Permalänk
Medlem

Köp av HP Pavilion dv2-1130eo!

Hej där!

Jag har tidigare ägt en EEE S101 som nu ska lämnas tillbaka för valutaretur. Jag tänker då köpa en ny dator, och jag funderar verkligen på en HP Pavilion dv2-1130eo!

Priset är snäppet högre än vad jag får tillbaka på EEE'n, så jag har inte världens budget att göra med. Datorn har en Neo-processor (X2 - 1,6GHZ) och 512mb dedikerad grafik (ATI Mobility Radeon HD3410) på 12" så anser jag att den verkar vara ett bra köp! Den levereras även med 2GB DDR2 RAM och en HDD på 250GB (5400RPM).

Priset är på 6990 (jag får tillbaka dryga 5800 på datorn), och den finns i en snäppet bättre modell (dv2-1110eo) med 4GB RAM och 320GB HDD (då för 7990).

Länk till HP Pavilion dv2-1130eo
Länk till HP Pavilion dv2-1110eo

Jag undrar helt enkelt vilken man ska välja, och om det är värt 1000:- extra för det man får!

Tack!

//Henrik

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem

funderar sj på att köpa en 1110eo jag tycker inte det är värt att lägga en 1000 lapp till då jag känner att jag inte behöver det, kommer använda datorn för resor skolarbeten mm dvs inget spelande och speciellt minneskrävande apps. kommer förmodligen också köra linux mint 7 ist för vista vilket ger tillbaka lite minne.

// Hannes

Permalänk

Du får dubbelt med RAM Minne och lite större HDD, men samma grafikkort. Beror lite på dina användningsområden, har du behov av större hdd och/eller 4 gb ram minne så kan det vara värt det, men annars skulle jag säga att det inte är värt det.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

inte värt. uppgradera minne är lätt likaså hdd. om du verkligen kommer behöva mer utav något i framtiden så gör det själv. om du inte har tummen mitt i handen dvs.

Mvh

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Jag har själv köpt en DV2-1110eo och är väldigt nöjd.

Det som inte framkommer så ofta är att både 1120 och 1130 har den gamla processor, MV-40, medan 1110 har den nya LV-335. Skiljer en hel del i prestandatester!

Permalänk
Medlem

Kan ju bara tillägga att jag var en av de som gick på dunder-blundern och köpte den dyrare, men långsammare DV2-1130.
Det är en ENORM prestandaskillnad mellan 1110 och 1130. Bytte in 1130n så fort jag kunde (HP vägrade erkänna sitt fel, liksom netonnet), så det tog ett par veckor.
Köpte sen en 1110 på en konkurrerande firma, för 1000 spänn mindre, men med mycket mycket bättre prestanda.

Nu kan man rekommendera den till folk.

Visa signatur

Jag älskar att hata

Permalänk
Medlem

HP Pavilion DV2-1110eo

Hej.

Jag funderar starkt på att köpa HP Pavilion DV2-1110eo.

Är det någon som sitter på viktig info om batteritiden på datorn?

Sedan undrar jag hur det är med överhettning. Finns det risk för att den blir så varm så att man inte kan ha den i knäet.

En grej till som jag funderar på är om det är möjligt att lägga in nya windows 7 på den.

Tack!

Permalänk

Re: HP Pavilion DV2-1110eo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flipmoe
Hej.

Jag funderar starkt på att köpa HP Pavilion DV2-1110eo.

Är det någon som sitter på viktig info om batteritiden på datorn?

Sedan undrar jag hur det är med överhettning. Finns det risk för att den blir så varm så att man inte kan ha den i knäet.

En grej till som jag funderar på är om det är möjligt att lägga in nya windows 7 på den.

Tack!

Vår brukar hålla en 4-5 timmar när min sambo jobbar med den. Tycker inte att den blir "för" varm, vår gamla Dell 9400 däremot värmer gott...!

Visst kan du lägga in Win 7 på den! Ingår en uppgradering som kostar 29,95 £ när du köper en dator med Vista Home Premium. Har själv beställt denna uppgraderingen och den kommer i dagarna....!

Kan varmt rekommendera 1110eo!

Permalänk
Medlem

Fungerar det att spela upp full-HD på TVn med DV2-1110eo?

Permalänk

Om man aktiverar DXVA i MPC-HC så går det utmärkt, har dock inte provat på det själv. (Antar att XBMC kommer med hårdvarustöd för ATI under 2010.)

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket låter fläkten när datorn befinner sig i Windows?

Hur låter fläkten när man spelar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Vår brukar hålla en 4-5 timmar när min sambo jobbar med den. Tycker inte att den blir "för" varm, vår gamla Dell 9400 däremot värmer gott...!

Visst kan du lägga in Win 7 på den! Ingår en uppgradering som kostar 29,95 £ när du köper en dator med Vista Home Premium. Har själv beställt denna uppgraderingen och den kommer i dagarna....!

Kan varmt rekommendera 1110eo!

Vilket batteri är det som levereras med 1110? Med 1010 snålade HP och skickade med 4 cells på ca 2700mAh.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Hur mycket låter fläkten när datorn befinner sig i Windows?

Hur låter fläkten när man spelar?

Fläkten hörs som ett svagt sus i arbete i Windows, men är absolut inte störande! Har inte spelat med den än så där kan jag inte uttala mig....

Permalänk
Medlem

Jag har nu använt min DV2-1110eo några dagar och här är mina reflektioner..

I det stora hela är jag mycket nöjd, de krav jag hade när jag letade laptop var ungefär dessa:
* Lite mindre och smidig att ta med sig
* Hög upplösning på skärmen
* Lite prestanda som klarar enklare spel och photoshop hjälpligt
* Blåtand
* Tyst

Formatet är jag helt klart nöjd med, den är alldeles lagom stor för mig och mina behov. Tangentbordet är rätt skönt att skriva på, lite halkigare känsla än jag är van vid men det ger sig. Musplattan verkar dock ha lite halvtaskig precision, det hackar lite ibland och jag har inte riktigt blivit vän med den än. Musknapparna är dessutom lite för hårt motstånd i, det kanske mjukas upp lite efter lite mer användning eller så kanske mina klickmuskler blir mer vältränade, vi får väl se

Högre upplösning fick jag tyvärr ge upp, 1440x900 eller liknande verkar vara helt kört i den här storleken tyvärr. Jag kanske är ensam om det önskemålet, vad vet jag. Det är iaf inget som tillverkarna verkar bry sig om.

Prestanda är helt ok ändå, absolut inget monster på något sätt men det räcker till. Väntar fortfarande på att få hem windows 7, ska bli intressant att testa.

Ljudnivån är tyvärr lite för hög imo, fläkten är igång konstant (trots att jag i BIOS tillåter den att stanna) och det susar visserligen bara svagt men jag är kanske lite kräsen på den här punkten. Detta var visserligen något jag var beredd på men.. Lite musik eller allmänt stim runtom överröstar suset utan problem..

Ja, totalt sett så är jag mycket nöjd än så länge. Ska testa win7 ett tag och ev. stoppa i lite mer minne, det verkar lite snålt med 2gig i vista. Musplattan hade kunnat vara bättre och skärmen haft högre upplösning, annars lever den upp till mina behov alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Hej, ser att ni här rekommenderar DV2-1110eo, men den kostar idag 5k och jag har en budget på 4k, så jag funderar på att köpa en dv2-1130eo.

Ni som har använt dv2-1130eo, hur upplevde ni den? Positivt, negativt? Jag kommer använda office-paket, internet, gamla spel som Tibia, musik (winamp), film (är inte kräsen med kvalité)... Duger den?

Finns även dv2-1140eo till några hundralappar mindre, fast 2gb istället för 4gb och 250gb hdd istället för 320gb. Annars är grafikkort och processor densamma.. Men jag bör väl isåfall välja 1130 då det skulle kosta mer än ett par hundralappar om jag skulle uppgradera 1140 senare, eller hur?