Windows 7 slår Harry Potter

Permalänk
Medlem

Du pratar inte GB glass nu va?

Praktiskt så ligger inte begränsningen i 32 bitars eller 64 bitars artitekturen utan i OS.
Vista har 4 GB för 32 bitars
Home Premium 64 bitars 16 GB. Business, enterprise och ultimate 64 bitars 128 GB Ram

Windows 7 har 4 gb för 32 bitars
16 för home premium. Business, enterprise och ultimate 192 GB

Edit (Inte Louise-Marie):
Hittade en bra sida med detta.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.a...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Absolut, men myten om att Vista skulle vara ett värdelöst OS som så många hänger på är inte annat än strunt.

Och sen finns det de som har haft Vista sedan release och dessutom var bunden till eländet ända tills Windows 7 RC kom ut...
Äntligen slapp man Vista på den bärbara.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Och sen finns det de som har haft Vista sedan release och dessutom var bunden till eländet ända tills Windows 7 RC kom ut...
Äntligen slapp man Vista på den bärbara.

Snälla kan någon berätta för mig varför Vista är "eländigt" och sämre än alla andra operativsystem? Kommer ni med ett enda anständigt argument så har ni rätt - resurskrävande räknas inte förövrigt inte.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Snälla kan någon berätta för mig varför Vista är "eländigt" och sämre än alla andra operativsystem? Kommer ni med ett enda anständigt argument så har ni rätt - resurskrävande räknas inte förövrigt inte.

Varför skulle inte "resurskrävande räknas"? Vista var och är väl fortfarande inte det "smartaste" operativsystemet eftersom det uppenbarligen saknar förmåga att skala resurskraven utifrån hårdvarans begränsningar.

Något som gjorde Vista till ett elände var att Microsoft av någon anledning inte samarbetade med hårdvarutillverkarna vilket resulterade i både dåliga och saknade drivrutiner. Microsoft har en annan strategi nu med 7:an, vilket gör att detta operativsystem har ungefär 4 ggr så många certifierade drivrutiner vid lansering. Över ett halvår efter lanseringen av Vista brottades många med problemet att det saknades fungerande drivrutiner för omkring 30 % av använda skrivare, och med skrivare avses inte antikvariat.

Vid lansering var prestandan för flyttande och kopiering av filer minst sagt bedrövlig, något som senare fixades med SP1. Det går ändå att ifrågasätta om ett operativsystem verkligen är klart för lansering om en så basal funktionalitet inte fungerar.

Ett annat problem, vilket åsamkade oss extra support (inte som en del av verksamheten utan som goodwill), var hur eländigt besvärligt det kunde bli för vissa att komma åt gamla filer på hårddiskar som använts för C:\ i XP. Vid några tillfällen var det enklaste att glömma instruktionerna ifrån MS, vilka ändå endast i vissa fall fungerade, och bränna en Linux live-CD till personen med problem och på så sätt flytta över nödvändiga filer.

I företagsvärlden dök ett annat problem upp: group-policies betedde sig lite annorlunda i Vista än tidigare operativsystem, vilket kunde få till följd att arbetsstationer tog minuter på sig att starta upp. Några månader efter lansering skickade därför MS ut till företagskunder en video där problemen skylldes på användarna, vilka på något intuitivt sätt skulle haft insider information. Nu stimulerade detta säkert affärerna för MS golden-partners, men jag tror inte slutkunden blev särskilt imponerad.

Det här är bara kort snabbt skrivna exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Du pratar inte GB glass nu va?

Praktiskt så ligger inte begränsningen i 32 bitars eller 64 bitars artitekturen utan i OS.
Vista har 4 GB för 32 bitars
Home Premium 64 bitars 16 GB. Business, enterprise och ultimate 64 bitars 128 GB Ram

Windows 7 har 4 gb för 32 bitars
16 för home premium. Business, enterprise och ultimate 192 GB

Edit (Inte Louise-Marie):
Hittade en bra sida med detta.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.a...

ehm, jo rent praktiskt så ligger begränsningen i 32 eller 64 bit artitekturen. Det går att förlänga den genom att använda sig av PAE (Physical Address Extension) som mer eller mindre gör om processorn till 36 bit istället för 32. Det gör att processorn klarar av att hantera cirka 64 gb minne, MEN inget 32-bit OS klarar av att hantera mer än 4 gb, så jag har inte riktigt förstått funktionen av PAE. Visst systemet kommer visa mer ram, men du kommer inte kunna använda det på något effektivt sätt.

32 bit: The range of integer values that can be stored in 32 bits is 0 through 4,294,967,295 or −2,147,483,648 through 2,147,483,647 using two's complement encoding. Hence, a processor with 32-bit memory addresses can directly access 4 GB of byte-addressable memory.

64 bit: 16 EB (18,446,744,073,709,551,616 bytes)

När det kommer till 64 bit så är det låst i OS, av vilka skäl vet jag inte, men jag tvivlar starkt på att 16 EB kommer bli poppis i datorn inom några år.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
OEM ... ska egentligen säljas i samband med nyinköp av dator. ---
OEM är låst till en och samma dator. När man köper ny dator blir man tvungen att köpa nytt operativsystem. ... När det gällde XP så var det vilket moderkort man hade. ... Är det ännu så? Någon som vet?

Eftersom jag själv efter moget övervägande köpte XP som OEM-version och faktiskt försöker hålla mig laglig har jag försökt hänga med i turerna...

Från början gällde lite luddigt att licensen bara fick köpas tillsammans med hårdvara och knöts vid installationen till en "dator". Till min licens följde en klisterlapp med licensnummret som skulle fästas utanpå datorlådan. (Någonting jag inte gjort, eftersom jag redan bytt låda två gånger sedan dess.)
Med tanke på att många entusiaster friskt byter alla delar i datorn med oregelbundna intervall fanns ett behov av att förtydliga vad som räknades som "datorn" och då valde MS att juridiskt låsa operativsystemet vid moderkortet. För att inte trasiga moderkort skall förstöra licensen tillåter man att ett trasigt kort byts mot ett likadant eller likvärdigt, vilket bl a inkluderar samma CPU-socket och typ av RAM, man får inte använda det trasiga kortet som förevändning att uppgradera till en i praktiken helt ny dator. Tekniskt är det inga problem att flytta (XP-)licensen mellan olika datorer eller göra större ändringar i hårdvaran, bara man gör det tillräckligt sällan.

Jag har inte läst eller hört att MS ändrat dessa villkor för Vista eller Win7.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Varför skulle inte "resurskrävande räknas"? Vista var och är väl fortfarande inte det "smartaste" operativsystemet eftersom det uppenbarligen saknar förmåga att skala resurskraven utifrån hårdvarans begränsningar.

Något som gjorde Vista till ett elände var att Microsoft av någon anledning inte samarbetade med hårdvarutillverkarna vilket resulterade i både dåliga och saknade drivrutiner. Microsoft har en annan strategi nu med 7:an, vilket gör att detta operativsystem har ungefär 4 ggr så många certifierade drivrutiner vid lansering. Över ett halvår efter lanseringen av Vista brottades många med problemet att det saknades fungerande drivrutiner för omkring 30 % av använda skrivare, och med skrivare avses inte antikvariat.

Vid lansering var prestandan för flyttande och kopiering av filer minst sagt bedrövlig, något som senare fixades med SP1. Det går ändå att ifrågasätta om ett operativsystem verkligen är klart för lansering om en så basal funktionalitet inte fungerar.

Ett annat problem, vilket åsamkade oss extra support (inte som en del av verksamheten utan som goodwill), var hur eländigt besvärligt det kunde bli för vissa att komma åt gamla filer på hårddiskar som använts för C:\ i XP. Vid några tillfällen var det enklaste att glömma instruktionerna ifrån MS, vilka ändå endast i vissa fall fungerade, och bränna en Linux live-CD till personen med problem och på så sätt flytta över nödvändiga filer.

I företagsvärlden dök ett annat problem upp: group-policies betedde sig lite annorlunda i Vista än tidigare operativsystem, vilket kunde få till följd att arbetsstationer tog minuter på sig att starta upp. Några månader efter lansering skickade därför MS ut till företagskunder en video där problemen skylldes på användarna, vilka på något intuitivt sätt skulle haft insider information. Nu stimulerade detta säkert affärerna för MS golden-partners, men jag tror inte slutkunden blev särskilt imponerad.

Det här är bara kort snabbt skrivna exempel.

Ingen av dem gjorde Vista till ett ohyggligt OS, sen vill jag veta vilka andra OS som inte haft babysjukdomar. Man kan säga dittan och dattan om precis allt, om det inte är relevant nu så är det faktiskt fullkomligt onödigt att ta upp det.

Tyvärr det där var föga imponerande.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Tyvärr det där var föga imponerande.

Imponerande? Tror du verkligen jag svarade för att imponera med en lista över "ohyggliga" fel i Vista?

Om du är IT-student borde du ändå förstå att t o m denna "anspråkslösa" lista är tillräckligt för att få företag att tvivla på hur förståndigt och ekonomiskt det är att uppgradera. Det är ju knappast ens för de små företagen att springa ner på Siba och köpa en liten laserskrivare för att få igång avdelningen, utan det handlar även för mindre skala om kostnader på flera tiotusentalskronor och uppåt. Att ha hundratals arbetsstationer som i och med Vista inte kom igång förrän efter 10 minuter är ihopslaget en kännbar ekonomisk förlust även det (syftar på group-policy problematiken).

Sådana här saker räcker för att skapa osäkerhet och negativ inställning till en produkt. Enskilda fall kanske inte är eländiga, men sammanslaget i större skala var Vista ett potentiellt elände.

Vi måste inte alltid hålla oss till den genomsnittlige Sweclocker medlemmens situation.

Permalänk
Medlem

Vad är det för konstiga datorer ni har?
Eftersom ni säger vista är dåligt?
Min dator med vista tar efter windows laddat 800mb ram och w7 tar 900mb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Det mest intresanta är att det inte ens är en utpräglad datorbutik som är billigast på OEM versionen utan det är CDON som är det! Det är nästan lite skandal att inte någon stor datorbutik kan vara billigast vid lansering!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=485462&o=inkfrakt

Kolla igen, din önskan är uppfylld!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Kolla igen, din önskan är uppfylld!

Mvh Johan

Så ska det se ut! Men det var inte med många kronor!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Imponerande? Tror du verkligen jag svarade för att imponera med en lista över "ohyggliga" fel i Vista?

Om du är IT-student borde du ändå förstå att t o m denna "anspråkslösa" lista är tillräckligt för att få företag att tvivla på hur förståndigt och ekonomiskt det är att uppgradera. Det är ju knappast ens för de små företagen att springa ner på Siba och köpa en liten laserskrivare för att få igång avdelningen, utan det handlar även för mindre skala om kostnader på flera tiotusentalskronor och uppåt. Att ha hundratals arbetsstationer som i och med Vista inte kom igång förrän efter 10 minuter är ihopslaget en kännbar ekonomisk förlust även det (syftar på group-policy problematiken).

Sådana här saker räcker för att skapa osäkerhet och negativ inställning till en produkt. Enskilda fall kanske inte är eländiga, men sammanslaget i större skala var Vista ett potentiellt elände.

Vi måste inte alltid hålla oss till den genomsnittlige Sweclocker medlemmens situation.

Absolut, visst är det så, men alla som sitter på Sweclockers är inte småföretagare utan just det han är "den genomsnittlige Sweclockers medlemmen", ändå så skriks det och hojtas här på forumet. Det är strunt och kom framförallt från rykten och folk som inte riktigt vågade eller ville ta steget från den fleråriga gamla trotjänaren XP - jag har hört många skrika om Vista men när det sen kommer till kritan så har personen i fråga aldrig ens använd operativsystemet.

Nej Vista fick helt klart oförtjänt mycket skit.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Microsofts stora intäkter finns i företagsvärlden och det som fällde Vista var företagsvärldens omdöme. Vad övriga tyckte och tänkte påverkar trots allt inte MS i lika stor utsträckning.

Visst, jag är ingen gamer, om än en gammal stofil till överklockare, så mitt perspektiv är vad det är. Ju äldre man blir ju mindre känslor lägger man nog in i så döda ting som dessa. För egen del är Windows passé och jag uppdaterar mig endast för arbetets skull.

Permalänk
Medlem

För en gångs skull blir jag glad om MS tjänar pengar på Win 7 - de har ju ändå börjat gå i rätt riktning. Förhoppningsvis kommer intäkterna inspirera dem att fortsätta åt samma håll.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Känns som om man börjar uppskatta Vista mer nu när W7 börjar ta över Sällan man ser så mycket positivt och nästan kärleksfullt skrivas om det som just i denna tråd. Trotts att det må ha tagit en hel del ram och att bakotkompatibliteten inte är lika bra som XP så har den många funktioner som (för många) överväger det dåliga.

Har själv fått W7 via skolan så kommer troligtvis inte att använda vista något mer men kommer endå komma ihåg det som ett väldigt användbart OS som fyllde mina krav och jag hoppas ni gör detsamma.

Permalänk
Avstängd

hahah

Nypifisel får priset för årets bästa argumentationsteknik. "ge mig ett enda själ till att denna sak är dålig, dess nackdelar räknas inte."