Asus bygger superdator för skrivbordet

Permalänk
Melding Plague

Asus bygger superdator för skrivbordet

I samarbete med Nvidia och taiwanesiska National Chao Tung University lanserar Asus en dator som inte går av för hackor. Inuti en alldaglig datorlåda huserar totalt 960 GPU-kärnor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut undrar bara hur stort hålet blir i ens plånbok.....

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk

kommer kosta för mycket, datorvärlden fattar inte att priser som är höga säljer inte bra!

Permalänk
Medlem

Jo, det lär ju svida rejält i plånboken. Bara C1060-korten kostar ju vanligtvis en bit över 10k styck. Dessutom är GPU-kärnorna inte fördelade på enbart C1060-korten, de har bara 240 kärnor var, utan man måste räkna in FX5800-kortet också.

Behöver man inte det extra minnet som C1060 ger så kan man lika gärna köpa två GTX 295 istället. Ungefär lika bra prestanda, men rejält mycket billigare. FASTRA gjorde ju något liknande för länge sen med fyra 9800GX2, dvs. 1024 kärnor. Men ingen vettig människa bygger ju en GPGPU-server nu när Fermi kommer om ett tag ändå.

Permalänk
Medlem

väntar på Crysis kommentar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
väntar på Crysis kommentar...

Jag oxå

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Klarar den crysis med 16xAA?...... nä juste, trodde väl det pffft. Vilken värdelös plåtburk.............

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jo, det lär ju svida rejält i plånboken. Bara C1060-korten kostar ju vanligtvis en bit över 10k styck. Dessutom är GPU-kärnorna inte fördelade på enbart C1060-korten, de har bara 240 kärnor var, utan man måste räkna in FX5800-kortet också.

Behöver man inte det extra minnet som C1060 ger så kan man lika gärna köpa två GTX 295 istället. Ungefär lika bra prestanda, men rejält mycket billigare. FASTRA gjorde ju något liknande för länge sen med fyra 9800GX2, dvs. 1024 kärnor. Men ingen vettig människa bygger ju en GPGPU-server nu när Fermi kommer om ett tag ändå.

dessa teslakort är väll endast ett gtx 280/285 som har annorlunda drivrutiner?
och dessa "processorer" är väll streamprocessorerna i grafikkortet?

Haha, sätt ett 5870 i en dator så har den 1600processorer, dock är varje enskild inte lika effektiv som nvidias

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jo, det lär ju svida rejält i plånboken. Bara C1060-korten kostar ju vanligtvis en bit över 10k styck. Dessutom är GPU-kärnorna inte fördelade på enbart C1060-korten, de har bara 240 kärnor var, utan man måste räkna in FX5800-kortet också.

Behöver man inte det extra minnet som C1060 ger så kan man lika gärna köpa två GTX 295 istället. Ungefär lika bra prestanda, men rejält mycket billigare. FASTRA gjorde ju något liknande för länge sen med fyra 9800GX2, dvs. 1024 kärnor. Men ingen vettig människa bygger ju en GPGPU-server nu när Fermi kommer om ett tag ändå.

Jo, det kan mycket väl stämma, men den här datorn är nog inte för spel direkt trots den hutlösa prestandan i nuläget.

Jag skulle tro att den kanske skulle locka universitet som annars använder sig av Mac Pro eller köper in tid på superdatorkluster. Kan vara billigare för dem att köpa in en sån här "PC" istället.

De har ju lite andra krav än att nå upp till flest FPS.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Va, inge för Crysis och 3D Mark?
Nä, då skippar jag nog banklånet.

Permalänk
Medlem

Det ska finnas här en artikel om hur en universitet köpte en vanlig "gamer" rigg och lade in 4st GTX280 kort i den och den presterade lika bra som deras "super" dator för 5miljoner. Så i vissa avseenden så är nog detta en "billig" dator i universitet eller företags sammanhang. Vi är nog helt fel klienter....

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

.. snart på var mans skrivbord.. NOT!
Kanske ger lite prestige men inte så mkt klirr i kassan skulle jag tro.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heinkel92
Klarar den crysis med 16xAA?...... nä juste, trodde väl det pffft. Vilken värdelös plåtburk.............

Hahahaha mitt nya citat förfan!

Permalänk

Språkpolis!

Ser i början av texten "annat en bara grafik", "annat än bara grafik" ska det stå!!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sukero
Det ska finnas här en artikel om hur en universitet köpte en vanlig "gamer" rigg och lade in 4st GTX280 kort i den och den presterade lika bra som deras "super" dator för 5miljoner.

Japp, som de som är proteinvikare i Sweclockers F@H-lag till exempel känner ju till att grafikprocessorer numera är mångdubbelt kraftfullare på vissa arbetsuppgifter än vanliga generella processorer.

Dock gäller detta enbart vissa arbetsuppgifter som lämpar sig att distribueras över många separata beräkningsenheter. Arbeten som är mer seriella i sin natur och/eller kräver många hopp presterar inte bra eller kan kanske inte alls köras på GPUer, även om Fermi gör några små myrsteg i rätt riktning här jämfört med andra GPUer (inkluderat AMD 5xxx-serien). Det är dock osannolikt att en GPU någonsin kommer i närheten av en CPU på generell programkod.

Så den traditionella superdatorn för fem miljoner (eller mycket mer) kommer inte att försvinna, iallafall inte inom en överskådlig framtid. Det som kan bli graven för vår CPU är om programmeringsteknikerna allt mer övergår till att bli anpassade att utnyttja multikörning, det logiska steget blir ju isåfall att låta allt köra på en GPU-CPU, inklusive operativsystemet självt...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jo, det kan mycket väl stämma, men den här datorn är nog inte för spel direkt trots den hutlösa prestandan i nuläget.

Jag pratar givetvis om GPGPU-prestanda, inte spelprestanda. Man behöver inte Tesla-kort för att köra GPGPU-beräkningar, det går precis lika bra med vanliga grafikkort. Tesla C1060 är ju bara ett GTX 285 med lite lägre klockfrekvenser men 4 GB minne. Så behöver man inte det extra minnet så är det bättre att satsa på t.ex. GTX 295. Det har samma CUDA-förmågor som C1060 men mycket bättre prestanda, samtidigt som det är mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Hur får dom det till 3 kort.. borde de inte va 4?
(Tesla C1060=240 kärnor * 4 = 960)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Hur får dom det till 3 kort.. borde de inte va 4?
(Tesla C1060=240 kärnor * 4 = 960)

De räknar säkert med FX5800-kortet också, som har 240 kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag pratar givetvis om GPGPU-prestanda, inte spelprestanda. Man behöver inte Tesla-kort för att köra GPGPU-beräkningar, det går precis lika bra med vanliga grafikkort. Tesla C1060 är ju bara ett GTX 285 med lite lägre klockfrekvenser men 4 GB minne. Så behöver man inte det extra minnet så är det bättre att satsa på t.ex. GTX 295. Det har samma CUDA-förmågor som C1060 men mycket bättre prestanda, samtidigt som det är mycket billigare.

Är det inte så att Tesla och CAD/CAM kort generellt har stöd för att kopplas ihop med ECC ram, mer precisa beräkningar och bättre stöd för program som används vid forskning/utveckling/CAD och DCC? Jag hade för mig att de vanliga spelkorten, trots rätt stor likhet i princip var mest kort för att "packa" upp grafik.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Är det inte så att Tesla och CAD/CAM kort generellt har stöd för att kopplas ihop med ECC ram, mer precisa beräkningar och bättre stöd för program som används vid forskning/utveckling/CAD och DCC? Jag hade för mig att de vanliga spelkorten, trots rätt stor likhet i princip var mest kort för att "packa" upp grafik.

I dagsläget är det ingen skillnad på GeForce serien och Tesla serien vad gäller funktionalitet. Detta kommer troligtvis ändras i och med Fermi.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk

Och dessa datorer är tänkt till labbrockarna eller?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Kontot avslutas
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Är det inte så att Tesla och CAD/CAM kort generellt har stöd för att kopplas ihop med ECC ram, mer precisa beräkningar och bättre stöd för program som används vid forskning/utveckling/CAD och DCC?

Det sistnämnda stämmer; drivrutinen för tesla och quadro-kort skiljer sig mot konsumentkortens drivis på geforce-sidan. I övrigt är kiselchippen exakt samma (inkluderat prestanda för dubbel precision vid beräkningar osv); endast vissa så kallade "proffsfunktioner" typ antialiasade linjer, är avslagna i Geforce-serien, men brukar å andra sidan kunna kopplas på igen med Unwinders quadro-hax och byte av drivrutin...

Dagens Nvidia-GPUer stödjer inte ECC alls, och ATIs enda kort med den funktionen är 5xxx-serien med GDDR5-minne, och då är endast datalänken mellan minne och GPU skyddad. Själva DRAM-minnet och alla cachar, register med mera är inte skyddade. Fermi ändrar på detta, där är det mesta skyddat inklusive register och cachar.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Är det inte så att Tesla och CAD/CAM kort generellt har stöd för att kopplas ihop med ECC ram, mer precisa beräkningar och bättre stöd för program som används vid forskning/utveckling/CAD och DCC? Jag hade för mig att de vanliga spelkorten, trots rätt stor likhet i princip var mest kort för att "packa" upp grafik.

Jag var faktiskt på en föreläsning som NVIDIA hade idag, och frågan om Tesla vs. GeForce kom då upp. Som andra redan sagt så är det ingen skillnad funktionsmässigt mellan Tesla och GeForce. Motiveringen till varför man ska köpa Tesla istället är att NVIDIA har direkt kontroll på tillverkningen av Tesla-kort, och de ska därför hålla bättre kvalitet jämfört med GeForce som tillverkarna mest är intresserade av att tillverka så billigt som möjligt. Man får dessutom support direkt från NVIDIA om man är Tesla-kund. Så visst finns det orsaker till att köpa Tesla, men som privatperson klarar man sig nog precis lika bra med GeForce-kort.

I framtiden så blir det ju dock skillnad, där Fermi t.ex. kommer få ECC, något som med stor sannolikhet kommer saknas på GeForce (enligt NVIDIAs föreläsare).

Permalänk
Inaktiv

ändra
" Det nya datormodellen är redo att levereras men några prisuppgifter är ännu inte kända."
till
Den nya....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag var faktiskt på en föreläsning som NVIDIA hade idag, och frågan om Tesla vs. GeForce kom då upp. Som andra redan sagt så är det ingen skillnad funktionsmässigt mellan Tesla och GeForce. Motiveringen till varför man ska köpa Tesla istället är att NVIDIA har direkt kontroll på tillverkningen av Tesla-kort, och de ska därför hålla bättre kvalitet jämfört med GeForce som tillverkarna mest är intresserade av att tillverka så billigt som möjligt. Man får dessutom support direkt från NVIDIA om man är Tesla-kund. Så visst finns det orsaker till att köpa Tesla, men som privatperson klarar man sig nog precis lika bra med GeForce-kort.

I framtiden så blir det ju dock skillnad, där Fermi t.ex. kommer få ECC, något som med stor sannolikhet kommer saknas på GeForce (enligt NVIDIAs föreläsare).

Ah. OK.

Där ser man.

Den föreläsningen missade jag och en kompis. Vi gick förbi en affisch sen och undrade varför vi inte gick på den.
:/

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Går det inte köra 4st 295? Efter som dom inte kör SLI ?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Kontot avslutas

Om du inte aktiverar SLI ska det gå bra med 4 "dubbelmackor" om man vill det. Atlasfolder till exempel kör med multipla system med 4x295or i sin serverfarm vill jag minnas.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Språkpolis!

Ser i början av texten "annat en bara grafik", "annat än bara grafik" ska det stå!!

<3
keep fighting!