Windows 7, slå ihop partitioner.

Permalänk
Medlem

Windows 7, slå ihop partitioner.

Hej!

Jag har haft Windows XP sen det släpptes 2001, och varit otroligt nöjd med det!
För ca 2 månader sen skaffade jag mig en netbook, och installerade Windows 7 på den. Snacka om jag blev chockad när jag märkte hur bra det fungerade med Microsofts nya OS, jag blev mäkta imponerad! Därför har jag då bestämt mig för att installera Windows 7 på min stationära (där jag idag har XP), jag har sedan länge tänkt att blåsa rent datorn ändå, och varför då inte installera Windows 7...

Så till min fråga:
Jag har nuvarande XP installerat på en partition C: med storlek 10GB, där det på samma hårddisk finns 2 till partioner; F: (25GB) och L: (155GB). Jag vill slå ihop de 2 små partitionerna C: och F:, men spara innehållet på L:. Är det möjligt?

jag har läst runt lite, och insett att Windows 7 har en inbyggd funktion att slå ihop 2 partitioner, stämmer det? Och i så fall, förlorar jag då innehållet på den tredje partitonen L:?

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja vet inte om det finns inbyggt i win7:an men kolla in diskhantering iaf.

Annars kan du pröva "partition wizard" som är gratis, där heter alternativet merge.

Kom ihåg förfan att alltid ha en backup bara:).

Annars kan du alltid ta bort partition F och sen utöka utrymmet på c som normalt (det går fint i diskhanteraren).

Permalänk
Medlem

tack för svaret tcntad, och fan vad dum jag är som inte tänkt på att man kan ta bort F: och sedan göra en ny större partition av C: + F:. Problemet är bara att jag har program installerade på F:, som gör att jag inte kan ta bort F: genom diskhanteraren...

Att göra det genom diskhanteraren har jag koll på, men hur gör man det utan att ha ett operativsystem installerat? Då måste man väl ha ett program som kan göra det genom att boota på t.ex. en USB?

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk

Om du vill spara L men slå ihop C och F så går det att göra vid installationen av Win7. Du kommer till ett val där dina partitioner listas. Där kan du välja att ta bort och skapa nya partitioner. I ditt fall tar du bort C och F och skapar en ny med det lediga (oallokerade) utrymmet. Denna nya partition väljer du att installera Win7 på, och L kommer att förbli orörd.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Om du vill spara L men slå ihop C och F så går det att göra vid installationen av Win7. Du kommer till ett val där dina partitioner listas. Där kan du välja att ta bort och skapa nya partitioner. I ditt fall tar du bort C och F och skapar en ny med det lediga (oallokerade) utrymmet. Denna nya partition väljer du att installera Win7 på, och L kommer att förbli orörd.

tack RalleBalle!!!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk

Missa inte att spara allt du vill ha kvar innan du börjar bara.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Har startat igång nu, men har redan stött på problem, som jag ej känner igen.

Väl inne i insatallationsprogrammet (Har bootat med win7) så tog jag bort de 2 partitionerna C: och F:. Sedan skapade jag en ny partition på C:, men att skapa en ny partition på F: vill inte fungera... Jag måste få den att fungera, och jag vet inte hur jag ska göra...
Får detta meddelande: "Det gick inte att skapa en ny partition i det valda tomma utrymmet. [Fel:0x8004240f]."

Alltså, mitt problem är att F: ej går att partitionera, och jag måste få den partitionerad, då för att C: är för liten att installera Win7 på... Ska klura lite, tacksam för svar!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem

Jag installerar WinXP på C: och partitionerar F: genom WinXP, sen startar jag om datorn med Win7 och partitionerar C:, installerar Win7 på F: och har C: som nån jävla skitpartition, hatar sånt här strul...

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk

Men ligger inte partitionerna i ordning på disken, dvs först C, sen F och sist L?
Om du tar bort både C och F borde det stå att det finns lika mycket ledigt utrymme på disken som C+F tog upp. Detta oallokerade utrymme ska du välja att skapa en ny partition på .

Har du möjlighet kan du givietvis spara allt på L någon annanstans, ta bort alla partitioner och skapa två nya vid installationen.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Hej igen RalleBalle!

Jag vet ärligt inte vad jag har hållt på med, jag har insett att mina hårddiskar (5st) ligger i en dålig ordning, så jag har bestämt mig för att flytta runt ordentligt, och vet precis hur jag ska lösa allt! All denna väntan på att formateringen av diskarna tar ju lite tid

Som du skriver, det är precis så jag hade tänkt göra, men det gick inte, och jag orkar inte gå in på varför. Min lösning var helt enkelt att göra nya partitioner, och inte använda de gamla storlekarna... Jag skriver en kort post när allt är klart

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem

Det går ju att ändra disk bokstäverna (Exempel C: till F:) i Windows om du inte är nöjd med orningen.
I Windows XP gör du det i Control panel ->Administrative Tools -> Computer management -> Disk management. Har inte W7 installerat så där vet jag inte hur då gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Det går ju att ändra disk bokstäverna (Exempel C: till F:) i Windows om du inte är nöjd med orningen.
I Windows XP gör du det i Control panel ->Administrative Tools -> Computer management -> Disk management. Har inte W7 installerat så där vet jag inte hur då gör.

Jag ska testa när jag kör har Win7 installerat!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem

Så här blev då resultatet, som efter lite längre tid än väntat blev mycket bra enligt mig själv!
När jag väl installerat Win7 så ändrade jag beteckningarna på alla partitioner genom diskhanteringen, den fungerade lika smidigt som i XP!

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem, laddade ner Partition Wizard, installerade det o körde. Det funkade klockrent! Tackar tcntad!!