EVGA lanserar grafikkort med extra processor för PhysX

Permalänk

Jag säger bara
Faaan vad jag hatar portade konsol spel!!

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Jag säger bara
Faaan vad jag hatar portade konsol spel!!

Välkommen till framtiden

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

I så fall kommer PC:n att tyvärr sakta dö som spelkonsol...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Du måste ha ett grafikkort för att kunna rita upp alla färger.

Alla grafikkretsar klarar 256 färger i 640x480, alltså spelar det ingen roll vilken av dem man har.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Alla grafikkretsar klarar 256 färger i 640x480, alltså spelar det ingen roll vilken av dem man har.

/Olle

Nope. Hade en hel del 386or och 486or som inte klarade av det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Nope. Hade en hel del 386or och 486or som inte klarade av det.

För att de korten bara hade VGA kanske. De hade inte möjligheten att skicka datan vidare från CPUn till bildskärmen pga lågt antal bitar. Lite som att dra upp att man måste ha en bra s-vhs kabel för att få fler färger än gråskala...
Så doom2 är fortfarande ett dåligt exempel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hmm, lite förvirrad diskussion kring ett sidospår verkar det som...

Även ett rent mjukvarurenderat spel som Doom måste skicka allt till grafikkortet, så grafikkortets egna bandbredd är iallafall en utslagsgivare. Grafikortet går alltså inte att räkna bort helt.

Pimpin 386 och 486 är ingen grafikkrets (mjukvarurendering kräver förstås en del av cpu:n, plus att den förstås kräver att bussen till grafikkortet är tillräckligt snabb)

(vad mortifer pratar om har jag ingen aning om, om jag ska vara ärlig)

... och jepp, vid mer normala upplösningar (och med mer normalkrävande spel) tycker kanske även jag att 5850 ibland är lite för nära "gamla" generationen i prestanda för att vara riktigt förtjäna att vara så eftertraktad som många uppenbarligen anser den vara - speciellt om nu priset höjs.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Pimpin 386 och 486 är ingen grafikkrets (mjukvarurendering kräver förstås en del av cpu:n, plus att den förstås kräver att bussen till grafikkortet är tillräckligt snabb)

Det är inte en core i7 och en Phenom 2 heller.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hmm, lite förvirrad diskussion kring ett sidospår verkar det som...

Även ett rent mjukvarurenderat spel som Doom måste skicka allt till grafikkortet, så grafikkortets egna bandbredd är iallafall en utslagsgivare. Grafikortet går alltså inte att räkna bort helt.

Pimpin 386 och 486 är ingen grafikkrets (mjukvarurendering kräver förstås en del av cpu:n, plus att den förstås kräver att bussen till grafikkortet är tillräckligt snabb)

(vad mortifer pratar om har jag ingen aning om, om jag ska vara ärlig)

... och jepp, vid mer normala upplösningar (och med mer normalkrävande spel) tycker kanske även jag att 5850 ibland är lite för nära "gamla" generationen i prestanda för att vara riktigt förtjäna att vara så eftertraktad som många uppenbarligen anser den vara - speciellt om nu priset höjs.

Vad jag skrev var väl att VGA-chippen som sitter i en 386/486 dator inte har tillräckligt många bitar för att kunna skicka förbi datan. Därför blir man låst i upplösningar under 640x480. Det var alltså ett ickeargument att dra upp att en 386 dator med ett gammalt VGA chip inte klarar höga upplösningar.
Precis som det är ett ickeargument att som exempel klaga på en videokälla endast visar svart-vitt när det är dålig kvalité på kabeln.

I exemplet är VGA-chippet och S-vhs-sladden jämförda. Ingen av dem gör något egentligt arbete.

Frågan var väl ändå från början
"Kör båda spelen Doom 2 får båda maxfps hela tiden. Betyder det att båda korten är lika bra?"

Vilket var lite knas då ett mjukvarurenderat spel inte kan användas för att testa grafikkort. Alla dagens grafikkort kan visa upplösningen och det enda man gör då är att man jämför processorer. Att då dra upp processorer som oftast satt i moderkort med inbyggt grafikkort och därmed var begränsade av VGA är ju helt förvirrat.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag har letat runt efter detta grafikkort, kan inte hitta det hos någon svensk återförsäljare. Någon som har någon aning om när det släpps här i Sverige?

Visa signatur

Apple Mac Mini