Processor med 100 kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Vilka program/spel använder 100 trådar?

Next Limit Technologies "Maxwell Render" tar alla kärnor/trådar den hittar och man kan aldrig ha för många...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Verkar ju onekligen lite småintressant. Hoppas det kommer lite uppföljning på det här sen och lite jämförelser med lite "vanliga" processorer. Främst i program den här processorn är avsedd för då... Spel är ju som tidigare nämnt inte så intressant.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Två år kvar dock... Jag vill hellre ha en Intel 64-core med HT år 2011... 128 trådar. ;D Fast jag minns inte om det stod med på deras roadmap heh...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclockers
Nvidias kommande Fermi kan i praktiken sägas innehålla 512 kärnor...

Kan ni försöka undvika att använda nvidias fruktansvärt missvisande PR definition av kärna i fortsättningen? nvidia har gjort många bra saker i sina dagar men deras terminologi hör inte till den kategorin.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Det är ändå klart intressant, speciellt om program skrevs om så att de kunde använda GPCPUs, då skulle man t.ex. kunna rendera 3D/video med Fermis alla små kärnor... Only time will tell.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Det är ändå klart intressant, speciellt om program skrevs om så att de kunde använda GPCPUs, då skulle man t.ex. kunna rendera 3D/video med Fermis alla små kärnor... Only time will tell.

Fermi vad jag förstått 16 relativt stora kärnor, men ja, bättre och mer utbredd använding av GPU/Acceleratorer kommer säkert att bidra med intressanta saker.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Jepp 512 st "stream processing engines", vilket egentligen är 16 st "streaming multi-processors" med 32 st cores styck. Jag drömde lite om att använda alla 512 som 512 små trådar och dela upp allt så i stället för 16 större trådar. Men men, nu är vi off-topic. Det är i alla fall intressant med en ny tillverkare på marknaden, hoppas att denna blir bra så de andra måste göra något bättre.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Som sagt, man ska vara mycket noga med att inte blanda ihop cores och cores från olika sammanhang. Säger man 1600 shader cores på ett 5870 så kan man inte jämföra det direkt med 32 cores på Larrabee. En rättvis jämförelse är 1600 mot 512. Sen spelar förstås klockfrekvens och instruktionsset in också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Ok, grymt dåligt att varken AIon eller GTA IV som jag spelar inte har stöd för 4 kärnor..

GTA4 har stöd för fler än två kärnor, speciellt 4. Vad har du fått det ifrån? Det har stöd för 4 kärnor.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Som sagt, man ska vara mycket noga med att inte blanda ihop cores och cores från olika sammanhang. Säger man 1600 shader cores på ett 5870 så kan man inte jämföra det direkt med 32 cores på Larrabee. En rättvis jämförelse är 1600 mot 512. Sen spelar förstås klockfrekvens och instruktionsset in också.

Jag tycker man ska gå steget längre och helt enkelt undvika att använda ordet kärna för vad alla andra kallar exekveringsenhet. Min Core 2 Duo har tex inte nånstans mellan 8 och 16 kärnor, den har 2. Att använda kärna som AMD och nvidia gör för sina grafikkort gör termen helt meningslös.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Ok, grymt dåligt att varken AIon eller GTA IV som jag spelar inte har stöd för 4 kärnor..

GTA 4 har stöd för quads. Det är nästan ett krav på quad för att få spelet spelbart.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
GTA 4 har stöd för quads. Det är nästan ett krav på quad för att få spelet spelbart.

fan vad illa att den aldrig använder cpun till 100% då!
ett exempel: en kille hade en 3 kärnig cpu från amd och spelar GTA IV, runt 90-100% load.. sen köper han en quad core och belastningen sjunker till 50-70%, presic som för mig.. aldrig har jag sett något spel som använder 90% av cpun tex..

Och GTA IV som ska vara ett cpu krävande spel.. HA!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
GTA4 har stöd för fler än två kärnor, speciellt 4. Vad har du fått det ifrån? Det har stöd för 4 kärnor.

De känns iaf som att cpun flaskar mina grafikkort i de spelet.. och ändå så belastas inte cpun full ut!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
fan vad illa att den aldrig använder cpun till 100% då!
ett exempel: en kille hade en 3 kärnig cpu från amd och spelar GTA IV, runt 90-100% load.. sen köper han en quad core och belastningen sjunker till 50-70%, presic som för mig.. aldrig har jag sett något spel som använder 90% av cpun tex..

Och GTA IV som ska vara ett cpu krävande spel.. HA!

De känns iaf som att cpun flaskar mina grafikkort i de spelet.. och ändå så belastas inte cpun full ut!

Det beror på att det är mer än en process. Varje tråd får en uppgift och alla är inte lika stora.

Ett program som använder flera kärnor utför samma uppgift och kan därför använda 100% av din CPU.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky

De känns iaf som att cpun flaskar mina grafikkort i de spelet.. och ändå så belastas inte cpun full ut!

Inte en chans, har man en snabb quad så orkar nästintill ett 8800GT driva kortet hyffsat bra. Phenom 2 bör vara mer än nog.
Min q9550@3,4 driver spelet i 60fps, borde en ph2 940 driva spelet galant.
Har du uppdaterat spelet fullt ut? finns en del patchar som reder ut en hel del buggar och prestanda problem.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1