Permalänk
Medlem

Felaktig reparation(vara)

Jag lämnade in min bärbara Dell XPS för lagning för två månader sedan. Datorn hade åkt i backen och skärmen (Display : 16in Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display) var trasig. Lyckligtvis täcker hemförsäkringen detta och jag lämnar in den hos en reparatör vars uppgift blir att beställa samma skärm från Dell och skruva ihop den.

Efter 2 månader får jag tillbaka datorn, den ser sprillans ut och jag är nöjd. När jag kommer in i windows stör jag mig först på ikonerna på skrivbordet, men tänker inte mer på det. När jag sen ska byta bakgrundsbild från standard windows bakgrund till en HD bild inser jag att min upplösning inte är HD utan snarare 1366 x 768.

Antigen har killen gjort ett ärligt misstag eller så försöker han blåsa mig och mitt försäkringsbolag.
Han fakturerade 8.5 tusen för reparationen men specifierade inte vilken hårdvara han beställt och använt sig av.

Nu funderar jag på om jag helt enkelt ska upplysa honom om hans 'misstag', eller be om specifierat kvitto först (jag skulle möjligtvis kunna påstå att försäkringsbolaget kräver detta av mig). Vidare undrar jag om det genom windows går att hitta exakta uppgifter på skärmen i sin bärbara dator, dvs mer än bara viken upplösning man har.

Någon som erfarit något liknande? Tankar och tips, är tacksam för allt.

Permalänk
Medlem

Grafikdrivrutinen känner av vilken som är den maximala upplösningen på skärmen, och är skärmen mer högupplöst än den talar om för grafikdrivisen har den likaförbannat ett fel. Inte i skärmen men i den "edid"-kod den skickar och fel som fel. Det enklaste är väl att bara slå dell-supporten en signal? Ditt service-tag talar ju om vilken ursprunglig specifikation din dator hade och är skärmen annorlunda (sämre) nu har de ju bevisligen strulat till det och då du kör en xps har du ju premium support och då brukar dell vara enormt tillmötesgående... Men om du som sagt funderar på bevisbördan kan du ju bara gå in på dell.se, gå till sidan för att ladda ner drivisar, knappa in servicetag-numret och klicka ursprunglig konfiguration så ser man direkt vad du ska ha för skärm. Är den annorlunda nu har du fel och de får byta, kostnadsfritt. Och då det handlar om dell lär de också göra just det.

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.hwinfo.com/download32.html talar i detalj om vad du har för skärmpanel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Tyvärr är det inte Dell som reparerar min dator, så att vända sig till dem bär nog inte så mycket frukt. Jag visste inte ens att jag kunde vända mig till Dell för att få min dator reparerad.

HwINFO säger att skärmen i min dator mycket riktigt är en 1366 x 768 Samsung.

Får väl författa ett brev till datorföretaget som utförde reparationen och 'beställningen'.