Permalänk
Medlem

Vad gör igentligen en Processor?

hej! jo nu har jag bestämt mig för att införskaffa ett nytt grafikkort eftersom jag har tröttnat på mitt gammla (hd 4850) som har underpresterat som tusan. har hört med massa folk som sägs ha kört spel mycket bättre än vad jag har gjort.
för tillfället har jag en amd athlon 64 6000+ och ett hd 4850 onch undrar om jag skall köpa ny processor eller nytt grafikkort.
för själv så förstår jag inte att om man har ett låt oss säga ett monster grafikkort och en halv kass processor så får man skit prestanda?

så då kommer min fråga. vad gör igentligen en processor för ett spel?
(undrar vad jag skall upgradera, grafkort , processor eller båda 2)

alla svar är mycket tacksamma. tack på förhand.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

Sköter allt? så alla komponenter arbetar tillsammans och synkat.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

I spel så delar CPU'n (processorn) ut uppgifter till grafik-processorn (GPU'n).
De uppgifter som GPU'n (hardware accelerator) inte klarar av eller stöder,
får CPU'n (software emulation) själv ta hand om.

För att få veta var flaskhalsen är så får du monitorera var resurserna först tar slut.
(GPU-Z monitotering och CPU monitorering via t.ex. Aktivitetskanteraren).

Din processor är en dubbelkärna på 3.0 GHz så den borde räcka till.
Kvar är din HD 4850 som alltså blir den misstänkte flaskpantaren eftersom
du inte uppgivit mängden RAM minne.

P.S. Uppdatera gärna din Info om detta gäller denna datorn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag har haft ett 4850 både på mitt förra system (Q9300) och på mitt nuvarande.
Jag är väldigt nöjd med det kortet.
Ska du få några bättre resultat så lär du nog byta mb+cpu eller bara en bättre cpu.
Ska du ha några avgörande prestandaskillnader så måste du ändå gå upp till ett 5870.

Jag sätter mina pengar på processorn.

Naturligtvis kan det även vara för lite/för dåligt minne.

Vad har du för operativsystem?

Jag gissar att du kör en 64-bitars installation på 1gb minne.

Då har du svaret där.

Kul att mitt svar är tacksamt.

Permalänk
Medlem

För tillfället kör jag win vista 32 bitars och har 6gb RAM.
och grafikkortet har 512mb minne.

sen så har jag alltid haft lite små problem med grafikkortet oavsett vilken upplösning jag kör om det så är 1680x1050 eller 1024x768 vilket låter helt otroligt men det är också ett mysterium.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk

Vista 32-bit ger dig inte mer ram än 3,2-3,5GB ram. Resterande kan inte addresseras och därmed inte användas. Men det borde ändå räcka till.

Hur blir det ifall du höjer upplösningen? Får du sämre fps ju högre upplösningen blir så är det grafikkortet som flaskhalsar. Har du samma fps efter en viss nivå oavsett hur mycket du krämar på i grafikinställningarna så är det CPUn som flaskhalsar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Grafikkort ska du uppgradera. Processorn håller ett tag till.
Köp Radeon 5850 eller 5870 så ska du se på lyft!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Uppgraderade mitt operativ system igår till win 7. testade några enklare spel och märkte en fps höjning med ca 10-20. men har fortfarande lite små problem i olika upplösningar. om jag tex kör windowed mode med ett spel med högre än 1680x1050 så går det inte köra någonting men av det jag läst så lutar det nog till ett grafikkort.

tack så hemskt mycket för alla svar.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk

Kör man ett spel i fönster så är det extra krävande för grafikkortet.
Fast varför köra med så hög upplösning om du ändå kör det i fönster vad har du för bildskärm som kräver 1680x1050 eller över när du kör i ett fönster?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

har en 22tums skärm men jag kör endast fönster för att kunna göra andra saker sammtigit istället för att behöva alt tabba hela tiden. men det är inte livsviktigt för mig att köra i fönster

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Grafikkort ska du uppgradera. Processorn håller ett tag till.
Köp Radeon 5850 eller 5870 så ska du se på lyft!

Då kommer hans prolle flaska ordentligt För det var väl en 6000+ ?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Du bör använda full screen i och med att grafikkorten har en förmåga att klocka ner sig själva till viloläge (detta har kanske ändrats med nya drivrutiner, har inte följt med riktigt). Det är stor skillnad mellan grafikkortets viloläge och aktiva läge och för bäst prestanda är det det aktiva läget självklart att föredra
Jag skulle förslå att du skaffar ett till 4850 kort för att på så sätt köra dem i crossfire läge. Detta för att din skärm är relativt stor och din burk skulle må bra av 512 extra grafikminne.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Då kommer hans prolle flaska ordentligt För det var väl en 6000+ ?

Nej

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nej

En Intel c2d 6xxx flaskar enligt ägaren i någon tråd här på forumet, hittar inte just den nu;) Bara bra om det inte flaskar

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3

Köp Radeon 5850 eller 5870 så ska du se på lyft!

Tveksamt i dom rätt blygsamma upplösningar det är frågan om.
4850 är rätt bra matchad mot en AMD 6000+, det är ju inte precis något "prestanda monster" med dagens mått mätt.

Citat:

...1680x1050 eller 1024x768........

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Re: Vad gör igentligen en Processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3mcool
hej! jo nu har jag bestämt mig för att införskaffa ett nytt grafikkort eftersom jag har tröttnat på mitt gammla (hd 4850) som har underpresterat som tusan. har hört med massa folk som sägs ha kört spel mycket bättre än vad jag har gjort.
för tillfället har jag en amd athlon 64 6000+ och ett hd 4850 onch undrar om jag skall köpa ny processor eller nytt grafikkort.
för själv så förstår jag inte att om man har ett låt oss säga ett monster grafikkort och en halv kass processor så får man skit prestanda?

så då kommer min fråga. vad gör igentligen en processor för ett spel?
(undrar vad jag skall upgradera, grafkort , processor eller båda 2)

alla svar är mycket tacksamma. tack på förhand.

Det bästa/billigaste du kan göra är som någon redan vart inne på, köp ett till 4850 och kör CF, om moderkortet stödjer det då givetvis...? Under förutsättning att det INTE är processorn som drar ner systemet altså.

4850 är inget dåligt gfxkort på nått vis, utan tvärtom, iaf i mina ögon.

Permalänk
Medlem

kan inte köra CF, moderkortet stödjer det inte och har bara 1 grafik ingång, men tack endå.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™