Radeon HD 5700 och 5850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
... en jämförelse med kanske GTX 260 eller 250 som ligger mer i samma prisklass.

Länk till en sådan jämförelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Upset_Nerd
Att 57xx korten inte verkar ge någon förbättring i prestanda/pris jämfört med 48xx korten är väl egentligen inte så konstigt...

Ser man till effektförbrukningen också så är det i alla fall en klar förbättring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Tycker avståndet till 5850 är lite väl långt för 5770. Men AMD vill väl förmodligen inte att HD5870 och 5850 ska förlora på konkurrens inifrån.

Det gapet skall täckas av 5830.

Enligt AMD/ATI:
5800-serien = "Prestanda"
5700-serien = "Entusiast"
5600-serien = "Mainstream"
5400-serien = "Budget"

/Olle

Permalänk

hittade överklockning av 5750 och 5770. 960/1400 mhz oc på 5770!

http://www.hardocp.com/article/2009/10/12/amd_ati_radeon_hd_5...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Hade verkligen hoppats på dessa mellanklasskorten, tycker 5850 för 2600kr är för mkt för ett grafikkort. Ett kort för 1500kr, generellt sätt vassare än 4870 och nosande på 4890 prestanda, hade suttit kalas.

Tyvärr blev de inte så, känns som en för liten uppgradering mot mitt 4830, vilket också gör att de inte blir värt de även om/när 5770 närmar sig 1000kr-klassen, vill helt enkelt ha mer fps. Lär vid den prisklassen va ett fint kort om man inte redan har ett ok, men som uppgradering, mjaa. Drygt 4870 prestanda generellt och de hade kunnat funka, me tanke på dess andra funktioner förutom högre prestanda, DX11 t.ex.

Vill ha DX11 me, så nått 4890 e inget alternativ, som då har ungefär den prestandan ja eftersträvar, och är nästan i rätt pris(de e prisvärt, men ja e fattig).

Blir väl spara o köra på ett 5850 när de kommit ner under 2k, lär dröja, men lär även överleva

edit: skulle va 5770 i CF när de kommit ner ordentligt i pris, kan nog va nått

Om du inte har jättebråttom så kan man ju tänka sig att 5850n kanske blivit rejält mycket billigare om inte så många månader. Priserna hålls säkert uppe en del så länge tillgången är så begränsad och sen kanske det inte krävs mer än en ordentlig papperlansering av fermi för att man kan få 4850 för 1500. Speciellt om fermi kommer i en bantad verision som en del snackat om.

Permalänk

Hur bra står sig mitt Powercolor HD4870x2 jämnfört med nya generationens kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
Hur bra står sig mitt Powercolor HD4870x2 jämnfört med nya generationens kort?

4870x2 är ju med som referens i testet. bara kolla på diagrammen så ser du.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Om du inte har jättebråttom så kan man ju tänka sig att 5850n kanske blivit rejält mycket billigare om inte så många månader. Priserna hålls säkert uppe en del så länge tillgången är så begränsad och sen kanske det inte krävs mer än en ordentlig papperlansering av fermi för att man kan få 4850 för 1500. Speciellt om fermi kommer i en bantad verision som en del snackat om.

5850 för 1500 kr kommer nog dröja mkt länge (kanske aldrig), kan inte se vad som skulle ändra priserna så drastiskt. 5850 anses mkt prisvärt redan idag för 2500kr. Nvidia kommer få anstränga sig för att matcha dagens prissättning på 5850, så jag har svårt att se vad som skulle få ner priserna så långt.
Det är ju också tydligt att det är nån form av återhämtning generellt på PC-produkter, se t ex Intels senaste rapport (igår), så jag tror inte vi kommer få se så mkt prissänkningar pga hög efterfrågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
4870x2 är ju med som referens i testet. bara kolla på diagrammen så ser du.

Missade helt

Permalänk
Avstängd

Någon som minns vad 4850n kostade vid släpp?

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Någon som minns vad 4850n kostade vid släpp?

Nästan 2000 kr tror jag det var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nä jag pröjsade 1450 inkl frakt (närmare bestämt gratis frakt) för mitt 4850 i Juli 2008. Det var bland de första korten som kom till Sverige. Fantastiskt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
Någon som minns vad 4850n kostade vid släpp?

Också relevant:
Någon som vet hur 4850 och 4870 presterade vid släpp? Det vill säga med dåvarande drivrutiner? (Intressant att jämföra med hur de presterar med dagens drivisar.)

/Olle

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Nä jag pröjsade 1450 inkl frakt (närmare bestämt gratis frakt) för mitt 4850 i Juli 2008. Det var bland de första korten som kom till Sverige. Fantastiskt prisvärt!

Var det så lite?
Fantastiskt prisvärt som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Shooter
Äntligen, tänkte jag när jag såg att nu är höstens stora grafiktest här.
Men vilken besvikelse.

Nu kommer första klagomålet för mig på detta forum:
Varför har ni bara testat i HD upplösning?
- De resultaten säger mig ingenting. Förutom att korten klarar si och så många fps i full hd.
Jag har en 22' skärm med 1680*1050 - och jag vill se råa siffror så att jag har nåt att jämföra med.
Sen alla som fortfarande sitter med 19'crt i 1280*1024, är inte de värda att få koll på läget de med?
Släng upp mer siffror nu, så inte folk går och köper på sig dyra kort de inte behöver. Och se över valet av speltitlar eller lägg till några fler.
Skärpning Sweclockers, börja inte lata till er.

Sitter man fortfarande med en 19" CRT så köper man nog inte ett HD5xxx alls, f*n, inte ens min mormor har ju en sån skärm nu för tiden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Sitter man fortfarande med en 19" CRT så köper man nog inte ett HD5xxx alls, f*n, inte ens min mormor har ju en sån skärm nu för tiden.

Jag satt med en 19" LCD 1280*1024, för en månad sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att 5850 sjunker lite i pris.. någon som har koll på när AMDs 6-kärniga hittar ut till butikerna?

Permalänk
Medlem

Fick mitt HD5770 idag, då mitt HD4850 hade totalpajat. Det blev en värdig ersättare. Spelar iaf OPF: Dragon Rising med allt på max i 1920x1080 och jag märker iaf inget lagg. Tror inte det finns så många spel som kräver mer från ett grafikkort i denna prestandaklassen. Såklart finns det folk som vill bencha, o således finns kort som HD5870. Men men, jag är i alla fall nöjd.

Klockar 6GHz på minnet lätt utan voltförändring (finns ingen mjukvara för det ännu). Kärnan rullar på i 900 MHz just nu, men blir 1 GHz när mjukvara släpps för att höja spänningen.

Fläkten är rätt B, men knäpptyst i idle. Spelar man däremot låter det fördjävligt, men jag hade Accelero S1 innan så jag blev bortskämd med ljudnivån. Har inte pallat ta reda på om man kan smäcka på gamla S1'an på HD5770, nån som vet om det går? Har ingen lust att skruva av kylaren samma dag jag fått kortet utan att vara garanterad att S1'an passar.

Permalänk
Avstängd

FEEDBACK till artikelförfattarna:

Vid strömförbrukning i idle. Vore det möjligt att även visa strömförbrukning i idle UTAN grafikkort? Då har man en bas siffra och då kan man se ungefär hur mycket ett kort drar i idle.

Typ, utan graffe i idle: 200Watt
med graffe i idle: 220Watt

Detta säger oss att kortet drar ca 20 Watt i idle. Stämmer inte helt, men ungefär.

Dessutom ser jag gärna lite flera olika upplösningar i benchmarks. Typ, 1920 x 1200, 4AA i Crysis säger mig ingenting hur kortet kommer att prestera för mig. Jag kommer aldrig slå på 4AA när jag får så dåliga FPS. Jag vill veta hur kortet ska ställas in för att jag ska nå kring 30FPS. Om ni ställer in kortet extremt så man bara får 5 FPS, så säger det inget för min spel upplevelse.

Det är ungefär som om ni testar en bil ute i lera under extrema förhållanden och rapporterar hur prestanda var. Fine, men hur är prestanda när jag använder det på vanliga vägar? Jag är inte intresserad av extrema förhållanden, för det kör jag aldrig.

Typ, jag är inte intresserad av 2560 x 1600 4AA, för det kör jag inte. Och då blir det typ 5FPS. Om ett kort måste ha 640 x 480 för att nå 30FPS och ett annat kort kan vara inställt på 1920 x 1200 4AA för att nå 30FPS så är det intressant info.

Hur ska kortet vara inställt för att nå 30-40FPS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
FEEDBACK till artikelförfattarna:

Vid strömförbrukning i idle. Vore det möjligt att även visa strömförbrukning i idle UTAN grafikkort? Då har man en bas siffra och då kan man se ungefär hur mycket ett kort drar i idle.

Typ, utan graffe i idle: 200Watt
med graffe i idle: 220Watt

Detta säger oss att kortet drar ca 20 Watt i idle. Stämmer inte helt, men ungefär.

Dessutom ser jag gärna lite flera olika upplösningar i benchmarks. Typ, 1920 x 1200, 4AA i Crysis säger mig ingenting hur kortet kommer att prestera för mig. Jag kommer aldrig slå på 4AA när jag får så dåliga FPS. Jag vill veta hur kortet ska ställas in för att jag ska nå kring 30FPS. Om ni ställer in kortet extremt så man bara får 5 FPS, så säger det inget för min spel upplevelse.

Det är ungefär som om ni testar en bil ute i lera under extrema förhållanden och rapporterar hur prestanda var. Fine, men hur är prestanda när jag använder det på vanliga vägar? Jag är inte intresserad av extrema förhållanden, för det kör jag aldrig.

Typ, jag är inte intresserad av 2560 x 1600 4AA, för det kör jag inte. Och då blir det typ 5FPS. Om ett kort måste ha 640 x 480 för att nå 30FPS och ett annat kort kan vara inställt på 1920 x 1200 4AA för att nå 30FPS så är det intressant info.

Hur ska kortet vara inställt för att nå 30-40FPS?

Anledningen till att de kör korten i riktigt hög upplösning med AA/AF är för att då har processorn väldigt lite med prestandan att göra vilket är positivt då man får fram exakt hur bra grafikkortet är (så att differensen mellan grafikkorten inte blir för små/stora för att processorn står för alldeles för stora delar av uträkningen).

Detta test är inte till för att visa exakt hur mycket prestanda du kommer få, dels eftersom de vill jämföra kort med varandra och dels för att det alltid kommer vara 80% av personerna som inte alls kör med de inställningarna som görs i testet, vilket gör testet värdelöst. Swec vill antagligen nå en så stor målgrupp som möjligt och använder därför denna varianten.

Permalänk
Medlem

ser ut mest att bli en 5770 för mig. Blir en fin uppgradering då jag har 7600 GT för tillfället, den låter som ett monster men presterar tvärtom.

Lär inte kunna köpa den direkt heller så förhoppningsvis har priserna gått ner en bit, och då kanske man kan börja fantisera om CF :D. Det vore intressant på ett kort som 5770 som fortfarande inte fått allt för många drivrutiner men ser ut att fungera ypperligt bra i de spel jag kör

Tycker det var bra att de gjorde testet i sådana monster inställningar. Då får man se mer av det kortet kan, och så är det bara att ha lägre inställningar för högre FPS

Permalänk

Riktigt imponerad av 5850 återigen
När tredjeparts-kylare släpps till den blir det ju kalas, då den verkar klocka som sjutton enligt andra recensioner.
Schysst strömförbrukning har den också, gott :]

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk

Kanske dags att byta ut sina två 8800gt mot ett 5850? Men kanske vänta lite tills det kommer specialversioner och lite costum-kylare som funkar bättre.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Kanske dags att byta ut sina två 8800gt mot ett 5850?

För att minska strömförbrukningen, javisst.
Annars kan du nog klara dig bra ett tag till.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Kanske dags att byta ut sina två 8800gt mot ett 5850? Men kanske vänta lite tills det kommer specialversioner och lite costum-kylare som funkar bättre.

Funkar bättre? Kylaren på 5850 är ganska tyst och riktigt effektiv. 41grader idle och högsta load jag sett hittils vid höga upplösningar och max ögongodis är 60-63 grader vid default fanspeed inställningar. Vad mer kan man begära?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk

Sweclockers: Ni verkar ha kopierat temperaturerna från detta test: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6195&page=9
Alla temperaturerna är identiska på de 2 testerna (på de korten där de finns med på båda testerna).

Men i HD5700/HD5850 testet skriver ni: "Vi mäter grafikkortens temperaturer vid full belastning efter en timmes stresstest med hjälp av programmet Furmark."

Och i HD5870 testet skriver ni: "Här mäts temperaturerna under belastning av 3DMark Vantage."

Det kan omöjligt bli EXAKT samma temperaturer med 3DMark Vantage och Furmark, temperaturerna borde bli högre med Furmark, Furmark är känt för att grilla grafikkort på ett orealistiskt sätt.

Jämför temperaturerna själva och se: Radeon HD 5700 och 5850 artikeln: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6203&page=12
AMD Radeon HD 5870 artikeln: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6195&page=9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Funkar bättre? Kylaren på 5850 är ganska tyst och riktigt effektiv. 41grader idle och högsta load jag sett hittils vid höga upplösningar och max ögongodis är 60-63 grader vid default fanspeed inställningar. Vad mer kan man begära?

Men hur låter den?
Vid idle ska det vara i princip ljudlöst och vid belastning ska det inte vara högt och det minsta irriterande för att det ska klassas som bra imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men hur låter den?
Vid idle ska det vara i princip ljudlöst och vid belastning ska det inte vara högt och det minsta irriterande för att det ska klassas som bra imo.

Jag är ingen audiofil som klagar på fläktljud men min uppfattning är att jag upplever kortet som väldigt tyst i jämnförelse med mitt gamla 8800GT.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Jag är ingen audiofil som klagar på fläktljud men min uppfattning är att jag upplever kortet som väldigt tyst i jämnförelse med mitt gamla 8800GT.

Jag kan inte mer än hålla med om ljudnivån, fläkten på mitt nätagg överöstar mitt grafikkort flera gånger om!

Väldigt nöjd med 5850, tyst, låg strömförbrukning och riktigt bra prestanda!
Shoppa på!

Visa signatur

i5

Permalänk

Jag får problem med atis drivers...jag har just nu 9.10 och får problem...har alltid fått problem med dom(men inte fattat det än)
har win 7 32bit(ska formatera om till 64bit) och se om det förändrar saken men hoppas ju man kan fixa det nu

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
5770 inte ens värd att titta på över 1000kr. AMD får se till att sänka priserna snabbt

Det är ju alltid trevligt när priserna är låga , men 5770 är väl att räkna som "mellanklass" väl??? För i så fall så tycker inte jag att det är så där jättedyrt, det är bara ett år sedan jag köpte ett 9600GT för mediadatorn (då ett mallanklass kort) för strax över tusingen.

OK, lite mindre kan det kanske få kosta. 1000 - 1200kr för ett 5770 skulle ju faktiskt vara bättre prissatt, men i övrigt så kan ju 5770 mer än 9600GT. ATI´s "low end" dyker väl snart upp dom också, då kommer det garanterat kosta under tusingen.
Mitt 9600GT krånglade, så jag var tvungen att snabbt få tag i ett nytt grafikkort till min mediadator, det vart ett 5750, egentligen ville jag helst ha tag i ett svagare kort ändå! Men när 5750 är det svagaste hittills av de nysläppta ATI korten så fick det bli ett sådant, ville bla åt riktigt låg strömförbrukning och möjligheten att kunna bitstreama True+MA till recivern.......

..........som ändå inte fungerar nåt vidare, go figure!!

Permalänk

normalt att mitt 5850 får 9278p på 3dmark vantage? värkar lite lågt enlig mig O_o

Visa signatur

Intel i7 4790k @ 4.9Ghz, Asus z97-A, Palit RTX 2080 TI, 16 gb ram, O11 Dynamic, 750w PSU.