AMD höjer priset på Radeon HD 5850

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
2500 kr för ett Radeon 5850 är grymt prisvärt.

ATI är så fruktansvärt bra.

ett 5850 för 2200 är ännu mer prisvärt..

Haha ännu ett dumt fanboy..

Klart detta inte är så bra för oss konsumenter oavsett märke.
Hur kan man vara så dum att hurra för prisökning.

Som nån annan skrev tidigare.Hade det vart Nvidia som hade höjt priserna oj oj vad det hade spytt galla över hela tråden..

Ärligt dessa ATi fanboys"för ni är värst" börjar gå mig på nerverna..Synd på en sån bra sida..Vart medlem i 5 år snart men detta börjar balla ur totalt..

Så snälla lägg ner detta fanboys fjanteri

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag läste en gammal nyhet om att NVidia betalar per waffer och att ati betalar per färdigt chip. Om detta nu stämmer borde det innebära ganska stora problem för Nvidia att släppa sin Fermi till ett konkurenskraftigt pris då TSMC har stora problem med tillverkningen.

Jag skulle tippa på att HD5850 kommer att vara dyrt ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Någon som glömt att 5850 lanserades 40$ under MSRP och 5870 20$ under MSRP?

5850 skulle kosta 299$ men lanserades för 259$ så trots höjningen är kortet fortfarande rabatterat

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Finns flera sätt att se på detta, som enskild konsument som skall köpa exempelvis ett nytt grafikkort är ett högre pris givetvis aldrig positivt men samtidigt kan man nog också se det som försiktigt positivt för en större grupp konsumenter då ett starkare AMD/ATI (vilket verkligen behövs) på sikt kan leda till ökad konkurrens och därigenom bättre priser samt produkter.

Så på ett sätt kan man kanske anta eller i alla fall hoppas på att det vi förlorar på gungorna vinner vi istället på karusellerna.

rullekorn82 jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans (på nått forum förmodligen) att det var tvärtom men jag är absolut inte säker på min sak så du kan ha helt rätt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Finns flera sätt att se på detta, som enskild konsument som skall köpa exempelvis ett nytt grafikkort är ett högre pris givetvis aldrig positivt men samtidigt kan man nog också se det som försiktigt positivt för en större grupp konsumenter då ett starkare AMD/ATI (vilket verkligen behövs) på sikt kan leda till ökad konkurrens och därigenom bättre priser samt produkter.

Så på ett sätt kan man kanske anta eller i alla fall hoppas på att det vi förlorar på gungorna vinner vi istället på karusellerna.

rullekorn82 jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans (på nått forum förmodligen) att det var tvärtom men jag är absolut inte säker på min sak så du kan ha helt rätt.

Enligt den här artikeln är det jag som har rätt

http://www.nordichardware.se/nyhet,16019.html

Permalänk
Medlem

Kan inte nvidia komma tillbaka med sitt fantasikort nu :C Jag vill inte behöva ge halva min årsinkomst för att uppgradera burken.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte :S Har det sjunkit från 2600 till 2300 och priset har höjts? Eller är jag efterbliven...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Jag fattar inte :S Har det sjunkit från 2600 till 2300 och priset har höjts? Eller är jag efterbliven...

Alltså, ATI drog ju ner priset med $40 lagom till "lanseringen", för att nu höja med $20 igen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Smart av ATI att sänka priset vid lansering när det inte fanns massor av kort att leverera för att sen höja när de kanske ser att volymerna är på väg upp.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag pratar rå prestanda, singel dual whatever säger varken bra eller blä.
Vill minnas att innan gtx 295 kom då nvidia inte hade någon dualgpu att det inte var några problem att jämföra hd4870x2 med gtx 280/gtx285 osv

Det va de mest korkade jag läst de senaste 10 minuterna på SweC. Så ifall Intel/AMD kommer med en singlecore som har dubbla frekvensen av en dualcore (alltså likvärdig eller bättre prestanda), mindre strömförbrukning, billigare pris, stöd för nya intruktioner/funktioner osv osv... så sveper den inte mattan med dualcoren?

ONT: En bättre strategi till nästa gång hade varit att lansera kortet till överpris och sedan successivt sänka priset beroende på efterfrågan.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||