Permalänk
Medlem

datorn bara dog :S

har en bärbar dator fujitu siemens amilo xi2428 och den har fungerat klockrent i 1 år och 4 månader till en dag då jag satt och spelade cs source och bilden fryste fast och man kunde inte klicka på någonting så jag startade om datorn och då blev skärmen vit med massa färggranna ränder på. jag har testat att koppla inte en annan skärm till datorn och testat stoppa in hårddisken i en annan dator och båda skärmen och hårddisken verkar fungera. har lyckats installera om windows vista 2 gånger på den och den har då fungerar klockrent tills jag startar om den för då så slutar datorn fungera och samma sympthom visade sej med vit skärm och färggranna ränder på. jag har testat att återställa bios men de har inte hjälpt.

nån som har några ideer på vad det kan vara?

/wagiii

Permalänk
Medlem

Oftast grafikortet som är paj när det visar sig artifakter på skärmen. Bara lämna in på service förmodligen.

Permalänk
Medlem

Oftast är det ju väldigt svårt att byta grafikkort på bärbara datorer.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

okej fasen va surt.. garantin gick nämligen ut för 4 månader sen men jag fattar inte för skärmen funkade ju galant när jag hade fått igång vista på den och då behövde jag inte ens en externskärm :S men jag tippar också på att grafikkortet har gett upp synd bara att man inte kände någon som har ett annat grafikkort som man kan testa om det nu inte är intergrerat i modekortet.
är ganska ny inom det här med datorer men har upptäck att de kan va ganska kul o felsöka o lära sig mer om dem men de skulle inte va fel o ha en fungerande dator också min stationära dummar sej också om nån har lust att hjälpa till med den också så är den här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

Man kan inte utesluta minnesfel om grafikchippet lånar av RAM minnet.
Farssans cXcube drabbades ofta av vit skärm tills minnet klockades ner.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

här har ni en bild på hur det ser ut om det är till någon hjälp http://www.ladda-upp.com/bilder/26174/b-C3-A4rbara

kan säga att ibland får man bild om man trycker på "fn och f10" (dom knapparna man trycker in om man vill få bild på en extern skärm) men då är det bara svart och det står "operating system not found"

Permalänk
Medlem

Det är ett känt hårdvaruproblem med nVidia 8600-serien där lödningen av själva GPU:n lossnar efter ett antal "thermal cycles" (d.v.s. uppvärming-nedkylningscykler).
Om du lämnar in den på service kan det bli dyrt (om inte Acer har utökat garantin för just grafikfel - vissa andra företag har gjort det), det som gäller är endera omlödning av GPU-kretsen eller byte av moderkortet.
En del har gjort en omlödning själv hemma i ugnen och det brukar fungera ett tag i alla fall, dock är det ganska riskabelt (för länge i ugnen -> komponenter ramlar av) och kräver att man är bekväm med att skruva upp datorn.

Permalänk
Medlem

okej hur gör man om man ska göra det i ugnen? skulle vara skit sjysst om du kunde skriva en liten guide om hur man gör för jag har endå inget att förlora på att försöka då garantin gick ut för 4 månader sen och jag har ingen lust att lägga massa pengar på den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wagiii
okej hur gör man om man ska göra det i ugnen? skulle vara skit sjysst om du kunde skriva en liten guide om hur man gör för jag har endå inget att förlora på att försöka då garantin gick ut för 4 månader sen och jag har ingen lust att lägga massa pengar på den

Jag har jobbat som Ytmonterare i några år och du bör INTE göra det hemma i din ugn!!!
Alla kort är skyddade med ett cancer framkallande medel för att dom inte ska börja brinna när man löder dom i ugnen som dom beskriver.
Skulle ditt kort börja "brinna" eller snarare ryka kan du bli riktigt sjuk i några dagar med KRAFTIGA kräkningar och illa mående. Har du riktigt otur och det börjar ryka mycket från ditt kort är röken så giftig att du riskerar att DÖ om du andas in för mycket av den.

Hoppas verkligen att det här inte testas av någon hemma i en vanlig ugn.

Det du kan göra är att köpa en varmluftslödkolv och försiktigt värma GPU med luften var dock försiktig så du inte blåser bort något annat från kortet. Du bör ha god ventilation vid din lödstation när du ger dig på detta.

Låt ett profs sköta det där så har du kvar både hälsan och kortet.

Permalänk
Medlem

det där såg ut som ett överhettningsfel av grafikkortet exakt så där såg min powerbook ut när den gick som varmast

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
Jag har jobbat som Ytmonterare i några år och du bör INTE göra det hemma i din ugn!!!
Alla kort är skyddade med ett cancer framkallande medel för att dom inte ska börja brinna när man löder dom i ugnen som dom beskriver.
Skulle ditt kort börja "brinna" eller snarare ryka kan du bli riktigt sjuk i några dagar med KRAFTIGA kräkningar och illa mående. Har du riktigt otur och det börjar ryka mycket från ditt kort är röken så giftig att du riskerar att DÖ om du andas in för mycket av den.

Hoppas verkligen att det här inte testas av någon hemma i en vanlig ugn.

Det du kan göra är att köpa en varmluftslödkolv och försiktigt värma GPU med luften var dock försiktig så du inte blåser bort något annat från kortet. Du bör ha god ventilation vid din lödstation när du ger dig på detta.

Låt ett profs sköta det där så har du kvar både hälsan och kortet.

okej men vet du nån man kan skicka datorn till som kan fixa det billigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
det där såg ut som ett överhettningsfel av grafikkortet exakt så där såg min powerbook ut när den gick som varmast

okej och vad gjorde du för att lösa det?

Permalänk
Inaktiv

Varför försöker du inte reklamera varan, du har ju endå tre års reklamationsrätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Varför försöker du inte reklamera varan, du har ju endå tre års reklamationsrätt?

går nog inte nu då jag har tagit isär hela datorn och plockat ut alla komponenter.

Permalänk
Medlem

ingen som vet om man kan köpa ett nytt grafikkort till den eller vet om någon som kan löda på ett nytt grafikchip på det gamla? har letat som en jude på google men har inte hittat några nya trådar med vettiga svar, de flesta skriver att det inte går att byta men det måste ju gå om det går att ta bort det gamla.

Permalänk

Kolla på blocket efter en liknande model och ta kortet från den.
Jag hade kunnat löda fast din GPU men jag bor numera i Norge.
Och att skicka din dator till någon som inte har en firma känns lite riskabelt.

Permalänk
Medlem

Samma sak har hänt för mig med ett 8400 GS graffekort på en HP dator, inte exakt samma men liknande, på bios/boot skärmen så ser jag 8st skärmar totalt på skärmen, oläsligt med grön karaktär, blir bara svart när OSet ska laddas, gick fint att gå in i F8 förutom att det 8st skärmar fortfarande (oläsligt), men sen efter en system recovery så kommer jag inte ens in där :/

Såhär ser det ut för mig:
http://magnus.mogm.nl/#post265

Samma som för dig?

Garantin gick dock ut för 6 mån sen, och att reklamera känns lite som att köpa en lott. Har dock provat kontaktat HP och höra vad som säger då detta är ett känt problem.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wargallion
Kolla på blocket efter en liknande model och ta kortet från den.
Jag hade kunnat löda fast din GPU men jag bor numera i Norge.
Och att skicka din dator till någon som inte har en firma känns lite riskabelt.

jo det är ju klart men jag behöver ju bara skicka grafikkortet löst och det fungerar ju inte så den risken kan jag nog ta faktiskt. har kollat runt lite på blocket men hittar inget till en rimlig peng, har inte tänkt att lägga ut massa pengar på den då jag redan har en stationär dator att sitta på, men hade ju inte varit fel o få igång den bärbara som man kan ta med smidigt till en kompis, men som sagt kostar det för mycket så får den ligga o skräpa hemma i lådan tills nån kompis behöver nån del från den eller nått.