AMD Radeon HD 5970 – världens längsta grafikkort

Permalänk
Medlem

*Insert penis joke here*

Permalänk
Avstängd

Lite längre och kortet skulle sticka ut på framsidan av datorn.
Kanske lika bra så den får frisk luft utifrån lådan.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Och som vanligt en liten skitfläkt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vad är det för massa små komponenter överallt på kortet som gör att det skulle behöva bli så enormt mån tro..

Riktigt störig utveckling att det skulle bli större kort.. Jag vill ha mindre svalare effektivare kort men bra fläktar, jag kan bara gissa värmeutvecklingen på det där kortet och sen den där lilla fläkten. Någon tillverkare kanske gör om fläktkonstruktionen dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Vad är det för massa små komponenter överallt på kortet som gör att det skulle behöva bli så enormt mån tro..

Riktigt störig utveckling att det skulle bli större kort.. Jag vill ha mindre svalare effektivare kort men bra fläktar, jag kan bara gissa värmeutvecklingen på det där kortet och sen den där lilla fläkten. Någon tillverkare kanske gör om fläktkonstruktionen dock.

Kort som bättre motsvarar dina önskemål finns i i de lägre prestandaklasserna.

Detta är inget kort alla kommer köpa utan är riktat till en rätt liten målgrupp. Oroa dig inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Kort som bättre motsvarar dina önskemål finns i i de lägre prestandaklasserna.

Detta är inget kort alla kommer köpa utan är riktat till en rätt liten målgrupp. Oroa dig inte.

Mina önskemål säger du och där efter nämner du lägre prestandaklasserna.. du är ute och cyklar. Jag vill ha det bästa och har ofta köpt det eller nära inpå. Jag vill dock inte ha en tillbaka gång i tekniken, stort varmt och ljudligt med en dålig liten fläkt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Mina önskemål säger du och där efter nämner du lägre prestandaklasserna.. du är ute och cyklar. Jag vill ha det bästa och har ofta köpt det eller nära inpå. Jag vill dock inte ha en tillbaka gång i tekniken, stort varmt och ljudligt med en dålig liten fläkt.

Ta ett HD5870 då? Lägre prestandaklass än HD5970 och både svalt och snabbt nog. Under 30cm med.

Det ska tilläggas att du inte ens nämnde något om att du ville ha bästa möjliga så det får ses som en efterkonstruktion från din sida. =P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Och som vanligt en liten skitfläkt.

Agreed fan FAIL!

Skriver det igen att dom inte lärde sej av x2 kortets fiaskokylning och strul med värmen... när kortet endast hade singelkylare till 2 varma gpu's jösses...

Permalänk
Medlem

Muahaha!! Största instickskortet jag ägt var nog Soundblaster 32 AWE = 14tum (356mm). Ljudkortet krockade med nån kylfläns på moderkortet så jag fick böjda kortet i en svag båge för att smita under.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd

Verkligen topic..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Agreed fan FAIL!

Skriver det igen att dom inte lärde sej av x2 kortets fiaskokylning och strul med värmen... när kortet endast hade singelkylare till 2 varma gpu's jösses...

Det hade ju inte direkt varit bättre att göra en Nvidia och dubbelmackat en liten simpel kylare mellan två PCB-er. Jag instämmer dock om fläkten, större fläkt och då möjligen 2-3 sådanna. Kortet är ju för h-e 34cm lång i detta engineering-ex. Det känns som att en del vad gäller kylning lär hinna ändras innan lansering.

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på fläkten, det finns ingett bättre sätt att göra det på utan att total slakta standard. Förstår det massiva gnället om de gjort en lösning som inte fungerade om du inte hade ett special moderkort. Eller blokerade 3-4 insticksplatser, CF kompatibilitet någon. Diskussionen har varit uppe i någon tidigare tråd, tror det var första bilderna på 5870.
Man är ju rejält mycket mer begränsad när det gäller utrymmet när man ska kyla ett grafikkort än till exempel CPU:n där man har gott om plats för flänsar.

Man kan möjligen göra en lösning som dumpar all värme i chassiet med fler fläktar men det flyttar egentligen bara problemet.

Lägger man ~7000:- på ett grafikkort och stör sig så mycket på ljudet vid max last så får man väll vatten kyla kortet då Kostar ju inte mer än en 3 tusen till och då kan man behålla rad och pump till nästa kort.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Varför heter det 5970 och inte 5870X2?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Alla som klagar på fläkten, det finns ingett bättre sätt att göra det på utan att total slakta standard. Förstår det massiva gnället om de gjort en lösning som inte fungerade om du inte hade ett special moderkort. Eller blokerade 3-4 insticksplatser, CF kompatibilitet någon. Diskussionen har varit uppe i någon tidigare tråd, tror det var första bilderna på 5870.
Man är ju rejält mycket mer begränsad när det gäller utrymmet när man ska kyla ett grafikkort än till exempel CPU:n där man har gott om plats för flänsar.

Man kan möjligen göra en lösning som dumpar all värme i chassiet med fler fläktar men det flyttar egentligen bara problemet.

Lägger man ~7000:- på ett grafikkort och stör sig så mycket på ljudet vid max last så får man väll vatten kyla kortet då Kostar ju inte mer än en 3 tusen till och då kan man behålla rad och pump till nästa kort.

En lite större fläkt borde det ju gå att få på. Mina GTX 260 har ju av bilden att dömma större fläkt till och med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Varför heter det 5970 och inte 5870X2?

Troligen för att förenkla namnsättning på produktlinjen till förmån för konsument. Nvidia valde exempelvis att gå ifrån GX2 vid lansering av GTX295.

Permalänk
Medlem

Lär det vara möjligt att köra två av dessa i CrossFire i ett Antec Performance One P193, utrymmesmässigt?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Medlem

Kommer priset att sjunka på 5870?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mordarosten
Kommer priset att sjunka på 5870?

Knappast då AMD förmodligen inte vill konkurrera mot sig själv. Några större prissänkningar på HD5870 lär det förmodligen inte bli förrens Fermi väl kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Knappast då AMD förmodligen inte vill konkurrera mot sig själv. Några större prissänkningar på HD5870 lär det förmodligen inte bli förrens Fermi väl kommer.

Då tackar jag för det svaret.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

alla som gnäller på fläkt och oljud och skall ha det bästa.. släng ut på lite vatten kylning då=) funkar fin fint för mig.. all värme=ut ur lådan.. bara lite extra fläkt över moderkortet då det råkade bli varmt när alla andra fläktar försvann.. haha

3x120 utanför..+ el agg..=tyst då jag även har lite på hdd buren och över moderkortet, men endast tyst..

sedan föredrar jag nog själv 5870x2 lösning istället för mega kort... då kylningen blir bättre på singel(enligt mig), = klockar mer=)

fast tror jag får plats med "grafikklossen" så man skall aldrig säga aldrig.. skall ju köpa nytt till jul, och det bästa/pris+ ett snepp skall det bli!! hoppas nvidia kommer med fajten snart!! så man kan välja lite!!!

de som inte har plats är menade att inte äga stor grafik lösningar... köp störrre eller håll er till budget istället för att klaga!! kommer alltid nytt!!

annars kan man gå till - åå jag får inte i kortet i min laptop - hahaha lika trögt de!!! och även om man lyckats trycka ner den så är värmen dödlig!!

hade ett mindre chassi för, tills jag gick upp i klass.. sedan fick det bli större med vatten.. riktigt rätt för prestanda/tysthet

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Någon som hört något riktpris på 5890?

Blir perfekt då har ett P35 och inte känns motiverat byta
moderkort för kunna få topprestanda.
Om det nu ens behövs så hög prestanda iofs...
1920x1080 och bara Crysis just nu som inte kan spela på max...

Men bra sugen då var nära köpa 295 nyss (är bättre prestanda än många anar)

Visa signatur

I870 @3600 mhz
Asrock P55 extreme, 2x2gb OCZ SLI-Edition
GTX260 i SLI

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bimpan
Någon som hört något riktpris på 5890?

Blir perfekt då har ett P35 och inte känns motiverat byta
moderkort för kunna få topprestanda.
Om det nu ens behövs så hög prestanda iofs...
1920x1080 och bara Crysis just nu som inte kan spela på max...

Men bra sugen då var nära köpa 295 nyss (är bättre prestanda än många anar)

Om du menar HD5970 så lär den bli billigare än Fermi iallafall.

HD5890 är inte officiell ännu utan släpps förmodligen till våren eller nästa höst.

Personligen tycker jag att Cryostasis är en bra måttstock. Crysis är ju småpotatis i jämförelse.

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses