Windows 7 kan gynna Apple

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imortalse
windows 7 verkar ok men mac os har jag inte testat, trodde att mac var för dom som håller på med grafik och bilder tex reklamskylts företag man ser ju aldrig några spel som är gjorda för mac

tror inte att det är så många som vill betala 20 000kr för en dator som snabbt blir omodern och är dyr att uppgradera om det ens går ?

då har jag heldre en tv dator en laptop och 2 speldatorer hamnar då på runt 20 000kr och får mer för pengarna.

Jag hänger på Spelklååkkers och vet vad jag pratar om!

Nej, men seriöst. Det finns absolut många fler spel för Windows än för Mac OS X, det är sant. Men igår var vi 10 personer som stannade kvar efter jobbet och körde Call of Duty 4 på Mac Pro-burkarna som retuchen använder. Vi har inte Windows på de datorerna...

En Mac har ett rätt mycket bättre andrahandsvärde än en "vanlig PC".

Du kan ju också kika på vad många som sysslar med musik föredrar för plattform.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imortalse
windows 7 verkar ok men mac os har jag inte testat, trodde att mac var för dom som håller på med grafik och bilder tex reklamskylts företag man ser ju aldrig några spel som är gjorda för mac

tror inte att det är så många som vill betala 20 000kr för en dator som snabbt blir omodern och är dyr att uppgradera om det ens går ?

då har jag heldre en tv dator en laptop och 2 speldatorer hamnar då på runt 20 000kr och får mer för pengarna.

Det är apple i ett nötskal. Alla datorer kostar 20000kr, det finns bara en reklamskylts mjukvara till dom, den heter Snow Leopard. Att det inte finns några spel till mac datorer beroer på att reklamskyltsfolk inte gillar att spela spel så det hade inte varit ekonomiskt hållbart att utveckla spel till mac.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk

Mac vs. PC - the battle continues.

Det är kul att det fortfarande är så många som dissar Macar utan att ha testat dom... Känns sådär lagom intelligent.

Jag har en Macbook med SnowLeopard för att jobba på - Huvudsakligen i Office och Adobe CS4. Skulle aldrig falla mig in att göra nånting viktigt på en windows PC. Hittills har jag aldrig ångrat mig... En mac bara funkar - det är verkligen så. Det betalar jag gärna lite extra för. Så jävla mycket dyrare är f.ö. inte macar om du jämför med motsvarande "märkes-pc" med motsvarande hårdvara, men där du måste dras med j-v-a Vista.

Däremot har jag precis byggt ihop en spelrigg som jag använder W7 på. När det kommer till spel kan en Mac inte konkurrera med ett seriöst hembygge, framförallt inte när det handlar om att välja hårdvara själv.

Nu verkar faktiskt Win7 vara hyfsat stabilt och problemfritt, Microsoft har kanske lyckats den här gången...

Allvarligt talat; Använd det DU gillar bäst och som funkar bäst för DEJ. Om det sen är windows, nån linuxdist eller mac os spelar ju mindre roll sålänge du själv är nöjd.

Det enda jag egentligen råder folk till är: "testa innan du väljer". Köper man en sniklaptop för 3500:- med Vista bara för att man "behöver en ny data utan massa virus" kommer man bli rätt besviken rätt fort...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Jag hänger på Spelklååkkers och vet vad jag pratar om!

Nej, men seriöst. Det finns absolut många fler spel för Windows än för Mac OS X, det är sant. Men igår var vi 10 personer som stannade kvar efter jobbet och körde Call of Duty 4 på Mac Pro-burkarna som retuchen använder. Vi har inte Windows på de datorerna...

En Mac har ett rätt mycket bättre andrahandsvärde än en "vanlig PC".

Du kan ju också kika på vad många som sysslar med musik föredrar för plattform.

Kan ju säga direkt att musik industrin använder mac av ren vana, för kanske 10 år sedan så hade pc en relativt hög delay mellan in och output, det problemet är borta på pc nu.
Så som sagt, anledningen är att det är en vanesak, dom litar på mac som produkt. Men dom skulle garanterat inte märka om det var en pc dom satt på i dagsläget.

En intressant sak jag hittade för någon månad sen var ett företag i usa som bygger "hackintosh"ar och säljer för nära 1/4 av apple gör... En hackintosh är ett mac-hemmabygge. Det strider mot Apples user agreement, men det är pinsamt att behöva betala nästan det dubbla (och ibland det trippla) för mycket av hårdvaran i deras system.

Jag sitter själv på en mac pro (2x 2.66ghz Dual-core Xeon) på jobbet, dom funkar. Men det är ju inget jag skulle få för mig att köpa ur egen plånbok då mac är väldigt begränsade i användandet.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas67lundberg
Mac vs. PC - the battle continues.

Det är kul att det fortfarande är så många som dissar Macar utan att ha testat dom... Känns sådär lagom intelligent.

Jag har en Macbook med SnowLeopard för att jobba på - Huvudsakligen i Office och Adobe CS4. Skulle aldrig falla mig in att göra nånting viktigt på en windows PC. Hittills har jag aldrig ångrat mig... En mac bara funkar - det är verkligen så. Det betalar jag gärna lite extra för. Så jävla mycket dyrare är f.ö. inte macar om du jämför med motsvarande "märkes-pc" med motsvarande hårdvara, men där du måste dras med j-v-a Vista.

Däremot har jag precis byggt ihop en spelrigg som jag använder W7 på. När det kommer till spel kan en Mac inte konkurrera med ett seriöst hembygge, framförallt inte när det handlar om att välja hårdvara själv.

Nu verkar faktiskt Win7 vara hyfsat stabilt och problemfritt, Microsoft har kanske lyckats den här gången...

Allvarligt talat; Använd det DU gillar bäst och som funkar bäst för DEJ. Om det sen är windows, nån linuxdist eller mac os spelar ju mindre roll sålänge du själv är nöjd.

Det enda jag egentligen råder folk till är: "testa innan du väljer". Köper man en sniklaptop för 3500:- med Vista bara för att man "behöver en ny data utan massa virus" kommer man bli rätt besviken rätt fort...

jag hade en mac 1994 den va kass nån modell som var ihopbyggd med skärmen tror den va på 25-50mhz man kunde spela in fisar med microfonen och rita i paint sen gick det inte att göra nåt mer med den. så jag använde amiga 500an istället.

windows 7 är hyffsat snabbare än vista ba*s bara det att jag inte kan få full bildruta i joint operations det är ca 4cm kanter runt om bilden,bara för att det ska jävlas... så nu kör jag med xp igen,jag bryr mig inte om en massa extra funktioner bara det funkar till spel så man slipper xbox360 gnisselbox

edit:man kanske skulle köpa en lite äldre mac bara för att testa hur dom funkar kanske rentav byter till mac isället