Intel förhandlar om Larrabee

Permalänk
Melding Plague

Intel förhandlar om Larrabee

Intels grafikkrets Larrabee är på väg. Processormakaren inleder nu förhandlingar med grafikkortstillverkare för att förbereda inför lanseringen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra vem de kommer muta denna gång?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Roligt att de skriver i bilden att den kommer dra mer än 150w. Är inte det ganska mycket?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Roligt att de skriver i bilden att den kommer dra mer än 150w. Är inte det ganska mycket?

den innehåller 16st kärnor..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

Och ?
Både amd och nvidia har långt mer i varje core

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Men jämför med nuvarande grafikkort, 5850 har 1440 st streamprocessorer(vilka inte är jämförbara, jag vet) och drar 160w. På bilden i nyheten står det minste 16 kärnor och minst 150w. Hur mycket drar då 64 kärnor?
Om den nu ska jämföras med AMDs och nVidias motsvarigheter så borde väl både prestanda och energiförbrukning jämföras.

Jaja, jag bara funderade. Vi får väl se vad det blir när den släpps och testas.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Roligt att de skriver i bilden att den kommer dra mer än 150w. Är inte det ganska mycket?

150W är ganska normalt för grafikkort.

Är dock mer upprörd att de skriver mer än 150W. Säger ju ingenting! Är det runt 160W? 200W? 400W?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Men jämför med nuvarande grafikkort, 5850 har 1440 st streamprocessorer(vilka inte är jämförbara, jag vet) och drar 160w. På bilden i nyheten står det minste 16 kärnor och minst 150w. Hur mycket drar då 64 kärnor?
Om den nu ska jämföras med AMDs och nVidias motsvarigheter så borde väl både prestanda och energiförbrukning jämföras.

Jaja, jag bara funderade. Vi får väl se vad det blir när den släpps och testas.

Som du själv säger. Du kan inte jämföra streamprocessorer då en sån inte funkar för sig själv medans en kärna från larrabee klarar sig helt själv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Men man borde kunna jämnföra en larrabee kärna med ett kluster hos amd och samma med nvidia ?

Fortfarade inte samma iom x86 men beräkningsmässigt så borde det kanske vara ganska likt.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Som du själv säger. Du kan inte jämföra streamprocessorer då en sån inte funkar för sig själv medans en kärna från larrabee klarar sig helt själv.

Nja, Larrabee klarar sig inte själv heller eftersom det är ett vanligt grafikkort som behöver kommandon från CPUn.

Och att jämföra nVidias och AMDs streamprocessorer med Intels motsvarande i Larrabee går visst. De har samma syfte dvs rendera grafik och beräkna GPGPU-grejor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att Larrabee kommer i närheten av Fermi eller Cypress i prestanda redan på första försöket.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nja, Larrabee klarar sig inte själv heller eftersom det är ett vanligt grafikkort som behöver kommandon från CPUn.

Och att jämföra nVidias och AMDs streamprocessorer med Intels motsvarande i Larrabee går visst. De har samma syfte dvs rendera grafik och beräkna GPGPU-grejor.

Fast nu handlade diskussionen om själva kärnorna. NVIDIAs (och förmodligen AMDs också) streamprocessorer är väldigt enkla, och klarar inte ens av att hämta instruktioner själva. De är därför grupperade i så kallade streaming multiprocessors, men 8 streamprocessorer i varje multiprocessor. Larrabees kärnor ska visst vara fullständiga processorkärnor med SIMD-kapacitet. Eftersom Larrabee vad jag förstår av bilden i artikeln har kapacitet för 16 SIMD-operationer i varje kärna så borde en Larabee-kärna vara ungefär likvärdig med två SM på NVIDIAs GPU:er. Fermi kommer ju dock att ha 32 SP per SM. Men det går alltså inte att jämföra streamprocessorer med Larrabee kärnor, då de inte fungerar på samma sätt.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vilka firmware-buggar dessa kommer med...

Nej nu ska jag vara snäll. Kul på sätt och vis att Intel verkar försöka på grafikkortsmarknaden med något som inte presterar som konkurrenternas grafikkretsar från förra seklet. Personligen har jag svårt att se att detta skulle lyckas för spel, men så är jag heller inte insatt.

För GPGPU-tillämpningar (vårat Foldinglag tex) så borde detta kort vara riktigt fin dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Fast nu handlade diskussionen om själva kärnorna. NVIDIAs (och förmodligen AMDs också) streamprocessorer är väldigt enkla, och klarar inte ens av att hämta instruktioner själva. De är därför grupperade i så kallade streaming multiprocessors, men 8 streamprocessorer i varje multiprocessor. Larrabees kärnor ska visst vara fullständiga processorkärnor med SIMD-kapacitet. Eftersom Larrabee vad jag förstår av bilden i artikeln har kapacitet för 16 SIMD-operationer i varje kärna så borde en Larabee-kärna vara ungefär likvärdig med två SM på NVIDIAs GPU:er. Fermi kommer ju dock att ha 32 SP per SM. Men det går alltså inte att jämföra streamprocessorer med Larrabee kärnor, då de inte fungerar på samma sätt.

Du fick mig att tänka till lite nu. Alltid en bra sak iofs :).

Har iofs kollat på nVidias och AMDs arkitekturer förut men tog och kollade lite på Beyond3d's genomgång av Cypress. Man kanske ska se alla streamprocessorer som endast ett stort antal SIMD-enheter utan all extra logik som krävs för att göra en mer generell processor som t ex kan köra ett operativsystem. Finns dock en liten RISC-processor i Cypress men den används som "command processor" och gör inga egentliga beräkningar. Varje kärna i Larrabee bygger ju på riktiga processorer (fast med utökat SIMD-stöd) men jag undrar vad det gör i praktiken. Ger det nåt extra i GPGPU-sammanhang?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Vad jag hört ang Larrabee så ska det prestera ungefär som GTX 285, men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.
Kommentar?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Vad jag hört ang Larrabee så ska det prestera ungefär som GTX 285, men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.
Kommentar?

I så fall kommer de lika rätt långt efter. Men jag tror inte det uttalandet stämmer eller så har det ändrats när Larrabee väl släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
I så fall kommer de lika rätt långt efter. Men jag tror inte det uttalandet stämmer eller så har det ändrats när Larrabee väl släpps.

Intel har alltid varit efter på grafikmarknaden. Om den nu skulle visa sig prestera som ett GTX 285 vid spel så kommer de inte ligga så långt efter när den väl kommer ut, samt att vi inte vet något om hur den kommer prestera med GPGPU. Förmodligen kommer den spöa upp gamla GTX 285 med tanke på att Larrabee sägs vara bäst på detta.

Den stora frågan är för mig inte hur den presterar utan hur stort kortet kommer bli samt vad för kylning som krävs. Det måste vara ena jäkla små kärnor på kretskortet med tanke på antal, och övriga komponenter. Hur sedan en gammal omarbetad Pentium 3 kommer prestera är en andrahandsfråga för min del.

Intressanta tider.

Permalänk

Tror intel kommer lyckas för första gången faktiskt(deras intergrerade grafikkretsar är ju skit) Med tanke på att de har egen tillverkning och ja känns som om vi på något sätt kommer se intel i all elektronik på nåt sätt i framtiden :S Liksom jaja vi får väl se presterar det som ett GTX 285 när det kommer ut är det sumpigt som vanligt(från intel) (är rädd för att de kommer implantera Jag-vill-bara-köpa-intel chip i våra hjärnor... )

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Den stora frågan är för mig inte hur den presterar utan hur stort kortet kommer bli samt vad för kylning som krävs. Det måste vara ena jäkla små kärnor på kretskortet med tanke på antal, och övriga komponenter. Hur sedan en gammal omarbetad Pentium 3 kommer prestera är en andrahandsfråga för min del.

Intressanta tider.

Jo, absolut prestanda är inte direkt det jag köper heller. Tillräcklig prestanda med hög prestanda per watt/krona och nya funktioner är väl det jag kollar på.

Vadå gammal omarbetad Pentium 3 förresten? Larrabee's kärnor baseras på gamla Pentium 1 precis som Atom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har man tur så blir det Intel i7, Intel SSD, Larrabee och moderkort fån Intel också inom kort .. num num num num

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Har man tur så blir det Intel i7, Intel SSD, Larrabee och moderkort fån Intel också inom kort .. num num num num

Ja, hade varit fräckt att ha en dator från en och samma tillverkare Fett också om de skulle ha en design-serie, likt OBH Nordicas röda serie

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Ja, hade varit fräckt att ha en dator från en och samma tillverkare Fett också om de skulle ha en design-serie, likt OBH Nordicas röda serie

Där slog du fan huvudet på spiken... Kanske skulle be någon av dem från Konstfack att göra ett Intel chassi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Har man tur så blir det Intel i7, Intel SSD, Larrabee och moderkort fån Intel också inom kort .. num num num num

Usch vad tråkigt... Roligare när det är olika märken på precis varje komponent. Jag har iaf komponenter från både Intel och AMD i min burk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Usch vad tråkigt... Roligare när det är olika märken på precis varje komponent. Jag har iaf komponenter från både Intel och AMD i min burk.

Det isf jag också....

Men det blir lite som när man bygger sin Hi-Fi anläggning.. man vill gärna att förstärkare, cd m.m. kommer från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Vad jag hört ang Larrabee så ska det prestera ungefär som GTX 285, men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.
Kommentar?

Kan stämma i ungefärlig teoretisk prestanda. Hur det blir i praktiken återstår att se.

2GHz * 32 cores * 16ALU = 1 TFlop, vilket är ungefär vad GTX 285 har.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Jo, absolut prestanda är inte direkt det jag köper heller. Tillräcklig prestanda med hög prestanda per watt/krona och nya funktioner är väl det jag kollar på.

Vadå gammal omarbetad Pentium 3 förresten? Larrabee's kärnor baseras på gamla Pentium 1 precis som Atom.

Sorry, jag måste ha blandat ihop med Pentium M som är baserad på Pentium 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det isf jag också....

Men det blir lite som när man bygger sin Hi-Fi anläggning.. man vill gärna att förstärkare, cd m.m. kommer från samma tillverkare.

När jag handlar dator köper jag jämt samma märke på moderkort som grafikkort för att dom ska passa 100% vet att det är löjligt för tex asus och gigabyte passar skit bra men men^^

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gudbrandsen
När jag handlar dator köper jag jämt samma märke på moderkort som grafikkort för att dom ska passa 100% vet att det är löjligt för tex asus och gigabyte passar skit bra men men^^

Standard... standard... det är nyckelorden.
Asus har vissa funktioner i drivrutinera för strömsparfunktioner och överklockning men det är bara mjukvarurelaterade saker.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Har man tur så blir det Intel i7, Intel SSD, Larrabee och moderkort fån Intel också inom kort .. num num num num

Undrar om det blir några kompabilitetsproblem

Permalänk
Medlem

Ser illa ut för Nvidia i framtiden.