EVGA förbereder grafikkort med extra GPU

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kan man inte välja att köra den andra GPU'n till rendering istället för physx, lite som vanlig SLI?
Är ju långt från alla spel man kör nu som drar nytta av en dedikerad fysik-prolle.

GT200 och G8X/G9X fungerar dåligt ihop om nu inget hänt i drivrutiner på sistonde. PhysX-acceleration är det enda jag har lyckats få de göra ihop.

Permalänk
Medlem

tippar på att det är ett GTX285 med en GT1** GPU på samma PCB.

Permalänk
Medlem

onödigt kort?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Evga är verkligen duktiga på att marknadsföra, försöker framstå som leet. Det läskiga är att dom klarar det skit bra med, många ungdomar faller för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Riddle me this, riddle me that... this card does more than render a bat.

HAHA, humor på hög nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Får jag gissa på att det kommer med några titlar med physx som kommer hypas nåt så jävlulskt som får tillockmed Duke Nukem Forever-fansen att skrika "What a fcking overhype"

Om jag skulle få sålt mitt GTX 260 så skulle ett eller två sånt här kort sitta fint som ersättare.

GTX 275 i SLI med GTS 250 SLI PhysX borde ändå hänga me ett tag (förutom på DX11 fronten).

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Lite sent ute. Annars var ju tanken bra.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

EVGA:s korsning till grafikkort lanseras i samband med högtiden Halloween den 30 oktober. Då avslöjas även prislappen och alla specifikationer.

Huga. Är nog risk att pris och specifikationer är det mest skrämmande till Halloween.

Permalänk
Medlem

DirectCompute kommer ju att funka på den andra GPU´n också. Så den kommer ju funka med kommande DX11 som använder directcompute, så den är ju inte på något sätt låst till bara PhysX.

Permalänk

Detta kort kommer vara en helt onödigt produkt med en saftig prislapp. Sedan är detta kort inte något som nVIDIA har suttit och snickrat på, utan det var EVGA själva som utvecklat.

P1nGviN: Du kunde givetviss inte låta bli. Så (o)väntat.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Evga är verkligen duktiga på att marknadsföra, försöker framstå som leet. Det läskiga är att dom klarar det skit bra med, många ungdomar faller för det.

Eh, va? Ta en titt på vad du får när du betalar för ett EVGA-kort istället vetja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
DirectCompute kommer ju att funka på den andra GPU också så den kommer ju funka med kommande DX11 som använder directcompute så den är ju inte på något sätt låst till bara PhysX.

Du påstår att Nvidias gamla GT200-kort klarar av DX11-funktioner som directcompute? Källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du påstår att Nvidias gamla GT200-kort klarar av DX11-funktioner som directcompute? Källa?

http://www.nvidia.com/object/directcompute.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Du påstår att Nvidias gamla GT200-kort klarar av DX11-funktioner som directcompute? Källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
http://www.nvidia.com/object/directcompute.html

DirectCompute är ingen ny teknik uten en wrapper till ATI Stream/nVidia CUDA från Microsoft som gör det möjligt att skriva generisk kod oberoende av grafikkort. Alla grafikkort med stöd för Stream/CUDA kommer fungera med DirectCompute.

Best regards
Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

No way att man köper ett grafikkort som inte har stöd för DX11.
Det enda som håller mig kvar till nVIDIA är PhysX...Köpte Batman Asylum nyligen så Den omtalade PhysX patchen fungerar väl inte om man bara har ATI?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
No way att man köper ett grafikkort som inte har stöd för DX11.
Det enda som håller mig kvar till nVIDIA är PhysX...Köpte Batman Asylum nyligen så Den omtalade PhysX patchen fungerar väl inte om man bara har ATI?

http://www.hardocp.com/article/2009/10/19/batman_arkham_asylu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Där ser man. Trodde det behövdes ett Lucid chipset för att köra både nVIDIA och ATI, men de kör ju ett "gammalt" 775 system. Men hur fasen kopplar man? Någon SLI, Crossfire brygga mellan dem?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Där ser man. Trodde det behövdes ett Lucid chipset för att köra både nVIDIA och ATI, men de kör ju ett "gammalt" 775 system. Men hur fasen kopplar man? Någon SLI, Crossfire brygga mellan dem?

Varför skulle man behöva det? Fysiken och grafiken har inget med varandra att göra. Sålänge Physx kortet kan få data och skicka data till CPUn och grafikkortet får färdig data från CPUn så fungerar det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Där ser man. Trodde det behövdes ett Lucid chipset för att köra både nVIDIA och ATI, men de kör ju ett "gammalt" 775 system. Men hur fasen kopplar man? Någon SLI, Crossfire brygga mellan dem?

Ett dedikerat PhysX-kort kräver ingen brygga, all kommunikation sköts genom PCI-e anslutningen.

Lucid-kretsen gör dock (i teorin iallafall) att två grafikkort till olika generationer kan köras något som exempelvis liknar SLI (säg ett GTX280 och ett 8800 Ultra) och likadant på AMD-sidan. Det sägs att den ska klara att blanda både AMD och NVidia-kort men jag har inte sett något slags bevis för det ännu iallafall.

Intressant teknik iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Varför skulle man behöva det? Fysiken och grafiken har inget med varandra att göra. Sålänge Physx kortet kan få data och skicka data till CPUn och grafikkortet får färdig data från CPUn så fungerar det.

Tack för svaret!
Jag vet dessutom att ATI fungerar bättre med intel Core i7 (som jag nyss inhandlat) det är också en fördel...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ett dedikerat PhysX-kort kräver ingen brygga, all kommunikation sköts genom PCI-e anslutningen.

Lucid-kretsen gör dock (i teorin iallafall) att två grafikkort till olika generationer kan köras något som exempelvis liknar SLI (säg ett GTX280 och ett 8800 Ultra) och likadant på AMD-sidan. Det sägs att den ska klara att blanda både AMD och NVidia-kort men jag har inte sett något slags bevis för det ännu iallafall.

Intressant teknik iallafall.

Tack för svaret!
Hur kopplar man en Lucid krets då? SLI eller Crossfire?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat: Det kommer bli spännande att se var priset hamnar.
Eftersom EVGAs GF GTX275 kostar från ca 2100kr borde detta bli något dyrare än så, men inte över 3000kr. Jag gissar att det snarare hamnar på ca 2600kr.
Känns rätt givet att Dark Assylum ingår i köpet.

Den andra frågan är vilken målgrupp de förväntar sig skall nappa på det här kortet...

/Olle

Permalänk
Medlem

Målgruppen är väl hårdvaru intresserade inbitna Nvidia fans. Jag ser ingen vits med ett sådant kort alls. Dessutom till EVGA priser :S

Permalänk
Medlem

Jäkligt intressant lösning - förutsatt att den också presterar, men det återstår ju att se.

Minst sagt intressant och hoppas att man kanske kan få se liknande lösningar i framtiden där man kanske kan pressa ner priserna just pga. detta, även om det är tveksamt.

Permalänk
Medlem

om physx verkligen hade gett mer fysik i spelen skulle det varit underbart!
Synd bara att man endast får lite puffiga sidorökmolnseffekter och en tygbit som fladdrar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Eh, va? Ta en titt på vad du får när du betalar för ett EVGA-kort istället vetja.

Tänkte precis samma sak Är 32, men om man säger att ungdomar faller för EVGA så fine, då är man ungdom igen då

Med EVGA (som du INTE får hos nån annan) är: 10 års garanti. EVGA räknar med att du kommer misshandla ditt kort så även de täcker garantin. Ja har då aldrig hört från nån annan som bytt ut ett kort efter att nån skickat in de efter att han förstört nåra kondingar på kortet iochmed en misslyckad isärtagning av kortet

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Tänkte precis samma sak Är 32, men om man säger att ungdomar faller för EVGA så fine, då är man ungdom igen då

Med EVGA (som du INTE får hos nån annan) är: 10 års garanti. EVGA räknar med att du kommer misshandla ditt kort så även de täcker garantin. Ja har då aldrig hört från nån annan som bytt ut ett kort efter att nån skickat in de efter att han förstört nåra kondingar på kortet iochmed en misslyckad isärtagning av kortet

Precis, för att inte tala om att det är OK att skicka tillbaks kortet och att ha kört annan kylning, väldigt få andra tillverkare accepterar detta. Något jag gillar är också att de utvecklar egna program som ger fördelar mot andra tillverkare och kort. Registrerar man sitt kort får man ofta spel, jag fick Cryostasis när jag registrerade mitt för någon månad sedan.

Sedan satsar EVGA på modeller med bättre komponenter som överklockar bättre, tex SSC-korten som både Snozan och jag har valt.

EVGA är knappast perfekt men de distansierar sig från övriga tillverkare med sin image och vad de erbjuder. Att påstå något annat är korkat.

Jag är för övrigt 24 år men gammal nog att distansiera mig från ungdomarna som vad jag kan se oftast köper XFX kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Tänkte precis samma sak Är 32, men om man säger att ungdomar faller för EVGA så fine, då är man ungdom igen då

Wohooo! Är också 32 år och ungdom! Har två SSC.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
om physx verkligen hade gett mer fysik i spelen skulle det varit underbart!
Synd bara att man endast får lite puffiga sidorökmolnseffekter och en tygbit som fladdrar.

Det är mitt intryck av PhysX också!
Det är för **** att man bara använt det till grafikberäkningar när man kunnat bränna resurser på att göra den fysik som inte är direkt synlig mer realistisk!
Tänk t ex en FPS där PhysX används för att beräkna projektilbanan hos varje individuellt skott, med hänsyn taget till meteorologiska förhållanden, pipans slitage, etc.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Det är mitt intryck av PhysX också!
Det är för **** att man bara använt det till grafikberäkningar när man kunnat bränna resurser på att göra den fysik som inte är direkt synlig mer realistisk!
Tänk t ex en FPS där PhysX används för att beräkna projektilbanan hos varje individuellt skott, med hänsyn taget till meteorologiska förhållanden, pipans slitage, etc.

/Olle

Du tänker smått. Varför inte låta fysikprocessorn behandla krutets karaktär i patronen. Eventuellt med några blindgångare och kärvningar.
Slitage på slutstycke, metallförslitning m.m.
Tänk dig en kniv som blir slöare och slöare ju mer du använder den precis som på riktigt. Eller en handgranat som är renderad och kalkylerad helt i realtid.
Splitter och tryckvåg färdas var för sig och orsakar olika skador.
Rikoschetter från vanliga handeldvapen som är lika dödliga efter 3:e studsen som precis efter att de lämnat vapnet.
Ja... möjligheterna är oändliga.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du tänker smått. Varför inte låta fysikprocessorn behandla ...

Nej, jag tänker inte smått, jag bara skriver kort. Tycker inte det är värt att rabbla upp alla parametrar som vore intressanta att simulera fullt ut.

/Olle

Permalänk
Medlem

http://www.evga.com/articles/00503/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"