IBM Lenovo t60. Startar om när jag stänger av

Permalänk
Medlem

IBM Lenovo t60. Startar om när jag stänger av

Hej Allihop på SWECLOCKERS.

Jag har en IBM Dator T60, 8744-HCG. Har precis installerat Windows 7 på den. Mitt problem är när jag stänger av datorn min bärbara så efter ett par sekunder så startar den om själv.
Jag har uppdaterat BIOS till den senaste versionen 1.17 och operativsystemet är helt nytt också. Det var samma fel på operativsystemet Windows XP och Windows Vista.
Allting i Lenovoe PC TOOL BOX är installerat. Jag tror det är hårdvarufel och jag har 117 garanti dagar kvar har köpt den privat via blocket och kommer garanti acceptera datorn utan kvitto. Jag får installera Windows Bussines som jag fick datorn med, garanti kanske inte täcker.
Kan det vara drivrutinerna? Jag hade precis installerat windows 7 och stängde av datorn men startade endå om.

Jag hoppas det inte är hårdvarufel.

MVH / Tosun

Permalänk
Inaktiv

Prova att slå av wake-on-lan:

i device manager gå till network adapters->välj ethernetkortet->properties->power management-> ta bort "allow this computer to turn off this device to save power

Sen tycker jag du ska installera dom senaste drivarna för power managment och sedan lägga på sista power managern (3.05).

Ang garanti så är det inga problem även om du inte har kvitto, om din dator har garanti på denna sida är det inga problem:

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

(detta förutsätter dock att datorn inte är stöldanmäld för då får du ingen garanti eller datorn tillbaka alls).

Permalänk
Medlem

Hej Zandman

Jag tackar för ditt snabba svar och ditt inlägg.
Jag har gjort som du har sagt "Disabled Wake On Lan" och det andra via nätverks inställningar funkar fortfarande inte. Power Manager 3.05 installerat också. Hur ska vi gå till väga?

http://img94.imageshack.us/img94/8052/natverk.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/600/ened.jpg

Inlägget redigerat av GAPa. Jag gjorde om två bilder till länkar eftersom de var så breda att de förstörde forumets utseende.

Permalänk
Inaktiv

Du kan kolla om du hittar några wake-on-lan prylar i BIOS också och göra en restore to default-inställningar där. Funkar inte de heller så är jag rädd för att det kan vara ett hårdvarufel om du får samma trubbel i båda XP/vista/7 tom efter en total system recovry, om möjligt så börja med att ta en image-backup med tex Symantec Ghost el Acronis True Image (det finns trials att ladda ner som funkar 14 dagar) så kan du alltid snabbt gå tillbaka till din Win7 installation.

Sen skulle jag göra en recovery till Vista (som jag antar datorn levererades med) och då du redan vet att de inte kommer att funka där heller så ringer du Lenovo och förklarar situationen. De kanske kommer med fler tips på ev felavhjälpning men troligen måste dom ta in datorn för att åtgärda problemet. Eftersom du har garanti kvar så är det ju inga problem, däremot tror jag inte att dom supporterar Win 7 då datorn kom med Vista, därför är det bäst att du återskapar problemet direkt i Lenovos Vista-installation (dvs före du installerar något av ev tilläggsprogram som du använder).

Edit: såg just på din skärmdump att du gjort inställningen på wifi-kortet, har du gjort de på de vanliga ethernet-kortet också?

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av allt som går att göra till och med USB,Infrarött,Modem och m.m. Jag har exluderat allt förotum hårddisken på booten också. Har stängt av aktivt Skyddssystem för hårddisken samt stängt av allt med energi sparningar. Jag kör utan batteri.

Det du menar är att jag installerar Vista och laddar ner Update System Tool och installlerar allt igen. Det programmet installerar från A till Ö. Då uppfattar lenovo det som deras fabriks operativsystem som är orörd och inte påverkar garantin. Jag kan inte återställa förra ägaren hade gjort en formatering så att Rescue eller Image filen försvann. Om det inte skulle funkar får jag lämna in den på service?

Edit: såg just på din skärmdump att du gjort inställningen på wifi-kortet, har du gjort de på de vanliga ethernet-kortet också?

Japp, det har jag gjort funkar fortfarande inte

Permalänk
Inaktiv

Om det är hårdvarurelaterat så får du givetvis det på garantin även om du inte har nån rescue-partition men jag är ganska säker på att Lenovo vill att du kör en total återställning men en "vanlig" installat ion och sen på med alla drivare/tilläggsprogram bör funka lika bra tycker jag, teknikerna har ju recovery-media för alla modeller och det är säkert i de skicket du får tillbaka den av dom.

Tycker du ska ringa Lenovo imorgon, dom har jättebra telefonsupport som mest riktar sig till företag dvs du slipper frågor i stil med att du ska boota om osv. Dessutom kan de söka på sin interna supportsida, kanske kan vara ett känt problem el liknande? I värsta fall får du skicka in datorn till dom, vänta nån dryg vecka och få tillbaka den gissningsvis med nytt, fräsch moderkort. Det brukar alltid gå bra och dom är schyssta, jag wipar alltid recovery-partitionen och det är aldrig några problem (jag har 6 paddor), de kan tom bjussa på nya recovery-DVD skivor om du får tag i en snäll tekniker. Ringde till dom sist typ några veckor innan Win7 släpptes "officiellt" den 22:a oktober men fick ändå support på win7 på min x200t (som kom med vista) och nya drivrutiner mailat till mig som löste mitt problem.

Permalänk
Medlem

Okej. Jag tackar för all hjälp ZZandman. Jag har ringt till IBM/Lenovo kundservice och pratade med en kille som heter Alex. Berättade att jag inte var en firma och han skrev in mina uppgifter och serie nummer på datorn. Han nämnde ingenting om att den var stulen/stöldmärkt. Jag har köpt den på blocket via en privatperson.
Jag berättade om mitt problem och han sa först "vi kan skicka ner ett nytt tangetbord till dig" , då sa jag att jag inte har befogenhet till att byta ett tangetbord. Jag frågade om han kunde skicka ett par rescue skivor till mig med Windows Vista, jag berättade även att jag inte har någon rescue partion som finns på alla datorer. Jag sa till han också att jag hade köpt Windows 7 och det strula så han förstod att hårddisken var formaterad. Skivorna skulle komma om 2 veckor sa han. Jag frågade han också ifall det inte skulle funka med skivorna kan jag skicka in datorn till huvudkontoret, och det gick bra fick ett referens nummer och min garanti går ut mars 2010 så jag har tur.

När jag ska skicka datorn iväg ska jag paketera den väl och jag ska skicka den rek gods så jag får en kvittering. Ska man stå för kostnaderna själv eller betalar dem det sen.

Tack på förhand.

MVH / TOSUN

Skicka även din msn adress till mig privat, så kan vi prata mer

Permalänk
Inaktiv

Dom är jättebra att ha och göra med på Lenovos support. Det var flera år sedan jag skicka in en dator på garanti-rep till dom och har säkert avverkat 10 st sedan jag senast posta nåt till dom, pga den sjukt bra kvaliteten dom har på prylarna :-). Sista gången så posta dom en förbetald adressetikett som jag bara satte på kartongen och skicka iväg. Lenovo kallar många grejer för CRU "customer replacable units" som tex batteri,tangentbord,dvd,wifi-kort,minne osv så du sabbar aldrig garantin om du skruvar själv. Konstigt dock att de skulle ta 2 veckor att få recovery-skivorna, de gånger jag har begärt nåt har dom budad de med UPS så jag får det till dörren på mindre än 24 timmar och den trasiga prylen får man oftast behålla också

Ska du byta tangentbord själv så kan du titta här, dom har allt på video och det är enkelt att göra själv:

http://www.lenovoservicetraining.com/ion/T60_T60p/index.html

Permalänk
Medlem

Tusen Tack.
Ska ringa och höra igen angående Recovery skivorna. Du säger själv om man plockar isär så bryts inte garantin och de skickar allt till dig om du behöver. I Framtiden ska jag köpa från IBM om jag köper. Har man tre år garanti på alla datorer?. Ska jag ange mitt referens nummer när jag frågar om skivorna. Har Dell,HP och andra företag en så bra service som IBM??

MVH / Tosun

TREVLIG HELG

Permalänk
Inaktiv

Mycket men inte allt är CRU tex så måste du skicka in datorn för byte av typ moderkort men det mesta annat får man byta själv. Här finns en grymt bra manual som beskriver allt med bilder och text på allt man får byta.

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndoci...

Det bästa är ändå att när garantin är slut så kollar du bara på sprängskissen vad du behöver typ heatsink,CMOS batterier eller handlovsstöd och beställer det som reservdel från IBMs hemsida, det mesta är bra prissatt och så får du hem det med UPS till dörren

Du har 3 års garanti/support på alla svensksålda thinkpads i X,T,W serien, R och SL har man ett år på men jag föredrar som du säkert gissar dom förstnämnda, speciellt SL-serien tycker jag är lite för nära konsumentmodeller för att de ska vara intressant.

Alla företags/proffsdatorer från HP/Dell och Lenovo har 3 års garanti/support och även dom har superbra support men jag föredrar som sagt thinkpads Blev lite besviken på batteritiden på min x200t för några månader sedan och fick ett nytt budat till mig inom 24 timmar efter 2 minuter med serviceteknikern, tvivlar på att dom färgglada holkarna på Siba får samma support :-).

Nackdelen är givetvis prislappen, en ny rimligt specad T eller X ligger på 14-17kkr och först vid 20kkr börjar det bli riktigt trevliga holkar. Själv köper jag enbart utgående eller begagnade modeller, oftast är det ju 1-2 års garanti kvar som man kan utnyttja och det är mycket sällan dom strular, kör mina i 3 år som primärdatorer, sen ett par år som server (dygnet runt drift) och efter 20.000 drifttimmar så säljer man dom på Blocket till nån ny ägare som lätt kan få en driftsäker holk i fler år till.

Permalänk
Medlem

Tack Igen. Du nämner att innan sprängkissen går utt ska jag beställa nya delar får jag det gratis eller köper jag det till ett humant pris? :P. Har inte fått mina skivor än får fråga igen på Måndag.

Permalänk
Inaktiv

Du får det som är trasig inom garantin-tiden (dator 3 år, batteri 1 år) om det kostaterats i samtalet med support-teknikern. Efter garantin är slut så får du betala själv men det är ändå en bra service, till de flesta icke-proffs maskiner är det svårt att hitta delar såpass enkelt.

Det kan tänkas att dom skickar recovery-skivorna med vanlig post (från england har jag för mig) och då kan det nog ta nån vecka, de grejer jag fått (tangentbord,batteri, wifi-kort) har dock gått via UPS över natten. Hursomhelst så var de bra du fick dom gratis, har du otur och träffar en sämre support-kille hade du nog fått betala ett par hundra för dom

Permalänk
Medlem

Jag skivorna kommer idag, skall testa ifall det funkar om det inte funkar skickar jag in på service

Permalänk
Medlem

Hej Zandman.

Jag har gjort en återställning med skivorna till Vista igen och det funkar inte. Jag ringde supporten igen och sa att det inte gick. De sa att det kan vara p.ga av tangetbordet så de ska skicka ett nytt tangetbord. Om det skulle inte funkar, ska jag skicka in på service. Det bryter inte garantin heller sa han till mig och fick en länk där man bytar ut det.

Permalänk
Inaktiv

Hänger inte med riktigt, trodde supporten att det var tangentbordet som var orsaken till att din dator bootar om vid shutdown eller är det ett annat problem?

Permalänk
Medlem

Japp, Supporten säger det är fel på tangetbordet. De säger att det kan vara ett glapp på power knappen som orsakar omstarterna hela tiden. Det är beräknat att den ska komma på tisdag. Jag fick en länk också hur man byter tangetbordet, vad tror du själv är det möjligt att det är tangetbordet?

MVH / Tosun

Permalänk
Inaktiv

Jag har ytterst svårt att tro att det är powerknappen på tangentbordet som ställer till de, blir det samma fel om du stänger av med touchpaden eller trackpointen utan att röra tangentbordet? Skulle hellre satsa på att byta moderkortet eller wifikortet. Hursomhelst så får du ju ett nytt tangentbord gratis så börja med att byta de.

Att byte är jätteenkelt du behöver bara skruva upp några skruvar undertill, PDFen jag länkade till tidigare visar precis hur du går tillväga.

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har gjort som du säger men det funkar inte heller med touchpaden. väntar fortfarande på tangetbordet.

Permalänk
Medlem

Hej.

Idag fick jag min leverans från UPS jag har bytt tangetbordet. Det var hur enkelt som helst och problemet återstår, jag ska ringa supporten och säga att de lägger upp ett referensnummer så jag kan skicka in datorn för service.
Datorn väger ungefär 2.2kg jag ska packetera den i en kartonglåda och vad ska jag packa ner den med har aldrig skickat något via posten har du några tips vad man kan skaffa material eller få det gratis

/Tosun

Permalänk
Inaktiv

Se till att emballera datorn väl så den inte pajar i ytterligare transporten, gissar att du inte har orginalkartongen då du köpte den begagnad så du kanske kan tigga nån lämplig kartong i mataffären och slå in den i bubbelplast och fylla kartongen med frigolitchips. Det är iofs en slagtålig thinkpad men Posten kan ibland vara lite våldsam med paketen

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem efter att jag hade instellerat windows7.
har också T60.

Det som är frustrerande är att min dator bootar upp av sig från viloläge efter 2-3 timmar. Går jag o lägger mig så är det igång när jag vaknar.

Jag har typ provat allt

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Jag har exakt samma problem efter att jag hade instellerat windows7.
har också T60.

Det som är frustrerande är att min dator bootar upp av sig från viloläge efter 2-3 timmar. Går jag o lägger mig så är det igång när jag vaknar.

Jag har typ provat allt

Om du har garanti kvar skicka in den på service, jag frågade supporten och de sa att inte var ett vanligt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Se till att emballera datorn väl så den inte pajar i ytterligare transporten, gissar att du inte har orginalkartongen då du köpte den begagnad så du kanske kan tigga nån lämplig kartong i mataffären och slå in den i bubbelplast och fylla kartongen med frigolitchips. Det är iofs en slagtålig thinkpad men Posten kan ibland vara lite våldsam med paketen

Hej

Jag har en stor kartong nu, jag vet inte var jag kan skaffa frigolitchips och bubbelplats om jag inte köper, får rota bland gamla kartonger i källaren. Vet du var man hittar sånt typ på källsorteringsrummen ?.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Jag har exakt samma problem efter att jag hade instellerat windows7.
har också T60.

Det som är frustrerande är att min dator bootar upp av sig från viloläge efter 2-3 timmar. Går jag o lägger mig så är det igång när jag vaknar.

Jag har typ provat allt

Skumt att du också har samma fel, de funkar klockrent på min t60p och har inte läst nåt om de på tp-forumet heller... Ang att den slår på sig ibland, har du externt tangentbord+mus ansluten? Samma sak hände mig tills jag slog av "this device can power on..." i device managern på mus + tangentbord + båda nätverkskorten.

Teotonic: inga bra tips dessvärre, om du frågar snällt på nån butik så får du nog lite, de flesta butiker har sånt över i mängder.