Konstfack designar datorlådor

Permalänk
Medlem

Daniel Short hade helt klart dom grymmaste idérena / designen.

Svårt att fatta så mycket det ligger bakom vissa chassin.

Permalänk
Medlem

Jag förstod det som att lådorna ska vara riktade till hemmabyggare.. Det betyder ju att de måste gå att modifiera i efterhand för att vara intressanta Annars kunde de ju göra en mini-itx-optimerad låda eller apple-variant..

Men det svåra är ju att tänka nytt trots att de har en ATX-standard att ta hänsyn till.. Det nyaste var nästan ingrids variant som var väldigt retro med desktop under skärmen..

Annars gillade jag seglet. Såg ut som såna där SUN ray som vi har på skolan. Men det blir inte mycket för sweclockers.

Sen..
- Avskaffa 5,25" och kör optiska grejer externt. Gärna att man kan docka den externa klumpen på något snyggt sätt (kanske bakom skärmen a la apple).
- Hårddiskar definitivt i separata enheter på samma sätt, men istället docka på chassit. Lika lätt att bygga ut, som att få ner i storlek, efter behov.
- Mera heatpipes och göra kylfläns integrerat med chassit (På ett användarvänligt sätt)
- En LED-panel för att tex ändra färg på chassit efter temperatur eller aktivitet. (Svag ljusstyrka förstås)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Mycket bra initiativ Sweclockers. Nu blev jag faktiskt lite ledsen för att jag inte kom in på KF...

Om ni ska göra det här nån mer gång hade det kanske varit idé att blanda in flera designhögskolor och likande utbildningar, t.ex. Umeå och FIDU(där jag går nu).

Till de som inte vet det: Konstfack har 7 utbildningar på kandidatnivå och 8 på masternivå. Det görs en hel del vettigt där också. Problemet är väl att det som syns utåt inte verkar så vettigt.

Jag litar fullt på att designstudenter kan skapa riktigt bra datorer (jag är ju en själv). Det som ofta gör att saker ser ut som de gör är pengar(och tekniker).

Visa signatur
Permalänk

Vissa såg riktigt häftiga ut, tex det modulära, och vissa undrar man ju vad de har tänkt på, då jag funderade på var hårdvaran och sladdar mm ska ta vägen. Vissa praktiska exempel och vissa design exempel. Måtte det vinnande bidraget bli producerat också.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Uppdatera med mycket bilder på detta :)..Riktigt coolt och intressant!. Hade gärna viljat ha design chassi av denna kaliber

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Modulära såg fint ut

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt initiativ!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Sen..
- Avskaffa 5,25" och kör optiska grejer externt. ...
- Hårddiskar definitivt i separata enheter på samma sätt, ...
- Mera heatpipes och göra kylfläns integrerat med chassit ...
- En LED-panel för att tex ändra färg på chassit ...

Det är vad du vill se. Jag står helst över alla dessa "förbättringar".

Smaken är som röven: Klöven!

/Olle

Permalänk
Medlem

Jag har 3 som jag gillade lite extra

Stefan Borells låda var ju hur cool som helst som htpc tycker jag. Tycker att många htpc lådor inte vinner några skönhetstävlingar precis.

Andra skissen från Daniel Short var intressant tycker jag. Ser speciell ut på ett positivt sätt

Sist men inte minst så gillade jag Ingrid Valls Ratés skiss. Kan tänka mig att den blir riktigt snygg som designer pc. Inget man bytar delar i kanske, men snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Det är vad du vill se. Jag står helst över alla dessa "förbättringar".

Smaken är som röven: Klöven!

/Olle

Ja precis. Men då finns ju resten av alla chassin där ute till dig redan.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

En massa onödiga former ger ju inte mer utrymme precis, användbart utrymme alltså.
Eller så tar det mer plats helt enkelt.

Det bästa enligt mig är dom antika desktop lådorna, bara att placera under skärmen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Är ganska menlöst att ge konstfacks industridesigners det här uppdraget. Skolan har helt bakvända mål i all sin undervisning utan någon som helst verklighetsförankring eller tanke på användbarhet utan lägger allt krut på att det ska vara originellt och konstnärsmässigt utfört. Är såklart inte elevernas fel utan hela mentaliteten på en skola vars enda kvalité är dess hypade namn som lever på ångorna på det som en gång var en riktigt respektabel skola.
Hade uppdraget givits till någon av de andra nyare industridesign-instituten som är orienterade mot verkliga produkter hade vi fått se på riktigt innovativa och genomförbara lösningar som dessutom såg minst lika bra ut, men framför allt användbara.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Not sure where all the hate for Konstfack and design students is coming from. Most comments have been positive and if not positive then at least constructive - not wandering off topic and ranting. We are designing computer chassis for gamers, with direct critical feedback from gamers, and being asked to do so by a company that has allot of experience providing gamers with what they need.

We can handle harsh criticism (like every designer) but some comments are just bitter and angry.

All intelligent and justifiable remarks go here: http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Cheers,

Dan

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ, ser fram emot att se hur detta utvecklas!

Det har ju klassiskt varit väldigt konservativt hur datorchassin ser ut, även om det har hänt en del de sista 10 åren. En del av problemen med att göra chassin är väl lite att det är svårt att göra helt generella som funkar för alla slags komponenter man kan tänkas slänga i.
Det gärna ganska stora chassin då, vore trevligt med nåt lite mindre skrymmande, där extra dimensioner går till ljuddämpning kanske istället.

Men man kanske kan tänka sig (som nån delvis nämnde) att göra ett där man spikar:
* max mAtx moderkort
* 2-4 3,5" enheter
* Inga kylfläns/fläkt-paket som är högre än instickskort
* max 1 5,25" för DVD (eller tom. slim dvd)
* CPU/minnesplacering begränsad (a la Mac Pro) så man kan göra mer trimmad kylning (tunnel)

Det borde fortf. gå att få ihop en gamer-dator då, även om man får begränsa till "kompatibla" leverantörer av moderkort m.m.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Vad kul!

Kan det kanske komma lite spännande koncept ur detta projekt? Som når längre än färglada standardchassin, lådor som ser ut som transformers, kopior på Apples designideer, eller varför inte Apples egna design, som för mig är tilltalande men i längden mättsamt och tråkigt.
Håller verkligen tummarna! Lycka till!

För min del ser jag gärna ett chassi i vardagsrummet, utan vattenkylning, flänsar, heatpipes, led´s, fläktar och annat krimskrams. Jag behöver inte heller 14 diskar och plats för akvarium. Alla de grejerna har jag gömt i en server, i klädskrubben. Nu vill jag ha något som passar i vardagsrummet. Varför inte ett mjukt chassi? I textil? En stålram i spännande design, klädd med tyg, galon. Eller kanske en låda i glas? Kanske bli en tung pjäs, men spännande att kika på. Allt behöver inte vara optimerat för alla här i världen, men givetvis ska det ha en funktion samt fungera. Men ha i åtanke att de flesta är vanliga hemanvändare, vi supernördar kommer nog aldrig få vårt drömchassi.

I övrigt så är det tråkigt att några totalstämplar hela projektet som ett fiasko, detta redan innan man sett den färdiga produkten(!). Dessutom drar man samtliga från Konstfack över en kam, med en helt extremt stereotypisk uppfattning om konstnärer och designer, som närmst skulle kunna komma från karaktären Homer Simpson i serien med samma namn som efternamnet.

Mina 5ören, hoppas det mynnar ut i något kul, nytt och spännande!