Permalänk
Medlem

Laptop processorer, vilka är bra?

Jag ska köpa en laptop till syrran i de lägre prisklasserna. Jag skulle behöva lite hjälp då jag är ganska lost på processorer till laptops. Datorn ska användas till surf, lite word och kanske slökolla på nån film. Så det är ju en billig kontorsdator jag letar efter.

Core 2 Duo vet jag funkar fint,
men har mindre koll på AMD:s varianter.

AMD Athlon 64
AMD Athlon II
AMD Athlon Neo

AMD Turion 64
AMD Turion II
AMD Turion X2

Är det någon processor man ska undvika?
Jag har kollat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289 som har en AMD Athlon 64 X2 QL-66 på 2,2GHz.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Re: Laptop processorer, vilka är bra?

ja, undvik alla AMD CPUs

för laptop är Intels P-serie bäst i mina ögon. (använder själv P8700 2.53ghz och den är helt otrolig).
drar "bara" 25W under high power men ändå ruskigt snabb....kodnamn: Penryn
¤ mest CPU för pengarna.

--------------------------------------------------------------------------------------
om du enbart är ute efter rå power så är det i7 eller Intels Extreme X-serie .
(men mitt råd är ändå Intels P-serie....kallare, drar mindre ström)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
ja, undvik alla AMD CPUs

för laptop är Intels P-serie bäst i mina ögon. (använder själv P8700 2.53ghz och den är helt otrolig).
drar "bara" 25W under high power men ändå ruskigt snabb....kodnamn: Penryn
¤ mest CPU för pengarna.

--------------------------------------------------------------------------------------
om du enbart är ute efter rå power så är det i7 eller Intels Extreme X-serie .
(men mitt råd är ändå Intels P-serie....kallare, drar mindre ström)

Jo i7 är ju bäst men om du kollar min prisjaktlänk så ser du att jag letade en billig dator för 4-5k som ska användas till surf o sånt.. Så en i7:a ligger nog utanför budget;) Men är det så att AMD är prisvärdast i detta segment (4-5k) som dom även är i lägre prisklasser inom stationära datorer?

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Precis varför är AMDs dåliga?
Jag själv skall köpa en ny bärbar till en bekant och det lutar åt amd p.g.a prisvärdigheten.
T.ex. en Pentium Dual-Core T4200 som väldigt många säljs med låter inte så lockande, då den inte är en Core 2 Duo, och vad jag kan minnas så var det ett rejält steg mellan dessa.
Frågan är bara vilken amd som är jämförbar mot Dual-Core T4200?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Precis varför är AMDs dåliga?
Jag själv skall köpa en ny bärbar till en bekant och det lutar åt amd p.g.a prisvärdigheten.
T.ex. en Pentium Dual-Core T4200 som väldigt många säljs med låter inte så lockande, då den inte är en Core 2 Duo, och vad jag kan minnas så var det ett rejält steg mellan dessa.
Frågan är bara vilken amd som är jämförbar mot Dual-Core T4200?

Mm. Det skulle vara intressant om det fanns tester som benchar laptops cpu:s mot varandra. Men det kanske är svårt då de olika komponenterna i en laptop oftast skiljer för mycket. Får leta lite på google...

Edit:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Mm. Det skulle vara intressant om det fanns tester som benchar laptops cpu:s mot varandra. Men det kanske är svårt då de olika komponenterna i en laptop oftast skiljer för mycket. Får leta lite på google...

Edit:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Intressant..
Då verkar inte T4200 vara så dålig ändå.
Jag minns då jag för 1,5år sedan köpte min lapptop och jag skulle passa mig vanliga core duo för den inte riktigt var 64bitars vad jag minns. Och jag tänkte köra ett 64bitars os, som dock aldrig blev av p.g.a. bristande drivrutiner från tillverkaren.
Men T4200 verkar ju utklassa min T5540...
-Att det ska vara så förbaskat svårt att på produktnamnet avgöra vilken cpu som är bäst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant..
Då verkar inte T4200 vara så dålig ändå.
Jag minns då jag för 1,5år sedan köpte min lapptop och jag skulle passa mig vanliga core duo för den inte riktigt var 64bitars vad jag minns. Och jag tänkte köra ett 64bitars os, som dock aldrig blev av p.g.a. bristande drivrutiner från tillverkaren.
Men T4200 verkar ju utklassa min T5540...
-Att det ska vara så förbaskat svårt att på produktnamnet avgöra vilken cpu som är bäst.

Det är totalt omöjligt att veta det... Den enda smidiga lösningen är o köpa en laptop för 20k så vet man att dne är bra

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Re: Laptop processorer, vilka är bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jag ska köpa en laptop till syrran i de lägre prisklasserna. Jag skulle behöva lite hjälp då jag är ganska lost på processorer till laptops. Datorn ska användas till surf, lite word och kanske slökolla på nån film. Så det är ju en billig kontorsdator jag letar efter.

Core 2 Duo vet jag funkar fint,
men har mindre koll på AMD:s varianter.

AMD Athlon 64
AMD Athlon II
AMD Athlon Neo

AMD Turion 64
AMD Turion II
AMD Turion X2

Är det någon processor man ska undvika?
Jag har kollat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497289 som har en AMD Athlon 64 X2 QL-66 på 2,2GHz.

Hade jag varit i din sits hade jag letat upp en av intels T-processorer ju högre nummer desto bättre prestanda, lyder regeln! Ex. så är T6500 bättre än T6400!

Jag skulle rekommendera dig till att lägga lite mer pengar eller gå upp till toppen av din/hennes budget och köpa den bästa T-processorn du hittar. Mest för att jag är emot att köpa skräp och sånt som inte är bra, och som man kan bli irriterad på för att det är för dåligt -> ex. en seg processor.

Hoppas du hittar nånting bra!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

@arowe17:

QL-66, som du själv listar är absolut ett mkt vettigt val, i denna prisklass.

Läs gärna denna aktuella tråd, där HP Compaq 615 diskuteras relativt ingående:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Att i denna tråd få läsa att P-serie och i7 är bäst, ger iaf IMO inte helt relevant info till TS, när "billig kontorsdator" var tydligt spec:at i frågeställningen...

Visa signatur

Dell Lati-Dude E5540 Intel i5 4200U 2.30 GHz | 15.6" | 4GB RAM | W10 || HP ProBook 4520s | Intel i5 480M 2.66 GHz | 15.6" | 4GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 5470 | W7 Pro || HP 625 | AMD Athlon II P320 | 15.6" | 2GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 4200 | W10 || Power Macintosh G4 | Dual 7400's | 500 MHz | 512 MB | 2X AGP ATI Rage | OS X 10.3.9

Permalänk

Ska hon bara ha den till surf, lite word och kanske slökolla på nån film så duger ju HP Compaq 615 Se bara till så det inte sitter Vista i den
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Ska hon bara ha den till surf, lite word och kanske slökolla på nån film så duger ju HP Compaq 615 Se bara till så det inte sitter Vista i den
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=662161&SL_S...

Ne vista skulle jag aldrig betala för!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henry4dace
@arowe17:

QL-66, som du själv listar är absolut ett mkt vettigt val, i denna prisklass.

Läs gärna denna aktuella tråd, där HP Compaq 615 diskuteras relativt ingående:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Att i denna tråd få läsa att P-serie och i7 är bäst, ger iaf IMO inte helt relevant info till TS, när "billig kontorsdator" var tydligt spec:at i frågeställningen...

Ja det ser bra ut! Ska försöka övertala syrran. Hon tyckte den såg ful ut..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Ne vista skulle jag aldrig betala för!

Ja det ser bra ut! Ska försöka övertala syrran. Hon tyckte den såg ful ut..

För bara 4000:- får man fula saker Ähh tycker inte alls den är så ful Beställde en själv nu på eftermiddan

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
För bara 4000:- får man fula saker Ähh tycker inte alls den är så ful Beställde en själv nu på eftermiddan

Jag tycker heller inte att den är ful. Tycker den ser helt ok ut.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Jag tycker heller inte att den är ful. Tycker den ser helt ok ut.

Duger lätt Men tjejer är ju lite speciella och vill ha en dator som är snygg och söt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Mm. Det skulle vara intressant om det fanns tester som benchar laptops cpu:s mot varandra. Men det kanske är svårt då de olika komponenterna i en laptop oftast skiljer för mycket. Får leta lite på google...

Edit:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

som sagt AMD har inte en chans mot Intels mobila CPUs (stationära för den delen också).................. 36 plats slinker AMDs CPU in...säger en hel del

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
som sagt AMD har inte en chans mot Intels mobila CPUs (stationära för den delen också).................. 36 plats slinker AMDs CPU in...säger en hel del

http://i37.tinypic.com/264mlxh.jpg

Tack evert grön, för du med listan visar att AMD Athlon 64 är en riktigt skapligt bra presterande CPU. En 36:e plats är hedrande, i sällskap av de allra högst presterande processorerna idag.

Vänligen, minns väl, vänner, denna tråd diskuterar inte High End processorer, där prislappen skulle vara ointressant.

I denna tråd är det en skapligt presterande "billig kontorsdator", för att citera TS:s initiala inlägg, som är mått-snöret att gå efter.

Ett stort värde, IMO, med somliga av våra diskussioner här på forumet är att hitta "mest Bang for the Buck".

En liknelse kan vara på sin plats här, för att ge relevans till resonemanget:

Någon ber om råd för att köpa en bil att pendla till jobbet med. Han/hon uttalar att budgeten för inköpet är begränsad.

Föreslår du då den frågande att köpa en Koenigsegg CCR, eftersom det då kommer gå undan, grymt bra?

Mina .02 in, kliver av sockerlådan för denna gång.

Visa signatur

Dell Lati-Dude E5540 Intel i5 4200U 2.30 GHz | 15.6" | 4GB RAM | W10 || HP ProBook 4520s | Intel i5 480M 2.66 GHz | 15.6" | 4GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 5470 | W7 Pro || HP 625 | AMD Athlon II P320 | 15.6" | 2GB RAM | ATI Mobility Radeon HD 4200 | W10 || Power Macintosh G4 | Dual 7400's | 500 MHz | 512 MB | 2X AGP ATI Rage | OS X 10.3.9