Permalänk
Medlem

Laptop bootar ej! "Batterilampa"

Hej!

Jag har en Fujitsu Amilo Laptop, inhandlad 2007.

Jag har pluggat jättemycket senaste tiden och har mitt examensarbete nedsparat på datorn - som nu inte vill boota!

Igår stängde jag ner den i viloläge (som jag brukar på natten) och idag när jag öppnade den så gick fläkten och allt igång MEN inte skärmen. Inget ljud heller för den delen så jag vet inte om jag ens "är" vid inloggningsdelen...

OBS! Batterilampan på datorn har ett fast orange sken... Jag tog ut batteriet och stoppade in det igen men problemet kvarstår.

Vad tror ni kan vara problemet? Min inlämning är på tisdag och SIBA hinner absolut inte fixa den tills närmare 2-3 veckor så er hjälp är det enda jag har nu som kan rädda mitt arbete..

Tar emot all hjälp, tack!!!

Mvh

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk

Ibland får Windows fnatt o kommer inte ihåg i vilket läge det var i. Brukar iofs räcka med strömkabel ur / batteri ur och sedan omstart.

Har du provat klassikern? Att hålla inne powerknappen i 10 sekunder?

Nödfall: Gå till en datorkunnig kompis som får skruva ur hårddisken och läsa över ditt arbete till en annan dator.

Lycka till!

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Jag har startat om datorn 4-5 gånger, med och utan batteri, men det är verkligen helt svart på skärmen och inget kommer fram.

Den verkar inte ens komma till inloggingsdelen (även med svart skärm)..

Har tyvärr inte möjlighet att plugga in hårddisken i en annan dator.

Finns något mer att göra?

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk
Medlem

Ta bort strömkabeln och batteriet och låt det ligga så i en 4-5 timmar.. Då borde bios vara rensat. Inte för att jag tror det hjälper men.. Annars kan det vara glapp i skärmen och det kan hoppa igång om man vrider och bänder lite på den. Ser du om skärmen är död eller om bakgrundsbelysningen tänds? Har de testat att koppla datorn till en extern skärm? Vga ut finns säkert..
Funkar inget får du väl återställa datorn via partition eller skiva. Ett alternativ som installerar om windows men sparar alla användarfiler brukar finnas men missar du den bocken är det väck för alltid så ha inte bråttom..
Och som du nu vet köper du ett usb-minne för 100 spänn och sparar ner dina arbeten varje gång du fimpar datorn...(sorry..var bara tvungen..*s*)..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk

Testat hålla in strömknappen så du forcar en reboot? (kanske dum fråga

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk

I nödfall kanske du kan få hjälp av någon sweclockersmedlem att ta ur hårddisken och koppla den till en annan dator, antingen via sata eller extern sata läsare?

Permalänk
Medlem

Force-reboot - annars är Amilo-lappisarna ökända för överhettningsproblem. Låt den ligga någonstans svalt i 5-8 timmar (brukar räcka för det mesta) och försök starta den. Se till att utblåsen är så rena som de kan vara.

Visa signatur

Andreas Rönnqvist
Utvecklare för Leetab & Digital Signage

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips

Jag ska testa lägga den utomhus ett par timmar och testa.

Jag lyckades hitta en 10 dagar gammal kopia på mitt ex. arbete på skolans dator så jag får plugga ikapp under helgen det som saknades

Men datorn måste ju fortfarande fixas, men nu inte lika akut

Tack

Visa signatur

- aKoDaK!
pronounced "aK-da-aK" by some... :)

Permalänk

Ett hett tips är att alltid backupa uppsatser och skolarbeten och dylikt på ett eller två USB, då jag förlorade en av mina B-uppsatser helt så jag fick börja om har jag börjat backupa hela tiden, datorer går oftast alltid att låna eller sitta vid (T.ex. skolan eller bibblan) men arbetet går sällan att fixa på något annat sätt. Min C-uppsats finns tryggt förvarad både på två USB, två externa diskar och även mejlad till mig själv genom min mail för extra extra säkerhet. Är jag nojig? Möjligen, men tro mig, det är inte kul att skriva om en hel jävla uppsats. Ett enkelt sätt är att ständigt mejla dokumentet som bifogad fil till sig själv om man inte orkar med att backupa på USB.

Tur att det löste sig någorlunda!