Intel ersätter Core i7 920 med ny processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
lol... hur många överklockar så mycket? max 3 pers i hela Sverige eller nåt sånt?

....Bara kolla på detta forum eller techsweden så hittar du ganska många.

Samt så skrev du ju att dom kommer överklocka identiskt...så stå för vad du skriver.

Om du nu menade att dom troligen kommer klocka lika mycket på luft kanske så stämmer, men inte på vatten eller bättre kommer man ofta till ett BCLK max och då gör en extra i multipeln skillnad.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Så för att försäkra sig att få en D0 ska man köpa 930? Finns det fortfarande 920 C0 i lager och säljs fortfarande?
Vet ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Yep, efter alla diskussioner huruvuda socket 1156 eller 1366 som var mest framtidssäker kom ju svaret nu... Socket 1366 i alla väder.

Anledning man väljer socket 1156 (speciellt om man kör med endast en GPU/VPU) är den betydligt lägre strömförbrukningen (spelar roll om man betalar elräkningen själv) och svalare CPU (påverkar systemet i helhet). Trenden går ju mot mer integrerat (Lynnfield har en integrerad PCI Express controller, medan resten av nordbryggans uppgifter har kombinerats med Southbridge i ett enda chip) och strömsnålare (i förhållande till prestanda).
Jag tror inte att Sandy bridge kommer att släppas till socket 1366, tyvärr.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Så för att försäkra sig att få en D0 ska man köpa 930? Finns det fortfarande 920 C0 i lager och säljs fortfarande?
Vet ni?

Anledning man väljer socket 1156 (speciellt om man kör med endast en GPU/VPU) är den betydligt lägre strömförbrukningen (spelar roll om man betalar elräkningen själv) och svalare CPU (påverkar systemet i helhet). Trenden går ju mot mer integrerat (Lynnfield har en integrerad PCI Express controller, medan resten av nordbryggans uppgifter har kombinerats med Southbridge i ett enda chip) och strömsnålare (i förhållande till prestanda).
Jag tror inte att Sandy bridge kommer att släppas till socket 1366, tyvärr.

Även fast jag skulle betala elräkningen själv så skulle jag inte bry mig om strömförbrukningen på en CPU alls.
Då våran totala elkostnad är nån få tusenlapp i månaden så skulle typ en 1366 CPU ge en merkostnad på kanske fem kronor eller nåt sånt i månaden, jämfört med 1156.

Förresten hur kan du redigera ditt inlägg om och om igen utan att den säger där nere att du har redigerat inlägget klockan xx.xx? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Även fast jag skulle betala elräkningen själv så skulle jag inte bry mig om strömförbrukningen på en CPU alls.
Då våran totala elkostnad är nån få tusenlapp i månaden så skulle typ en 1366 CPU ge en merkostnad på kanske fem kronor eller nåt sånt i månaden, jämfört med 1156.

Förresten hur kan du redigera ditt inlägg om och om igen utan att den säger där nere att du har redigerat inlägget klockan xx.xx? ^^

Om jag väljer 1366 är det viktigaste man får en D0. Det är egentligen den viktigaste frågan jag hade.

Trix:
För ett tag sen fanns det en spärr på Sweclockers att det gick inte att skriva flera inlägg efter varandra (går nu tror jag) men på den tiden kunde man gå runt det genom att backa och redigera till ett helt nytt inlägg.

Vill man ta bort stämpeln: kopiera -> radera->editera
Hatar editera stämpeln, därför gör jag så.
Men är dåliga vanor jag vet. Ska sluta med den from NU eftersom någon har upptäckt det (creds)
Det är så klart bäst att hitta alla kommentarer man vill citera och sen skriva ett inlägg

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

jag undrar bara alla som skrev innan 1156 kom att 1366 var onödigt att skaffa för det inte kommer finnas några uppgraderingsmöjligheter så undrade jag bara skulle intel bara låta en hel sockel dö?

sj sitter jag lungt och fint på min 920 och kommer göra det ett bra tag till... enda jag vill ha är fermi och en större ssd...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag undrar bara alla som skrev innan 1156 kom att 1366 var onödigt att skaffa för det inte kommer finnas några uppgraderingsmöjligheter så undrade jag bara skulle intel bara låta en hel sockel dö?

sj sitter jag lungt och fint på min 920 och kommer göra det ett bra tag till... enda jag vill ha är fermi och en större ssd...

De tror att Sandy Bridge kommer att släppas till socket 1156 men med ett nytt chipset Toms hardware.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Varför skulle jag köpa en i7 930 ist för en i5 750. Ska troligtvis inte överklocka. Är det ngt att vänta på för mig?

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daddykane
Varför skulle jag köpa en i7 930 ist för en i5 750. Ska troligtvis inte överklocka. Är det ngt att vänta på för mig?

Om du inte övervägen en i7 920 idag kommer du förmodligen inte välja 930 heller (även om den är lite snabbare). Fördelarna är större minnesbandbredd, hyperthreading och fler pcie-kanaler, men processorn kostar en tusenlapp extra och moderkorten är dyrare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om du inte övervägen en i7 920 idag kommer du förmodligen inte välja 930 heller (även om den är lite snabbare). Fördelarna är större minnesbandbredd, hyperthreading och fler pcie-kanaler, men processorn kostar en tusenlapp extra och moderkorten är dyrare.

Då var det lite som jag trodde:) Lägger nog pengarna på i5 med ssd o 5850 istället inom en snar framtid.

Lite rörigt när man är ovan med alla processorsläpp, arkitekturer och prylar som passar mer eller mindre bra till olika lösningar. Iaf värt att sätta av lite tid för att inte få massa skräp som elgiganten o liknande vill bli av med.

Då var det bara dags att bestämma sig för en tv oxå:)

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Väntar på en i7 930 (y

Visa signatur

Citera för svar!