AMD slutar stödja äldre grafikkort i Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasting
Varför? Mitt nuvarande kort fungerar underbart för mina behov!

Ja? Tror du att det kommer att bli bättre med nyare drivare? När såg du senast att x850xt fick prestandaförbättringar och buggfixar i drivrutinerna? 3 år sedan?

Ditt grafikkort slutar inte fungera, det får bara inga nya drivrutiner.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ditt grafikkort slutar inte fungera, det får bara inga nya drivrutiner.

och hur mångra kommer att förstå att man lika gärna kan använda vista drivrutinerna? folk kommer att tro att deras grafikkort inte är windows 7 kompatibla.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags att uppdatera sitt x850xt.

Det som är roligt är att många för för sig att dessa gamla kort är så fruktansvärt dåliga. Nu spelar jag inte crysis, men en hel del spel fungerar och flyter på bara man drar ner detaljerna lite. De senaste spelen kräver oftast någonting kortet inte stödjer, då blir det stopp, men annars fungerar det så bra så.

Om ni inte uppgraderade hela tiden så skulle ni nog snabbt märka att den "extra" prestandan ni betalar massa pengar för hela tiden är ganska onödig. En ny generation kommer som ger 10% fps till!!!! Ja det är ju imponerande... men de 78fps du hade räcker ju och blir över.

Sen är ju smaken som baken, men jag är inte mycket för spel som måste bäras upp av att ha detaljer och grafikinställningar på max.

AMDs beslut om det här är ingen stor grej, det är däremot intressant att se hur pass lurade många av er är av företagens marknadsavdelningar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det kommer inga nya drivrutiner med Windows 7-stöd, men de befintliga finns fortfarande att tillgå.

Sedan tror jag kanske inte att speciellt många med totalt utdaterad hårdvara är ute efter Windows 7 av allt, och isåfall, så får dem ju vad dem är ute efter; bild med nya eller gamla drivrutiner. Så det är bara bra att AMD lägger mer resurser där det behövs... eller, avlastar genom att fräscha upp lite.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
med senaste så menar jag senaste de har gjort för det aktuella grafikkortet, inte nödvändigtvis så att det behöver vara nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och hur mångra kommer att förstå att man lika gärna kan använda vista drivrutinerna? folk kommer att tro att deras grafikkort inte är windows 7 kompatibla.

Så vitt jag vet så slänger windows 7 in det senaste fungerande och godkända via windows update. Det kommer dock inga nya drivrutiner till det sen. Med andra ord efter att du installerat klart windows 7 så fungerar ditt grafikkort med alla upplösningar och alla färger som det stödjer.

Ändå känner du ett behov av att ATI tar kontakt med folk på äldre kort på något sätt och säger att windows 7 inte har stöd i de allra senaste drivrutinerna för deras kort.
Att de inte får några optimeringar utan får nöja sig med full funktionalitet.

Man kan bara inte spela med det. Vill man ha de senaste optimeringarna så får man använda vista drivarna. Vilket ATI skriver på sin hemsida ifall man försöker ladda ner de senaste drivrutinerna till ett äldre kort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om nu det finns stöd för Vista i AMD:s äldre kort bör de se till att även de korten fungerar till 100% i win7 med uppdaterade drivrutiner.

Jag kan inte förstå att vissa kan försvara agerandet som AMD gör.
Det gäller att ställa krav på AMD som kund, precis som folk här ställer krav på den gröna jätten.

Folk som vill prova det "nya" fantastiska win7 har desto större anledning att kräva att den gamla hårdvaran måste fungera med fräscha drivrutiner i win7.

Att hävda att folk troligtvis inte vill uppgradera till win7 p.ga äldre hårdvara är ett mycket vagt argument som inte är relevant med tanke på att Win7 är just mindre krävande än Vista.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Om nu det finns stöd för Vista i AMD:s äldre kort bör de se till att även de korten fungerar till 100% i win7 med uppdaterade drivrutiner.

Jag kan inte förstå att vissa kan försvara agerandet som AMD gör.
Det gäller att ställa krav på AMD som kund, precis som folk här ställer krav på den gröna jätten.

Folk som vill prova det "nya" fantastiska win7 har desto större anledning att kräva att den gamla hårdvaran måste fungera med fräscha drivrutiner i win7.

Att hävda att folk troligtvis inte vill uppgradera till win7 p.ga äldre hårdvara är ett mycket vagt argument som inte är relevant med tanke på att Win7 är just mindre krävande än Vista.

MEN FÖR HELVETE DET FUNGERAR JU!
MEN MAN FÅR INGA NYA DRIVRUTINER UTAN DU FÅR NÖJA DIG MED VAD DU FÅR FRÅN BÖRJAN.
VILL MAN HA NYARE DRIVRUTINER SÅ FÅR MAN NÖJA SIG MED 1.0v FRÅN VISTA.
VILKET STÅR PÅ ATIs HEMSIDA OM MAN FÖRSÖKER LADDA NER NYARE DRIVRUTINER ÄN VAD SOM ÄR INBYGGT I WINDOWS!

Vista ger bara stöd för WDDU 1.0 Windows 7 har 1.1.
Varför i helvete ska de fortsätta och lägga ner mer stöd för en funktion som inte ens används.

Men visst. Vi kan kräva att Nvidia som konsumentens beskyddare inte droppar något stöd för något grafikkort i windows 7 isåfall så kan AMD ensamma stå som de hemska jävlarna som hindrar folk från att utnyttja windows 7 fullt ut med deras 5 år gamla hårdvara.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vi kan kolla på Nvidias hemsida och se att de inte har stöd för windows 7 på sina geforce 4 MX kort. Vafalls? Varför inte? De har inte ens Vista stöd.
De kanske är tillräckligt gamla dock?

Att släppa utvecklingen av drivrutinsuppdateringar för äldre kort är något som alla gör. AMD valde att göra det i samband med ett nytt OS och ett nytt hårdvaruhanteringssystem.
Hur Nvidia valde att lösa frågan vet vi inte. Deras Windows 7 drivare kan mycket väl vara 1.1 men också 1.0.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
MEN FÖR HELVETE DET FUNGERAR JU!
MEN MAN FÅR INGA NYA DRIVRUTINER UTAN DU FÅR NÖJA DIG MED VAD DU FÅR FRÅN BÖRJAN.
VILL MAN HA NYARE DRIVRUTINER SÅ FÅR MAN NÖJA SIG MED 1.0v FRÅN VISTA.
VILKET STÅR PÅ ATIs HEMSIDA OM MAN FÖRSÖKER LADDA NER NYARE DRIVRUTINER ÄN VAD SOM ÄR INBYGGT I WINDOWS!

Vista ger bara stöd för WDDU 1.0 Windows 7 har 1.1.
Varför i helvete ska de fortsätta och lägga ner mer stöd för en funktion som inte ens används.

Men visst. Vi kan kräva att Nvidia som konsumentens beskyddare inte droppar något stöd för något grafikkort i windows 7 isåfall så kan AMD ensamma stå som de hemska jävlarna som hindrar folk från att utnyttja windows 7 fullt ut med deras 5 år gamla hårdvara.

En tvättäkta fanboy i egen hög person?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
En tvättäkta fanboy i egen hög person?

Nej, snarare en som är trött på att förklara samma sak, om och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.
Och om igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag skulle påstå att det råder missuppfattningar på bägge hållen i den här tråden. Om nu vista drivrutinerna fungerar, varför inte bara lägga över dom i en likadan windows 7 drivrutin? Eller i en DriverOld_Win7.exe. Allt för att vara tydlig med att de aktuella korten verkligen fungerar, hur gamla än drivrutinerna än må vara. Eller klart och tydligt säga, vilka grafikkort som fungerar och att man får drivrutinerna via windows update. Jag bryr mig inte om om drivrutinerna är 2 månader eller 4 år gamla bara så länge de fungerar bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vi kan kolla på Nvidias hemsida och se att de inte har stöd för windows 7 på sina geforce 4 MX kort. Vafalls? Varför inte? De har inte ens Vista stöd.
De kanske är tillräckligt gamla dock?

Geforce 4 är inget vidare exempel då det är väldigt gammalt (tänk PIII och PCI portar, inte speciellt Windows 7 kompatibelt i alla fall), se däremot att det finns aktuella drivrutiner för geforce 6 och uppåt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag skulle påstå att det råder missuppfattningar på bägge hållen i den här tråden. Om nu vista drivrutinerna fungerar, varför inte bara lägga över dom i en likadan windows 7 drivrutin? Eller i en DriverOld_Win7.exe. Allt för att vara tydlig med att de aktuella korten verkligen fungerar, hur gamla än drivrutinerna än må vara. Eller klart och tydligt säga, vilka grafikkort som fungerar och att man får drivrutinerna via windows update. Jag bryr mig inte om om drivrutinerna är 2 månader eller 4 år gamla bara så länge de fungerar bra.

Geforce 4 är inget vidare exempel då det är väldigt gammalt (tänk PIII och PCI portar, inte speciellt Windows 7 kompatibelt i alla fall), se däremot att det finns aktuella drivrutiner för geforce 6 och uppåt.

Problemet är väl att de som inte kan gå in på AMDs hemsida och välja sitt äldre kort och windows 7 och sen följa instruktionerna är troligen fullt nöjda med att använda windows update och att det fixar allt åt en.
AMD är iallafall ärliga och säger att kort äldre än 4 år har inte fullt stöd i windows 7. Eftersom de inte kodat in de nya instruktionerna.

Jag blir dock mer och mer nyfiken på hur Nvidia hanterar det. Ifall de använder vista som bas och säger att det är windows 7 drivrutiner även om de inte har fullt stöd i windows.

Det var bara ett exempel. Jag vet att Geforce 4:an baserades på 2:an har jag för mig. Geforce 3 var mycket bättre t.ex.

Någonstans drar man gränsen för vad man ska uppdatera drivrutinerna till.
Har man nått en stabil build så är det onödigt att utveckla drivrutinerna till något mer ifall man inte kan tjäna något på det och det gäller oavsett vilken tillverkare det är.

AMD väljer bort windows 7 för flera av deras äldre grafikkort.
Visst, man kan tycka att 4 år inte är en ålder för ett grafikkort och att de kunde ha utvecklat 1.1 versioner för R520/R580 kärnan också men korten är inte värdelösa eller ickefungerande i en windows 7 installation.
Frågan är dock hur många det är som uppdaterar sin core 2 duo E6600 med X1950XT och 2GB ram och som kräver att ha de senaste optimeringarna för alla nya spel.

Kan de bortse från det och bara vill ha burken till att surfa med så kommer det att funka galant från första dagen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Finns väl ingen som helst anledning till att inte uppgradera till Windows7 om man kör Vista?

What?
Det finns väl ingen som helst anledning till att uppgradera till w7 om man redan sitter med vista. Visst om man är student och får det gratis men för alla andra, varför skulle man göra det?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
What?
Det finns väl ingen som helst anledning till att uppgradera till w7 om man redan sitter med vista. Visst om man är student och får det gratis men för alla andra, varför skulle man göra det?

Snabbare, mindre prestandakrävande, världens bästa aktivitetsfält, fler funktioner osv...

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Lite förklaring från AMD:
http://www.hardocp.com/news/2009/10/30/amd_clarifies_driver_s...

Så det kommer inte vara några problem att använda äldre DX9-kort från ATI i W7. Och drivrutinerna kommer också fortsätta att uppdateras (en gång i kvartalet).

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Lite förklaring från AMD:
http://www.hardocp.com/news/2009/10/30/amd_clarifies_driver_s...

Så det kommer inte vara några problem att använda äldre DX9-kort från ATI i W7. Och drivrutinerna kommer också fortsätta att uppdateras (en gång i kvartalet).

Tvivlar att det kommer att sjunka in hos gnällspikarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
Snabbare, mindre prestandakrävande, världens bästa aktivitetsfält, världens bästa aktivitetsfält osv...

Snabbare? det beror på vad du gör. mindre prestandakrävande? den lilla extra prestandan du tjänar spelar absolut ingen roll för mig iaf, bättre att lägga 1500 på din nästa cpu eller gpu. världens bästa aktivitetsfält? jag har en klocka där, vad mer behöver man?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

synd att dom kapar så högt upp. många av dom korten ex x19xx har ju fortfarande hygglig prestanda.

edit:

Citat:

"Lite förklaring från AMD:
http://www.hardocp.com/news/2009/10...ardware_in_win7

Så det kommer inte vara några problem att använda äldre DX9-kort från ATI i W7. Och drivrutinerna kommer också fortsätta att uppdateras (en gång i kvartalet).

__________________"

ah det där lät iof lite mer vättigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Snabbare? det beror på vad du gör. mindre prestandakrävande? den lilla extra prestandan du tjänar spelar absolut ingen roll för mig iaf, bättre att lägga 1500 på din nästa cpu eller gpu. världens bästa aktivitetsfält? jag har en klocka där, vad mer behöver man?

Overall är det snabbare. Ifall du frågar varför andra byter till Win7 så spelar det ingen roll vad just du gör på din dator. Aktivitetsfältet är fältet nederst på skärmen där alla dina program som är igång syns samt även genvägar till ostartade program, nu vet du det.

Jag lägger hellre pengar på ett snabbt operativsystem som har de funktioner jag gillar och även kan ta med mig till andra system i framtiden. Klart man kan spara pengarna till framtida köp men den regeln gäller i princip allt man köper. Nu vet du varför annat folk uppgraderar till Win 7, säger inte att du behöver göra det.

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::