Ny SSD-krets från Jmicron i november

Permalänk
Melding Plague

Ny SSD-krets från Jmicron i november

Tillverkaren Jmicron har tagit emot mycket kritik för kontrollerkretsen JMF601A. Nu är en ny och förhoppningsvis bättre krets redo för massproduktion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

All denna konkurens och alla nya kretsar kommer förhoppningsvis få priserna att sjunka snart

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Och när priserna har sjunkit ska jag nog ta och uppgradera till en SSD.

Kommer få en dag och natt upplevelse, kör fortfarande på PATA hårddisk så har mao aldrig använt en SATA som systemdisk

Permalänk
Medlem

intel x25-m G2 är ju ett bra ganska billigt alternativ just nu som C: disk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Känner sig inte värst taggad att vara en early-adopter för JMicrons nya.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

jaha det är en hårddisk? verkar som det när jag kollar uppåt men för priset nej tack..tänk innan ni sätter priser!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
intel x25-m G2 är ju ett bra ganska billigt alternativ just nu som C: disk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Nja billig skulle jag nog inte kall den...
Pris per GB på en intel 80GB SSD ligger på 28,75kr/GB medans en 1 TB Samsung SpinPoint F3 ligger på 0,746kr/GB. (priser från Inet.se)
SSD'n är alltså ca 38,5ggr dyrare än en vanlig disk och det kallar inte jag billigt trots att prestandan är hos SSD'n är överlägsen.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
jaha det är en hårddisk? verkar som det när jag kollar uppåt men för priset nej tack..tänk innan ni sätter priser!

Vet du alls fördelarna med SSD? Och NEJ det är inte en hårddisk, det är en solidstate drive.

Permalänk
Medlem

2000kr för 80GB är väl kanske inte billigt. Men jämfört med andra ssd diskar är det ett bra pris.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
2000kr för 80GB är väl kanske inte billigt. Men jämfört med andra ssd diskar är det ett bra pris.

Det är billigt för snabb lagring. Tidigare var var många hänvisade till Raptor i RAID0 och liknande vilket är betydligt dyrare (och bökigare). Det är inte kapaciteten som är intressant i sammanhanget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Var också jävligt skeptisk till SSDn innan jag bestämde mig för att köpa en.
Köpte min OCD vertex 60GB för 2500kr har ja för mig, har inte gjort ett bättre köp på länge.

Snabb och rappheten på den går inte att föreställa sig förrän man testat den

Boot plopp plopp plopp snabbt som bara den, så laddar programmen som oftast tar en evighet i jämförelse med en vanlig hdd

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
Var också jävligt skeptisk till SSDn innan jag bestämde mig för att köpa en.
Köpte min OCD vertex 60GB för 2500kr har ja för mig, har inte gjort ett bättre köp på länge.

Snabb och rappheten på den går inte att föreställa sig förrän man testat den

Boot plopp plopp plopp snabbt som bara den, så laddar programmen som oftast tar en evighet i jämförelse med en vanlig hdd

Nej det är förmodligen den vettigaste uppgraderingen man kan göra om man har en hyfsat modern dator. Det är en helt galen skillnad mot en hårddisk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Största problemet med SSDs just nu verkar vara tillgängligheten.
Jag tror priserna kommer sjunka ganska ordentligt när den blir bättre, Crucials disk är ju ett mycket bra exempel på hur priset gått upp enbart för att tillgängligheten har varit lägre än efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Känner sig inte värst taggad att vara en early-adopter för JMicrons nya.

Inte jag heller. Jag reklamerade min OCZ-disk utrustad med JMicron. Totalt värdelös kontroller...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Känner sig inte värst taggad att vara en early-adopter för JMicrons nya.

De verkar nästan ha försvunnit från marknaden. Kontrollers från Samsung eller Indilinx verkar ha tagit över för andra än Intel. Fast kanske har fel, har inte full koll på SSD-utbudet. Ändå, inte så konstigt efter problemen med JMicrons tidiga kontroller.

Permalänk

Tycker att det är lite otroligt att de nu släpper en ny version utan att publicera ngn form av riktiga prestandasiffror, efter jm602-debaclet borde de hju ha lärt sig att överföringshastigheterna inte säger ngt om prestanda. Både Intel och Indilinx har varit noga med att publicera IOPS så jag tycker att det skulle vara naturligt att även jmicron skulle göra likadant för att distansiera kontrollern från den tidigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobi the Dobi

Nja billig skulle jag nog inte kall den...
Pris per GB på en intel 80GB SSD ligger på 28,75kr/GB medans en 1 TB Samsung SpinPoint F3 ligger på 0,746kr/GB. (priser från Inet.se)
SSD'n är alltså ca 38,5ggr dyrare än en vanlig disk och det kallar inte jag billigt trots att prestandan är hos SSD'n är överlägsen.

Pris per GB är ett väldigt bra mått när man ska köpa en lagringsdisk men som systemdisk skulle jag föreslå att man jmfr totalpriset. Om du nu mot all förmodan ska jmfra pris per GB tänk på att du måste räkna upp priset på HDDn eftersom det är viktigt att förköpa sig när det kommer till HDDn (eftersom accesstid och överföringshastigheten är rent ut sagt tragiska om man använder hela ytan till systemet).

Om man istället jmfr totalpriset...

Om man t.ex. behöver x < 32 GB systemutrymme...

320 GB Samsung = 409:-
32 GB OCZ Agility = 1 042:-

Om man t.ex. behöver 32 GB < x < 80 GB systemutrymme...

640 GB WD Black = 597:-
80 GB Intel = 2 151:-

(Ja, jag räknar här helt sonika bort vinsten man får med HDDns extra utrymme.)

SSD är visserligen fortfarande 2.5x/3.6x dyrare än vanliga HDDar men väl värt det när man väl testat en bra SSD.

Permalänk

Haha intel vet ju i alla fall vad de gör som tur är Annars hade man ju fått reklamera sina XM25'or * pust *

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Största problemet med SSDs just nu verkar vara tillgängligheten.
Jag tror priserna kommer sjunka ganska ordentligt när den blir bättre, Crucials disk är ju ett mycket bra exempel på hur priset gått upp enbart för att tillgängligheten har varit lägre än efterfrågan.

Då tycker jag att vi alla slutar köpa SSD diskar i 3 månader så ska vi se priser som dyker rätt kraftigt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på SATA3 stöd. om Jmicron inte trycker in det i den här så tror jag de gör ett stor tmisstag.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jag väntar på SATA3 stöd. om Jmicron inte trycker in det i den här så tror jag de gör ett stor tmisstag.

Nej, jmicron har planerat för SATA-3 först i mitten av 2010. Den här enheten maxar inte heller SATA-2.

Hittade lite mer information om kontrollern...
http://www.jmicron.com/PDF/JMF612/JMF612.pdf

6000/10000 random 4k read/write IOPS [23/39 MB/s]

Nu gäller det bara för jmicron att visa att det stämmer även i praktiken, förhoppningsvis har de testat dem IRL oxå.

Permalänk
Medlem

Om den presterar som Barefoot är de ju rätt stekta anyway eftersom Indilinx antagligen lanserar Jet Stream inom några månader...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Om nuffrorna stämmer skulle den placera sig någonstans mellan Barefoot och Intels, faktiskt närmare Intel än Barefoot (Barefoot klarar av 7000/3000 och Intel 5200/14800).

Men sedan finns det annat som spelar in oxå, hur väl GCn fungerar, om stöd för TRIM finns (jag räknar med det men med jmicron+ssd kan man aldrig vara helt säker...), hur lång garantin är, hur effektförbrukningen ser ut, osv.

Permalänk
Medlem

Var det ingen som noterade USB-kontakten på bilden? Vore lite småhäftigt att kunna använda den antingen som intern hårddisk eller som extern hårddisk med USB ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobi the Dobi
Nja billig skulle jag nog inte kall den...
Pris per GB på en intel 80GB SSD ligger på 28,75kr/GB medans en 1 TB Samsung SpinPoint F3 ligger på 0,746kr/GB. (priser från Inet.se)
SSD'n är alltså ca 38,5ggr dyrare än en vanlig disk och det kallar inte jag billigt trots att prestandan är hos SSD'n är överlägsen.

Dum jämförelse, du har ju inte ens räknat in prestandan vilket är överlägset över den mekaniska hårddisken tack vare de stora skillnaderna på accesstiden.

Eftersom bilar är så populära så, why not:

2,3 liters motor är större än 2.0 liters Turbo, men eftersom 2.0 litern nu har turbo så kommer den fortfarande va vassare än 2.3 l, pga turbon (som då är accesstiden).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det är otroligt att det fotfarande tas upp gång på gång om att hdd är billigare per GB
Är så tröt på det
En SSD är inte till för lagring den är till för systemet samt (eventuellt lite lagring på en bärbar) och en 80gb räcker tom till lite lagring och behöver man mer lagring finns USB diskar

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Det är otroligt att det fotfarande tas upp gång på gång om att hdd är billigare per GB
Är så tröt på det
En SSD är inte till för lagring den är till för systemet samt (eventuellt lite lagring på en bärbar) och en 80gb räcker tom till lite lagring och behöver man mer lagring finns USB diskar

Personligen skulle jag vilja se lite billigare större SSD. Med en 250GB SSD skulle jag klara mig utmärkt utan någon extra intern HDD. OCZ Core 250GB kostar visserligen bara drygt 3600:- men jag skulle helst vilja ha en lite vassare (de som nu ligger på över 7000:-).

Edit: Det är ju relativt ens egna behov vad man har för krav på lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Topp, jag håller precis på och installerar min nya X25-M i min Eee-PC (mest för att se om det gör nån skillnad). Om det kommer vettiga, billiga SSD kan jag stoppa X25:an i min stationära istället och ha något billigare och mindre i Eee:n.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Jmicron får klart mjukvaran denna veckan.

Enligt test vad jag sett på mjukvaran i förväg så blir den extremt bra!
De ökar hastigheten med mjukvaran som släpps denna veckan med 50% på en del av skriv/läs.

Skall lägga ut en bild på bench när jag kan.

Men vad sägs om att Sverige blir först ut med denna förutom Japan, känns ok!

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troyan
Jmicron får klart mjukvaran denna veckan.

Enligt test vad jag sett på mjukvaran i förväg så blir den extremt bra!
De ökar hastigheten med mjukvaran som släpps denna veckan med 50% på en del av skriv/läs.

Skall lägga ut en bild på bench när jag kan.

Men vad sägs om att Sverige blir först ut med denna förutom Japan, känns ok!

Fint fint, mera info nu?

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
En SSD är inte till för lagring

vadå inte till för lagring? Du tror inte att det är rätt så många som skulle vilja ha 160-250GB SSD för att kunna ersätta sin interna disk (för att exempelvis få ner ljudvolymen) och sedan ha långtidslagringen av filer på externa diskar eller filservers. Att bara ha en 80GB SSD skulle inte vara ett fullgott alternativ för mig i alla fall (dock väldigt lockande måste jag erkänna).

Visa signatur

| Errare humanum est |