Lenovo låter användaren byta Fn och Ctrl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag tror inte man får sämre rykte för att man använder lite ledigare formulering och inte så himla korrekt och formellt. Tvärtom tycker jag att det bra och lite roligt när skribenter gör sådant

+1, vem fan vill ha nyheterna på "korrekturlästa uppsatser sättet"???

SweC = av nördar för nördar, inte nån jävla DN haha

OnT: Jag har haft oturen att jobba med både T4x, T6x och T400 serien som alla använder den här knappuppsättningen och jag har aldrig fattat grejen med det. Att ha FN där är bara idioti! Smart att dom fixat valmöjligheten men det hade ju inte direkt skadat att släppa det till åtminstone dom aktuella modeller som finns ute nu.

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Medans man ändå pratar om tangenter... Vad gör knappen mellan windows-knappen och R-CTRL? Har länge undrat vad den gör egenteligen

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Medans man ändå pratar om tangenter... Vad gör knappen mellan windows-knappen och R-CTRL? Har länge undrat vad den gör egenteligen

Såvitt jag vet öppnar den samma ruta om om du skulle högerklicka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JugsteR
Jag har alltid haft stor lycka med SharpKeys när jag velat ändra någon knapps betydelse.

SharpKeys

För min del brukar jag alltid göra så att Caps lock beter sig som shift. Vem f-n använder Caps lock som den är menad att bete sig egentligen.

Håll till godo,
J

Det är ett underbart program! Jag använder det för mitt Apple-keyboard som jag använder på en Windows 7 maskin

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Medans man ändå pratar om tangenter... Vad gör knappen mellan windows-knappen och R-CTRL? Har länge undrat vad den gör egenteligen

Menar du "högerklicksknappen"? Den agerar i alla fall precis som högerklicken på musen agerar, därav den lilla menyn som de flesta tangentbord illustrerar den så fint med.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

Eh, vem använder ctrl+f4 för att stänga en flik?
Default i nästan alla applikationer är ju ctrl+w...

Ecchi-BANZAII!!! - bara jobbigt med gestures för att stänga fönster och liknande. Själv kör jag med StrokeIt (http://www.tcbmi.com/strokeit/) istället, som går att använda till vad som helst, t.ex. minimerar jag fönster med diag. ner-vänster samt växlar "always on top" med diag. upp-vänster samt maximerar/minimerar med diag. upp-höger. Utöver det använder jag ett autohotkeyscript där caps plus en tangent bindas till olika saker (exvis caps+q som stänger fönster, caps+w som minimerar, caps+a/s är home/end osv.).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aemony
Menar du "högerklicksknappen"? Den agerar i alla fall precis som högerklicken på musen agerar, därav den lilla menyn som de flesta tangentbord illustrerar den så fint med.

Det som är speciellt är väl att den agerar på det markerade objektet. Är ofta snabbare att markera något och trycka en kombination av apps (som den brukar kallas) och någon knapp. Exempelvis öppnar jag saker i notepad++ genom att markera och trycka apps+n (notepad++ är i min contextmeny).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
SweC = av nördar för nördar, inte nån jävla DN haha

Försöker du påstå att nördar är idioter som inte kan/behöver kunna stava?
Usch.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torbear
Smått off-topic men i alla fall, vem trycker ctrl+f4 för att stänga flikar i webbläsaren när ctrl+w går så mycket enklare?

Jag. Ctrl+w visste jag inte ens om. Ctrl+F4 är en standardkombination som funkar i de flesta program som hanterar flera dokument per instans.

Permalänk
Inaktiv

Det var ta mig tusan på tiden!

Permalänk
Medlem

Nu blir alla glada som gjorde misstaget första gången. Bla min vän.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att man ska kunna ändra men det är väl lika bra att vänja sig.
Hade en ThinkPad på gamla jobbet och retade mig rejält på att knapparna hade bytt plats men jag tror ändå inte det här är rätt väg. Enklare hade varit, som många redan har skrivit, att byta plats på knapparna så de ligger som på de flesta andra bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de satte FN-tangenten där Ctrl hade suttit sen den infördes från början.

Kan tillägga att jag finner FN-tangenten ovärderlig, massa bra genvägar ju.
- Ljusstyrka
- Volym
- Video-output
- Stänga av mousepaden

Använder FN dagligen. Ni som gnäller på den, hur klarar ni er utan den?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag använder typ aldrig fn, men jag har heller inga problem med att den sitter där den är heller

Permalänk
Medlem

Jag har typ blivit skadad av att jag använt laptop i 2 åt innan. Nu trycker jag nämligen ibland på windows-tangenten i tro om att ctrl sitter där. Sjukt dumt att ha LN-tangenten på ett annat ställe på lap-tops. Förstår inte varför de ens sitter där eller varför alla gör så. Antagligen är det så att det ingen gör, gör ingen och det alla gör, det gör alla.

"Ursprungligen inskrivet av torbear
Smått off-topic men i alla fall, vem trycker ctrl+f4 för att stänga flikar i webbläsaren när ctrl+w går så mycket enklare? "

Musgester

FireGestures i tillägg till Firefox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
vad gör fn över huvud taget?

Du har alltså aldrig använt en laptop? Rätt unikt på ett forum som detta.

Permalänk
Medlem

Eh.. En BIOS? Seriöst.. Säger ni en system också eller...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

Jag tyckte att FN knappen satt riktigt smidigt då man skulle styra t.ex spotify.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Eh.. En BIOS? Seriöst.. Säger ni en system också eller...

"en bios" ger 9-falt fler googleträffar än "ett bios"

Så "en" är nog rätt seriöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
"en bios" ger 9-falt fler googleträffar än "ett bios"

Så "en" är nog rätt seriöst.

Tror att "en BIOS" ofta är tex "en BIOS uppgradering", det get iaf 26400 träffar mot NOLL träffar för "ett BIOS uppgradering"

ett BIOS är nog det enda rimliga. Annars finns ju Språket på P1.

Visa signatur

SNYTAX ERROR

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer än en användare har blivit ägd av Fn+F4 (viloläge) när avsikten egentligen har varit att stänga en flik i webbläsaren (Ctrl+F4).

ägd ? kom igen skriv inte som CS-fjortisar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

men förstår inte problemet, lillfingret når inte fn knappen om man har händerna rätt på tangentbordet. så ctrl knappen sitter egentligen mer rätt nu än innan

och macbook wheel? förstår inte fördelarna, då täcker man ju upp skärmen med massa bokstäver, låter ju bara drygt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
"en bios" ger 9-falt fler googleträffar än "ett bios"

Så "en" är nog rätt seriöst.

Få saker är så svart/vita som en eller ett och det är givitvis ett bios. Säger man en bios har man tyvärr ingen som helst känsla för svenskan som språk.

Du kan ju jämföra ett äpple med en äpple och en äppelpaj med ett äppelpaj så ser man att det beroende på hur orden är sammansatta avgör vad det skall vara.

Ett bios.
Ett bioschip.

En biosfil.
En biosuppgradering.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
men förstår inte problemet, lillfingret når inte fn knappen om man har händerna rätt på tangentbordet. så ctrl knappen sitter egentligen mer rätt nu än innan

och macbook wheel? förstår inte fördelarna, då täcker man ju upp skärmen med massa bokstäver, låter ju bara drygt

Fattar inte hur du menar att du inte når Fn-knappen, är där mitt lillfinger är iallafall. :S

Permalänk
Medlem

På min hp laptop sitter ctrl längst åt vänster vilket är rätt i min mening. Använder bara fn ett fåtal gånger i veckan för att justera ljusstyrkanpå skärmen. Min fn + f4 mixtrar med vilken källa skärmen visar bild på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du har alltså aldrig använt en laptop? Rätt unikt på ett forum som detta.

Har lyckats hålla mig borta från laptop trams men jag har stött på fn förut, och bara svurit över en knapp jag aldrig sett innan

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Inaktiv

Känns helt onödigt, riktiga datorer har Fn-knappen längst ner till vänster.

Alla jag äger till exempel

Permalänk
Medlem

Det här låter väldigt konstigt. Har en fem år gammal IBM Thinkpad R52 där jag alltid kunnat byta fn och ctrl knapparnas funktion. Denna funktionalitet har funnits med i två olika BIOS versioner jag testat på maskinen. Vidare så har jag aldrig stött på en dator som haft fn knappen längst till vänster och som inte gett möjligheten att byta funktionen mellan dem.

Känns lite halabaloo över artikeln.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Det här låter väldigt konstigt. Har en fem år gammal IBM Thinkpad R52 där jag alltid kunnat byta fn och ctrl knapparnas funktion. Denna funktionalitet har funnits med i två olika BIOS versioner jag testat på maskinen. Vidare så har jag aldrig stött på en dator som haft fn knappen längst till vänster och som inte gett möjligheten att byta funktionen mellan dem.

Känns lite halabaloo över artikeln.

De allra flesta thinkpads jag testat kan man inte byta på, och de har alla fn längst till vänster. Urkorkat.

Permalänk
Medlem

Ni har nog glömt något nu...

Jodå, jag vet att det här är SweClockers forum (mest PC's, rightright?), men man får icke glömma att gamla go'a Macintosh har FN till vänster om L-CTRL - även på de stationära modellerna. (Vet dock ej om någon har påpekat det redan - sorry isf!)

Personligen så är det inget större problem med att ha FN längst till vänster, då man lätt anpassar sig för det. Den enda nackdelen är väl då man bestämmer sig för att spela på en dator med ett sådant tangentbord, speciellt då FPS-spel.
Som många här har visat så går det att fixa med tredjepartsprogram, men om man inte har något sådant i åtanke så kan det göra ont i lillfingret efter en stund...

Visa signatur

Hard work never killed anybody, but why take a chance?

Permalänk
Medlem

Inlärningskurvan för att vänja sig med FN längst ut istället för ctrl är den rakaste jag kan tänka mig. Om man inte är helt efterbliven.

Det bara tar ett liten stunds användande för att vänja sig.
Sitter på en thinkpad för närvarande. Efter ett tag är det faktiskt skönare, iaf för mina normalstora händer. Antar att det är personligt.

Jag tycker bara synd om dom som är så tjockskalliga så att man irriterar sig på det istället för att bara anpassa sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
Inlärningskurvan för att vänja sig med FN längst ut istället för ctrl är den rakaste jag kan tänka mig. Om man inte är helt efterbliven.

Det bara tar ett liten stunds användande för att vänja sig.
Sitter på en thinkpad för närvarande. Efter ett tag är det faktiskt skönare, iaf för mina normalstora händer. Antar att det är personligt.

Jag tycker bara synd om dom som är så tjockskalliga så att man irriterar sig på det istället för att bara anpassa sig.

Jag sitter själv vid en thinkpad och det tog många månader innan det var helt urarbetat. Då tillkommer förstås problemet att om jag sitter vid en annan *liknande* bärbar som har en vettig placering av fn-knappen så trycker jag fel. På en X60s är det dessutom katastrofalt kasst ur ergonomisynvinkel att inte ha ctrl-knappen längst ut, när jag använt transkriberingsprogram och flitigt utnyttjat ctrl-kommandon så var det rätt problematiskt med en del verk i vänsterhanden - många gånger undvek jag att jobba på bärbara enbart pga. fn-knappens placering.

Suck, men jag är säkert efterbliven

Är det så svårt att förstå hur prioriterad plats ctrl har på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå vilken idiot till ingenjör som krävs för att sätta Fn knappen där nere från början.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP