Bärbar, lite spel och skola, budget ca7-8000

Permalänk
Medlem

Bärbar, lite spel och skola, budget ca7-8000

Tjena.
Jag tänkte kolla om någon här på forumet kanske kunde hjälpa mig. Jag är på jakt efter en bärbar dator som jag främst komma göra skolarbeten på. Lite bildredigering, spel och HD film.
Finns det någon hyfsad dator i denna prisklass som kan göra det jag vill?
Jag kan tänka mig att lägga runt 7000, give or take.

mvh, Martin

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett alternativ här. Acer Aspire Timeline 3810TZ

Det är en sak som datorn inte är så bra på och det är spel. Men det finns en anledning till att jag valt denna ändå. Du ville ha datorn för solarbete och då antar jag att du tänkt bära denna dator till skolan varje dag. Köper du en större dator får du mer prestanda för pengarna, men det är vääärdelöst att bära runt på en 3kilosdator till skolan varje dag. Det spelar ju mindre roll att datorn är bra om man ändå inte vill bära runt på den efter 3-4 månader. Har själv gjort missen och gör inte om det igen. För bildredigering, film och skolarbeten är denna dator kanon samt att den faktiskt är bärbar! Dessutom har du minst åtta timmars batteritid på dessa. Har äldre versionen av denna dator och är väldigt nöjd.

Är det å andra sidan så att du tänkt köpa en bärbar dator som du inte skall bära runt på så kan det vara klokt att kolla på de lite större modellerna med ca 15tumsskärm då du säkerligen kan få in ett chysst grafikkort för samma peng i denna storleksklass. Men vem vill ha en bärbar för att bara ha i hemmet idag?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jo du har en poäng, jag kan tänka mig att det blir jobbigt att släpa runt på något som är tungt. Fast 3 kilo är väl iofs inte så mkt kanske. Jag tror inte jag hade tyckt det var så jobbigt, jag gillar att lyfta saker
Har du kanske något tips på en större som har bra pris/prestanda?

mvh, martin

Permalänk
Hedersmedlem

ja här är ett alternativ. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=451240

Har HDMI, firewire, 4 st usbutgångar, 15.6 tumsskärm, chysst dual core processor, mer grafik (Mobility Radeon HD 4530), 4 gig ram, har DVDbrännare. Blablabla... jag tror att detta är ett alternativ i så fall.

Det du inte får är:
en dator du vill ta med dig överallt
fenomenal batteritid
samma skärpa på skärmen
lättviktsladdare

Men som sagt. Jag rekommenderar inte så tunga datorer om man faktiskt ska bära runt på dem. Dator, laddare, skolböcker, kanske en matlåda eller vatten tillsammans kommer du märka av oavsett kroppsbyggnad. Jag argumenterade ungefär likadant som dig tidigare angående vikten om att det är kul att lyfta, men har ändrat mig just här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

MM i skåne har en Fujitsu amilo Pi 3650 för 6666 kr

Spec:
Intel T4300 2,1 GHz
320 GB hårddisk
nVIDIA GT240m (1 GB DDR3 VRAM)
16 tum led

Bra grafikkort, men lite sämre prolle

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen Söderbäck och gykalo, Ska ta och kolla in dem ordentligt.
Ha det!