Permalänk
Medlem

Sony VGN-FW11E

Köpte en Sony VGN-FW11E i slutet av förra sommaren, nu 1år och 3månader senare så har ett problem uppstått. Smuts har letat sig in innanför "skärmen" (hur det nu ens är möjligt?). Jag tog givetvis kontakt med Experts Internetbutik och deras råd till mig var att ta kontakt med Sony istället. Jag gjorde detta och två dagar senare så hämtade DHL min dator. Idag får jag ett samtal från Sony serviceställe om att en eventuell reparation kommer att kosta, hör och häpna, 9000kr?! Jag frågade om hon i telefonen skämtade men det var tydligen på allvar. En dator som kostade 9600kr ny kostar alltså 9000kr att reparera, för skärmen skulle bytas ut. Enligt servicekommenterarna som verkstaden gjort så hade jag orsakat att det kommit in smuts innanför skärmen, "an environmental issue". Med andra ord ett handhavande fel. Då datorn mestadels figurerat i hemmet så borde inte miljön ha någon inverkan, vanligt damm ska ju inte leta sig in innanför "LCD-ytor". Har ägt tre lcdtv-apparater samt en lcd-skärm och aldrig stött på liknande. Känner mig rätt maktlös mot Sony dessvärre. Nu är frågan, ska man orka bråka med Sony om detta eller omedelbart vända sig till konsumentverket/arn?

Sony skulle återkomma imorgon efter kontakt med verkstaden men jag känner ett litet hopp för att de skulle laga detta gratis, dvs garantirep. Detta borde ju falla under reklamationsrätten om man går till liknande exempel när det gäller felaktiga produkter.

Tacksam för all hjälp/tips.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Tycker det verkar väldigt mystiskt att de ska vara ett handhavande fel.

Men om du ska stå på dig mot sony så förbered dig noga, att veta vad du ska säga och låta självsäker kan hjälpa mycket i en förhandling då de oftast kommer fram till att de är billigare med att ge dig ett bättre pris eller eventuellt ge dig rätt i saken och ersätta den gratis istället för en eventuell rättsprocess.

Om de inte ger med sig och du inte känner för att ge dig så bör du absolut höra av dig till konsumentverket, de hjälper dig med det mesta.

Nu är mitt minne fruktansvärt dåligt när det gäller lagarna kring det här, det jag kommer ihåg är dock att du ska anmäla felet i skälig tid, felet får inte vara en förslitningsskada om det inte är onormalt vid normalt användande, och det finns säkert några riktlinjer om vad som är "normalt" när de gäller bärbara datorer. Läs gärna lite mer här: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/

Permalänk
Medlem

Ja felet är ju redan anmält och undersökt i verkstad så det har jag iaf uppfyllt.. Handlar bara om att stå på sig nu och vara självsäker som du säger. Ska ringa konsumentvägledningen i min kommun och fråga om lite råd.

Tack får råden iaf!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Inga problem

Annars kan du alltid höra av dig till Sverker om allt annat skiter sig.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag slapp Sverker även denna gång. Sony Sverige skötte ärendet snyggt och Danne ordnade med gratis service. Det finns bra företag i datordjungeln trots allt. Återigen tusen tack till Sony Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrpan42
Inga problem

Annars kan du alltid höra av dig till Sverker om allt annat skiter sig.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15