Brittiska fildelare kan stängas av från nätet

Permalänk
Medlem

Den Rike-Man bestämma.Den fattigare har inte ens Råt att börja en långvarig Process.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Ha! Det där är det tråkigaste argumentet inom detta område i mina öron. Ett ihålligt slagord för personer som vill ha men kan inte/vill inte ge något tillbaka. Se vad som hände när en hemsk lag gick igenom här i Sverige. Sharing;en sjönk som en bomb i och med att ingen ville åka fast. Nu är allting tillbaka till det vanliga nu när "piraterna" har känt av att det nästan är omöjligt att åka fast.

Det som de sk "piraterna" sysslar med är en småskalig verson av det många företag sysslar med här i Sverige. De tar gärna emot förmåner av staten (alltså landets befolkning) men när det kommer att betala tillbaka till landets befolkning (i form av exempelvis skatter) så är det ett förbaskat gnäll och många glömda ting...

Jämförelsen med 80talets bandspelare och internet fungerar väldigt dåligt tycker jag. Samhällets attityder förändras, tekniken förändras och världen förändras. 80 talets bandspelare har väldigt lite gemensamt med internets påverkan på det moderna samhället så jag skulle bli väldigt glad att få det hela förklarat för mig.

I alla slagord och ideologier så finns det minst 2 grupper som tyr sig till dem.
Ena som utnyttjar den till sin för del när det passar
Men såklart finns även dom som faktiskt tror på ideologin och slagorden

Grundtanken till sharing idealet är inte att det ska va gratis utan att alla människor på
jorden ska ha tillgång till majoriteten av all information o-vadset status och ekonomiska medel

Dagens information är tvärtom där den bygger på att begränsa informationen så att den kan säljas dyrare till en begränsad skara

Hela problemet i debatten är att det riktar in sig på o-laglit kontra laglit medan det är finansieringen som är det intressant

Och i slutändan är nog universallösning någon form av avgift som ger en tillgång till obegränsad mängd kultur kunskap mm och sedan betalning utgår beroende på "nytta" det gör

Hur avgiften och ersättning ska lösas är det i gängliga
Och det kan nog faktiskt lösas med lite seriös tankeverksamhet tror allafall jag

Det finns flera anledningar till fri tillgång

Det ger mera lärda och utvecklade människor,
inspirerade människor gör mer nytta för omvärlden och skapar nya möjligheter,
där av går utvecklingen snabbare och vi kanske löser riktigt svåra värds-problem.

Alla kostnader för att begränsa jaga och försvara copywritern försvinner.

Vi läross mer av varan och ökad förståelse.

Alla kärnar på det i längden då de framgångsrika kan an vända sina medel till nya tekniker som inte hade uppfunnits annars

De med mindre framgångsrika får tillgång till mera för mindre

bara för att nämna lite gran

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

ALL SUSPECTS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENT IN A COURT OF LAW.
Storbritanniens nya cops serie kommer snart till storebror nära dig.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Tycker det är en häxjakt. liksom varför har de inte tagit itur med 'problemet' tidigare då?

'Brotslighet' har funnits i alla tider dock är inte fildelnings töld så ett brott kan det inte handla om i ren stöld. Dock kan jag tycka att det är hurlösa priset på bio's och att dde tar lång tid innan filmer kommer ut i butiken och på bion.
ta för fan tag i problemet på rätt ställe innan de börjar stänga av fildelar. samma förslag är ju även lös på G i Sverige men det hoppas jag verkligen inte slår in annars tror jag de poletiktiker osv som rösstar för kommer få ett helvete av ca 3 miljoner svenskar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
ALL SUSPECTS ARE GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENT IN A COURT OF LAW.
Storbritanniens nya cops serie kommer snart till storebror nära dig.

ALL WHO HAVE BEEN REPORTED ARE GUILTY UNTIL THEY APPEAL AND PROVE THEY ARE INNOCENT

Liten förbättring

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swahnroger
Men det kanske borde vara tillåtet...

Kanske, men det är ju upp till mig och leverantören att komma överens om vilken vara han kan tänka sig att sälja och vilket pris jag tänker betala. Om jag går med på att till exempel köpa en begränsad vara till ett lägre pris bör jag väll inte sedan gnälla på att jag inte har alla möjligheter; i så fall får jag förhandla om eller köpa av någon annan.

Permalänk
Medlem

Vore det inte lättare att bara ge utgivare av musik och media, samt spel, lite riktlinjer i vilka priser som är mänskligt? Det lär ju bli billigare än att leta upp folk som laddar ned skiten.

Tills industrin nyktrar till så tycker jag snarare att man ska föra fram nedladdning ytterligare. Då industrin plötsligt får en konkurrent i utbredd skala för egentligen första gången någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Tills industrin nyktrar till så tycker jag snarare att man ska föra fram nedladdning ytterligare. Då industrin plötsligt får en konkurrent i utbredd skala för egentligen första gången någonsin.

Konkurrens är ju dock något annat än att sprida andras verk utan deras godkännande. Varför är det inte fler som säljer sin musik mycket billigare (eller ger bort den gratis), om det nu är så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Det förvånar mig lite att det inte gick den andra vägen runt. Alltså England -> Frankrike.

Majoriteten engelsmän är ju trots allt en bunt tédrickande trångsynta konservativa och bakåtsträvande rövnissar som vars största dröm skulle vara ifall allt var som på 1800-talet.

"God Save the Queen" eller hur gick den?

Och sverige är ju ett sånt jävla bra föredöme med båda IPRED och FRA-lagarna? Jävla nöt.

Vad fan är det med alla såna här inlägg? Skulle jag (som har engelsk bakgrund) vräka ur mig såna där skitsaker om svenskar, eller något annat folk för den delen, skulle det bli ett jävla liv. Fett tråkig attityd.

OnT: Det verkar som att flera varningsbrev kommer skickas ut innan folks uppkopplingar börjar blockeras, och allvarligt talat, är man så korkad att man fortsätter tanka oskyddat efter att man fått varningsbrev så får man fan ta en internetblockering imo.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Låter som ett utmärkt sätt att kontrollera dissidenter.
Förmodligen bara jag som är paranoid, fast det tycker jag att man
ska kosta på sig att vara när det handlar om grävlingar och politiker.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Inte för att det direkt har med trådens ämne att göra, men mer korrekt är att byta ut "kristendomen" mot "kristenheten". Flera av de forskare som motarbetades av "statsapparaten", vilken till stor del stod under Romersk katolska kyrkan, ansåg sig själva vara anhängare av kristendomen. Det vore orättvist att svepa med Galilé och andra i ett svepande fördömande av kristendom, när problemet inte hade något som helst med deras tro att göra eller ens på vad de grundade sin tro på. För att spetsa till det än mer går det att påvisa att kristenhetens attack på Galilé och andra mer hade att göra med hur kyrkofäder dogmatiserat vissa grekiska filosofier.

Detta blev verkligen off-topic, men ändå inte helt ointressant som jämförelse till vad som nu händer.

Det ligger mycket i vad du säger. Dock så är det så att kristendomen (ja, själva religionen) är en av anledningarna till att Romarriket föll. Du vet, den där perioden i historien när utvecklingen pekade uppåt.

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Många historiker pekar på att Romarrikets fall berodde på att familjestrukturen föll samman. Enligt bevarad dokumentation var depravationen var också så hög att det hindrade flera makthavare, även kejsare, att fatta rimliga beslut. Romarriket blev inte kristet i och med att Konstantin dubblerade rollen som Pontifex Maximus för den Romerska religionen och samtidigt ytligt sett kombinerade detta med Kristendom (ironiskt att påven för Katolska kyrkan övertog den titeln). Den kristendom Konstantin antog var redan en produkt av filosofier som uppkommit bl a i Alexandria och andra lärocentra i riket, vilka de flesta var start influerade av grekisk filosofi. Den grekiska religionsuppfattningen hade redan Romarriket antagit långt innan, men nu blandades det upp ytterligare av pseudokristendom.

För att illustrera hur enkelt det är att dra felaktiga slutsatser: varför angrep kyrkan Galileo? Var det för att han ifrågasatte något bibliskt? Nej, orsaken var att han angrep Aristoteles, på vilkens filosofier kyrkan grundat sina dogmer. Galileo levde när saker och ting började ta fart igen, men var driven av sin kristna tro. Newton var mer engagerad i att studera Bibeln, och dessa hans verk är till mängden långt större än hans strikt vetenskapliga alster. Newton var dock rädd att publicera mycket av detta eftersom hans teologiska forskning bevisade att kyrkan inte hade biblisk grund för sina läror.

Varför jag tar upp detta är för att det väl visar hur du enkelt kan ge spinn åt olika agendor. Generaliserat skulle någon med kyrkan som grund hävda att kristendomen hindrade utveckling, medan med Galileo och Newton som exempel det skulle gå att bevisa motsatsen. Ifall argument förs fram för att stödja en agenda, eller ideologi, blir resultatet lätt skevt. De som är för upplysning kan med sina metoder istället vara förtryckande och hindra öppet tänkande.

Fildelning var temat!