa tidigare innan fildelningen blev en het fråga kopierade som galningar på vhs o kassett..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det inte är någon rättighet att konsumera media på det sätt som vi gör, men å andra sidan känns det ju nästan som att det borde vara det. Det är lätt att i många kretsar hamna utanför om man inte har läst/sett/hört den och den boken/filmen/låten, och i viss mån gäller väl detta även spel. Om det inte var så lätt att få tag i allting "gratis" så skulle det här inte vara ett problem, utan mediakonsumtion på den nivå som nu anses normal skulle vara reserverad för en liten elit. I alla fall tills producenterna började sänka priserna så att fler hade råd.

Mer spel på biblioteket vore najs.

För övrigt tror jag att mycket av den nedladdning som sker handlar mer om samlande än om konsumtion. Jag tror ganska många laddar ner alla säsonger av en viss serie och sen aldrig tittar på de flesta av avsnitten.

Off Topic: Söderbäck, konsumtion stavas på svenska utan p. "Spell check is a blessing. Embrace it!"

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Balans är nyckelordet här tycker jag.
Balansen har rubbats nu när man med två-tre knapptryck kan få ner en film.
Det skivbolagen och filmbolagen försöker införa balans på är hårdare lagar och hårdare straff vilket naturligtvis kommer misslyckas.
Om några år kommer det finnas en lösning som tillräckligt många ur båda sidor kommer tycka är bra för att då återställa balansen.

En framtida balanstävling kommer väl när det blir näst intill "gratis" att tillverka en film (rendering,AI osv) men bolagen då fortfarande kommer vilja ha det gamla priset.

/iXam siar om framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Balans är nyckelordet här tycker jag.
Balansen har rubbats nu när man med två-tre knapptryck kan få ner en film.
Det skivbolagen och filmbolagen försöker införa balans på är hårdare lagar och hårdare straff vilket naturligtvis kommer misslyckas.
Om några år kommer det finnas en lösning som tillräckligt många ur båda sidor kommer tycka är bra för att då återställa balansen.

En framtida balanstävling kommer väl när det blir näst intill "gratis" att tillverka en film (rendering,AI osv) men bolagen då fortfarande kommer vilja ha det gamla priset.

/iXam siar om framtiden.

Balansen är snarare på en scyhsst nivå nu skulle jag vilja påstå! De har alltid tagit överpriser och spelat fult med diverse skatteknep and whatnot.. I hollywood tex med sk hollywood accounting..

Och de har inte förlorat på kopiering förutom marginellt! Det lilla de förlorat tar de alltid snabbt igen..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och om man ändå inte hade tänkt åka buss borde väl vara tillåtet att åka utan biljett? Övertyga istället föraren (eller skivbolaget) om att du inte tänker använda deras tjänster och låt denne bestämma om han vill betjäna dig i alla fall.

Där har du fel, eftersom det är piraterna som kopierar och delar med sig av filen i fråga så betjänar de inte personerna som laddar ner över huvud taget.

Därav påverkas företagen inte alls av att personer som egentligen inte hade köpt produkten laddar ner den gratis istället, tvärtom så blir det ganska fet PR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jag förstår vad du vill ha sagt här. Media man ändå inte skulle lagt pengar på är inte ojuste att lada ned. Kan hålla med till viss del här.

Men jag måste bara få säga en sak. Jag blir mörkrädd när jag läser det du skriver, för du verkar se mediakonsumption som en mänsklig rättighet. "Jag SKA ha. Har jag inte råd så tar jag för jag måste ju få!". Det är inte en mänsklig rättighet att konsumera media. Det handlar om lyxkonsumtion och inget annat.

Hur kul vore livet utan kultur och media i olika former? Det är ett grått arbetarsamhälle du vill ha!

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Hur kul vore livet utan kultur och media i olika former? Det är ett grått arbetarsamhälle du vill ha!

Ja, men du utgår ju fortfarande från "Vill ha" och tänker så långt näsan räcker. Det är inte ens ett argument att det är tråkigt att inte ha råd att lyxkonsumera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbman

Samt att det bör nämnas att alla inte har det så jävla bra ställt heller för den delen. Jag är för en rättvisare fördelning över lag i samhället (nu säger jag inte att man ska vara nöjd bara man kan ladda hem en fim eller så), och fildelningen ser till att de fattigaste idag åtminstone har möjlighet till lite schysst underhållning, trots att de inte har medel för detta i vanlig mening.. iofs har de ju haft det tidigare också, då man som jag sa tidigare innan fildelningen blev en het fråga kopierade som galningar på vhs o kassett..

Men det är ju exakt det jag menar. Att suga i sig media är inte en mänsklig rättighet som folk verkar fått för sig. Det är alltså inte så att man har rätt till liga stort mediaintag om man är fattig som om man är rik. Sedan kan man tycka vad man vill om detta, men ta inte för givet att man som fattig har rätt till att konsumera media som inte är kostnadsfri om man nu inte har råd.
Varför har så många missat detta?

Sedan vill jag tillägga att jag starkt ifrågasätter marknadens ägandeformer av media som det ser ut idag. Det krävs mer förnuftig debatt och mindre giriga företag här då frågan är för viktig för att avgöras i domstolar där stora företag självfallet drar det längsta strået i längden.
Anledningen till att jag ifrågasätter inläggen ovan är att jag anser de vara dåligt genomtänkta. Och dessa argument fäller snarare än stärker en friare hållning i fildelningsfrågan (tror jag) då argumenten i min mening framstår som giriga. Detta är självfallet inte önskvärt då man i så fall framstår som lika dum och girig som många stora företag inom medieindustrin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Kan hålla med om att det inte är någon rättighet att konsumera media på det sätt som vi gör, men å andra sidan känns det ju nästan som att det borde vara det. Det är lätt att i många kretsar hamna utanför om man inte har läst/sett/hört den och den boken/filmen/låten, och i viss mån gäller väl detta även spel. Om det inte var så lätt att få tag i allting "gratis" så skulle det här inte vara ett problem, utan mediakonsumtion på den nivå som nu anses normal skulle vara reserverad för en liten elit. I alla fall tills producenterna började sänka priserna så att fler hade råd.

Mer spel på biblioteket vore najs.

För övrigt tror jag att mycket av den nedladdning som sker handlar mer om samlande än om konsumtion. Jag tror ganska många laddar ner alla säsonger av en viss serie och sen aldrig tittar på de flesta av avsnitten.

Off Topic: Söderbäck, konsumtion stavas på svenska utan p. "Spell check is a blessing. Embrace it!"

Haha, plus till dig för spell check ;). SAOB verkar inte gilla konsumption, även om ordet ger ungefär lika många träffar som konsumtion på google.

Jag gillar idén med större mediantillgång på bibliotek då jag tror att en sådan tillgång absolut skulle främja samhället. Väldigt bra tanke. Tror tyvärr inte att företagen och därmed inte heller politiker idag skulle gilla detta förslag. Behövs mer politiskt engagemang för att driva igenom politiska idéer som dessa.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck

Men det är ju exakt det jag menar. Att suga i sig media är inte en mänsklig rättighet som folk verkar fått för sig. Det är alltså inte så att man har rätt till liga stort mediaintag om man är fattig som om man är rik. Sedan kan man tycka vad man vill om detta, men ta inte för givet att man som fattig har rätt till att konsumera media som inte är kostnadsfri om man nu inte har råd.
Varför har så många missat detta?

Vadå exakt det du menar?

För det första så är detta inget nytt! För det andra skadar det inte industrin. För det tredje är det väl skitbra att fler kan konsumera kultur och underhållning nu än när bolagen "bestämmer" över och låser in sina produkter för enbart ett fåtal att beskåda? Vari ligger felet att många kan konsumera (och nu menar jag inte köpa) kultur?

Folk går på bio trots att filmerna kommer ut samtidigt på nätet.. Folk köper produkter så länge de är bra.. vad är problemet? Att de fattiga fått det lite bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck

Sedan vill jag tillägga att jag starkt ifrågasätter marknadens ägandeformer av media som det ser ut idag. Det krävs mer förnuftig debatt och mindre giriga företag här då frågan är för viktig för att avgöras i domstolar där stora företag självfallet drar det längsta strået i längden.
Anledningen till att jag ifrågasätter inläggen ovan är att jag anser de vara dåligt genomtänkta. Och dessa argument fäller snarare än stärker en friare hållning i fildelningsfrågan (tror jag) då argumenten i min mening framstår som giriga. Detta är självfallet inte önskvärt då man i så fall framstår som lika dum och girig som många stora företag inom medieindustrin.

Nej, jag tycker inte att man kan jämställa bolagens girighet med en privatperson som kopierar någonting. punkt.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbman
Vadå exakt det du menar?

För det första så är detta inget nytt! För det andra skadar det inte industrin. För det tredje är det väl skitbra att fler kan konsumera kultur och underhållning nu än när bolagen "bestämmer" över och låser in sina produkter för enbart ett fåtal att beskåda? Vari ligger felet att många kan konsumera (och nu menar jag inte köpa) kultur?

Folk går på bio trots att filmerna kommer ut samtidigt på nätet.. Folk köper produkter så länge de är bra.. vad är problemet? Att de fattiga fått det lite bättre?

Men du måste se lite närmre på vad jag menar här. Man kan vara för eller emot piratkopiering. Det är inte detta ställningstagande jag kritiserar. Jag skulle själv bli glad om fler kunde konsumera mer media utan att behöva betala mer.
Det jag tycker är oroväckande är att många inte ens tänkt tanken att konsumera media inte är en mänsklig rättighet. Det spelar ingen roll om ställningstagandet är nytt eller inte, även om fenomenet är relativt nytt för mig (inställningen har jag inte sett i debatten så många år). Man tar det för givet. "Såklart ska jag ju kunna få se en film innan jag väljer om jag vill betala för den. Vill ju inte kasta pengar i sjön liksom..." Det låter tjatigt för jag har sagt detta i flera inlägg i rad, men uppenbarligen ställer ju folk sig frågande till detta. Det är inte en rättighet även om man önskar att det skulle vara det.

Jag kan ju inte säga vad andra ska tycka och kämpa för, men en högre prioriterad fråga för mig är exempelvis följande. Antag att man betalar för några TVkanaler och det går en film på TV som man missar. Denna film får man spela in om man har någon form av inspelningsenhet i hushållet när filmen går. Däremot får man inte hämta samma film från nätet. Varför är det OK att spela in filmen, men inte hämta hem denna när man betalt för att se den genom betalkanalen? Denna fråga, med många andra framhäver ganska tydligt hur trubbiga lagarna är för kopiering av media och det syns ju tydligt att företag har fått ett mycket stort inflytande i utformning av lagsystemet. Sådant tycker jag är helt upp åt väggarna. Usch usch.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Men du måste se lite närmre på vad jag menar här. Man kan vara för eller emot piratkopiering. Det är inte detta ställningstagande jag kritiserar. Jag skulle själv bli glad om fler kunde konsumera mer media utan att behöva betala mer.
Det jag tycker är oroväckande är att många inte ens tänkt tanken att konsumera media inte är en mänsklig rättighet. Det spelar ingen roll om ställningstagandet är nytt eller inte, även om fenomenet är relativt nytt för mig (inställningen har jag inte sett i debatten så många år). Man tar det för givet. "Såklart ska jag ju kunna få se en film innan jag väljer om jag vill betala för den. Vill ju inte kasta pengar i sjön liksom..." Det låter tjatigt för jag har sagt detta i flera inlägg i rad, men uppenbarligen ställer ju folk sig frågande till detta. Det är inte en rättighet även om man önskar att det skulle vara det.

Jag kan ju inte säga vad andra ska tycka och kämpa för, men en högre prioriterad fråga för mig är exempelvis följande. Antag att man betalar för några TVkanaler och det går en film på TV som man missar. Denna film får man spela in om man har någon form av inspelningsenhet i hushållet när filmen går. Däremot får man inte hämta samma film från nätet. Varför är det OK att spela in filmen, men inte hämta hem denna när man betalt för att se den genom betalkanalen? Denna fråga, med många andra framhäver ganska tydligt hur trubbiga lagarna är för kopiering av media och det syns ju tydligt att företag har fått ett mycket stort inflytande i utformning av lagsystemet. Sådant tycker jag är helt upp åt väggarna. Usch usch.

Det är ingen mänsklig rättighet, men en ny typ av kopiering som har funnits där i alla år tidigare, så varför börja stämma och åtala människor för att det de gör handlar om att använda en ny teknik för att göra samma sak vi alltid gjort.. dvs att kopiera och spela in saker vi vill se/lyssna på?

Vad du verkar mena när du talar om att det inte är en mänsklig rättighet är att vi bara ska lyda blint vad överheten säger till oss! Och detta vägrar jag och många med mej att gå med på helt enkelt.. Tekniken finns och det är detta de verkar blunda för.. Det går inte att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa, utan hitta nya former för distribution och nya vägar att sälja sina produkter. Man kan ju uppenbarligen tjäna pengar på vatten på flaska i Sverige.. hur går detta till tex, då vi har bra vatten i kranarna redan?

Helt plötsligt är det vanliga människor som dikterar villkoren och inte bolagen, detta är hela frågan i ett nötskal idag!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbman
Det är ingen mänsklig rättighet, men en ny typ av kopiering som har funnits där i alla år tidigare, så varför börja stämma och åtala människor för att det de gör handlar om att använda en ny teknik för att göra samma sak vi alltid gjort.. dvs att kopiera och spela in saker vi vill se/lyssna på?

Vad du verkar mena när du talar om att det inte är en mänsklig rättighet är att vi bara ska lyda blint vad överheten säger till oss! Och detta vägrar jag och många med mej att gå med på helt enkelt.. Tekniken finns och det är detta de verkar blunda för.. Det går inte att stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa, utan hitta nya former för distribution och nya vägar att sälja sina produkter. Man kan ju uppenbarligen tjäna pengar på vatten på flaska i Sverige.. hur går detta till tex, då vi har bra vatten i kranarna redan?

Helt plötsligt är det vanliga människor som dikterar villkoren och inte bolagen, detta är hela frågan i ett nötskal idag!

Jag antar att det är därför att det nu sker i mycket mycket större utsträckning och mängd än tidigare...

Men hursomhelst, politikerna lyssnar mer på mediabolagen än folket, vilket jag tycker är mycket läskigt... Trodde vi levde i en demokrati... Nu säger jag inte att fildelning är en bra lösning osv men om man bara kunde ta och lyssna på alla parter och utarbeta ett fungerande system så skulle ju problemet vara löst.

Jag bara undrar varför regeringen inte bara kan inse att det är vi som valt dom och satt dom i deras positioner, och därför visa oss lite respekt, och kanske hitta bättre lösningar på problem som detta istället för att gå ut och direkt kränka våran integritet istället för att angripa problemet i rätt ände så att säga...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Såklart är omfattningen skrämmande i deras ögon, men vad de måste förstå är att den alltid funnits. Tidigare i mindre omfattning men ändå väldigt stor, nu större.. och ändå ligger kurvorna över vad man drar in lika högt nu som då, med marginella skillnader.. Detta är ju ingen hemlighet! Jag kan inte förstå denna kraftiga reaktion från deras sida, speciellt inte när man bemöter människors vardagliga beteendemönster med hot om extremt ekonomiska åtgärder!

Nej, jag älskar utvecklingen som den har kommit att se ut. Jag tycker det är bra att kultur och underhållning får en så stor spridning som det får i det här klimatet. Jag är enbart emot när människor stjäl, dvs gör en (eller 750000) kopior och säljer dessa. Detta är ju uppenbarligen brottsligt och ska fortsätta vara det.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte arg på mediaföretagen som försöker tjäna mycket pengar. Det är liksom tanken med ett företag att detta skall försöka dra in pengar. Inte heller är det konstigt att dessa företag hotar att stämma folk när de har bevis för att vederbörande olagligt laddat ned deras upphovsrättsskyddade material. Skulle säga att det är i sin ordning då de skapat verken och de har då vissa rättigheter om hur dessa verka skall hanteras.

Men jag är helt över ens om att politikerna inte gör riktigt vad de borde göra. Själv hoppas jag på en friare och mer öppen syn på fildelning, men oavsett vad jag, eller ens majoriteten av folket tycker så borde våra politiker verkligen ta tag i frågan. De behöver inte göra som majoriteten vill då vi inte har direktdemokrati i alla frågor, men gör NÅGOT. Både FRA och IPRED har ju klubbats för att det låg mäktiga intressegrupper bakom som lobbade hårt innan folket vaknade så dessa räknas inte som demokratisk politik. Som det är nu vägrar alla utom två partier nudda frågan om fildelning då de tycker detta är ett obehagligt ämne. Laddat, "svårbegripligt", och hur de än gör så kommer någon att ogilla deras beslut. Men det är deras jobb att ta tag i viktiga samhällsfrågor som detta är. Inte låta tiden gå och domstolarna sätta lagsystemsagendan med prejudikat. Tokdåligt är det... sitter en hög med människor och suger lön utan att leverera. Nu har vi ju en hel hög med fega partier som vägrar tycka om den kanske viktigaste samhällsfrågan vi har.
Usch och fy.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag är inte arg på någon som försöker tjäna pengar. De tjänar en massa jävla pengar och jagar sina egna kunder med blåslampa och vansinniga stämningar. Det är det som gör mej förbannad. Jag KAN inte bli arg på de som laddar ner eller upp prylar. Det är naturens gång det vi ser hända nu. Har aldrig gått att stoppa och kommer inte kunna stoppas. För vi delar med oss.. så enkelt är det..

Du har så rätt i vad du säger. Politikerna är fega och bolagen verkar inte vara annat än vettskrämda och blinda inför möjligheterna med detta "nya" fenomen som är internet/fildelning/nätverk..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbman
Jag är inte arg på någon som försöker tjäna pengar. De tjänar en massa jävla pengar och jagar sina egna kunder med blåslampa och vansinniga stämningar. Det är det som gör mej förbannad. Jag KAN inte bli arg på de som laddar ner eller upp prylar. Det är naturens gång det vi ser hända nu. Har aldrig gått att stoppa och kommer inte kunna stoppas. För vi delar med oss.. så enkelt är det..

Du har så rätt i vad du säger. Politikerna är fega och bolagen verkar inte vara annat än vettskrämda och blinda inför möjligheterna med detta "nya" fenomen som är internet/fildelning/nätverk..

Var går gränsen mellan att tjäna pengar och att tjäna en massa jävla pengar. Är det fult att tjäna mycket pengar? Hade det handlat om livsnödvändig medicin eller rent vatten för folket hade det varit en mänsklig rättighet, men som jag brukar säga ;), mediakonsumtion är lyxkonsumtion och inget annat. De får tjäna mycket pengar och de får sätta höga prislappar.
Medieindustrin jagar inte alla sina egna kunder. Verkar tydligen viktigt att poängtera. Endast de som bryter mot lagen ligger i farozonen.

Jämför olaglig fildelning med att slinka in på bion utan att betala om det finns platser kvar. Bion hade inte fått pengar iaf om man inte tänkt lägga pengar på bio den kvällen, men kommer någon på en så kan man väl inte bli förbannad om de ringer in polis när man vägrar betala för sig. Jag tycker att BIOjämförelsen är ganska bra faktiskt.Eller tycker du att det är fel att bion vill ha pengar av en när de kommit på en? Jag kan ju tycka att det är rimligt. Det är inte min bio så jag kan ju inte bli förbannad på dem om de vill ha ersättning för att jag sett film hos dem.
Man kan dra detta till absurdum med dumma sidospår så jag undviker detta med att säga att man såklart inte skitar ner runt sig i biosalongen och inget mer jobb krävs för att man varit där.

Är du dessutom lika förbannad på kontrollanterna på lokaltrafiken? De "jagar ju sina kunder" med blåslampa i samma utsträckning! Självfallet kan man åka med om det finns platser över och det kostar knappt något extra för en buss med en extra passagerare, men är det då så fel av dem att sätta böter om man inte köpt någon biljett?

Sedan är inte jag heller arg på de som laddar upp/ned, men det har mindre med saken att göra. Frågeställningen ligger inte där över huvud taget utan i huruvida det är rimligt att kreatörer(mediaföretag) för olika verk får bestämma hur det de har skapat skall få spridas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att det är ett fenomen vi pratar om här. Man har försökt lagstifta och förbjuda en mängd innovationer genom tiderna för att man varit rädda för det nya, men fått anpassa sej efter ett tag för att det har haft för stor genomslagskraft och redan hunnit sätta sej i folks medvetande. Detta är kärnfrågan. Jag tror att vi kommer få leva med kopieringen och möjligtvis få se den dala när det finns digitala betalningsmodeller som funkar bra och priserna kan bli mer humana.

Nej de jagar inte alla sina kunder, men undersökningar visar att drygt 2.5 miljoner svenska fildelar, olagligt eller inte så är siffran ganska hög. Och jag misstänker att de flesta handlar i ganska stor utsträckning även om de gör så..

Det är inte fult att tjäna mycket pengar, men hur man gör det spelar alltid roll. Jag menar att man visst jagar sina egna kunder. Det blir mer och mer vanligt nu och kommer antagligen inte minska heller inom en överskådlig framtid.

Jag säger, sluta upp med det och inrikta er (industrin/makthavarna) på att ta de som stjäl och tjänar pengar på piratkopior istället. Om något så är det där insatserna behövs!

Att jämföra med att åka buss eller gå på bio är inte hållbart. Men visst. Om en stackare kan få åka gratis om där finns en plats, låt han göra det då! Han/hon riskerar att åka av om det blir fullt, inte betala böter på 460.000:-..

För övrigt bör vi ha en lokaltrafik som bara kostar några få kronor per resa, symboliskt och utrota biltrafiken inne i städerna helt och hållet.. det är helt vansinnigt som det ser ut nu.. Att det är så normaliserat att åka runt i en avgas spyende dödsmaskin kan jag inte förstå. Och så slår vi ett slag för cyklingen också då ja.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

Tycker du att det var fel att man började sälja kassettband? Tomma VHS kassetter? DVD-R DVD-RW? Branschen och alla människor visste ju vad de skulle användas till.. Skulle vi stoppat tryckpressarna? Radion? Djs?

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbman
Tycker du att det var fel att man började sälja kassettband? Tomma VHS kassetter? DVD-R DVD-RW? Branschen och alla människor visste ju vad de skulle användas till.. Skulle vi stoppat tryckpressarna? Radion? Djs?

Ja men varför förstår du inte. Anledningen till att jag skrev inlägg i tråden handlade aldrig om huruvida det är OK att piratkopiera eller inte. Det är alltså INTE den breda fildelningens vara eller icke vara jag behandlar. Nu skall jag försöka vara väldigt tydlig här. Anledningen till att jag gav mig in i debatten handlade om att jag sett en utveckling framförallt hos yngre människor de senaste åren där man ser på fildelning som en mänsklig rättighet... vilket det inte är.
Ett exempel är ju att folk säger... ja vad ska jag göra då? Jag har ju inte råd att köpa alla låtar å filmer ändå. Sedan tycker då folk att företagen är avskum som vill straffa dessa när de bryter mot lagen och olovligt kopierar deras verk. Det är inte en rättighet som säger att du får ta från de rika bara för att du inte har råd när det gäller musik och film. Det är ju egentligen den delen - att folk inte fattar vad de gjort för del längre när de olovligt fildelar, att de blir arga över att företag vill sätta dit dem som är så tokigt. Jag och en del av mina vänner har fildelat lagligt liksom olagligt sedan mitten av nittiotalet, men vi förstod ändå att det vi gör är fel. Sedan skrattade vi lite och fortsatte. Skillnaden ligger i att många idag inte ens ser att det man gör är fel.

Det du målar fram är att jag ställer mig mot fildelning vilket jag inte gör. Du har ju missat hela mitt budskap. Jag vill poängtera fartblindheten i debatten där många verkar ha tappat verklighetsuppfattningen. Det är det som är min kärnfråga här. Nyheten handlade visserligen om lite andra saker, men det är ändå detta jag debatterar och därför jag skriver i denna tråd. Hur kan du ha missat det?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men det är väl klart att de vet att de gör fel? De får ju höra det hela tiden! Sen skrattar de lite och fortsätter.. Vad är skillnaden mellan dem och dej och dina polare då? Det är ju samma sak? Jag förstår din poäng nu, men tycker att det är du själv som snurrat till det lite..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe, jag kan faktiskt inte låta bli att kommentera detta igen. Med tanke på att jag sagt det jag egentligen ville i tråden ovanför så kan jag fortsätta utan nå vidare spår här.

Alla de sakerna du nämnt har kommit att forma upphovsrättslagen i stor utsträckning. Säkerligen i större utsträckning än du själv anar. Det är nämligen tvärt om. Nästan alla av de sakerna du tar upp gav HÖGST oanade konsekvenser för både upphovsrätt och även för företagen runt om. Sedan är det så att det inte fanns upphovsrätt innan tryckpressen. Dessa lagar skapades just på grund av denna tryckpress, så upphovsrättslagarna skulle ju ha lite svårt att stoppa tryckpressen då det är tack vare denna uppfinning de ens existerar ;). Man kan säga att tryckpressen fick ett ganska bra fotfäste och hade gott om tid att visa sina fördelar ganska bra innan man började inse att det kanske behövs lagar för viss reglering här.

Och kassettbandspelare förbjöds faktiskt i Sverige. Tror att det var Luxor (inte alls säker) som struntade i detta förbud och gjorde maskiner iaf. Och tur var väl det kan man säga. Men detta förbud var inte så konstigt egentligen. Upphovsrätten var under denna tid anpassad till att åskådare och tryckare/skrivare var åtskilda. Med en bokpress skapar man böcker men kan inte läsa dessa. Kassettbandspelaren vände upp och ned på hela detta begrepp då man både kunde ta in och producera media i samma format hemma hos folk. Det tog ca 30 år för upphovsrättslagen att hinna ikapp och göra justeringar i lagsystemet. Dessa justeringar handlar om att en skatt läggs på alla teknikprylar som kan spela in media, så som CDskivor, ipods mm.

Jag var nyligen på en mycket intressant föreläsning av Rasmus Fleischer, historiker med inriktning på bland annat upphovsrättens utveckling och även en av grundarna till piratbyrån och står bakom den intressanta bloggen copyriot. I vilket fall så handlade denna föreläsning om just upphovsrättens historia och framväxt. Önskar att fler hade fått gå på denna föreläsning. Bästa föreläsning jag någonsin gått på.

Varför pratar du med mej som om jag vore en bäbis? Jag trodde du snackade om att olaglig fildelning borde vara förbjudet.. Sorry för den feltolkningen.. Jag kan en hel del om upphovsrätten vara och inte vara samt om de bolag som nu försöker rättfärdiga en massa stämningar utan att ha kött på benen vad gäller o visa att fildelningen faktiskt skadar deras verksamhet så hårt som de påstår att den gör.. Jag har även själv varit med i den tekniska utvecklingen sen i slutet på sjuttiotalet.. Började med vic20 och började fildela över bbser och på copypartyn på åttiotalet med min gamla AMIGA (som jag för övrigt har kvar och använder än idag)!

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Medlem

Söderbäck - bara för att förtydliga här - du menar alltså att du är för fildelning men tycker ändå att det är fel? Eller när du säger "fel", menar du då egentligen "olagligt"?

Din jämförelse med biobesök är ganska bra. Och med bussen. Lite som att någon betalar för bussen, går på, öppnar bakdörren och släpper in de som vill gå på. Och det gör man ju inte eftersom då vet man att bussen kommer bli sen eftersom chauffören kommer börja jiddra. Inte så mycket för att jag tycker att det är fel egentligen, bussen står ju ändå där och om den är nästan tom så... jag är för gratis kollektivtrafik, men det blir ju rätt konstigt om staten ska bekosta datorspelsutveckling och sånt. Det är ju ingen rättighet att spela de nyaste spelen, men det är lätt hänt att man ser det på det sättet. Det är ju inga människor inblandade, man bara klickar lite på skärmen så har man spelet på datorn sen. Svårt att känna skuldkänslor då.

En grej som jag däremot faktiskt tycker är helt sjuk är att företag kan hindra folk från att göra moddar som syftar till att efterlikna spel som redan finns. Ta t.ex. System Shock 2. Det har gjorts flera försök att göra moddar till andra spel som baseras på det, men varje gång har EA skickat ut cease-and-desist-brev till utvecklarna. Och då MÅSTE de sluta, annars blir de stämda. Och man kan ju glömma att vinna mot deras advokater. Varför räknas inte detta som t.ex. Fair Use? Ingen data kopieras ju. Inga pengar tjänas. EA tjänar inte heller några pengar på att det INTE görs eftersom spelet inte säljs längre.

Om någon däremot gör en cover på Super Mario-musik är det ingen som gnäller, för upphovsrättsinnehavarna blir bara glada för att folk håller deras musik levande...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Hedersmedlem

herbman - jag måste be om ursäkt för senaste inlägget du citerade från mig. Jag skrev det sent, tyckte det blev dåligt, redigerade ordentligt två gånger om efter att du citerat inlägget men blev ändå inte nöjd och tog bort mitt inlägg innan du postat ditt svar. Befogad kritik om hur jag skrivit där.

Dafydd - ja jag är kanske lite ovanlig här som inte ser debatten som så enkel. Debatter som intresserar mig har ofta en stor gråskala och det är där jag lätt ser rimliga argument från mer än ett perspektiv.
Skulle vilja säga såhär:
jag är för fildelning men inser ändå att det är fel.
En ytterst marginell skillnad för de flesta, men i denna tråd är det insikten snarare än åsikten jag tycker är intressant.
Väldigt bra fråga om jag menade fel eller olagligt. Jättesvårt att svara på faktiskt, men efter en stunds funderande kom jag fram till följande:
Alla inser nog att man gör något olagligt när man piratkopierar så jag utesluter den juridiska delen. Huruvida man tycker eller inser att det är fel är jättesvårt att reda ut. Kan skriva en hel uppsats om detta men ska försöka låta bli ;). För det första så är tyckande och moralfrågor som dessa subjektiva. Det finns alltså inte någon som har mer rätt än någon annan här och därmed kan jag inte bara säga att jag "inser" att jag gör fel. Men sedan finns det olika nivåer eller indelningar av vad man anser vara rätt/fel. Att äta snabbmat lite för ofta är något man tycker är fel man kan göra ändå. Att lura sina vänner på pengar även om det inte är olagligt är ett fel fler skulle avstå ifrån. Det finns fler och djupare indelningar här, men jag har ingen filosofisk utbildning alls här och vidare fördjupning är nog inte heller nödvändigt.
Det jag menar med fel i avseendet ovan bör nog klassas som den första typen av fel - där man kan göra detta fel utan att bryta några moraliska spärrar. Men för att göra denna bedömning har alla en värdegrund att bygga sin moral på och denna ser lite olika ut. Har man insikt i om viss snabbmat är onyttigt eller inte och vad detta i så fal leder till? Har man i sin värdegrund att fildelningen känns som en rättighet så blir följden säkerligen ofta så att man inte ens ser fildelning som lite fel, men man inser fortfarande att det är olagligt.
Ja, nu blev svaret väldigt långt ändå. Beklagar. Men mitt svar är väl att det är fel - inte olagligt jag menar.

Trevligt att du har förståelse för mina tankar och funderingar. Och att någon faktiskt för en gångs skull köper en liknelse någon annan gjort. Lite ovanligt på detta forum.

Jag måste till sist hålla med dig om EAgames svårt irriterande inställning till moddar... bland annat! Som du säger så förlorar säkerligen ingen på det du beskriver och ändå ska EAgames ha sina smutsiga fingrar överallt.

Men nu får inte detta inlägg bli längre...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Trevligt att du har förståelse för mina tankar och funderingar. Och att någon faktiskt för en gångs skull köper en liknelse någon annan gjort. Lite ovanligt på detta forum.

Det brukar bli trevligare om båda parter har någon slags diplomatisk inställning till diskussionen. Jag beundrar ditt tålamod, även om jag antar att jag egentligen inte står på din sida.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
herbman - jag måste be om ursäkt för senaste inlägget du citerade från mig. Jag skrev det sent, tyckte det blev dåligt, redigerade ordentligt två gånger om efter att du citerat inlägget men blev ändå inte nöjd och tog bort mitt inlägg innan du postat ditt svar. Befogad kritik om hur jag skrivit där.

Ingen fara.. gillar inte när folk förutsätter att man inte kan nåt bara..

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."